Scout tipte Ajax al in 2005 over Alves 16 februari 2007
Ajax werd al in het voorjaar van 2005 getipt over Afonso Alves, maar haalde in zijn plaats teamgenoot Markus Rosenberg op uit Zweden. Twee jaar later scoort de 26-jarige Braziliaan bij SC Heerenveen aan de lopende band. Ajax-scout John Steen Olsen noemde twee jaar geleden in Amsterdam de naam van Alves, zo vertelt hij tegenover Sportweek.
John Steen Olsen over Afonso Alves: 'Ik heb Ajax toen aangeraden dat ze maar eens naar Alves moesten komen kijken' Het verbaast de Deen dan ook niet dat de aanvaller het momenteel zo goed doet bij Heerenveen. Steen Olsen, die voor Ajax in Scandinavië scout, tipte zijn club begin 2005 al over Alves, die toen bij Malmö FF als ploeggenoot van Rosenberg veelal in een vrije rol op links speelde. Eigenlijk kwam Alves beter uit de verf als centrumspits, wist de Ajax-scout zijn club toen al te vertellen.
"Ik heb Ajax getipt dat hij een versterking kon zijn voor de positie in de spits en eventueel ook daarachter", zegt Steen Olsen. "We volgden Rosenberg toen al langer, maar ik heb Ajax aangeraden dat ze ook maar eens naar Alves moesten komen kijken." Op voorspraak van toenmalig Ajax-trainer Danny Blind en hoofdscout Ton Pronk koos Ajax in de zomer van 2005 echter voor Rosenberg als nieuwe spits. De Zweed kostte de Amsterdammers vijf miljoen euro, maar vond nimmer zijn draai in Amsterdam en verkaste vorige maand voor circa drie miljoen naar Werder Bremen.