Speed Zip en Speed Nrg

EPC/RST tuned Speed Zip en Speed Nrg

[highlight]EPC/RST tuned Speed Zip en Speed Nrg[/highlight]​



Hey Mensen,

Ik ben Nick en ben 21 jaar oud en woon in Zuid-Limburg. Sinds ik 15 was ben ik eigenlijk al bezig met scooters en mijn eerste scooter was een Zipje AC. Deze had ik van een vriend overgenomen nadat hij er gecrashed mee was en ik zag het als mijn kans om hier eens aan te sleutelen en zo doende leer hoe een scooter in elkaar zit.

[highlight]Scooter geschiedenis:[/highlight]​

aczip.jpg


Zo is deze hobby eigenlijk begonnen. Na een tijdje deze scooter gehad te hebben vond ik het tijd voor iets anders en heb ik de zip geruild tegen een Runner.

runner1.jpg


runner2.jpg


runner.png



Toen ik de runner had aangeschaft ben ik gelijk begonnen met strippen en besloot ik om een metrakit pro race 2 blokje op te bouwen. Na een tijdje hier mee gereden te hebben besloot ik om een Zip Sp aan te schaffen en hier een sprinter van te maken zo gezegd zo gedaan dus ik r uilde mijn runner voor een Zip Sp 98.

zipsp98.jpg


Begon allemaal al lekker toen ik voor het eerst op het zipje mijn evo blok ik elkaar had zitten liep deze gelijk al dezelfde dag vast helaas. Erna heb ik het blokje compleet opnieuw opgebouwd en ben ik hier mee naar Speelmansplaten geweest in 2005 en Best in 2006.

smpnick.jpg



Nog 2 oude filmpjes gevonden

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=K6SIUXBcfqk"]YouTube - Speelmansplaten meeting 2005[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=RRrNSlQN8R4"]YouTube - Finalerun Smp 2005[/ame]

Hele slechte start bij laatste filmpje :p loop pas op het einde in

bestx.jpg


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=IsgC_ko6azw"]YouTube - nick op zen zipje[/ame]

Toen heeft het weer een tijdje stil gestaan en kocht ik een Speed fkt en heb ik daar nog een tijdje mee gereden en toen besloot ik om de zip compleet opnieuw op te bouwen.

Als eerste ben ik toen naar Epc gegaan om even te shoppen. Het plan was om een Speed 7T blok op te bouwen en heb toen alles nieuw gekocht bij epc. De carters en cilinder heb ik gelijk laten tunen door EPC/RST en nog een uitlaatje er bij laten maken. Toen dit eenmaal alemaal in elkaar stak liep het al gelijk lekker. Toen ben ik met deze scooter nog naar de meeting in Stein geweest en er na is het eigenlijk weer een beetje stil gevallen.

scooterstein.jpg



Tot een aantal weken geleden een vriend van mij zij dat ik eigenlijk weer eens iets met scooters moest gaan doen. En ik had ook nog mijn oude straat scooter een Nrg Mc3 waar ik altijd mee naar school ging in een hoek staan. Deze had ik al bijna niet meer aangeraakt sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb. Het plan was om deze te strippen en eens op te knappen en een leuk straat setupje op te zetten.

nrgmc3.png


Hier nog fototje naast mijn zip

zipennrg.png


Toen liep het dus uit de hand. Toen ik een aantal dagen geleden op zoek was naar wat leuk spul voor op de Nrg is het toch wat anders geworden en ben ik toch maar weer begonnen met een Speed blok op te bouwen. Met als een doel hier een SBO sprinter van te maken. Als eerste ben ik dus begonnen samen met 2 maten de hele scooter te strippen en het frame schoon te maken wat dus helemaal onder de roest en smurrie zat.








[highlight]Project:[/highlight]​







Nu tijd voor het blok op te bouwen. In de afgelopen week heb ik hier en daar overal wat spulletjes bij elkaar gesprokkeld en dit is hoe het blok uit komt te zien.

Plannen Motorish NRG:

• Mhr Speed 7T
• Piaggio Lc DD carter tuned
• Mhr Team 99 as
• Keihin pwk 28mm (echte) XSH tuned
• Malossi Team 2006 pijp
• Mhr VL13
• Mhr kort recht spruitstuk
• Mhr Rotor
• Mhr Overange poelies
• Malossi MHR2000 vario
• Mhr Delta clutch
• Mhr Wingbell
• Mhr secundair/primair gelagerd RF 9,2

Plannen Uiterlijk:

• Mischien een licht gewicht sprintframe gaan maken omdat de Nrg nog al vrij zwaar is
• Eest motorish in orde maken 20pk+ dan verder met het uiterlijk

Aantal foto’s van het spul wat op de Nrg komt.

