Stage lopen in het buitenland.

5 maanden verblijf ik hier.

Heel veel mensen hebben het via Wereldstage hier geregeld. Ik heb het allemaal zelf gedaan. Je moet eigenlijk hier contacten hebben om voor cheap huisvesting te regelen. Wij zitten met ze alle in een studentenstraat maar betalen voor een simpele kamer gewoon Nederlandse prijzen (250-350eu.) Het grote gros van de personen vind achteraf dat Wereldstage te weinig doet voor het geld wat zij vragen.

Ik heb in de zomervakantie aardig gebuffelt om geld achter de hand te hebben, voor derest doe ik het inderdaad met Stufi + OV vergoeding..
 
Zit inderdaad in de Nieuwestraat. Lekkere choller buurt hoor :D

Bij Fatum zit ik. Wie zijn die maten dan?
Ben nu in ieder geval bezig om een autotje te kopen.
 
Hoe is het in Zuid-Afrika R-R5.

Sorry, lees het nu pas. Zuid-Afrika is erg anders, erg indrukwekkend en erg tof. De natuur is zo divers, en gaat van dorre woestijn, waar ik zit (national geographic oleee), tot subtropisch aan de oostkust. Per stad verschilt het heel erg hoe de mensen zijn. Je hebt bijvoorbeeld steden waar enkel zwarte Afrikanen wonen, en regio's waar je meer Afrikaners ziet (blanke Zuid-Afrikaanse minderheid, met een op Nederlands lijkend kindertaaltje). In de regio van Kaapstad (zelf nog niet geweest) schijnen de meeste mensen wat vrijer & 'Europeser' te zijn. Johannesburg ben ik geweest, ontzettend indrukwekkend, maar qua veiligheid zou ik er helemaal kriebel worden voor een half jaar, en dat is relatief. Pretoria schijnt ook niet je-van-het te zijn. Je ziet, ook hier waar ik zit, geen enkel huis zonder grote hekken met prikkeldraad, en overal rijden beveiligingsbusjes rond. Er zijn bepaalde wijken waar je als blanke gewoon echt niet kunt komen (zonder begeleiding), en 's avonds wordt het streng afgeraden, ook op de 'beveiligde' campus (naar luie Zuid-Afrikaanse begrippen), rond te lopen tenzij je in een groep bent. Voor het dagelijks leven heb je dus echt een betrouwbare auto nodig om je ding te kunnen doen. Het openbaar vervoer is ook echt drama, en af te raden voor blanken. Zelfs als je uitgaat dus, ben je afhankelijk van de auto. Echter leef je hier wat vrijer dan in Nederland, maar daarover later.

Een groot pluspunt is de gastvrijheid van de mensen. Als je in problemen komt doen ze alles om je te helpen, en ze hoeven je naam nog niet eens te weten of je bent al uitgenodigd voor het avondeten. Vooral als je zegt dat je Nederlands, of überhaupt Europees bent. Veel mensen hebben ook vakantiehuisjes aan de kust (ik zit 600km landinwaards), en hoevaak ik daar al niet voor ben uitgenodigd.. Wat wel irritant wordt na een tijdje is de hele racisme/apartheid discussie. De blanke Zuid-Afrikanen hebben een wat harde blik op de situatie, en doen er alles aan om je aan 'hun kant' te krijgen. Bij de eerste word je een beetje overdonderd, bij de tweede poging begin je het te snappen, en bij poging nummer driehonderd word je er horendol van. Die hele situatie kan ik hier ook niet zo uitleggen, dat moet je echt zelf meemaken. Wel zie je dat de zwarte bevolking vergeleken met de blanken arm zijn. Bij elk bedrijf werken veel te veel mensen, voor weinig geld, enkel om werkgelegenheid te creëren. In de bar wordt na elk sigaretje je asbak vervangen, en in de supermarkt rekent de ene kassière af, en de ander pakt alles zorgvuldig voor je in.

En dat alles voor een habbekrats! Nagenoeg alles, behalve 2ehands auto's & voedsel in de supermarkt, is retegoedkoop. In restaurants betaal je max 10 euro voor een 500gr steak, of 't nou van een koe is of een vaag exotisch beest. Een 33cl biertje (Heineken, Amstel, Grolsch (schijnt overgenomen te zijn door een Zuid-Afrikaans bedrijf..), het lokale Castle) kost in de grootste discotheken maximaal 1,30 Euro. Flesje Bacardi in de winkel, 8 euro, enz. Je hebt hier zelfs een grote discotheek waar je zelf je drank mee mag nemen. 9||6

Waar ik zelf ook heel erg van geniet, is de vrijheid die men hier dus heeft. Natuurlijk, je ziet dagelijks dingen fout gaan hier door een gebrek aan regels & handhaving daarvan, maar daar leer je mee omgaan. Op de een of andere manier weten de mensen hier, zonder al te veel regeltjes te gebruiken, redelijk zonder chaos te leven.

Ohja, en voor de mensen die willen gaan studeren, dat gaat ook een tikkeltje anders hier. Ik doe dit semester omgerekend 30 ects, en hoef daarvoor 8 uur per week naar school. Omdat zwarte Zuid-Afrikanen gedurende de apartheid niet mochten studeren, ligt het niveau nu betrekkelijk laag om dat te compenseren. In de les wordt dus nog net niet je handje vastgehouden, zelfs in de 3ejaars vakken die ik volg. De toetsing is dan wel weer heel anders. In Nederland was ik gewend om case studies te beantwoorden, en op die manier ook globaal te leren. Hier verwachten ze echter dat je als een of andere leeraap alle definities woord voor woord uit je kop kent, evenals hele ritsen met puntjes. Dat was ik al niet meer gewend sinds groep 4 topografie, maar na de 1e paar tests wen je er aan.

Goed, er is nog zoveel meer te vertellen over dit land, maar ook weer lastig omdat je het zelf mee moet maken. Ik vind 't iig goed geweest :7
 
Mooi verhaal! Ik zou er wel een keer heen willen gaan voor culturele aspect.

Ik zit nu nog te twijfelen wat en hoe ik dingen ga doen, ik heb een internationale opleiding (Liberal Arts and Sciences, 50% van studenten komen uit het buitenland, voertaal is Engels etc) + ik heb maandag een gesprek bij AEGEE voor Secretaris functie, dus dat belooft ook wat wat betreft internationale contacten. Volgend jaar heb ik sowieso de mogelijkheid om via UvT naar Venice International University te gaan, daar zeg ik geen nee tegen. Ik weet alleen niet waar ik mijn Master wil gaan doen, merendeel van studenten van mijn opleiding willen het in het buitenland doen, maar als ik later zelf in het buitenland ga werken (hoogstwaarschijnlijk Rusland) dan is Nederland voor mij ook "buitenland". Maar ik heb nog een paar jaar om over na te denken:)
 
Ik kan misschien via school een stage van 5 maanden in China 'regelen'. Zit toch nog te twijfelen. Het is een samenwerkings project met een school daar, dus de begeleiders en andere studenten schijnen wel aardig Engels te spreken, maar toch is wel een hele andere cultuur.
 
Mmm China, dat zou mij in eerste instantie totaal niet trekken voor de mensen en het contact. Wij hebben er hier in de exchange groep in Berlijn 2 van rondlopen en man o man, wat zijn deze leden nationalistisch ingesteld. Alles is goed maar in moederland China is het beter bla bla... Je kan het natuurlijk ook treffen met heel erg westers georiënteerde Chinese studenten maar dat is bij mij niet het geval. De Japanse en Amerikaanse studenten in mijn groep daarentegen willen hier zoveel mogelijk 'cultuur en kennis' opzuigen.

Voor een bezoek naar China zou ik alleen geïnteresseerd zijn als dit voor een zesweekse rondreis was.
 
