Het grote computer topic #4

Status
Not open for further replies.
Probleempje!

Had altijd 2 HD's in mn pc hangen maar het werd wat krapjes dus voor een leuke prijs 500GB extra binnengehaald. Alleen nu heb ik een probleempje.. er zitten namelijk 2 Sata connectoren op mijn mobo: Asus K8V-SE deluxe

Ergens verder naar onderen zitten er nog 2 maar die zijn volgens mij om in RAID opstelling te gaan draaien. Wie kan me uitleggen wat nu te doen? Als de laatste HD aansluit op zo'n raid ding zietie m niet in windhoos.

Als het goed is staat er bij die Sata aansluitingen: Sata 1 2 3 en 4?

Er zijn geen speciale aansluitingen om raid te draaien voor zover ik weet, dat gebeurd gewoon met normale Sata aansluitingen.

Ik heb SATA 1 & SATA 2 daar zitten momenteel mn HD's aan.. dan zit er verder naar onderen nog SEC_SATA & PRI_SATA maar als ik daar dus een schijf aan hang gebeurd er niets.. heb ook al in de bios zitten zoeken maar niks gevonden

Ja hoor, er zitten 3 standaard kabels aan vast die niet verwijderbaar zijn, dat is die 24 pins stekker en 2x 4 pins voor het moederbord en 1x een videokaart 6 pins aansluiting.

De sata, hdd en extra pci-e kabels zijn allemaal los te halen. :)

Of wou je van die vaste iets verwijderen?

Weg werken van de kabels is inderdaad een drama, vooral omdat de voeding onderin zit, als dat gewoon links boven is zou alles er al veel strakker uitzien! :)

Ook een nieuwe monitor gescoort vandaag, een 20 inch Samsung dingetje i.p.v. de oldskool 17'. :)

Ja wou van die vaste dikke sleavekabel iets verwijderen. Makkelijk te doen ? Of is t allemaal vast gesoldeerd oid ?

Wist btw niet dan LimeWire Torrents kon openen ? Gaan die veel sneller als in BitComet oid ? Of maakt dat geen reet uit ?

is het mogelijk mijn samsung hd scherm op ps3 aan te sluiten? zuin er addapters voor HD kabels?

Er zijn idd adapters. Moet je het volgende hebben , eBay doet wonderen. Wil hem ook wel voor je bestellen tegen vergoeding oid @ eBay als t je te moeilijk word :

Mannetje HDMI , mannetje DVI / wat je monitor heeft. Voor mij is het M-HDMI / M-DVI. :)

Goed weer wat verder.. in de BIOS staan inmiddels 3 disks.. en daar blijft het ook bij. Windows herkentie niks als ik in beheer zit te kijken.
Beetje met BIOS instellingen lopen klooien en geeft nu aan dat ik een nieuwe array moet aanmaken.. of doorgaan met booten.. goed ik wil geen raid draaien dus geef aan dattie door moet gaan. Hoe ik het ook probeer.. in windows komt niks :(

Probleempje!

Had altijd 2 HD's in mn pc hangen maar het werd wat krapjes dus voor een leuke prijs 500GB extra binnengehaald. Alleen nu heb ik een probleempje.. er zitten namelijk 2 Sata connectoren op mijn mobo: Asus K8V-SE deluxe

Ergens verder naar onderen zitten er nog 2 maar die zijn volgens mij om in RAID opstelling te gaan draaien. Wie kan me uitleggen wat nu te doen? Als de laatste HD aansluit op zo'n raid ding zietie m niet in windhoos.

2e raidcontroller instellen als JBOD (Just A Bunch Of Disks) zo doet ie geen raid maar heeft ie gewoon normaal de hdd's weer.

@ Vissa
Het stof probleem is bij mij bekend. Ik maar iedere 2-3 maand mijn pc school, ondanks de filters die voor de fans zitten (Coolermaster Stacker...) is het na 2-3 maand al een redelijk stof nest. Moet er wel bijzeggen dat mijn pc 24/7 aanstaat ;).

Echt he, om de zoveel maanden zuig ik hem ook even goed uit, wil alles wel netjes houden! :W

Trouwens, is Crysis Warhead al gelekt? Dat weet jij altijd allemaal zo goed. :D

2e raidcontroller instellen als JBOD (Just A Bunch Of Disks) zo doet ie geen raid maar heeft ie gewoon normaal de hdd's weer.

Hoe? :P

Ik kan in m'n bios de promise controller aan en uitzetten.. gooi ik m uit herkent ie de schijf niet meer in de bios.
Zet ik m aan dan wel. Maaaar dan heb ik nog een optie om hem als RAID of op IDE operation te zetten. Beide opties geprobeerd.. op RAID moet ik een array aanmaken en op IDE krijg ik hem tijdens opstarten als IDE Bus master... ofzo en met de naam / grootte van de HD erbij. In windows is de schijf dan weer verdwenen.

Last edited:
Goed weer wat verder.. in de BIOS staan inmiddels 3 disks.. en daar blijft het ook bij. Windows herkentie niks als ik in beheer zit te kijken.
Beetje met BIOS instellingen lopen klooien en geeft nu aan dat ik een nieuwe array moet aanmaken.. of doorgaan met booten.. goed ik wil geen raid draaien dus geef aan dattie door moet gaan. Hoe ik het ook probeer.. in windows komt niks :(

Rechtermuis op Deze Computer / My Conputer --> Beheer / Manage --> schijfbeheer / diskmanagment.

Staat de schijf daar wel? Dan moet je hem namelijk alleen even formateren en een schijfletter geven....

In het bios moet je voor IDE kiezen, niet raid.

Oke staat op IDE.. maar bij schijfbeheer istie nog steeds niet te zien :S Ga zo ff wat anders aansluiten.. kijken oftie op een andere sata aansluiting het met deze instellingen wel doet.

Oke weer ff gekloot.. apparaatbeheer daar staat bij de promise controller:

Dit apparaat start niet. (Code 10)

Nu heb ik de juiste drivers installed.. je kan SATA of voor de IDE drivers kiezen.. apparaat verwijderd.. opnieuw toegevoegd.. drivers opnieuw enz enz maar hij blijft die fout geven.

@ ben bedankt:*

Vraagje

Ik wil met mijn lcd scherm ook kunnen playstationen, nou heb ik geen zin om steeds die kabels achterin te wisselen, nou is mijn vraag of ik dmv een DVI splitter het beeldscherm op mijn Computer en PS3 kan aansluiten, en of het beeldscherm de PS3 automatisch herkend als ik hem opstart.

vraagje:

ik heb een Western Digital 320 GB externe HD, compact dingetje,zonder voeding.

ik heb hier mijn school documenten opgezet als backup ed.
maar nu heb ik verschillende software waarmee ik werk, zoals Adobe CS3, Visual Studio C#, MindManager, en wat 3d software.

is het mogelijk om de installatiemap van deze programma's naar mijn externe HD te kopiëren, zodat ik deze software kan gebruiken op bijvoorbeeld een school pc?

" Kan geen toegang tot het opgegeven apparaat, of pad krijgen. Mogelijk heeft u geen toegang machtigingen voor het item. "

Maar ik ben toch écht administrator ? :?

Status
Not open for further replies.
Back