Welke opleiding ga jij doen?

Status
Not open for further replies.
:D
Je weet wel welke stoelen ik bedoelde? Zegmaar een "Z" vorm
Zie iedereen al door het kantoor heen bounce met een skippybal 8P
 
ik ook dan maar, ik zit dus in belgie op school, middelbare school van 6jaar. Hier kan je kiezen tussen ASO, TSO, BSO (Algemene secundaire opleiding, Technisch..., Beroeps...) Is van hoge niveau ASO, naar lager TSO en BSO. In deze niveaus kan je ook nog kiezen van richtingen. Nou dat even uitgelegd :+

Ik doe dus ASO: Economie-moderne talen

Normaal zou dit m'n laatste jaar zijn en volgend jaar zou ik naar universiteit gaan ergens, maar omdat ik zo dom ben geweest ben ik blijven zitten in het 4de (had niks geleerd, geen zin, gedemotiveerd enz..:L) --> Blijven zitten is KLOTE!

Njah, dit jaar was m'n 5de jaar dus (eigenlijk 6de als je blijven zitten niet meetelt) Ik weet nog niet of ik geslaagd ben, heb laatste 3 weken examens gehad en was echt heel moeilijk. Hopen dat ik nog herexamen oid krijg, heb geen zin om nog es te blijven zitten.
 
bas#sp said:
Jah maar wat is er dan mis met een bouwvakker? want jij zegt uiteindelijk ben en blijf je bouwvakker??? ajuus

Als jij op een dag wakker wordt en denkt: Ik heb het! Ik word bouwvakker!
Dan is dat inderdaad iets anders.. Maar om nou bouwvakker te worden omdat je niks anders kunt, dan ben en blijf je inderdaad een bouwvakker. En natuurlijk stroom je hoger in qua salaris, maar je zult in verhouding tot een hoger opgeleide, lang niet zo veel doorgroeien. Vandaar dat ook veel "jongeren" de bouw in gaan.. Is toch lekker, en uiterst stoer! Veel centjes verdienen, thuis wonen, "dikke" auto onder je aarsch, en na 30 jaar geen steen meer kunnen optillen. Nu ben ik bang dat dit weer een eeuwige discussie wordt tussen de "bouwvakkers" en de "studenten", dus ik probeer het verder hier bij te houden. Ik blijf in ieder geval bij m'n standpunt, studeer zo lang je het kunt..

AJUUS :rolleyes:
 
Weet je wat het is met veel van die mensen? (heb zelf ook mensen in m'n vriendenkring die in de bouw zitten)
Veel van hen vinden het op de bouw geweldig, en ze zijn al blij als ze maar bier kunnen drinken en jointjes kunnen roken (en evt een "getunede" tigra kunnen kopen)
die mensen zijn gewoon simpel van zichzelf, niks mis mee hoor, hartstikke aardige lui maar simpel zijn ze wel :)
works for them......
 
Jules said:
Weet je wat het is met veel van die mensen? (heb zelf ook mensen in m'n vriendenkring die in de bouw zitten)
Veel van hen vinden het op de bouw geweldig, en ze zijn al blij als ze maar bier kunnen drinken en jointjes kunnen roken (en evt een "getunede" tigra kunnen kopen)
die mensen zijn gewoon simpel van zichzelf, niks mis mee hoor, hartstikke aardige lui maar simpel zijn ze wel :)
works for them......

Mooier is het niet te verwoorden. Sommige leeghoofden zijn super aardig, maar een gesprek valt er verder niet mee te voeren :W
 
Tjah ik ken die figuren ook wel :)
Als je tijdens een gesprek dan hoort; 'Dr Freud? Ik ken alleen Dr Phil..' Dan breekt je klomp opzich ook wel een beetje.
Prima gasten maar je moet het niet over filosofie, politiek enzovoort gaan hebben want dan gaat het mis :p
 
Mijn voorliefde gaat naar het werk van de simpele ziel, ben liever met me handen bezig en heb meer respect voor lui die de halve stad bestraat hebben dan 1 of ander persoon wat de hele dag over dingen nadenkt.
daarintegen zal ik zelf natuurlijk nooit stratenmaker of bouwvakker worden :D
 
Ben ook Timmerman, eerst 2 jaar basisopleiding en ben nu de voortgezette opleiding aan het afronden die ook 2 jaar heeft geduurd.

Werkte 3 jaar in een werkplaats kozijnen/deuren/ schuifpuien/dakkappellen en trappen maken, opzich wel mooi werk hoor en de meeste mensen onderschatten toch wel hoe moeilijk het af en toe is.

Na die 3 jaar had ik het wel gezien in die werkplaats, werd toch wel eentonig werk en in de bouw heb je echt heel veel verschillende werken/projecten die je doet. Ik ga met plezier naar me werk en de sfeer is echt perfect, elke dag lachen en mensen in de zeik nemen, dat vind ik nog het meeste waard.
 
Ik vind het trouwens wel grappig dat er de aanname wordt gemaakt dat wanneer je het niveau van hoger opgeleiden hebt je automatisch aan mag nemen dat je direct een goede baan mag verwachten met ditto salaris.

