Tom lievense
www.T-engines.nl
Hallo,
Het is al een tijdje terug dat ik hier een projectpagina heb gehad.
Daarom zal ik me nog maar een keer voorstellen.
Naam: Tom lievense
Leeftijd: 18 jaar
Woonplaats: Aagtekerke (zeeland)
Ik heb al meerdere sprinters gebouwd, maar hier heb ik nooit met gesprint. Dit omdat ik erg veel experimenten doe waardoor ik er nooit klaar voor was.
(Lees: Die verkeerd uitpakten)
Vorige sprinter met het zelfde blok:
[ir]http://img45.imageshack.us/img45/9427/foto9gkq4.jpg[/ir]
Maar goed. De bedoeling is om 2 sprinters te bouwen, Een 80cc sprinter voor de friese sprints, en een 90cc sprinter met NX voor SBO van volgend jaar.
Omdat het 30 augustus Genemuiden is, ben ik momenteel hard bezig aan de 80cc sprinter om deze keer op tijd klaar te zijn. Ik heb lang zitten twijfelen welk matriaaltype ik moest kiezen voor het nieuwe frame. Uiteindelijk heb ik toch maar voor staal gekozen. Omdat er met St37 niet licht te construeren is, heb ik gekozen voor St52 (S355) buis. Van de maten: 10*1.0 / 22*1.25 / 18*1.5
[ir]http://img155.imageshack.us/img155/145/foto1uj8.jpg[/ir]
Gewicht frame: 3,2 kilogram (zonder radiateur bevestiging.)
In principe is er met staal bijna net zo licht te constueren als met aluminium. Het probleem is echter dat je vast zit aan een beperkt aantal leverbare stalen profielen, waardoor je vaak met aluminium toch een stuk lichter uitkomt.
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/9295/foto2px7.jpg[/ir]
Om wielspin te voorkomen heb ik het zitje wat verder naar achteren gezet.
Het motorblok is zo als je kunt zien uitgerust met een 2fast cilinder. Ik ben momenteel bezig met het maken van een serie uitlaten, allemaal met een kleine modificatie. Ik heb ook nog een (JS)Dpr 80 liggen. Leuk om te vergelijken met mijn eigen exemplaren.
Hier een door mij gemaakte uitlaat die getest word op het blok:
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/9867/foto3pd0.jpg[/ir]
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/3191/foto4pr1.jpg[/ir]
Aleen jammer dat er een las foutje in zit, wat duidelijk te zien is op de foto's.
Update 21/06 :
Omdat het friese reglement een verende voorvork verplicht stelt, ben ik wat opzoek gegaan naar een geschikt vorkje. In de eerste instantie dacht ik aan een scootervork, maar deze zijn nooit licht genoeg te krijgen. Uiteindelijk heb ik bij een fietsenzaak een mooi vorkje te pakken gekregen. Het vorkje bestaande uit cr-mo staal en aluminium, is van zeer hoge kwaliteit.
[ir]http://img508.imageshack.us/img508/2554/foto6ti0.jpg[/ir]
Deze vorkjes zijn standaard niet breed genoeg voor een scooterwiel. Daarom moeten ze per kant een kleine cm verbreedt worden. De originele sleufgaten om het wiel in te bevestigen zijn niet geschikt voor een scooterwiel. Daarom worden de onderpoten aan de onderkant vlak gedraaid.
[ir]http://img59.imageshack.us/img59/7030/foto7br1.jpg[/ir]
Vervolgens is het de bedoeling om stalen bussen over de onderpoten te lijmen. Op deze bussen kan ik dan de wiel bevestiging en remhouder lassen.
Het vorkje weegt in originele toestand 1.4kg
Update 29/06:
Omdat het reglement van Genemuiden weer is veranderd en een vaste voorvork weer is toegestaan, heb ik heb het verende vorkje weer maar aan de kant gelegd.
[ir]http://img235.imageshack.us/img235/9736/foto7zt2.jpg[/ir]
Dan toch maar weer een vast vorkje maken. Gemaakt van de zelfde buis als het frame. Aan de bovenkant (bij de meest belaste punten) worden verstevigingsplaten geplaatst. Deze laat ik laser snijden.
[ir]http://img370.imageshack.us/img370/7950/foto8wj8.jpg[/ir]
[ir]http://img185.imageshack.us/img185/5791/foto9oj0.jpg[/ir]
De clamp en het stuur is afkomstig van een ATB fiets.