Uitlaatje:
pijpje.jpg


Rotor:
rotor.jpg


Carb:
carbje.jpg


Cilinder:
cilinder.jpg


Blokje:
blokje.jpg


Groeps foto:
groepsfotos.jpg


Op dit moment ligt het carter en cilindertje even bij epc en moet nog even nieuw zuigertje ect in. Als ik deze terug heb ga ik gelijk verder met heb opbouwen van het blok. Nu in de tussen tijd ga ik even het frame netjes maken en verder klaar maken zodat als het blokje klaar is dat het er meteen onder kan.


Nu een stukje over de Zip deze ga ik zelf gebruiken voor SBO en op de Nrg komt een maat van mij te rijden.

Setup Zip op dit moment:

• Mhr Speed 7T EPC/RST tuned
• Carters gekotterd en EPC/RST tuned
• Mhr Team 99 as
• Koso 28mm carb met kelk
• JS pijpje
• Mhr VL13 EPC/RST bewerkt
• Mhr kort recht spruitstuk EPC/RST bewerkt
• Hpi 2006 binnenrotor
• Mhr Overange poelies
• Malossi MHR2000 vario
• Mhr Delta clutch
• Mhr Wingbell
• Mhr secundair/primair vertanding
•Mhr C4 afgedraaide lagers

Filmpje hoe zip nu loopt:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Qj18fz2ogRQ"]YouTube - Speed 7T Zip Sp EPC/RST tuned[/ame]

Wat hier de komende tijd nog aan gaat veranderen is het volgende:

Het plan is om hier nog een andere inlaat set op te monteren.

• Keihin pwk 28mm
• MB-spruitstuk+wig
• Moto Tassinari V-force+Twins huisje

Binnen kort ga ik naar Epc om de scooter op de testbank af te stellen en wat dingen te testen om er zoveel mogelijk pk’s uit te halen natuurlijk.

Heb de zip nu tijdelijk even op mijn zip 2000 frame gezet omdat ik het frame wil laten coaten en wat dingen aanpassen. En in de tussen tijd kan ik het blok afstellen en testen op het andere frame.

Gisteren heb ik ook even een setje fournales veren gehaald voor de zip en even gemonteerd.

zipsp.jpg


zipsp1.jpg


zipsp2v.jpg


zipsp3.jpg


Uiterlijke plannen voor Zip:

• Frame laten coaten
• Polyester kappen set + prof laten spuiten
• Verlagen
• Velgjes laten coaten + randje afdraaien
• Monoseat

Verdere plannen:

• Mooie tijd neerzetten op Sbo
• Mooi vermogen met het blokje op de testbank proberen te halen


en zullen mij vast nog wel wat meer dingen gaan invallen die ik zou kunnen veranderen.

Dit is tot nu toe even het begin kan aleen even de fotos van de nrg zelf niet vinden zal ik zal dit snel updaten.


---------------------------------------------------------------------------------------


[highlight]Update:[/highlight]03-05-09

Kleine update.

Voor de zip heb ik inmiddels een andere inlaat gekocht om mee te testen.

inlaat1.jpg


inlaat2.jpg


Verder heb ik nog wat klein spul gehaald zoals Stuurtje, accu, domino gashendel. En nog een nieuwe Kevlar snaar. Handvaten op foto toch maar niet gemonteerd vond ze toch niet zo mooi :p

spul.jpg



Ook heb ik nog een Stage 6 padock gehaald. Toch wel handig in plaats van de scooter altijd ergens tegen aan te parkeren :p En even stuurtje ect gemonteerd.

scoot1.jpg


scoot2.jpg


scoot3.jpg


Verder ligt de Nrg even stil todat ik het blok terug heb. En als er binnen kort tijd is om te banken bij EPC zal ik de nieuwe inlaat op de zip gaan testen en nog wat andere dingetjes.
In de tussen tijd ben ik dus even met de zip bezig zal binnen kort het 98 frame en de velgjes naar de coater brengen en een nieuwe kappen set halen.

Ook heb ik mij ingeschreven voor Jubbega en Damwoude.