Dat je op school goede cijfers haalt oke, maar dat wilt nog niet zeggen dat iemand later goed functioneerd in het bedrijfsleven op zijn niveau. Dat ervaar ik in ieder geval in de techniek. Je kan goede cijfers halen maar als je niet het inzicht, doorzettingsvermogen, etc hebt kan je nog wel eens bedrogen uitkomen. Je functioneerd dan niet op je niveau en dat zal vroeg of laat opgemerkt worden.

Zelf heb ik ook een "hogere opleding". Ik heb al veel net afgestudeerde ing, ir, msc's voorbij zien komen die uitstekende cijfers halen, maar in de werksfeer ongelovelijk falen. Dat kan erg vervelend zijn. Ik merk dat je in de techniek daar gewoon goed mee op je muil gaat. Er wordt gewoon niveau VERWACHT!

Als je een baan krijgt waarbij je routine ontwikkelt is dit allemaal geen probleem, zodra je in bijvoorbeeld research komt wordt het allemaal wat lastiger en ga je vroeg of laat onderuit.
 
Btw; Leuk die discussie over de bouw :)! Ik werk nu al een paar weken in de bouw en normaal elke zaterdag en vakanties. Verdiend echt leuk, zwart vind het prima. Supergezellig echt! En alleen daarom zou ik er gaan werken.

Maar je hele leven in de bouw? Nee dat lijkt mij in ieder geval helemaal niks. Nog iets, zomers ga ik ook fluitend naar me werk, 's winters is dat wel anders, godverdomme dan zugit het echt keihard :#.

dieselmaniac said:
rico zit toch in alkmaar? of heb ik het verkeerd:P rico is een oud klasgenootje van mij:+

Hij doet nu in Haarlem Bedrijfseconomie (95% zeker). Misschien deed hij vorig jaar SB&RM in Alkmaar.
 
Lennox said:
Mooier is het niet te verwoorden. Sommige leeghoofden zijn super aardig, maar een gesprek valt er verder niet mee te voeren :W

Precies, een maat van me ook, die is timmerman.

Die jongen is gewoon tevreden met zn biertje, sigaretje en auto. Van hem hoeft het allemaal niet. Zo heb je hier op de hei ook een schaapsherder. Intelligente man, maar heeft een prachtig huis in het bos, hij heeft zn kudde en kan leven. Neemt er genoegen mee.
 
Lennox said:
Mooier is het niet te verwoorden. Sommige leeghoofden zijn super aardig, maar een gesprek valt er verder niet mee te voeren :W

|( :|

Alsof elke bouwvakker een leeghoofd is, weet je wat het is . Er zijn veel mensen die gewoon een timmerbedrijf gaan beginnen terwijl ze geeneens een diploma daarvoor hebben en dus ook niet het verstand, dus dat zijn meestal leeghoofden ja.

Maargoed iedereen heeft daar zijn eigen visie en belevenis over van hoe bepaalde mensen zijn en zich gedragen. ;)
 
Heb zelf 3 jaargeleden de bakkersopleiding gedaan,omdat ik toen niet wist wat ik eigenlijk echt wilde ben ik werk ervaring op gaan doen.

Heb besloten dat ik techniek wel erg tof vind en ga daarom vanaf augustus beginnen met MTS Mechatronica.

Nu kom ik wel met wat jongere kerels in de klas,maar ik denk dat ik hier in de toekomst meer aan heb als wat ik nu aan het doen ben.
En evt kan ik na deze opleiding nog doorstromen naar HTS.

Zijn er toevallig mensen bekend met mechatronica opleidingen,zoja wat vond men ervan ?:7
 
Ik heb echt heel veel respect voor bouwvakkers, dakwerkers, loodgieters, boeren etc. Die mensen doen gewoon hun werk en zijn er tevreden mee, niet iedereen kan dokter worden, dat zou ook niet werken. Vaak zijn dat soort beroepen imho veel belangrijker dan al die lui in de economie en politiek wiens enigste zorg is meer en meer geld te verdienen.

En hoewel ik een typische Leidse student, en enigszins een corpsbal ben vindt ik dat soort werk gewoon heel erg leuk, en heb ik ook een hekel aan de typische student op mijn vereniging die weer eens neerbuigend doet over het "plebs". Je zou eens met je bierbuik en roze ralph lauren polo van je reet moeten komen en een dag boer moeten zijn!

Het is zwaarder werk dan je denkt, mijn neef is boer, daarvoor mijn oom, daarvoor mijn opa, daarvoor mijn overgrootopa etc. En ik heb zelf ook vanaf mijn 13de altijd veel gewerkt, dat zouden meer studenten moeten doen misschien dat ze dat soort beroepen daardoor wel gaan respecteren.

Ga zelf nu btw 2 maanden op het platteland werken en daarna ga ik beginnen aan de studie Chinese taal en cultuur.
 
@ ducati

idd, in het hoogseizoen werken vooral boeren etc van smorgens vroeg tot middernacht. Respect :W

groot boerenbedrijf lijkt ook wel relaxt, grote beunschuur erbij is dan ook geen probleem. 2 Koetjes verkopen en van t geld testbank kopen oid. :+

/ stopt nu met dromen

edit: klusjes buiten werktijd kunnen wel zwart, maar onverzekert werken is idd t domste wat je kan doen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top