Ik heb de DPR uitlaat gemonteerd op het blok, voor de eerste testen. Als ik dat gedaan heb ga ik testen met mijn eigen uitlaten, ik heb nog 3 ontwerpen gemaakt die ik volgende week ga maken.
[ir]http://img370.imageshack.us/img370/8775/foto10nb9.jpg[/ir]
Totaal plaatje:
[ir]http://img397.imageshack.us/img397/9706/foto11vt5.jpg[/ir]
In middels heb ik een geschikte radiateur te pakken gekregen. Het is een originele piaggio radiateur, waarschijnlijk van een Runner 180. Tevens heb ik besloten als voorwiel een pitbike 10inch velg te gebruiken. Dit wiel heb ik bij mijn vorige sprinter ook al gebruikt.
[ir]http://img382.imageshack.us/img382/9467/foto12xi1.jpg[/ir]
[ir]http://img406.imageshack.us/img406/6619/foto13hp4.jpg[/ir]
De inschrijving voor genemuiden is al de post op. Nu nog hard werken zodat ik op tijd klaar ben.
Update 30/06:
Ik heb hier nog een foto met het voorwiel gemonteerd. Het geeft niet een helemaal juist beeld, omdat de band veel te hoog en breed is. hier komt een 3.0/60/10 op.
[ir]http://img386.imageshack.us/img386/2150/dsc02527pb7.jpg[/ir]
Update 05/07:
De radiateur is in middels ook bevestigd. De runner radiateur heb ik niet meer gebruikt, omdat deze veel te veel buiten mijn frame zou komen.
[ir]http://img394.imageshack.us/img394/9442/dsc02537sz7.jpg[/ir]
[ir]http://img379.imageshack.us/img379/1712/dsc02532iv6.jpg[/ir]
Verder heb ik nog een Keihin ta09 carburateur gekocht. Nieuw kon ik ze nergens vinden, dus heb ik er uiteindelijk maar een van iemand van het forum gekocht. Ik post hier maar geen foto van, want de meeste hier kennen de carburateur wel.
Update 06/08:
Na wat twijfelen heb ik besloten op deze sprinter ook maar een NX kit aan te brengen. Dit omdat ik bang ben dat er te weinig tijd is om een goed draaiende 2e sprinter voor volgend jaar SBO aan de start te krijgen. De pitbike velg heb ik ook aan de kant geschoven. Omdat deze erg instabiel was.
Nieuwe voetsteunen/blokbevestiging:
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/1954/foto130yg9.jpg[/ir]
Inlaat systeem:
[ir]http://img244.imageshack.us/img244/8482/foto120ab6.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/3386/foto190ok0.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/3623/nozzlevi6.jpg[/ir]
Totaal plaatje:
[ir]http://img356.imageshack.us/img356/3880/totaalam8.jpg[/ir]
Eerste test:
[ir]http://img244.imageshack.us/img244/4161/foto143aa9.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/4936/foto140zc2.jpg[/ir]
Het frame is erg stabiel, en is zeker geschikt voor een hoge snelheid.
Ik rij er hier overigens niet zelf op.
Nog wat afstellen/experimenteren en op naar genemuiden!
Gisteren ben ik een middag bezig geweest om de mengselafstelling goed te krijgen. Het bleek al vlug dat de Keihin TA09 niet met goed fatsoen af te stellen was. Daarom heb ik besloten om de TA09 te vervangen door een Stage6 black edition carburateur. Het zijn erg mooie carburateurs, en erg goed af te stellen.
Nog een paar foto's van het testrijden:
[ir]http://img177.imageshack.us/img177/1779/dsc02591ln2.jpg[/ir]
[ir]http://img291.imageshack.us/img291/9185/dsc02592po5.jpg[/ir]
[ir]http://img292.imageshack.us/img292/4066/dsc02594bt2.jpg[/ir]
Inmiddels loopt de sprinter aanzienlijk beter, wat resulteerde in gigantisch veel wielspin. Het brobleem is dat het erg kritisch licht. een 3cm verder naar achteren zitten betekend een ongecontroleerde wheelie.
