Zevenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi was woedend op zijn team en Yamaha, nadat hij tijdens de laatste race van het MotoGP seizoen met een technisch mankement op moest geven.
Rossi voelde in de 17e ronde, rijdend op een 14e plaats, dat zijn motor vastliep. Het was de derde keer dit seizoen dat de Fiat Yamaha rijder langs de kant kwam te staan en hij was ‘not amused'.
"Ik heb zo veel pech dat het bijna komisch is," vertelde Rossi aan de Italiaanse TV. "Helaas hield de motor er mee op. Ik reed een onopvallende maar intelligente race, want ik had maar 1 punt nodig. Ik ging ook nog eens best snel, ik moet dan ook Claudio Costa en de Clinica Mobile bedanken, want mijn hand was oké."
"Ik heb me te pletter gewerkt om te kunnen racen. Ik heb injecties gekregen en dat is geen pretje. Ik racete dus met drie gebroken botjes en toen ging de motor weer eens stuk. Het is hier echt een ramp, want mijn motor was ook nog eens extreem langzaam. Niet alleen Anthony West's Kawasaki was sneller, maar zelfs Tamada's Yamaha was sneller op het rechte stuk. Daarna ging de motor stuk, ik weet niet meer wat ik moet zeggen. Als iemand dit over ons heeft uitgeroepen, dan wil ik weten wie het is, want hij of zij heeft dat goed gedaan, ik moet die persoon dan echt feliciteren," aldus een cynische Italiaan.
"Ons doel voor de laatste races was de tweede plaats en dus besloot ik hard te werken en te lijden door met een gebroken hand te racen. Het was oké, ik voelde me goed, maar dat het motorblok ermee ophield was erg treurig, ook voor volgend jaar, want als niemand iets doet, dan wordt het een probleem om op deze manier te racen."
Met zijn status als zevenvoudig wereldkampioen is Rossi van mening dat zijn team hem een snellere en meer betrouwbare motor moet kunnen leveren en hij gaf dan ook de Japanse fabrikant de schuld van het verliezen van de tweede plaats in het kampioenschap.
"Ik ga met de Japanners praten, want ik ben Valentino Rossi en het voelt niet goed dat ik met de langzaamste motor moet rijden, die er ook nog eens mee op houdt. We hebben gezien wat Pedrosa en Honda deden en als er niets gedaan wordt dan is een overstap naar andere banden niet genoeg."
"Ik had drie of vier punten verdiend en zo de tweede plaats moeten kunnen houden. Ik heb die tweede plaats dus niet verloren maar Yamaha."
Teammanager Davide Brivio heeft in ieder geval al zijn excuses aan Rossi aangeboden.
"We moeten onze excuses aan Valentino aanbieden," vertelde Brivio. "We hebben een rationele analyse van het seizoen gemaakt. Het is duidelijk dat we in 2007 problemen hadden met de prestaties van het motorblok en de banden. Dit kan, en zal, een stimulans worden voor onze technici. Gedurende het jaar lukte het niet om de prestaties van het motorblok snel te verbeteren. We zullen daar deze winter onze handen vol aan hebben. Met Valentino in ons team staan we onder een enorme druk en om hem te steunen zullen we ons uiterste best moeten doen. We hebben ons niet verscholen achter de problemen van Michelin, ook als we dat wel hadden kunnen doen."
ik geef rossi hier groot gelijk in