Speed NRG > update 12 maart

Speedy NRG

180 over de stoep
Welkom op de pagina van m'n Puch NRG Mc2. Ik wilde jullie even mee laten genieten van het verloop van de opbouw van de scooter.

Allereerst even voorstellen:
Tjeerd
18 jaar oud
woon in


scooter/brommer geschiedenis:
Toen ik 15 was kocht een vriend van me een peugeot 103. Een echte ragbrommer die amper 45 liep. Ik reed er 1x op en besloot dat ik ook zoiets wou. Toen een puch maxi opgehaald voor niets. Daar een jaar op gereden maar weinig spannends mee gedaan. In de twee jaar erna ook vele ander puch maxi's gehad en optisch en motorisch verbeterd. Ook heb ik nu nog steeds een puch monza die ik als dagelijkse brommer gebruik en ben ik bezig met een puch maxi N sprinter met 75MK HPI enz. En sinds kort een 100% originele (zeldzaam als hell) puch macho rider 2speed.

Voor deze monza kocht ik de puch NRG met het idee hem als dagelijkse scooter te gebruiken. (nu 1 jaar geleden) Bij aankoop liep hij niet, maar volgens die man moest het zo opgelost zijn, een ontstekingsprobleem oid.
Had wel even gevoeld aan het vliegwiel en aan de kickstarter, en het voelde als normale 50cc compressie. Eenmaal thuis aangekomen bleek het een 70 malossi te zijn waarvan de lagers zo erg versleten waren dat het gruisde hele cilinder kop en zuiger stuk hadden geslagen.

Toen de scooter laten reviceren en er een 50cc malossi met 17,5 dell op laten zetten. Afin, dit reed allemaal prima, ongeveer 100 op de teller. Na enkele dagen kwam oom agent langs en gaf me een boete van 113 euro, wat me nog mee viel aangezien ie 1,9 kw had en die agent gokte op zo'n 160 euro boete.

Daarna nog even doorgereden, en enkele weken later liep de 700km oude cilinder stuk. De v snaar van de oliepomp was gebroken zonder dat ik het door had...en ik kon de cilinder weggooien. Toen besloten, gestimuleerd door meeting lelystad 05, om het geheel op te voeren, en goed ook!

Zo kocht ik de scooter zomer 2005. Achterkappen zaten er wel bij.
qntwg8.jpg


Setup:
70 malossi
19mm
nr-x

Er zat maar 1 ding op..en dat was het blok reviceren. Dit heb ik gewoon laten doen omdat ik snel wilde rijden.
Resultaat:
qntyr9.jpg


qntz5s.jpg


De setup werd toen:
50 malossi
17,5mm
tecnigas tec

Toen liep de scooter dus stuk. Nog geen maand later. Ik ging op internet maar eens goed kijken wat de mogelijkheden waren voor het opvoeren.
Vooral goed gekeken naar waar bijvoorbeeld sprints mee worden gereden.

Aan het begin wist ik er echt helemaal niks van maar als snel leek het me leuk om een MHR setup te gaan monteren. Ook wilde ik het uiterlijk gewoon super mooi gaan maken. Het liefst iets met witte binnenkappen en aanpassingen met plamuur. Ik ben toen begonnen met het demonteren van de scooter. Ook even alle bedrading op de foto gezet omdat ik toen nog niet wist of ik met of zonder licht ging rijden en met welke ontsteking.

qnu1kh.jpg

kappen eraf en bedrading loshalen

qnu4o2.jpg

blok eraf want die werd los verkocht

qnu5ax.jpg

Bijna alles eraf gehaald. Ondertussen wel een nieuwe veer gekocht. De oude moest ik namelijk doorslijpen omdat die aan het blok was vastgeroest. Dit is een sebac veertje van 20 euro tweedehands. Moet nog even zien of hij gaat voldoen.