Stuur mij maar naar China, dat is momenteel het centrum van de innovatie. Over Berlijn daarintegen heb ik alleen maar foute verhalen gehoord. Enorm hierarchisch en gezichtsloos. Maar ik hoef daar ook niet heen wegens een persoonlijk gevoel. ;)
 
@Doed: Ik weet precies wat je bedoelt! Ben er ook een paar keer geweest en heb ze hier ook op bezoek gehad. Door hun heb ik vooroordelen over chinezen die ik nog niet ken
 
Enige vooroordelen over chinezen die ik heb gekregen in een maand dat ik op de uni zit:

- ze hebben altijd thee in bekertje bij zich
- ze knikken bij alles wat er wordt gezegd waar ze mee akkoord zijn
- ze zeggen alleen iets als ze iets wordt gevraagd
 
Enige vooroordelen over chinezen die ik heb gekregen in een maand dat ik op de uni zit:

- ze hebben altijd thee in bekertje bij zich
- ze knikken bij alles wat er wordt gezegd waar ze mee akkoord zijn
- ze zeggen alleen iets als ze iets wordt gevraagd

ken er nog wel meer.
Maar dan via men werk toen ik er 6 weken heb gezeten.
Ze knikken ja van ik heb je gehoord.
Dus niet van ik doe het..
Dat moet je nog een keer of wat extra vragen.
Dat thee in die kan hebben ze daar allemaal. Met van die stokjes en blaadjes er in.
Taxis liggen der vol mee.
Zo zijn er nog wel veel dingen.. Wel grappig vond ik het allemaal!
 

Thanks voor je reply :)! Klinkt echt goed! Natuur lijkt me ook echt prachtig daar. Ook één van de redenen voor mij om er heen te gaan.

Je hebt ondertussen dus een auto? Heb je die daar gewoon bij een handelaartje gekocht? En red je het goed qua financiën?

Misschien dat ik je later nog een PM stuur met een aantal vragen.
 
Ja, ik heb met twee NLse studiegenoten een Vw Polo sedan gekocht. Bj 1998, 180k op de klok en omgerekend 3000 ekkers :X Ikzelf heb 'm particulier gekocht. We zijn wel eerst langs een aantal dealers geweest, maar die waren stuk voor stuk veel te louche. Het is ook wel noodzakelijk om een local mee te nemen op je autojacht, dan wordt je iig niet (of minder) voor de gek gehouden. Ohja, en zeggen dat je Nederlands bent, dan denken ze dat je alles verstaat. :p Goedkopere auto's vind je niet of nauwelijks hier, of de auto's zijn retegaar (enkel kevers zijn erg goedkoop, maar daar kan je niet echt mee reizen in het Zuid-Afrikaanse verkeer). In Kaapstad/Durban/Jo'burg schijnen de auto wel een kwart goedkoper te zijn. Met z'n drieën is het dus wel aardig te doen, al is het wel een steek in je hart als je thuis een gebakje van 250 euro voor de deur hebt staan. :+

Met stufi, ov-vergoeding & vol bijlenen red ik het prima hier. Voor m'n kamer betaal ik iets van 130 euro, maar het meeste geld gaat wel op aan alle trips. Ik raad je aan om je bankrekening ff flink te spekken voordat je gaat. Dat heb ik niet kunnen doen door een rugblessure, en dat geld mis ik nu wel. Het reizen kan namelijk behoorlijk duur worden, vooral als je op safari wilt enz. Ik pak altijd de backpackers hostels, en dat is max 10 euro per nacht. Toch loopt het flink op als je veel van het land wilt zien. Ohja, en in een groep reizen scheelt de wereld!
 
Ik ben er ook over uit.
Ik ga naar nieuw zeeland toe stage lopen.
Ik zit nu in m'n eerste jaar ICT en ik ga m'n eerste stage naar nieuwzeeland.
Iemand ervaringen?
Waar moet ik allemaal aan denken?
 
Back
Top