• This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn more.

Carter tuning #2

#1
Vervolg van:

http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carter-tuning-32970/

Dit topic is bedoelt voor mensen die zelf hun carter willen aanpassen voor een evo cq mhr hier zien jullie mijn werkwijze met "enkele" fototjes geillustreert.

Hierbij post ik de naar mijn gevoel volledige HOW too:

CARTER TUNING BY BJ-TUNING.

Oke eventjes een waarschuwing ik post deze how too die ik naar mijn eigen ervaring schrijf, ik ben al geruime tijd bezig met brommers en scooters en verwacht daarom ook wel dat dit er allemaal redelijk semi-prof uit ziet en ook zo zal presteren. Ik bied dus geen garantie dat je dezelfde resultaten haalt als dat je je carter zou wegbrengen naar iemand die dit voor zijn dagelijks leven doet (FKT of TWINS bijvoorbeeld) hoewel ik carter van beide bedrijven gezien heb en daarin toch geen directe verschillen kon vinden!!!!!!!

Deze foto is ter illustratie van wat al door velen werd verteld pas je carter niet aan aan je pakking maar aan je cylinder want de pakking komt niet overeen met de poorten van de cylinder!!!!!!!!!



Hier kun je zien wat ik zelf allemaal bij de hand heb om de krukas uit het carter te demonteren.



Een black & decker workmate erg handig voor het inklemmen van het carter om zo beide handen vrij te hebben.



Voor het aanpassen ziet het er zo uit!!!!
Hieronder enkele fototjes van de carter helften links en rechts.





Hieronder zie je hoe ik te werk ga ik gebruik een bierfiltje om zo te weten hoe mijn krukas wangen in het carter liggen na de montage van de krukas. Zo kan ik er voor zorgen dat de spoelers mooi op de krukas ruimte komen en niet doodflowen op de krukas.







Een heineken krukas van powerone meer power onderin en kan ook op bier lopen ;) niet serieus bedoelt maar wel lachen :p.







Hier zie je het carter zonder enige aanpassingen vanaf de voorzijde gezien wat opvalt is de hoekige vorm vanbinnen van een 'flow' is niet echt sprake.



Ik teken altijd globaal de vormen van de spoelers op het carter dan vrees ik een groot gedeelte weg (het laatste beetje doe ik steeds door de carterpennen erop te zetten cylinder erop en dan kijken waar ik nog iets verder moet gaan ik heb de ervaring dat dat het meest nauwkeurig werkt want exact aftekenen blijft heel lastig).



Ruw weer gegeven hoe en waar ik wat moet verwijderen om tot een mooi resultaat te komen. Zoals je kunt zien heb ik de krukas wang hier al afgetekent en wat groen is daar haal ik iets weg!!!!





Allemaal fototjes ter illustratie van hoe en wat ik straks ga aanpassen.



Dit zijn dingen die ik veel gebruik je heb slechts 1 hardstalen freesje nodig (ik zelf heb er dan stuk of wat maar dat is niet relevant) beste is kleine hardstalen freesje (misschien ook nog iets groter voor het grote werk) maar voor de rest gebruik ik veel schuurkopjes wat erg prettig werkt.



Dit freesje gebruik ik dus heel veel klein en toch erg snel dus wel oppassen dat je niet door het carter heen gaat hoewel dit meestal nog wel te herstellen is met defcon.



Hieronder volgen nu verschillende foto's die de verschillende stage's laten zien waar je door heen gaat tijdens het aanpassen.

Ik zelf pas meestal (9 van de 10x) eerst de voorzijde van het carter aan voordat ik aan de binnenkant ga komen.











Hier ben ik al redelijk ver gevorderd en komt het eigenlijk alleen nog maar op op het schuren aan (netjes afwerken dus eigenlijk)





hier ziet het er allemaal erg rommelig uit (wat ook waar is haha) maar je zult zien dat het allemaal goed komt


Hier zie je goed het verschil tussen de linkerzijde (aangepast DUHH) en rechterzijde (standaard DUHH).



De linkerkant is hier aangepast en de rechterkant nog niet zoals je kunt zien gaat het hier vooral om het oppervlak in de breedte!!!



Dan nu de linker carter helft (vario kant) ook hier volgen weer verschillende foto's met eigenlijk dezelfde werkwijze als de rechterkant (ontsteking).







Door de cylinder op de carterpennen te plaatsen kun je goed zien waar je nog iets moet weghalen of strax iets moet opvullen met defcon.







Nu zie je het resultaat na een minuutje schuren met korrel 280 waterproof oppervlak redelijk ruw (nu nog erg belangrijk vanwege de hechting van de defcon die op een ruwmateriaal vele malen beter is dan op een gladde ondergrond)



Voorlopig afgewerkt zonder toevoeging van defcon.



Nu met defcon (hoe je defcon moet aanbrengen ga ik niet vertellen dat staat allemaal in de handleiding beschreven) ik breng het aan met mijn duim (omdat de vorm hiervan redelijk mooi is (rond) daarna neem ik een klein beetje water en strijk het hiermee goed glad. Dan laat ik het een uurtje of 2 uitharden en schuur ik het nogmaals op met korrel 600 netals de rest van het carter.



Hieronder een foto van hoe het eruit ziet na toevoeging van defcon maar het nog niet verder te hebben afgewerkt. Ik zal een dezer dagen nog een paar fototjes posten van hoe het binnenkort in elkaar gaat (toch nog stukken netter dan op deze fototjes.



