R
Runner1987 said:Die gaten waren niet voor gewichtvermindering oid. Eerder voor smeren wand oid.
Of het vrijstellen van spoelgangen.
Formula50 said:Die gaten zorgen ervoor dat er mengsel via de boostpoorten de cilinder kunnen instromen........ Zij openen en sluiten als het ware iedere keer die boostpoorten af.
Nick.
vincent vega said:owkeej...toevallig iemand enig idee of dit principe tgenwoordig nog toegepast word?k ben het nl nooit meer tegengekomen...
Gedeeltelijk waar. Sommige zuigergestuurde cilinders hebben gaatjes net onder de zuigerveren. Door deze gaatjes kan rond het BDP het mengsel onder de zuiger via booserpoortjes in de cilinderwand de verbrandingskamer in stromen. Dit heeft als doel de zuigerbodem koelen en een betere uitdrijving van de uitlaatgassen. De zuiger zoals bovenstaande met gaten onder in het hemt heeft vooral het doel om de inlaat zo lang en zo wijd mogelijk te openen. Ook is de flow van onder de zuiger naar de boosterpoort op deze manier beter. Dit word voornamelijk toegepast op cilinders met membraan inlaat op de cilinder.Formula50 said:Die gaten zorgen ervoor dat er mengsel via de boostpoorten de cilinder kunnen instromen........ Zij openen en sluiten als het ware iedere keer die boostpoorten af.
Nick.
Mol said:Tuurlijk werkt dat, de team'99 krukas van Malossi was ook altijd opgevuld met kurk.
Je kunt nagaan of de spoelpoorten netjes overeenkomen met de inhammen van de zuiger. Ben er direct mee eens dat een fatsoenlijk zuiger (dwz geen goedkope rommel) vanaf fabriek al goed is.joop timmer said:Er is maar 1 manier op een zuiger te tunen. dat is je uitlaat en of spoelkanalen aftekenen op de top. en die omlaag frezen om je timing te veranderen.
ABT said:Ff off topic: Luuk, uit welk houtje-touwtje-tuning boek heb je dit gekopieerd ?
Er staat dat je alleen je bovenste ring moet gebruiken, dat zou ik alleen nooit doen, want dan 'lekken' je spoelpoorten via de onderste groef het verse mengsel zo je uitlaatpoort in.....