zuiger tuning

Ok jullie zijn het er over eens dat die zuiger niet een getuned ding is maar hooguit een afgewerkt citta ding ofzo.

Toch denk ik dat op deze manier je zuiger wel redelijk goed lichter te maken is, op de zijkant komt namelijk weinig kracht te staan, de onder of bovenkant neemt het meeste kracht op, weet ik nu ff niet... Met andere woorden, ik denk dat er aan de zijkant best wat gefreesd kan worden, mits het geen nadelige gevolgen heeft voor de spoeling ed, maar daar weet ik dan eigenlijk weinig vanaf...
 
Op de zijkant geen krachten? :p

Wat denk je van de krachten die van pistonpen-naar-zuiger komen?
Op het bovenste en onderste punt van de "zuigerweg" lijkt mij dat er @ 13K wel aardige krachten op de zijkant van een zuiger komen;)
 
Idd, zuiger schiet met een duizelingwekkende snelheid omhoog, en wordt dan dubbelzohard weer terug getrokken :)
 
De lijbaandruk die op zuigers komt is gewoon best groot..... (geen zin verder op in er gaan , word namelijk saai verhaal).

ik denk niet dat aan de goeie (malossi zuiger voor speed heb ik het dus b.v. over) scooterzuiger echt veel te winnen is.
 
Last edited:
Groter koeloppervlak, meer metaal om die hitte van het zuigerdek te geleiden naar de "onderkant" van de zuiger etc.

Ik ga dan ook mee met Rudy, erg veel zal er niet te winnen zijn (we tunen ook Evo's en Speed's ;)).
 
Originally posted by Pronk
Idd, zuiger schiet met een duizelingwekkende snelheid omhoog, en wordt dan dubbelzohard weer terug getrokken :)

Het is natuurlijk niet zo dat de zuiger heel hard weer naar beneden getrokken wordt... Tis namelijk geen 4 takt... Er staat op het BDP een hoge verbrandingsdruk tegen de zuiger aan te duwen, waardoor hij juist naar beneden geduwt wordt... Waar komt anders je vermogen vandaan?

Verder worden die gaten niet echt gemaakt om de zuiger lichter te maken, maar juist om extra spoeling te creeeren... Het overige aluminium boven de pistonpen wordt immers dikker uitgevoerd.. Aangezien de extra spoeling bij de huidige scoot cilinders neit nodig is, worden de zuigers helemaal egaal rond gemaakt zonder gaten erin, zodat op die manier een veel gelijkmatiger verdeelde krachten afdracht plaats vind. Zodoende kan dan ook de wanddikte gereduceerd worden. Verder is de effectieve druk die optreedt bij een getunede scoot cilinder ala Manston/MHR/Evo, niet te vergelijken met die van een Citta cilinder!

Naar mijn mening is het aanpassen van een scooter zuiger, door gaten boven de pistonpen te maken vragen om problemen en ook onnodig.
 
Originally posted by BART#21
Is simpel Len. De krukas sluit gewoon het inlaat kanaal af/open. Zit een gaatje van 12 mm op uit mij hoofd en die kan je verder evrgroten tot 14 mm. Daarna zal je een andere krukas moeten monteren.

Vroeger kon je ook blokken krijgen voor citta waarin die inlaat vele malen groter was en je een echte roterende inlaat kon/moest toepassen [/B]

je kan de inlaat uitboren tot 13mm breed en 18mm diep, niet verder want anders raak je het 'rechthoekje' dat aan de binnenkant van de carter zit, en dan verlies je alle compressie...

zoals Joel daarna ook zegt, het principe van de Polini Evolution carters is eigenlijk meer gebasseerd op scooters, hierbij is ook gebruik gemaakt van membraaninlaat, en volle wangen krukassen, en grotere carburateurs dan 13mm...
(zo wat een luxe taal spreek k toch weer 8P )
Iedereen kent de Polini evo carters, maar niemand kent mijn Malossi carters die hetzelfde is als de evo maar veeeel grotere inlaat heeft...

De polini evolution carter:
evocarters.JPG

(kleinere inlaat, 2 kleps membraan)

Dis mijn Malossi carter:
image.php

(veel grotere inlaat, 4 kleps membraan)

sorry voor het offtopic, maar zo hoop ik dat alle mensen nu weten wat ze wilden weten, ipv dat iedereen door blijft vragen;)

-> weer ontopic:

ik vind die zuiger meer lijken op een cilinder voor citta, de D.e.p.s cilinders...
Die zuigers zijn egte gatenkazen, ook extreem toegepast enzow.
(Deps= Double exhaust portal system)

hier nog een foto van een 80cc Deps, zoveel spoelpoorten zitten erin, k heb jammer genoeg geen foto van de zuiger..
80%20deps.bmp
 
Back
Top