Het gaat hier om een Sonic LC/AC carter (een minarelli kort carter dus)

Maar wat betreft het krukas gedeelte is het bij mina allemaal hetzelfde en kun je deze richtlijnen ook aanhouden voor elk mina lang blok.

PS let goed op als jij olie smeerkanaaltjes heb bij de cylinder kant (in de spoelpoorten dus) dan moet je deze natuurlijk niet dichtsmeren!!!!!!!!!

Wat van groot belang is als jeje carter gaat aanpassen is dat je een veiligheidsbril gebruikt geloof mij als er stukjes metaal in je oog vliegen is dat echt niet prettig (en als je het niet voor jezelf doet doe het dan voor je ouders). Per dag komen er 10tallen mensen (metaal bewerkers) met dit soort gein op de eerste hulp binnen.

En mensen NEEM DE TIJD doe er gerust 3 dagen over (bij wijze van spreken) ik doe er ongeveer 3 uur over maar heb het ondertussen al keertje of 10 tot 15 gedaan voor mezelf en voor anderen. Maar de eerste keer deed ik er ook wel een uurtje of 5 over dus neem gewoon lkkr de tijd en wees pas tevreden als je ook echt tevreden bent. (Je mag er dus best een nachtje over slapen).....

Met vriendelijke groet Basten de Jonge BJ-tuning ;)
 
Advertisement - register to remove this

mAruHk

Full Gass Aerox #165
#2
Verschillende Theorieën over Afwerken van carter tunen

-------------------------------------------------------------------------------

Dag mensen..

Ik heb nu klaar met het tunen van mijn carters.
Over het afwerken hoor ik allemaal verschillende verhalen.
De een zegt dat je het deel in het carter juist ruw moet houden, en na het dremelen helemaal niet hoeft te schuren.
De ander zegt juist dat het spiegelglad moet zijn

De theorie achter het ruwe is, Als een opervlakte glad is, vormen Druppels (kijk maar naar regen op een auto) En als zich druppels vormen, blijft het hangen.

De theorie achter het gladde is, Als het glad is, gaat het mengsel mooi snel naar binnen, en is de gasreactie beter.

Wat is nou de juiste theorie?

Groeten,
Mark
 

VST

VST Tuner
#6
ik schuur eerst het carter glad zodat alle oneffenheden eruit zijn en straal ze dan van binnen.

reden daarvan is de oliefilm die achter blijft.

simpele test daarvoor is:

pak 2 alu plaatjes 1 polijsten 1 stralen doe olie aan je vinger en vrijf over het gepolijsten. opnieuw olie aan je vinger en ga over het gestraalde.

maargoed ieder heeft hier zo zijn eigen theorieen over. jammer dat het niet te testen is.
 
#13
Ik snap de gedachte achter dit carter niet helemaal, waarom daar Defcon? Kan de maker mij dat uitleggen?
Ik denk dat de gedacht daarachter is een enorme glijbaan richting de spoelers te creeeren. ZOdat het mengsel beter flowt richting de spoelers, of het nuttig is dat laat ik terzijde.
 
#15
Ik heb het omcirclende gedeelte nooit gesnapt.
Wat wil iemand hier mee bereiken als je het carter al vol gooit met defcon.
Hou dat dan ook gewoon dicht.
 
#16
maar je vinger is geen nevelig mengsel :p
en aan je vinger zit meer olie dan in het mengsel zit..
snap ik maar dit simpele testje heeft me tog wel aardig overtuigt
als ik de cilinder van een door mij bewerkt carter af haal voelt het gestraalde ook niet meer 'gestraalt' en zie je een vettig laagje erop zitten.

maargoed egt te testen is het nooit wat tog wel jmmr is\
 

Harjo

Dijkman Crew
#17
Ik zat eens na te denken...
Maar een glijbaan kan net zo goed negatief werken als positief.
Zodra de zuiger naar het ODP beweegt kan het mengsel net zo makkelijk terug de glijbaan op bewegen/geduwt worden.
Zodra je dit glijbaantje dus weghoud blijft het mengsel meer waar het wezen moet lijkt mij.
 

KevinL

23.4 SAE Speed Owner
#18
Ik zat eens na te denken...
Maar een glijbaan kan net zo goed negatief werken als positief.
Zodra de zuiger naar het ODP beweegt kan het mengsel net zo makkelijk terug de glijbaan op bewegen/geduwt worden.
Zodra je dit glijbaantje dus weghoud blijft het mengsel meer waar het wezen moet lijkt mij.
je moet niet zoveel nadenken8P:p
 
#19
Ik denk dat de gedacht daarachter is een enorme glijbaan richting de spoelers te creeeren. ZOdat het mengsel beter flowt richting de spoelers, of het nuttig is dat laat ik terzijde.
Ben jij de maker? Dat glijbaan verhaal ken ik nou al van 100000 figuren hier op het forum die elkaar napraten. Ik wil van de maker weten wat hem beweegt daar defcon te plaatsen. Ik vind het kut namelijk.
 
#20
Iedereen heeft zijn eigen kijk op het bewerken van carters david, is het om de carterdruk gedaan of om de glijbaan? Of is het voor de sier? die foto's zijn volgensmij alwel antiek (lees paar jaar oud?) Ik ben ook van mening dat defcon op die plek weinig toe zal voegen aan het geheel.
 
Advertisement - register to remove this