<ontopic>
Wat betreft die drijfstang, een langere veranderd nog steeds de timing niet, dat kan je alleen doen door de hartlijn van de bigend te verplaatsen.
Daarmee verander je ook de slag duzz..
Waarom een langere drijfstang?
Als je zuiger precies in het middel van zijn slag staat (de bovenkant dus) staat de bigend op 90 graden tov van de cilinder.
Op dat moment heeft de drijfstang een bepaalde hoek op de cilinderwand.
Met een langere drijfstang verminder je deze hoek.
Waar zou iemand die hoek willen verminderen?
Als je iets ergens tegen aandrukt onder een hoek van 90graden, prima, maar onder een hoek van 45 graden gaat het schuiven, en wel naar de zeikant, onder 0 graden komt er helemaal geen kracht op hetgeen waar je op wilde duwen, je druk dan naar de zelfde richting als het oppervlak loopt.
Hallo waar ben je mee bezig?
Nou als je machine fijn dikke toeren aan het draaien is gaat die drijfstang toch wat wegen door die snelheid die hij heeft, en die drukt ook je zuiger tegen de cilinder wand.
Als je dus die hoek kleiner kan maken word het moeilijker om er zoveel krachten op die cilinderwand te zetten.
Wat de kans op een kantelende zuiger vermindert.
(schijnt in de racerij weleens een probleem te wezen..)
Genoeg geblaat zoiets is het volgens mij, iemand nog wat te corigeren? (graag!)
</ontopic>