[ir]http://img241.imageshack.us/img241/2247/ffzj8.jpg[/ir]
Update 17/09:
De foto's van brommersprint genemuiden:
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/97/12951659fy2.png[/ir]
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/1593/fototomzi3.png[/ir]
[ir]http://img214.imageshack.us/img214/6469/fotojefrey2if3.png[/ir]
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/7164/fotojefreymm3.png[/ir]
[ir]http://img520.imageshack.us/img520/4661/sprintersi6.png[/ir]
Omdat Duitsland nog steeds op de planning staat, heb ik het een en ander gewijzigd aan de sprinter. Onder andere de NX kit gemonteerd. De zelfgemaakte ontsteking gaat niet meer lukken voor duitsland. Daarom word er tijdelijk een curve in de italkit gemaakt. Verder ben ik bezig met het bouwen van een testbank. En een 2e sprinter. Wat al met al nogal wat tijd in beslag neemt. De 7.28sec moet natuurlijk geen enkel probleem wezen om te verbreken, omdat de machine in genemuiden totaal niet in orde was. De machine verloor veel te veel tijd in het begin traject, wat in middels is opgelost. Daarbij is de rijder als het goed is +-10kilo afgevallen. Is dit niet het geval dan moet ik meschien voor duitsland een liefhebber zien te vinden. (Mocht iemand zich geroepen voelen Er zit nu in ieder geval een leuk vermogen in.
Schakelaars NX systeem, en waterpomp. Dit gebeurd door middel van transistors, i.p.v relais
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/7274/foto1rq7.jpg[/ir]
Lachgas fles:
[ir]http://img517.imageshack.us/img517/4186/foto2dc2.jpg[/ir]
[ir]http://img517.imageshack.us/img517/8252/foto3ss1.jpg[/ir]
[ir]http://img98.imageshack.us/img98/2585/foto5wf3.jpg[/ir]
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/2501/foto4lk7.jpg[/ir]
Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met het maken van uitlaten voor de sprinter. Maar nog steeds blijft de uitlaat van joel het beste doen. Ik heb weer een paar nieuwe ontwerpen gemaakt dus ik ben benieuwd
De uitlaat is niet meer erg mooi, omdat hij een aantal keer is doorgeslepen i.v.m onderzoek:
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/6690/fotoks2.jpg[/ir]
Het is al een tijdje terug dat ik hier een projectpagina heb gehad.
Daarom zal ik me nog maar een keer voorstellen.
Naam: Tom lievense
Leeftijd: 18 jaar
Woonplaats: Aagtekerke (zeeland)
Ik heb al meerdere sprinters gebouwd, maar hier heb ik nooit met gesprint. Dit omdat ik erg veel experimenten doe waardoor ik er nooit klaar voor was.
(Lees: Die verkeerd uitpakten)
Vorige sprinter met het zelfde blok:
[ir]http://img45.imageshack.us/img45/9427/foto9gkq4.jpg[/ir]
Maar goed. De bedoeling is om 2 sprinters te bouwen, Een 80cc sprinter voor de friese sprints, en een 90cc sprinter met NX voor SBO van volgend jaar.
Omdat het 30 augustus Genemuiden is, ben ik momenteel hard bezig aan de 80cc sprinter om deze keer op tijd klaar te zijn. Ik heb lang zitten twijfelen welk matriaaltype ik moest kiezen voor het nieuwe frame. Uiteindelijk heb ik toch maar voor staal gekozen. Omdat er met St37 niet licht te construeren is, heb ik gekozen voor St52 (S355) buis. Van de maten: 10*1.0 / 22*1.25 / 18*1.5
[ir]http://img155.imageshack.us/img155/145/foto1uj8.jpg[/ir]
Gewicht frame: 3,2 kilogram (zonder radiateur bevestiging.)
In principe is er met staal bijna net zo licht te constueren als met aluminium. Het probleem is echter dat je vast zit aan een beperkt aantal leverbare stalen profielen, waardoor je vaak met aluminium toch een stuk lichter uitkomt.
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/9295/foto2px7.jpg[/ir]
Om wielspin te voorkomen heb ik het zitje wat verder naar achteren gezet.
Het motorblok is zo als je kunt zien uitgerust met een 2fast cilinder. Ik ben momenteel bezig met het maken van een serie uitlaten, allemaal met een kleine modificatie. Ik heb ook nog een (JS)Dpr 80 liggen. Leuk om te vergelijken met mijn eigen exemplaren.
