2fast wand

Ik denk dat de olie zeker wel invloed heeft op de levensduur van je 2Fast.
Het mag idd niet zo zijn dat je wand eruit loopt door een "mindere" olie, maar toch vermoed ik dat het langer goed gaat met betere olie.

Als ik bij onszelf zie wat goede olie doet met de levensduur van zuigers tov mindere olie dan weet ik genoeg. Zelfs bij de vertanding is er duidelijk verschil te merken tussen verschillende type's olie.
Ook kan ik me nog herinneren dat Denna problemen had met A747 icm bepaalde vloeibare pakking, deze loste op door de A747, imo een teken dat olie ook aggressief kan zijn.

En ik vind het net zo als Machiel. interresant om te zien met welke olie men rijdt, mss heeft het er mee te maken.

@Beunhaas, ik vind het apart dat je met loodvervanger rijdt. Ik weet niet precies wat loodvervanger doet, maar ik meen dat het een dunne laag achterlaat op de wand waardoor de wand gladder en mooier van vorm word (egaler). Mij lijkt dit in een goede cilinder eerder nadelig dan voordelig omdat je dus ook de speling tussen zuiger en wand verpest. Correct me if i'm wrong.
 
de levensduur, qua slijtage is heel iets anders dan een hechting.
en met een te kleine sproeier heb je ook kans op detonatie, waardoor een slechte hechting sneller loskomt.
dus t is allemaal best logisch.

en de olie, heeft er nog steeds niks mee te maken.
en we gaan ervan uit, dat we met goede olie rijden.
 
Het gaat waarschijnlijk mis met de nikasil omwille de temperatuur in de cilinder zelf ! Kan door een te arm mengsel zijn, één van de hoofdreden, maar bij een goed mengsel kan olie wel een rol in spelen. Heb ooit test gegevens gezien van gebruik van div. olie bij 125 GP. Duidelijk verschil in verbrandingstemperatuur en koeling, vermogen. Koeling is ook een van de eigenschappen van goede 2 takt olie. Goede olie smeert en kleeft aan de onderdelen.
Heb ooit eens blok gezien van V., er hing percies bloed :) aan de onderdelen, krukas , lagers, olielaag op zuiger... Blok 24h. Aan olie die enkel verbrandt heb je niet veel aan qua goede smering en andere eigenschappen. Dan gaan we maar zwijgen over de verschillende brandstoffen. Met lood, benzeen, Octaangehaltes, ... .

Maar 2 keer wand eruit bij Beunhaas is wel niet meer om te lachen.
Aangezien er in Italië volgens T. niets kapot gaat.

Moest nikasil & hechting zo slecht zijn, dan zou iedereen er last van hebben.
 
ook weer niet juist, wel deels.

de temperatuur wordt warmer, maar scheelt geen 100 graden, bij normaal gebruik.

dat betekend dus dat je met een goed lopende machine zo'n uitleg nutteloos is.

vaak lopen de cilinder ook gewoon door maar gaan sputteren etc
duas goede smering etc en ineens vloog hij eruit bij mij, kennis en nog velen, dus dan heeft t geen fuck te maken met olie, kom op zeg.

bij mij was alles maar dan alles nog heel zelfs zuigertje, de wand was zo door de uitlaatpoort eruit geknalt.

hoe verklaar je dat dan? en deze was prima ingedraaid (wat niet nodig is)

en we praten over olie van 20€, 22€ en dan zou dat t feit zijn, nou lekkere verklaring, dan zeg ik meteen, tedeschi hier met die cilinder, laat m zelf wel doen!
 
Last edited:
1ste wand ,scoorde men blok ook nog constant 23.9-24.0pk SAE met die blaren erop.

2de wand,stuk eruit,scoorde nog steeds 24+pk SAE,maar wel minder constant en stationair liep die niet goed meer.

ik had eerst het gevoel dat het aan de carb lag aangezien die 32mm er nog maar net op zat.
blijven klooien en runs maken (lees +50 runs),thuis de boel opengetrokken enja...
is ook te zien aan het blote alu in de wand en de putjes in de kop+zuiger dat het stuk al een hele tijd mistte
 
Ik heb exact hetzelfde gehad als jou beunhaas. Eerste wand, na 20 geblokkeerde runs eruit( zuiger alles was nog heel). Tweede wand, na vergoeding van tedeschi, ongeveer 10 runs(ook zuiger alles was heel). Nieuwe cilinder gekregen. Deze heeft het een half seizoen volgehouden en toen ook wand eruit. Nu een ATM wand erin, ook na 30 runs eruit. ATM vergoedde mijn wand en de ATM wand die ik nu heb zit er al 500 runs in. Ik heb ook een mina 2fast blok van een klant op de bank en deze heeft nergens last van ook al 100 runs gedraait ofzo.

Olie etc is bullshit want ik heb diverse soorten olie gebruikt en het maakte niks uit. Het zit hem puur in het hechtingsproces, dat is wat ATM mij vertelde. Het materiaal heeft een hele slechte hechting en als het dan ook nog eens niet 100% is ontvet dan loopt ie er gewoon uit. Het mag gewoon natuurlijk niet, ook al zou hij een keer vastperen dan moet de wand gewoon blijven zitten en al helemaal bij een kwaliteitsproduct als deze.
 
Ik heb exact hetzelfde gehad als jou beunhaas. Eerste wand, na 20 geblokkeerde runs eruit( zuiger alles was nog heel). Tweede wand, na vergoeding van tedeschi, ongeveer 10 runs(ook zuiger alles was heel). Nieuwe cilinder gekregen. Deze heeft het een half seizoen volgehouden en toen ook wand eruit. Nu een ATM wand erin, ook na 30 runs eruit. ATM vergoedde mijn wand en de ATM wand die ik nu heb zit er al 500 runs in. Ik heb ook een mina 2fast blok van een klant op de bank en deze heeft nergens last van ook al 100 runs gedraait ofzo.

