SvR-Tuning op zn best [pics] hebo ng -> modificatie -> manston

Slap gelul. Er zijn bij ons al talloze manstons gesneuveld.
Er zitten gewoon brakke exeplaren tussen bij hebo. Met frezen moet je al helemaal oppassen bij deze cil.

maar sjoerd is geen nOOb dus daar geloof ik niet in.

Als je met een witte bougie gaat staan knallen peert ie vet hard vast ja. En dan kunnen er stukken van de wand af slaan. Dat is bij ons een tijd terug ook bij een speed gebeurt. Dus meteen de link leggen naar tunen is wel van laag simplisme.

Ga eerst maar eens lezen wat er allemaal gebeurt in de cilinder als je met zon arm mensgsel gaat knallen dan zal je zien dat dit allemaal neit zo raar is.

Detonatie is een wand ook al helemaal niet blij mee.. Wat sneller gebeurt bij zon arm mengsel.
 
Originally posted by Alexander
Slap gelul. Er zijn bij ons al talloze manstons gesneuveld.
Er zitten gewoon brakke exeplaren tussen bij hebo. Met frezen moet je al helemaal oppassen bij deze cil.

maar sjoerd is geen nOOb dus daar geloof ik niet in.

Als je met een witte bougie gaat staan knallen peert ie vet hard vast ja. En dan kunnen er stukken van de wand af slaan. Dat is bij ons een tijd terug ook bij een speed gebeurt. Dus meteen de link leggen naar tunen is wel van laag simplisme.

Ga eerst maar eens lezen wat er allemaal gebeurt in de cilinder als je met zon arm mensgsel gaat knallen dan zal je zien dat dit allemaal neit zo raar is.

Detonatie is een wand ook al helemaal niet blij mee.. Wat sneller gebeurt bij zon arm mengsel.

ben ik het helemaal mee eens.
Dit is iig iets waarvan ik geleerd heb en mij hopelijk niet weer zal gebeuren.
Ik ben er gewoon van overtuigd dat het aan het mengsel lag. gewoon te arm omdat de ontbranding nu wel optimaal was met die nieuwe bougie.
 
Originally posted by SR Max Biaggi
ben ik het helemaal mee eens.
Dit is iig iets waarvan ik geleerd heb en mij hopelijk niet weer zal gebeuren.
Ik ben er gewoon van overtuigd dat het aan het mengsel lag. gewoon te arm omdat de ontbranding nu wel optimaal was met die nieuwe bougie.

Wie gaat er zowizo rijden met een slecht afgestelde scooter/brommer.....
Zeker bij snelle cilinder is het vragen om vastlopers....
 
Originally posted by Rudy_W
Wie gaat er zowizo rijden met een slecht afgestelde scooter/brommer.....
Zeker bij snelle cilinder is het vragen om vastlopers....


dat komt omdat die kapotte bougie gewoon donker bruin was (door het gestotter slechte ontbranding dus slaat de bougie donkerder uit, wat ik dus niet wist), dus dan leg ik de link: sproeier zit wel ongeveer goed, gas reactie was goed enzo. allleen dat gestotter was er. dus ik draai er dus die NGK10 in en rij 500 m, trek hem 1 keertje door en pats.......
 
Een athena komt verder dan een ng? Leg eens uit please.

Enige voordeel lijkt mij de standaard bijgeleverde zuiger...

Originally posted by jeroenvankimmenade
succes ermee dude.
Dt is altijd het nadeel van de hobby.


Ik zou als ik jou was geen ng meer kopen.
Een leuke athena komt veel verder
 
Originally posted by Alexander
Slap gelul. Er zijn bij ons al talloze manstons gesneuveld.
Er zitten gewoon brakke exeplaren tussen bij hebo. Met frezen moet je al helemaal oppassen bij deze cil.

maar sjoerd is geen nOOb dus daar geloof ik niet in.

Als je met een witte bougie gaat staan knallen peert ie vet hard vast ja. En dan kunnen er stukken van de wand af slaan. Dat is bij ons een tijd terug ook bij een speed gebeurt. Dus meteen de link leggen naar tunen is wel van laag simplisme.

Ga eerst maar eens lezen wat er allemaal gebeurt in de cilinder als je met zon arm mensgsel gaat knallen dan zal je zien dat dit allemaal neit zo raar is.

Detonatie is een wand ook al helemaal niet blij mee.. Wat sneller gebeurt bij zon arm mengsel.

Omdat Sjoerd geen nOOb is en iemand anders misschien wel, hoef je natuurlijk niet 100% uit te sluiten dat het niet aan de tuning ligt.

Zoals ik het hoor is een foto sowieso een must om dat te beoordelen.

EN

Als de oude bougie goed gekleurd was, was dat met of zonder stotteren? Als dat met was, is het gewoon logisch dat ie nu kapot is.
 
Tuurlijk een foutje kan altijd, maar sjoerd heeft meer ervaring met het tunen van cils. Hij zegt zelf dat de bougie wit was, dus jsa dan vink het neit gek dat ie peert :)
 
Originally posted by Ufo
Een athena komt verder dan een ng? Leg eens uit please.

Enige voordeel lijkt mij de standaard bijgeleverde zuiger...

Een standaard NG tegen een Athena vlinder i.i.g. wel... Een standaard NG is zo traag als dikke stront door een zeef, maar dat hoef ik jou niet te vertellen... De zuiger is een behoorlijk voordeel...
 
Originally posted by Sjoerd
Ik wil hiermee effe duidelijk maken dat mensen zoals bv. JIJ ff niet zo dom moeten (na)blaten, KAN idd door mij komen.

IK VRAAG ALLEEN OM NADERE UITLEG MBV EEN OPMERKING, OMDAT IK DIE PARADOX VAN JOU MET JE BLIJTJES NIET ECHT DUIDELIJK VOND.
VOLGENS MIJ BEN "JIJ" DEGENE DIE DOM LOOPT TE BLATEN MET JE BIJLTJES

Het nut ervan om zoiets 3x te suggereren in een topic ontgaat mij enkel.

OOIT VAN EEN FORUM GEHOORD?

Onthoud verder dat ik deze topic niet heb aangemaakt, en niet roep dat ik goed ben ofzo, deze topic is niet mijn keuze.

WAT WIL JE HIER MEE ZEGGEN?

Ik wil hier verder geen woorden aan vuil maken, wilde ik al niet, maar je wilde ozo graag even een antwoord
hebben waarschijnlijk, bij deze.

JA, BEDANKT, NU KAN IK RUSTIG SLAPEN VANACHT

Maar het kan idd ook een vlinder zijn geweest, maar dat is niet echt te beoordelen vanaf hier :p (zoals meer dus 8))

JA, OF EEN SLIJPSCHIJF VAN JE BLACK EN DECKER :|
 
Sjoerd, is het niet mogelijk dat de wand zwakker is geworden door het tunen op die plekken?
ik zeg niet dat je niet kan tunen ofzo :p maar wat alexander zegt dat er ook zwakke hebo exemplaren bij zitten, kan dit door het tunen niet zwakker zijn geworden en daardoor gesneuveld zijn?
 
Hier de plaatjes van de overledene:
Kijken wat de deskundigen nu zeggen, alhoewel ik het wel leuk vond dat iedereen elkaar in de haren vliegt (JERRY! JERRY!)

Het zuigertje; als je goed kijkt zie je rond de hoogte van de zuigerveerslot het nicasil zitten dat uit de cilinder is geslagen.
DSC02436.JPG

Nog een keer...
DSC02438.JPG

Vogelperspectief:
DSC02439.JPG

Daar hoort het stukje nicasil uit de zuiger te zitten...(Zie je dat het op een vlinder lijkt :rolleyes: )
DSC02440.JPG

Flinke sporen...:(
DSC02441.JPG

En nog 2 misschien wat verhelderende foto's...
DSC02443.JPG

DSC02444.JPG


...En wat hebben de <ahum> experts hier over te zeggen.

/edit: Misschien dat ze voor de 800:600 mensen hier toch wat te groot zijn...Mjah..weinig zin om te resizen :rolleyes:
 
Lijtk verdomd veel op hoe mijn cilinder eruit zag.. Alleen ik had op 4 plekken het nicasil uit me NG geschraapt met me zuiger.. :(. weinig aan te doen meer. Mja sealen voor 150 euro was een optie maar goed. Ga scootje verkopen.
 
deze cilinder is 100% zeker veels te warm geworden
1 zuiger heeft flink gegloeid aan de bovenkant
2 strepen op plaatsen van tapeinden [moeren tog net iets te vast ook duidelijk te zien]
3 slechte smering gehad icm overtoeren en slechte carb afstelling

gewoon vet dodelijke combinatie dus, zijn er nog pics van de kop? kan ik misschien ook nog wat uit halen.

dit heeft iig helemaal nix met de tuning te maken gehad maar met het niet goed monteren en afstellen van de cilinder en er dan meteen lekker mee doorkarren :p
 
Foto's van de kop heb ik niet, die heeft michiel niet meegenomen, misschien was die er te erg aan toe???
Maar heeft ie teveel olie gebruikt?
Dat is wat ik tenminste denk...
 
smering hoeft nog niet fout zijn geweest, iig is de zuiger erg heet geworden, is de olie gaan aankoeken op zuiger [daarom istie boven zwart] en is deze aangekoekte laag gaan gloeien [eventueel detonatie] en zijn de moeren te vast gedraait.

waarom hij warm is geworden ligt denk ik aan afstelling, overtoeren en heel misschien olie maar volgens mij was de olie niet de factor.
 
Back
Top