Nu begon het verzamelen van de onderdelen voor het motorblok.
Allereerst kocht ik carters op maat van speed04 nog door koopmans gedaan. Deze bleek later wel qua spoelkanalen op maat te zijn maar niet qua kotteren.
qnuqyo.jpg


Ik had inmiddels deze onderdelen bij elkaar gekocht:
qnured.jpg

een MHR 99 pijp zonder flens
malossi 2000 vario
malossi deltaclutch
vl14 membraan
power one race krukas
domino snelgas
en een dellorto 28mm rondschuif met filter

kort daarna kwam dit doosje binnen:
qnutrp.jpg


met deze inhoud:
qnuu6c.jpg


Salaris was binnen. Dus een HPI05 gekocht. Schijnt mits perfect afgesteld sneller te zijn dan de eprom ontstekingen van malossi en hij was nog goedkoper ook, dus dat is mooi. Hier even los op de power one krukas gelegd voor de foto.
qnuukh.jpg


Ik kwam er opeens achter dat speed niet kon met een power one krukas. Toen een mhr99 krukas gekocht die volgens de vorige eigenaar een 85mm drijfstang had. Bleek niet het geval te zijn. Die heb ik toen onder goede vermelding van type met 20E winst verkocht:)
Even later dan toch op m'n eigen school (windesheim) iemand gevonden die een RHQ 85mm over had. Die dag meteen de lagers in de vriezer, carters opgewarmt en later die dag gemonteerd. Krukas ging de vriezer in en werd die avond erin gelegd. HPI losjes gemonteerd (perongeluk grondplaat verkeerd om :p ik dacht al ik heb zo weinig krukas over dat er geen moer op past). Ook een 28mm hebo spruitstuk met de 28mm dell erop gezet.
qnv37q.jpg


In december m'n cilinder + carters richting Twins tuning gestuurd. Opdracht gegeven om de cilinder maximaal te laten tunen. Bij perfecte afstelling icm de snelste onderdelen zou ik er 23 pk uit kunnen halen volgens hen.
qnv0nk.jpg


qnv0vb.jpg


Cartertjes op maat
qnv18m.jpg


Cilinder gemonteerd (squish moet ik nog meten)
qnv1o4.jpg


Vlak hierna een andere uitlaat gekocht. Ik kon even geen flens vinden voor de 99 en de 2000 scheen toch al sneller te zijn op de getunede speed dus waarom niet. Ook temp meter, kill switch frame bevestiging, halfpoulie en stuurklem binnen.
ra18qr.jp


qnv66d.jpg


qnv9qh.jpg


Hier zit de uitlaat erop. Vario, halfpoulie en v snaar los erop gezet. Ik had helaas nog geen krukasmoeren toen.
qnv7sz.jpg


Niet veel later kwamen de achterpoulies van malossi binnen. Tweedehands gekocht maar in goede staat. Toen kon ik de drukveer (hopelijk de goede, werd me aangeraden) en de koppeling erop zetten.
qnuxp5.jpg


Laatst ook maar een nieuwe carburateur gekocht omdat me werd verteld dat die 28dell niet tot de snelste behoorde:
Een OKO 28mm vlakschuif..immitatie van keihin geloof ik. Ook zit er een ander spruitstuk op omdat ik er geen bocht in wou zoals bij de hebo.
qnvadl.jpg


Het motorblok was voldoende klaar om onder de scooter te worden gezet. Dit meteen gedaan en eindelijk, na een half jaar zag de scooter er weer een beetje als een scooter uit.
qnvcjo.jpg


Ondertussen ook met de radiateur begonnen. Ik heb een tweede originele nrg radiateur gekocht die ik door ga schakelen om zo voldoende koeling te krijgen. Het zit nu al goed in elkaar (foto nog niet) met een beugeltje vast aan het frame.
qnvfqb.jpg


Tijd om de achterkappen erop te zetten. De stickers worden er nog af gehaald en ik ga beginnen met schuren. Op deze foto zijn de radiateurs er weer even af.
qnvgjt.jpg


Hier opschuurd en zonder stickers:
qnvhck.jpg


Foto van het blok. Nog steeds moerloos op de krukas :(
qnvj93.jpg


Wingbell gekocht en meteen gemonteerd:
qnvjw3.jpg


Maar nu moesten de krukasmoeren nog komen. Ik had geen idee hoe ik eraan moest komen en heb echt stuk of 20 mailtjes rond gestuurd. Gelukkig kreeg ik vorige week een positief mailtje van een bedrijf dat de moeren voor de RHQ 85mm kon leveren.