Olie etc is bullshit want ik heb diverse soorten olie gebruikt en het maakte niks uit. Het zit hem puur in het hechtingsproces, dat is wat ATM mij vertelde. Het materiaal heeft een hele slechte hechting en als het dan ook nog eens niet 100% is ontvet dan loopt ie er gewoon uit. Het mag gewoon natuurlijk niet, ook al zou hij een keer vastperen dan moet de wand gewoon blijven zitten en al helemaal bij een kwaliteitsproduct als deze.

PRECIES!
 
Nou als de alu legering niet goed genoeg was had geen een wand het uit gehouden. DJ is een goed voorbeeld, zijn (volgens mij originele) wand heeft het al heel wat bankuren en sprint uitgehouden. Dit is een minarelli versie. Jordy heeft wat minder gelukt en is zelfs zijn wand na behandeling van Powerseal er ook uit gevolgen.

Het percentage silicium in het aluminium is belangrijk voor de hechting van de nicaSILicium laag. Een foute legering kan er dus wel degelijk toe leiden dat een wand niet hecht, als zelfs na meerdere keren sealen de wand loslaat en andere sealers hier ook problemen mee hebben zou het mogelijk kunnen zijn. Is alleen lastig na te gaan en dus speculeren..
 
Het percentage silicium in het aluminium is belangrijk voor de hechting van de nicaSILicium laag. Een foute legering kan er dus wel degelijk toe leiden dat een wand niet hecht, als zelfs na meerdere keren sealen de wand loslaat en andere sealers hier ook problemen mee hebben zou het mogelijk kunnen zijn. Is alleen lastig na te gaan en dus speculeren..

vergeet je niet, dat niet iedereen NICASIL gebruikt, dus ook andere vormen van... titanium, porselein, etc etc.

powerseal heeft 2 vormen van sealen, althans in t verleden!
 
de ander is voor gietijzer coaten?

nee, een meer poreuze met meer delen staal (niet persee voor gietijzer) en eentje meer als nicasil, want is de wand van malossi wel nicasil of bijvoorbeeld die van powerseal?

btw. gietijzer is heel lastig sealen, want het zuurbad tast het ijzer aan.

toevallig powerseal nog gesproken en die zei dat bij slechte alulegering t los laat, en dat blijft ook al boor je hem op, dus hebben ze daar speciaal procedee voor, maar dat doen ze enkel als ze het van tevoren weten,
ik heb t dus gemeld.

en 100% garantie, want als iets al verrot gaat bij std gebruik en je gooit er nog NOS overheen heb je sowieso meer kans op problemen.

en heb t nog nagevraagd, maar de mensen die zeggen dat ATM van Powerseal is, hoe komen ze erbij heb dat vaker gehoord, maar dat is dus gewoon uit de duim gezogen.

wat ik wel heb gehoord is dat het een excollega is die bij powerseal heeft gewerkt, en dat die nu ATM runt. en die behandelen denk ik cilinders ook voor als ze weten dat de legering minder kan zijn, want ze lopen er vaak uit en daarna weten ze het en dan is t eigenlijk altijd goed. een mooi voorbeeld tommy zn hok.

gr heiko
 
Last edited:
Is het nu echt zo moeilijk om iets in fatsoenlijk Nederlands te typen?
Ik weet dat deze post volledig offtopic is, maar ik vind dat er in Gevorderden wel eens wat meer op het taalgebruik gelet mag worden.
 
Is het nu echt zo moeilijk om iets in fatsoenlijk Nederlands te typen?
Ik weet dat deze post volledig offtopic is, maar ik vind dat er in Gevorderden wel eens wat meer op het taalgebruik gelet mag worden.

Sommige zijn wel dislecties he?

Maar sommige vertikken het om eens hun eigen tekstje door te lezen. Soms snap ik er geen reet van...

Maar goed genoeg gal gespuwed?

Ontopic maar weer? :D
 
Is het nu echt zo moeilijk om iets in fatsoenlijk Nederlands te typen?
Ik weet dat deze post volledig offtopic is, maar ik vind dat er in Gevorderden wel eens wat meer op het taalgebruik gelet mag worden.

heeft gevordenden met taal of met technische kennis te maken?
als iemand iets verkeerd typt wordt je afgeschoten, maar het verschil tussen een d en een t aan t eind weet 99% van de NL-ers niet meer.
 
Gaat niet eens om een woord verkeerd spellen, maar de zinsopbouw van sommige gaat gewoon helemaal nergens over.

Dat leest gewoon kut ;) ..

En Nee, ik heb niet veel te zeggen, post hier zelf nooit. Vind het wel intressant om te lezen, vandaar dat ik even reageer.
 
Het heeft denk ik verder geen enkele toevoeging aan dit topic, maar ik zou indien iemand er interesse in heeft wel even wat recente pix van mijn wand kunnen schieten, ligt hier nu toch naast me.
 
kheb mijn wand er deze week ook uitgeknald :winner:
ik hoop dat alles kostenloos gaat verlopen...
maar de schade die de piston heeft geleden, word die ook vergoed?
 
Last edited:
Zijn er uberhaupt wel 2fastjes die heel blijven? Aangezien die van DJ nu ook de geest gegeven heeft....
 
ze cilinder heeft niks :W en tot nu toe mijne ook nog perfect, geen blaartjes of rare fratsen.. benieuwd wat die doet met gas erop.. maar dat moet nog even op zich wachten..

Hoe zit dat trouwens met tedeshi, vergoed hij wel of niet de wand 100% , lees bij de enne wel en andere niet
 
Back
Top