Hier een door mij gemaakte uitlaat die getest word op het blok:
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/9867/foto3pd0.jpg[/ir]
[ir]http://img174.imageshack.us/img174/3191/foto4pr1.jpg[/ir]
Aleen jammer dat er een las foutje in zit, wat duidelijk te zien is op de foto's.
Update 21/06 :
Omdat het friese reglement een verende voorvork verplicht stelt, ben ik wat opzoek gegaan naar een geschikt vorkje. In de eerste instantie dacht ik aan een scootervork, maar deze zijn nooit licht genoeg te krijgen. Uiteindelijk heb ik bij een fietsenzaak een mooi vorkje te pakken gekregen. Het vorkje bestaande uit cr-mo staal en aluminium, is van zeer hoge kwaliteit.
[ir]http://img508.imageshack.us/img508/2554/foto6ti0.jpg[/ir]
Deze vorkjes zijn standaard niet breed genoeg voor een scooterwiel. Daarom moeten ze per kant een kleine cm verbreedt worden. De originele sleufgaten om het wiel in te bevestigen zijn niet geschikt voor een scooterwiel. Daarom worden de onderpoten aan de onderkant vlak gedraaid.
[ir]http://img59.imageshack.us/img59/7030/foto7br1.jpg[/ir]
Vervolgens is het de bedoeling om stalen bussen over de onderpoten te lijmen. Op deze bussen kan ik dan de wiel bevestiging en remhouder lassen.
Het vorkje weegt in originele toestand 1.4kg
Update 29/06:
Omdat het reglement van Genemuiden weer is veranderd en een vaste voorvork weer is toegestaan, heb ik heb het verende vorkje weer maar aan de kant gelegd.
[ir]http://img235.imageshack.us/img235/9736/foto7zt2.jpg[/ir]
Dan toch maar weer een vast vorkje maken. Gemaakt van de zelfde buis als het frame. Aan de bovenkant (bij de meest belaste punten) worden verstevigingsplaten geplaatst. Deze laat ik laser snijden.
[ir]http://img370.imageshack.us/img370/7950/foto8wj8.jpg[/ir]
[ir]http://img185.imageshack.us/img185/5791/foto9oj0.jpg[/ir]
De clamp en het stuur is afkomstig van een ATB fiets.
Ik heb de DPR uitlaat gemonteerd op het blok, voor de eerste testen. Als ik dat gedaan heb ga ik testen met mijn eigen uitlaten, ik heb nog 3 ontwerpen gemaakt die ik volgende week ga maken.
[ir]http://img370.imageshack.us/img370/8775/foto10nb9.jpg[/ir]
Totaal plaatje:
[ir]http://img397.imageshack.us/img397/9706/foto11vt5.jpg[/ir]
In middels heb ik een geschikte radiateur te pakken gekregen. Het is een originele piaggio radiateur, waarschijnlijk van een Runner 180. Tevens heb ik besloten als voorwiel een pitbike 10inch velg te gebruiken. Dit wiel heb ik bij mijn vorige sprinter ook al gebruikt.
[ir]http://img382.imageshack.us/img382/9467/foto12xi1.jpg[/ir]
[ir]http://img406.imageshack.us/img406/6619/foto13hp4.jpg[/ir]
De inschrijving voor genemuiden is al de post op. Nu nog hard werken zodat ik op tijd klaar ben.
Update 30/06:
Ik heb hier nog een foto met het voorwiel gemonteerd. Het geeft niet een helemaal juist beeld, omdat de band veel te hoog en breed is. hier komt een 3.0/60/10 op.
[ir]http://img386.imageshack.us/img386/2150/dsc02527pb7.jpg[/ir]
Update 05/07:
De radiateur is in middels ook bevestigd. De runner radiateur heb ik niet meer gebruikt, omdat deze veel te veel buiten mijn frame zou komen.
[ir]http://img394.imageshack.us/img394/9442/dsc02537sz7.jpg[/ir]
[ir]http://img379.imageshack.us/img379/1712/dsc02532iv6.jpg[/ir]
Verder heb ik nog een Keihin ta09 carburateur gekocht. Nieuw kon ik ze nergens vinden, dus heb ik er uiteindelijk maar een van iemand van het forum gekocht. Ik post hier maar geen foto van, want de meeste hier kennen de carburateur wel.
