This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het grote computer topic #3

Status
Not open for further replies.
Ik ben op zoek naar een NAS of firewire/usb met meerdere schijven in RAID + foutcorrectie. Weet iemand een goed systeem daarvoor? Het moet simpel zijn, ik wil geen complete C2D in mn meterkast hebben hangen.
 
Ik denk wanneer jij meerde schijven in RAID wil draaien dat je toch wel een redelijk systeem nodig heb.
Aan welke RAIDconfiguratie zat je te denken? En met hoeveel opslag wil je dat gaan realiseren.
Ik weet niet of je er al een beetje in verdiept hebt, maar reken maar op meer dan 1000 euro, dus dan kan de C2D er ook wel bij.
Als jij een snelle en betrouwbare opslag wilt hebben ga je niet je snelheid laten afhangen op weinig RAM en CPU. Die moet het ook gewoon bij kunnen houden, anders kan je net zo goed je eigen pc gebruiken
 
Gewoon een cheapass AMD 64 3500+/3800x2 nemen oid (je hebt dat soort processoren tegewoordig voor €<50), ze zijn energie zuinig en meer dan snel zal om als fileserver te draaien.

Je zou een "echte" raid 5 controller kunnen halen, maar die zijn aardig duur (zeker als je meer dan 4 hdd's erin wil stoppen). Er zijn ook wel moederborden die raid 5 met een onboard kaart draaien, maar je CPU doet dan alle berekeningen, en om dan nog een leuke snelheid te kunnen halen heb je een redelijke processor nodig (vandaar die AMD 64).

Grote voordeel van een systeem zoals ik voorstel is dat je veel meer mogelijkheiden hebt dan een std NAS systeem. Je kunt hem zelf bestanden laten downloaden, als webserver misbruiken etc etc.

Dit systeempje zit wel leuk inelkaar, ik zou alleen geen Sempron nemen, maar een echte AMD 64 (er zijn ook een paar speciale energie zuinige versies te krijgen die max maar 45watt verbruiken).

edit:

Een systeempje zoals dit is erg nice, met 8 poorts hardwarematige raid controller zodat je voorlopig nog wel even vooruit kunt. Gewoon windows server 2003 erop ofzo, en gaan met die banaan .
 
Last edited:
idd, en dat heb je nog geeneens toetsenbord+muis+monitor.
Pak gewoon je eigen pc of bouw een goede pc, daar heb je veel meer aan.
Want je ziet dat je met een "simpel" pctje zoals hierboven ook al tegen de 800 aan zit. Erg zonde van het geld als je het mij vraagt
 
Bedankt voor de reacties!

Ik ben inderdaad nog dingen aan het installeren etc

over punt 1, sinds ik de internetkabel in de laptop van een kennis prikte weergaf hij opeens die error, nu ik de pc weer draaiende heb en de i-net verbinding heb, krijg ik ook opeens deze melding...
 
Zo ik heb msn er inmiddels op. en het scroll probleem is ook weg,

nu nog wat vinden op die irritante pop up van bovenstaande post, iemand die er meer over weet?
 


Waarom zou je nog meer geld uitgeven aan een core 2 duo processor, terwijl zo'n fileserver die extra snelheid toch niet nodig heeft. Een config zoals ik inelkaar heb gezet kan @ 1Gbit lan probleemloos 40-50mb/s halen. Ik vraag me af wat je nog meer wilt?.
Toetenbord/muis en monitor heb je niet nodig (alleen tijdens het installen) aangezien je toch alles remote kunt doen .
 
Is een Intel E6600 een 64bit processor ?
Nee, hij heeft de x86 architectuur, maar hij heeft wel 32bit en 64bits ondersteuning ja. EM64T.
Zo ik heb msn er inmiddels op. en het scroll probleem is ook weg,

nu nog wat vinden op die irritante pop up van bovenstaande post, iemand die er meer over weet?
Spyware scannen al geprobeerd?
Heb je idd niet nodig, maar wat jij allemaal opnoemt kan je ook in je eigen pc stoppen. Als je al een snelle pc hebt kun je hier op besparen + dat je zelf de snelheidwinst merkt.
Een server/NAS is gewoon niet nodig vind ik zelf. Dat doe je alleen als je een bedrijf met meerdere computers hebt, maar niet thuis. Dus daarom moet je alles gewoon wegdoen, en een controller + HD's aanschaffen en dan ben je voordeliger uit+snelheidswinst+minder gedoe.
Wat jij zegt is idd waar, maar waarom koopt iemand dan een M3, dat vermogen heb je ook niet nodig
 


Dit geeft mijn Nero an bij ELK dvd'tje die ik erin tyf... Ie-de-re keer. Iemand die t probleem kent oid ? :?
 
Ja dat kan ik dus nergens vinden... Het is gewoon grijs.

[ir]http://img.photobucket.com/albums/v173/Bounkass/couldnotperformdiscatonceisgrijs.jpg[/Ir]
 

Ik heb zelf gewoon 7 hddtjes in mijn pc hangen en laat die zo goed als 24/7 draaien. Vraag me ook wel eens af hoeveel zin het heeft een aparte fileserver te nemen, al is het stroomvebruik natuurlijk wel een goede reden (zeker als je een pc hebt met dikke sli setup etc).

Ik doelde er alleen vooral op dat je beter een echte pc er neer kunt gooien, inplaats van zo'n gekocht NAS doosje voor 200-300 euro die redelijk beperkt is qua functionaliteit.

Snelheid is natuurlijk leuk maar ik denk dat 99% van de mensen hier toch hun eigen netwerk @ 100Mbit als beperking hebben (including mezelf, aangezien ik de enige pc heb waar een Gbit netwerk kaart in zit). Verder zul je ongeacht je hardware van windows>>windows niet veel meer dan een 50mb/s halen. Voor de echte preformance zul je zo'n apparaat op een linux achtige moeten laten draaien.
 
FY ! ;(

Nou ik nog , hopelijk beetje snel. Kan ik WoW weer spelen. De videokaart die ik nu heb , 6200 oid , draait al LANGZAAM op Delta Force: Black Hawk Down. Hóe slecht. Naja , t was maar een snel alternatief van 35EUR. :'(
 
NTLDR ontbreekt , iemand enig idee ik deze laat niet ontbreken en gewoon me HDD laat werken !? GVD ! K heb ook altijd wat ! ;(
 
Heb gedaan. Heb zelfs dit gedaan :

http://www.tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm#What_if_the_computer_doesn't_have_a_floppy_drive?

Net de USB-stick. Maar niks. Ik zie geen Windows '98 achtige window , en ook dat andere niet... :?

// edit : Het gaat btw om me nieuwe WD500GB.

// edit 2 : Staat btw ook geen Windows op... Ik wil deze schijf opstarten als C: schijf en dan daar windows opzetten met opstartbare CD van windows.

// edit 3 : Ik kan ook niet de Windows CD erin duwen , en daarmee op starten / repairen oid. Want ik zie nergens " Druk op een toets om op te starten vanaf CD-ROM ". :?

// edit 4 : Ben nu de schijf aan het formatteren... start >> Uitvoeren >> Format F: >> J. Ff afwachten.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.