Zuiger tuning

franky said:
Runner1987 said:
nooit van middelpunt vliegende kracht gehoord zkr?

je lichaam is bij bepaalde VERSNELLINGEN ook zwaarder

Klopt maar das volgens mij pas wanneer je met echt zware G Krachten werkt..

Maar ff terug ontopic Robin ben je nog van plan die 2 zuigers te gaan testen?
 
tuning van je zuiger doe je volgens mij niet aan de binnekant ... denk niet dat je de flow daarmee verbeterd aangezien het terug geperst word naar de spoelpoorten toe, lijkt me daarom een beetje omslachtig
 
Met de 2 zuigers gaan testen?
Het verschil zal net zo klein zijn als het verschil dat zit tussen 2 runs die je maakt, zoiets kleins valt amper te testen, want dit gaat natuurlijk geen halve pk opleveren ofzo...
 
Oke, nu ga ik out. Mensen die gramma kilo's zien worden.
Dan zouden dietisten door centrifuges vervangen moeten worden.
Het verschil tussen kracht en massa is voor velen nog een ware lagune.
Dat is overigens niet wat RobinV wilt bereiken toch..gewichtsbesparing?
 
Al die gasten die denken dat ik gewicht wil gaan besparen die kunnen blijkbaar niet goed lezen :|

Het is mijn bedoeling om het gehele traject te verbeteren zodra er mengsel langs de binnenkant van de zuiger komt, en ja er komt wel degelijk mengsel langs de binnenkant.
 
RobinV said:
Al die gasten die denken dat ik gewicht wil gaan besparen die kunnen blijkbaar niet goed lezen :|

Het is mijn bedoeling om het gehele traject te verbeteren zodra er mengsel langs de binnenkant van de zuiger komt, en ja er komt wel degelijk mengsel langs de binnenkant.
Dus over thermische balans hoef ik ook niet te gaan beginnen :p.

Flow veranderd nagenoeg niet. Zit practisch geen winst in binnenkant van de zuiger. Wel aan de openingstijden en grote die de zuiger regeld...

En aangaande de gewichtstoename van translerende massa: E=mv^2
 
Runner1987 said:
Oke, nu ga ik out. Mensen die gramma kilo's zien worden.
Dan zouden dietisten door centrifuges vervangen moeten worden.
Het verschil tussen kracht en massa is voor velen nog een ware lagune.
Dat is overigens niet wat RobinV wilt bereiken toch..gewichtsbesparing?


dat is een krom vergelijk ... er komen weldegelijk grote krachten op die zuiger te staan ... die krachten vergroten het gewicht van de zuiger (op het moment dat die krachten van toepassing zijn) maar ik geloof niet dat je door die lettertjes weg te halen dusdanig veel gewicht bespaart dat je er ook daadwerkelijk wat van merkt in je vermogen of gasreactie ...
 
MinaRallyLC said:
Misschien kan je beter de zuiger polijsten, glijd hij sneller (met minder weerstand) door de cilinder heen.


als je em polijst heeft olie er minder grip op waardoor je smering minder word ...
 
gewicht maakt zoals robinv zegt niet uit ik heb kan geen foto's laten zien van bewerkte zuigers ... misschien zijn er mensen die dat wel hebben daar kan robinv wat mee
 
Maja het hemd van de zuiger bewerken zit de grootste winst in imo, omdat het mengsel dan makkelijker weg kan.

Een lichtere zuiger, zou eerder naar beneden moeten gaan.
Maar dan zou ik eerder een een andere materiaal gaan denken wat veel lichter is maar toch net zo sterk. ( niet dat ik wat weet;)

Maar als je een veel lichtere zuiger doet, zou je ook een lichtere drijfstang moeten hebben enzo, dan zal er wel winst in zitten denk ik:)

En tjah, de zuigerveren zijn nog het enigste obstakel dat weerstand geeft.
Zonder gaat niet, want dat het je geen gasdichte afsluiting:)

Denk toch dat de meeste winst zal blijven zitten in zo snel mogelijk transporteren van het mengsel vanaf inlaat naar kop.
 
alle kleine beetjes helpen is mijn moto.

maar wat zal het risico zijn van het aan de en kant net iets teveel weg halen dan aan de anderen kan. (zal dat je zuiger uit balans wordt gebracht of valt dit te verwaarlozen)

het lijk me dat je nooit gelijkt voor elkaar kreigt met die dremel.
 
Je zuiger gaat op en neer...

Bij een ronddraaiende beweging komt dat wel heel precies maar bij iets dat op en neer beweegt niet...
 
Precies, het komt echt niet zo heel erg nauw. Maar ik denk ook dat er alleen winst te boeken valt om het hemd aan te passen. Erbinnen misschien alleen om de smering te verbeteren.
 
Natuurlijk is een lichtere zuiger van belang. Bij een translerende beweging moet telkens eerst een massa worden versneld om vervolgens weer afgeremt te worden. Je stopt dus eerst energie in de zuiger, die je vervolgens opeens weer kwijt moet. Als je een lichtere zuiger hebt hoef je minder energie in de zuiger te stoppen. Winst dus. Dat is de reden dat er voor racemotoren lichtgewicht zuigers in de handel zijn. Maar aangezien een MHR zuiger al zo'n exemplaar is zul je hier weinig tot niets aan hoeven te doen. Energie komt trouwens grotendeels uit de krukas en vliegwiel die energie hebben opgeslagen in een roterende beweging. De verbranding propt deze energie in de krukas. Je wilt de roterende energie niet gebruiken om je mechaniek te laten draaien maar het achterwiel.
 
in een grijs verleden toen ik nog fs1 met roterende inlaat reed kocht ik een 60 cc cilinder(ik meen dat t een zeta was...)
in de bijbehorende zuiger zaten 2 gaten,voor of achter dat weet ik niet meer...zoiets ben ik daarna nooit meer tegengekomen,enniewee,dat ding was echt bloedsnel totdat ie vastliep...to the point:
omdat de bijbehorende zuiger blijkbaar niet los verkocht werd ben ik met een 'gewone' overmaatse zuiger gaan rijden en het verschil was enorm dus neem ik aan dat die 2 gaten bijgedragen hebben aan betere prestaties...
mssch dat er op die manier met de huidige zuigers/cilinders winst te behalen valt?
 
Back
Top