Sportstuurtje gemonteerd. Clamp moest eerst op maat gemaakt worden..heeft me 2 uur aan slijpen gekost. Tussendoor steeds passen want een te groot gat zou zonde zijn. Ook nog even een spuitbusje dat ik nog had staan leeg gespoten. Halverwege was ie op..
qnw8dz.jpg


qnw952.jpg


qnw9ja.jpg


Toen de starterkrans met halfpoulie op de krukas gelegd. Probleem is nu alleen dat ik de moer amper kan aandraaien.
Het advies was om de poulies in te knijpen zodat ik meer ruimte had omdat de v snaar hoger op de vario zou liggen maar dat is het probleem niet. Er is simpelweg maar een klein beetje ruimte op de krukas over voor de halfpoulie..en niks meer voor de starterkrans. Wss is de variobus dan te lang (kan dat kloppen?)
qnw56d.jpg


Als ik de starterkrans niet monteer past die moer er precies goed op..maar dan kan ik em niet aankicken natuurlijk.


12 maart

Het probleem met de halfpoulie/starterkrans is opgelost. Ik heb de variobus 4mm ingekort waardoor alles er nu perfect op past.
De carterkap is nu helemaal kaal, die kan ik volgend weekend dus poleisten.
Vandaag ook de tweede radiateur gemonteerd. Zit vast met een metalen plaatje aan het frame en zit mooi achter de opening voor de koplampen.

De allerlaatste bestelling is gedaan: (xsh) (foto's volgen)
70mm kelk
70mm filter
temp nippel (komt de stage 6 meter op)
race bougie denso
13/37 primaire vertanding (RF = 37/13 * 48/13 = 10.50)

Foto van de radiateurs met bevestiging. Moet nog wat koelvloeistof slangen en een pompje erbij kopen om het helemaal af te maken.
rbf5gy.jpg


Killswitch gemonteerd. Netjes achter de kap zit hij. Pennetje steekt er net doorheen.
ruvdp2.jpg



23 maart

XSH bestelling is eindelijk binnen. De primaire vertanding as bleek iets te dik te zijn. Heb de as toen in een boor gezet, de boor in een bankschroef, schuurpapier om het stukje as dat te dik was gevouwen en een minuutje gedraaid. Na een paar keer passen of hij al goed was schoof hij uiteindelijk exact in het lager. Gelukkig!

31 maart

Morgen foto's

Einde in zicht 8)

Gedaan:
Busje voor uitlaat op maat gemaakt
busje voor vario op maat gemaakt
carters + kap met staalborstel @ boor bewerkt
temp systteem aangesloten
gaskabel aangesloten
voorrem aangesloten
gaas achter de koplamp gaten geplaatst
voorspatbord mat zwart
zijkappen geschuurd & in de primer

Nog te doen:
Waterpomp ertussen
killswitch aansluiten
achterrem aansluiten
kickstart veer terugrammen (kloteding:p)
HPI op tijd zetten
Squish controleren

speplc.jpg


speptc.jpg


sq0avn.jpg


sq0b5s.jpg


sq0c94.jpg


sq0eh0.jpg


HPI, kickstart en squish doe ik morgen. Kabel en pompje moet ik nog even kopen, maar ik ben op het moment blut :(

4 april

Besteld:
Reich waterpompje
Racegaas (om die láátste pk eruit te halen)
Stage 6 sproeiersetje

Komt hoop ik donderdag binnen. Heb inmiddels het blok uit elkaar gehaald, schoongemaakt, vloeibare pakking overal tussen gesmeerd, malossi poulievet tussen de poulies. Daarna weer in elkaar. Squish afgesteld op 0,8 (das een veilige afstand, kan eigenlijk nog iets kleiner maja), hpi afgesteld, achterwiel eronder! Zo ziet hij er nu uit:

sxzwp1.jpg


Donderdag dus waterpompje aansluiten op de accu, killswitch aansluiten op de ontsteking (geen idee hoe, moet ik nog ff uitvissen) benzine erin en rijden maar!!

4 april

Blok eronder gepleurd. HPI wilde eerst niet vonken. Extra aarde draadje naar het frame was de oplossing. Ploft nu af en toe bij het kicken. Zit sproeier 130 in en dat is denk ik te groot, want de bougie is zeiknat.
Morgen of overmorgen komt waterpompje + sproeiersetje binnen. Dan moet het denk ik wel lukken om te starten.
Zijkappen staan in de primer. Worden deze week nog mat zwart.

sz8v9l.jpg


23 april meeting lelystad met sprintbaan & bank..ben benieuwd

Foto's meeting lelystad:
w9wm4o.jpg


P1100887.jpg




Setup:
Piaggio LC SD carters Twins MAX
MHR SPEED04 Twins MAX
RHQ 85mm krukas
MHR team 2000 pijp
MHR 2000 vario
MHR Deltaclutch
MHR overrange poulies
MHR wingbell
Stage6 vertanding
Stage6 halfpoulie
HPI 05
Denso w34 bougie
28mm OKO vlakschuif
22-28mm spruitstuk
70mm kelk
70mm xsh filter


Accesoires & uiterlijk:
Stage6 temp meter
Stage6 temp nippel
Immitatie stuurtje + clamp
Domino snelgas
Killswitch framebevestiging
Gepoleiste carterkap
Dubbele NRG radiateur
Velgen zwart
Achterkappen dicht plamuren
Frame opnieuw spuiten als het blok klaar is (zwart)
Kleuren: nog wat bedenken
Voorkap: bewerken




Wordt vervolgd!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Net project zal zeker lekker vlammen :D Hou hem zeker in de gaten hou van Nrg mc2 :p
Maar als ik het goed zag is het toch speed 04? Is deze afgedraaid omdat je op p1 as rijdt oid?

Edit: 1e post ;)
 
He man, supernet project, vind dat je alles heel bewust koopt, waarschijnlijk heb je ook veel research gedaan om tot juiste keuzes te komen, echt mooi project, hoop het een keer te mogen zien rijden.

Succes ermee..
 
@ krevan

Nee, moet je ff ietsjes beter lezen ;)...

was nog een super noob toen ik begon...en wist niet welke cilinder ik zou nemen. Toen kocht ik dus goedkoop race asje (50 euro p1) en toen bij het bestellen van de cilinder (04 idd) pas op zoek gegaan naar een 85mm drijfstang as. Is een 85mm RHQ geworden.

@ evert: THX :D...zitten idd 10x meer research uren in dan werk uren. Ben van plan behoorlijk wat meetings af te gaan aankomend seizoen...dus wie weet.
 
zozo,

om maar ff het project topic in te knallen :W
iig ziet er cool uit
nog eigenlijk verdere optische plannen of word het eerst kaal banken ?
 
Optisch gaat er ook nog het een en ander gebeuren. Ben al lang op zoek naar leuke kleuren en ideeen voor de kappen. Wil in de voorkap iets van een andere scooter verwerken..en dan niet iets wat iemand anders al gedaan heeft natuurlijk. Velgen blijven wss zwart...want witte worden me veel te snel vies :)

Thx Wouter, ik zit idd op het puchforum. Ben zelfs mod daar (maxi freak).
 
Dat staat idd wel grappig...maar dan zie je meteen de benzine tank en het frame enzo...toch minder mooi kwa vormgeving denk ik.
Moet het allemaal nog even zien. Motorisch is ze nu bijna klaar, uiterlijk komt zodra het weer wat beter wordt.
 
Ja, das sinds een uurtje. Als je het niet erg vind w8 ik even tot morgen want normaal doet die site het altijd. Kost me een uur om ze te uploaden...en me andere 2 upload adressen zijn ook al down. :)
 
Euhm ik ging naar de dealer in de buurt hier. Vertel me setup en hij zei begin maar met rood. Jij denkt er anders over dus?

PS; foto van radiateurs toegevoegd.
 
Last edited:
Netjes hoor!!
Als die niet gaat vlammen dan weet ik het ook niet meer;)
Zodra mijne wat sneller is en klaar is dan gaan we sprinten:D
Misschien @ de bron meeting;)

spreek je wel weer @ msn man

Succes met je scoot!
 
Ronnie said:
Op piaggio wordt normaal een blauwe drukveer monteert (van Malossi)

denk niet dat je dat zo kan zeggen dat is per scooter verschillend
ik rij zelf met een groene nu
dus weer heel anders
 
Goed bezig hoor mede mod van het puchforum (ik ben daar Pieter)

Setupje ziet er al zeer goed en compleet uit. Na al dat research werk kan je als je het mij vraagt ook nog wel ff uitzoeken hoe je je squish en rotor af moet stellen.(als je vragen hebt add me maar ff op msn)

Verder gewoon goed smeren en je temp meter goed in de gaten blijven houden. Een dergelijk scootertje gaat "iets" sneller kaduuk dan een puchje, en als het kapot gaat kost het ook wat meer dan bij een puchje :p
 
Back
Top