Update 06/08:
Na wat twijfelen heb ik besloten op deze sprinter ook maar een NX kit aan te brengen. Dit omdat ik bang ben dat er te weinig tijd is om een goed draaiende 2e sprinter voor volgend jaar SBO aan de start te krijgen. De pitbike velg heb ik ook aan de kant geschoven. Omdat deze erg instabiel was.
Nieuwe voetsteunen/blokbevestiging:
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/1954/foto130yg9.jpg[/ir]
Inlaat systeem:
[ir]http://img244.imageshack.us/img244/8482/foto120ab6.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/3386/foto190ok0.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/3623/nozzlevi6.jpg[/ir]
Totaal plaatje:
[ir]http://img356.imageshack.us/img356/3880/totaalam8.jpg[/ir]
Eerste test:
[ir]http://img244.imageshack.us/img244/4161/foto143aa9.jpg[/ir]
[ir]http://img355.imageshack.us/img355/4936/foto140zc2.jpg[/ir]
Het frame is erg stabiel, en is zeker geschikt voor een hoge snelheid.
Ik rij er hier overigens niet zelf op.
Nog wat afstellen/experimenteren en op naar genemuiden!
Gisteren ben ik een middag bezig geweest om de mengselafstelling goed te krijgen. Het bleek al vlug dat de Keihin TA09 niet met goed fatsoen af te stellen was. Daarom heb ik besloten om de TA09 te vervangen door een Stage6 black edition carburateur. Het zijn erg mooie carburateurs, en erg goed af te stellen.
Nog een paar foto's van het testrijden:
[ir]http://img177.imageshack.us/img177/1779/dsc02591ln2.jpg[/ir]
[ir]http://img291.imageshack.us/img291/9185/dsc02592po5.jpg[/ir]
[ir]http://img292.imageshack.us/img292/4066/dsc02594bt2.jpg[/ir]
Inmiddels loopt de sprinter aanzienlijk beter, wat resulteerde in gigantisch veel wielspin. Het brobleem is dat het erg kritisch licht. een 3cm verder naar achteren zitten betekend een ongecontroleerde wheelie.
[ir]http://img241.imageshack.us/img241/2247/ffzj8.jpg[/ir]
Update 17/09:
De foto's van brommersprint genemuiden:
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/97/12951659fy2.png[/ir]
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/1593/fototomzi3.png[/ir]
[ir]http://img214.imageshack.us/img214/6469/fotojefrey2if3.png[/ir]
[ir]http://img516.imageshack.us/img516/7164/fotojefreymm3.png[/ir]
[ir]http://img520.imageshack.us/img520/4661/sprintersi6.png[/ir]
Omdat Duitsland nog steeds op de planning staat, heb ik het een en ander gewijzigd aan de sprinter. Onder andere de NX kit gemonteerd. De zelfgemaakte ontsteking gaat niet meer lukken voor duitsland. Daarom word er tijdelijk een curve in de italkit gemaakt. Verder ben ik bezig met het bouwen van een testbank. En een 2e sprinter. Wat al met al nogal wat tijd in beslag neemt. De 7.28sec moet natuurlijk geen enkel probleem wezen om te verbreken, omdat de machine in genemuiden totaal niet in orde was. De machine verloor veel te veel tijd in het begin traject, wat in middels is opgelost. Daarbij is de rijder als het goed is +-10kilo afgevallen. Is dit niet het geval dan moet ik meschien voor duitsland een liefhebber zien te vinden. (Mocht iemand zich geroepen voelen Er zit nu in ieder geval een leuk vermogen in.
Schakelaars NX systeem, en waterpomp. Dit gebeurd door middel van transistors, i.p.v relais
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/7274/foto1rq7.jpg[/ir]
Lachgas fles:
[ir]http://img517.imageshack.us/img517/4186/foto2dc2.jpg[/ir]
[ir]http://img517.imageshack.us/img517/8252/foto3ss1.jpg[/ir]
[ir]http://img98.imageshack.us/img98/2585/foto5wf3.jpg[/ir]
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/2501/foto4lk7.jpg[/ir]
Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met het maken van uitlaten voor de sprinter. Maar nog steeds blijft de uitlaat van joel het beste doen. Ik heb weer een paar nieuwe ontwerpen gemaakt dus ik ben benieuwd
De uitlaat is niet meer erg mooi, omdat hij een aantal keer is doorgeslepen i.v.m onderzoek:
[ir]http://img238.imageshack.us/img238/6690/fotoks2.jpg[/ir]
Last edited: