Welke opleiding ga je doen? #3

Ik weet niet wat je leeftijd is? Maar als het niet te ver in de 20 is dan zou ik het zeker doen, helemaal als het je blijkbaar ligt en er gemotiveerd voor bent. Werken kan je hele leven nog ;) Utrecht is overigens een prima studentenstad. En als je nog een stageplaats zoekt ken ik persoonlijk een goed accountantskantoor in Den Bosch.
 
Inderdaad, ik ken genoeg mensen die op hun 23ste - 25ste nog beginnen met een opleiding. Als je gemotiveerd bent, en je bent er goed in, doen!
 
25 - 27 is een mooie leeftijd om fulltime aan het werk te gaan. Dus ben je nog maar net iets over de 20 zou ik zeker die 4 jr studie nog meepakken en lekker genieten!
 
Ik ben idd net een week 21. Ik denk ook dat ik het gewoon ga doen... Moet straks waarschijnlijk toch tot mn 70´ste werken :P

En de motivatie is er zeker!! Ik heb mijn havo niet afgerond door een enorm motivatie gebrek, maar daarna ben ik met zo weinig moeite door het MBO gegaan dat ik het echt zonde vind om nu te stoppen omdat ik weet dat ik veel meer kan..

En over die stage plaats, dat duurt dan zowiezo nog een paar jaar, en anders zit ik sterk te denken aan KPMG. Hier heb ik een half jaar mee ´samengewerkt´. En mede door een advies van een goede accountant van hun zit ik te denken om accountancy te gaan doen. En omdat KPMG natuurlijk de doorgroei/studeer mogelijkheden bied om RA te worden (accountant op WO niveau).
 
Hoop deze zomer m'n HBO Logistiek management af te ronden, en dan doorgaan met een cursus Duits en evt. daarbij nog HBO Bedrijfskunde... Dit allemaal als thuisstudie. Past veel beter bij me en heb veel meer zin om er aan te werken dan eerst weer naar school te gaan e.d.

Sta nu over 20 hoofdstukken gemiddeld een 8,9 met nog 3 hoofdstukken te gaan, daarna een scriptie en een mondeling en schirftelijk examen.

Bij m'n huidige werkgever ook al soort van aangenomen als assistent planner als ik klaar ben met deze studie! Ze vonden het een pluspunt dat ik zelf alles thuis doe en wilde me graag verder helpen aan een baan met serieuze doorgroeimogelijkheden:W
 
Netjes Tommy :).

Ik ben ondertussen derdejaars Fysiotherapie student op de Hogeschool van Amsterdam. Net mijn scriptie afgerond, en laatst een her van vorig jaar gehaald. Tot nu toe al me punten binnen. Nu mijn Minor Kinderfysiotherapie beginnen. Dit is waarschijnlijk ook wel een richting waarin ik me master wil halen.
 
Hier 4e jaars HBO CE, nu bezig met afstudeer stage. Twijfel nog om naar Erasmus te gaan voor Master Marketing. Merk op mn stage dat ik echt perfect op mijn plek zit. Werken ook diverse collegas met Uni achtergrond en die zeggen tot nu toe, ga na je HBO lekker aan de slag, voegt weinig toe als je meer van de praktijk bent :X
 
Dat is echt onzin.

Carrieretechnisch gezien zorgt een master gewoon voor veel meer toekomstperspectief. Het is echt niet zo zwart wit als HBO ==> praktijk, Uni ==> theorie. Maarja je moet het zelf weten, waar studeer je af btw?
 
Nouja een punt hebben ze wel hoor...
Na HBO kun je vaak zo in een baan rollen. Aan die master Strategic Management die ik heb gedaan aan de EUR bijv. heb je op de werkvloer als starter dus gewoon geen klap aan heh. En zo is dat met de meeste masters. Meeste van mijn werkende vrienden zeggen ook altijd gewoon op "boerenverstand" te functioneren en niet op de opgedane kennis tijdens hun master. Ja tuurlijk manier van denken, niveau blabla, maar toepasbaarheid zero.
 
In de techniek ligt dat anders. Kennis dat je in een master opdoet is klaar om gebruikt te worden. Als HTS-er heb je naar mijn ervaring een beperkte gereedschapskoffer in vergelijking met een master aan de TU. Het enige wat je doet is je toolbox uitbreiden. Ik kan me voorstellen dat je bij sommige studies er weinig aan hebt om je educated geouwehoer toolbox uit te breiden. Dat is ook direct de reden waarom ik techniek als prioriteit heb. Geleerd ouwehoeren leren kan ik altijd nog.

Het is meer dat je kan aantonen dat je over academisch denkniveau beschikt..

Naar mijn ervaring komt het nogal eens voor dat mensen die over "academisch denkniveau" beschikken de meest simpele voor de hand liggende zaken gewoon missen. Academisch niveau is net als, hbo niveau, handwerk niveau, ruimtelijk inzicht niveau, wat mij betreft een graadmeter waarbij wordt gekeken of je geschikt bent voor een specifieke taak. Niets meer, niets minder. Die niveaus geven absoluut geen rangorde aan.
 
Last edited:
Eensch!

Het staat in principe alleen op je papiertje dat jij die "stof" welke als academisch of weet ik het wat te boek staat, aankan en dit onder de knie hebt, het in de praktijk brengen is daarentegen een heel ander verhaal imo!

Imo moet je gewoon doen waar je jezelf het lekkers bij voelt en wat je denkt dat het beste bij jou beoogde cariere past.
 
Even terug komen op het leeftijd gevalletje en dan veel meer gemotiveerd zijn.
Ik moet zeggen dat dat ook wel klopt. Zelf ben ik nu 23 en zit in het 2de jaar HBO deeltijd. Afgelopen jaar m'n propedeuse ook meteen gehaald. Ik merk zelf dat ik veel gemotiveerder ben als voorheen.
 
Eensch!

Het staat in principe alleen op je papiertje dat jij die "stof" welke als academisch of weet ik het wat te boek staat, aankan en dit onder de knie hebt, het in de praktijk brengen is daarentegen een heel ander verhaal imo!

Imo moet je gewoon doen waar je jezelf het lekkers bij voelt en wat je denkt dat het beste bij jou beoogde cariere past.

Net of de stage van 90% van de HBO'ers serieus iets voorstelt 8P
 
Dat is dus ook gene waar ik tegen aanloop. Zit nog steeds in twijfel, maar keer naar opendag en zon dude daar aan gestapo verhoor onderleggen :P
 
Nouja een punt hebben ze wel hoor...
Na HBO kun je vaak zo in een baan rollen. Aan die master Strategic Management die ik heb gedaan aan de EUR bijv. heb je op de werkvloer als starter dus gewoon geen klap aan heh. En zo is dat met de meeste masters. Meeste van mijn werkende vrienden zeggen ook altijd gewoon op "boerenverstand" te functioneren en niet op de opgedane kennis tijdens hun master. Ja tuurlijk manier van denken, niveau blabla, maar toepasbaarheid zero.

Ik heb ook strategy gedaan. Naar mijn idee kun je eigenlijk 2 logische stappen nemen na zo'n opleiding. Een management traineeship of de (management) consultancy in. Als je daar start zul je nog raakvlakken zien met de opleiding, voor alle andere startfuncties zul je pas op het lange termijn wat aan die kennis hebben naar mijn idee.
 
Kick!

Ik ga 9 Juli de "Colloquium Doctum" (21+ toelatingstest) doen.

Hierna ga ik (mits ik het haal :+) Commerciële Economie volgen, dus tijdens het toelatingsexamen krijg ik Nederlands, Engels en Bedrijfseconomie. Iemand ervaringen/tips?
 
Back
Top