Jubbega #85

Damwoude #135

Ik zal zelf bijde sprints op de zip rijden en op damwoude komt de Nrg ook mee hier zal een maat van mij op rijden #134.

-----------------------------------------------------------------------------------------


[highlight]Update:[/highlight]06-05-09


Weer kleine update. Vandaag heb ik het blokje van de NRG kunnen ophalen. Dus gelijk even begonnen met alles in elkaar te zetten. Heb nu alles compleet van het blok dus als het goed is moet het van de week lopen.

blokopbouwn.jpg


blokopbouw2.jpg


blokopbouw3.jpg



Ook nog even Stage 6 tellertje gekocht voor op de zip want mijn oude teller was kapot.

stage6ding.jpg


------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]12-05-09

Gisteren even blokje van de Nrg onder het frame gehangen. Ga zo meteen eens verder en dan zou die straks voor het eerst aan moeten kunnen.

nrgj.jpg

nrg2m.jpg

nrg3.jpg


Ook vond ik vandaag nog toevalig een grafiekje van de Zip van 2 jaar geleden. Mischien wel leuk om even te laten zien. Heb toen 3 test runs gemaakt met het nieuwe blokje. Dus niks afgesteld en zo want was toen geen tijd voor. Kwam dus binnen met een score van 20,6 sae en had toen ook nog het spruitstuk van malossi en vl13 stnd dus niet bewerkt. Er na heb ik dat laten bewerken en nog nieuwe snaar + zuiger er in gezet maar ben toen niet meer op de bank geweest en heeft de zip altijd in een hoekje van de garrage gestaan. Dus ben benieuwd wat voor score er uit komt na afstellen en testen.

grafiekzip.jpg




----------------------------------------------------------------------------------------------


[highlight]Update:[/highlight]15-05-09

Net even naar EPC geweest om een losse test run te maken om te kijken met hoeveel vermogen ik bij jubbega sta. Verder eigenlijk helemaal niks afgesteld en ten opzichte van
vorige keer heb ik aleen de inlaat ( Mhr spruitje en VL13) door Meran laten bewerken en moet zeggen is wel een verschil. Deze grafiek is dus niet met de Twins inlaat. Deze zal ik na Jubbega nog testen als ik ga afstellen op de bank. Ben verder met deze score al zeer tevreden!

22,3 SAE

grafiek223sae.jpg



-------------------------------------------------------------------------------------------------


[highlight]Update:[/highlight]17-05-09

Vandaag even de kapjes opgehaald voor de Zip. Zien er echt goed uit aleen slecht te zien op de foto. Zal morgen als het licht is aantal foto's buiten maken als ik ze gemonteerd heb. Zometeen even alles overzetten op Sp 98 frampje en kappen monteren zodat ie klaar is voor Jubbega.

kapjes.jpg


kapjes3.jpg


Closeupje van de lak

kapjes2.jpg


------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]20-05-09

Zo beestje is klaar voor Jubbega. Veel tegen slagen gehad vanalles dat niet paste zit alles eindelijk goed. Stoot ik net klein gaatje in radiator wel maar heel klein wat vloeibare pakking op gedaan wel beetje beun maar hoop dat het houd. Anders moet ik nog snel ff ander radje fixen voor morgen. Paar fototjes met de kappen er op.

zippics4.jpg


zippics3.jpg


zippics.jpg


zippics2r.jpg



------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]21-05-09

Zo vandaag naar Jubbega geweest was wel leuk en gezellig aleen ver rijden 600km in totaal.

Smorgens vroeg vertrek:

36212850.jpg


Ergens onderweg pis pauze moet ook gebeuren :p

38297883.jpg


Toen kwamen nog paar vage mensen die er wel erg ouderwets gekleed uitzagen naast ons rijden 8P

31684498.jpg



Eindelijk in Jubbega

63182408.jpg


Scootertje uitgeladen

54672208.jpg


30157661.jpg


Toen kon het sprinten beginnen. Eerste heat ging erg slecht voor ik het wist was het al groen ging vrij snel dus had reactie tijd van een dooie oma. Er na kon ik ook nog eens van het gas afgaan omdat ik omhoog kwam. Toen een tijd gereden van 8.146 met reactie tijd van 0.466 en eindsnelheid van 114.59 8P Duidelijk slecht start dus.

36759687.jpg



Tweede Heat ging al iets beter. Reactie tijd van 0.215 moest weer even van het gas af en toen een tijd gereden van 7.614 met een eindsnelheid van 111.48 . Naar mijn gevoel kon dit nog sneller aleen even oefenen met de start. Helaas kwam ik net 0.1 te kort voor de omloop en viel ik er net buiten ,dus kon ik ik mijn tijd niet meer verbeteren

58479080.jpg


21321433.jpg


Er na nog even naar de Mac en weer terug naar huis

73215207.jpg


Al met al wel leuke dag aleen jammer dat ik niet meer kon sprinten heb 300 meter met scooter gesprint en 600km heen gereden :p Nu scooter in orde maken voor Damwoude nieuw zuigertje en mischien nog afstellen op bank als daar tijd voor is. En er na eens kijken
of het op Damwoude wat beter gaat lukken met de start :)


----------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]30-05-09


Vandaag even beetje gesleuteld aan de Zip alle kappen eraf gehaald en even een ander vorkje er in gezet. Is maar voor tijdelijk want komt binnen kort licht vorkje in met trommelrem. Was lekker weer dus nog even klein stukje gereden hier onder klein filmpje voor een beeld te krijgen hoe die nu loopt. Dinsdag gaat ie naar EPC om daar op de bank af te stellen. Moet wel nog even nieuw zuigertje in. Ben benieuwd wat er uit te halen valt.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=hnYll2tGz9Y"]YouTube - EPC/RST Tuned Zip Sp[/ame]

------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]12-06-09

Nou weer eens een update. Mijn zip staat al tijdje bij EPC voor wat te testen en is helaas nog niet terug voor zondag dus zal ik Damwoude helaas moeten missen. Dus heb ik toch maar besloten dit jaar nog SBO te gaan rijden in de Scooter70. Om een beetje mee te kunnen komen zal het toch alemaal wat lichter moeten dus wat nieuws aangeschaft :) .

Heb dus compleet frame, vorkje, carbon voorkap:~ , L&M achterkap gekocht. Meeste mensen zullen het ding wel kennen aangezien die al sbo gereden heeft. Zodra ik dus de zip weer thuis heb staan zal ik blokje gaan overzetten en nog wat andere dingetjes. Verder ga ik nog een beetje verder zoeken om wat gewicht te besparen.

Aantal foto's:

zip2000carbon.jpg


zip2000carbon2.jpg


zip2000carbon3.jpg


zip2000carbon4.jpg



Vandaag heb ik even de achterkap opgeschuurd en opnieuw gespoten en nog wat kleine dingetjes gedaan. Hopen dat alles op tijd klaar is voor Hengelo en eens kijken of ik een mooie tijd kan rijden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]19-06-09

Vandaag gelukkig scooter weer thuis zodat ik alles snel kan overzetten/ sprintklaar maken.

Met dank aan EPC/RST dat ze nog voor Zondag tijd hadden om te banken.

Hier onder grafiekje zit aleen nog wat slip in overbrenging. Zal na Hengelo weer gaan testen ook met andere inlaat en proberen slip er uit te krijgen.


grafiek23.jpg

grafiek232.jpg


------------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]20-06-09


Net even getest het leeft in iedergeval :p word aleen snel warm en was een keer vergeten waterpompje aan te zetten 8P Toen ging die wel erg snel richting de 60 graden. Helaas ook wat krassen op mijn achterkap door die ijzeren dingetjes aan mn broek :'( Hopen dat het morgen beetje goed weer word. Staat nu dus ver in elkaar nog paar kleine dingetjes en hij is klaar.

Paar foto's en filmpje

zip1.jpg


zip2.jpg


zip3.jpg


zip4.jpg


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=PUpzjTjAC_U"]YouTube - EPC/RST tuned Speed Zip[/ame]

----------------------------------------------------------------------------------------------------

[highlight]Update:[/highlight]21-06-09

Vandaag natuurlijk naar Hengelo geweest. Begon goed smorgens gelukkig geen regen. Had aleen wat problemen met de temperatuur. Verschillen tot 15 graden van start tot finish.

Eerste run liep het als een gek helaas net een fractie te vroeg en valse start. Er na heb ik nog 1 keer gereden en toen begonnen de problemen.

Stond in de rij en scooter viel opeens uit en wou niet meer starten helaas. Toen dus terug gegaan naar auto even gekeken en hij was compleet verzopen. Hele uitlaat zat vol benzine. Dus snel even alles schoon gemaakt starte weer dus terug naar de start. Daar aagekomen zelfde verhaal en toen begon het te regenen. In de tijd dat het aan het regenen was carb even uit elkaar gehaald en toch nog kunnen fixen.

Er na heb ik nog een mooie tijd van 7.225 met eindsnelheid 117.8gereden en nog een van 7.215 met eindsnelheid van 117.5 waar ik wel zeer mee te vreden ben voor mijn eerste sbo sprint.



Nog een filmpje van 7.215 run tegen kees die helaas valse start had.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=dvSvRiN3b7U"]YouTube - SBO Sprint Hengelo EPC/RST tuned speed zip[/ame]

pic1tyj.jpg


pic2mnp.jpg


Voor volgende sprint in iedergeval koeling proberen te verbeteren en nog wat aan de overbrenging veranderen en wat testen op de bank als er tijd voor is. Scooter weegt nu ongveer 48 kg en ik zelf 68kg (116kg totaal) dus ik ga eens kijken waar wat gewicht te winnen valt.

Al met al leuke dag gehad aleen jammer van de regen maar toch nog genoeg kunnen rijden :D Als iemand nog foto's heeft post ze maar.

Nog fototje die ik van Dave kreeg

2r7bp87.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

03-05-09

Kleine update.

Voor de zip heb ik inmiddels een andere inlaat gekocht om mee te testen.

inlaat1.jpg


inlaat2.jpg


Verder heb ik nog wat klein spul gehaald zoals Stuurtje, accu, domino gashendel. En nog een nieuwe Kevlar snaar. Handvaten op foto toch maar niet gemonteerd vond ze toch niet zo mooi :p

spul.jpg



Ook heb ik nog een Stage 6 padock gehaald. Toch wel handig in plaats van de scooter altijd ergens tegen aan te parkeren :p En even stuurtje ect gemonteerd.

scoot1.jpg


scoot2.jpg


scoot3.jpg


Verder ligt de Nrg even stil todat ik het blok terug heb. En als er binnen kort tijd is om te banken bij EPC zal ik de nieuwe inlaat op de zip gaan testen en nog wat andere dingetjes.
In de tussen tijd ben ik dus even met de zip bezig zal binnen kort het 98 frame en de velgjes naar de coater brengen en een nieuwe kappen set halen.

Ook heb ik mij ingeschreven voor Jubbega en Damwoude.

Jubbega #85

Damwoude #135

Ik zal zelf bijde sprints op de zip rijden en op damwoude komt de Nrg ook mee hier zal een maat van mij op rijden #134.
 
Last edited:
Ja :) heb volgens mij aleen die blom carterkap niet meer moet ik eens zoeken :p

Heb nu tijdelijk alles even op Zip 2000 frame zitten maar zodra het frame terug is van de coater word alles weer op de oude zip gebouwd :)

Hahah :p

373965.jpg
 
06-05-09


Weer kleine update. Vandaag heb ik het blokje kunnen ophalen. Dus gelijk even begonnen met alles in elkaar te zetten. Heb nu alles compleet van het blok dus als het goed is moet het van de week lopen.

blokopbouwn.jpg


blokopbouw2.jpg


blokopbouw3.jpg



Ook nog even Stage 6 tellertje gekocht voor op de zip want mijn oude teller was kapot.

stage6ding.jpg
 
Nice zipje, maybe heb ik er overheen gelezen maar welke klasse ga je rijden?

Ik vond het zipje me al bekend voorkomen ( de rode met hoge voorkant van de Speelmansplatentijdperk :p). Het gene wat ik dan mooi vind is dat je na al die jaren weer besluit te beginnen :).

Succes ermee Gr Fouad
 
Nice zipje, maybe heb ik er overheen gelezen maar welke klasse ga je rijden?

Ik vond het zipje me al bekend voorkomen ( de rode met hoge voorkant van de Speelmansplatentijdperk :p). Het gene wat ik dan mooi vind is dat je na al die jaren weer besluit te beginnen :).

Succes ermee Gr Fouad

Zal volgend jaar in de Standaard scooter klasse gaan rijden. Dit jaar ga ik wel naar alle andere sprints die er buiten sbo zijn. Ja begon toch weer te kriebelen het is en blijft leuk :D .
 
Gisteren even blokje van de Nrg onder het frame gehangen. Ga zo meteen eens verder en dan zou die straks voor het eerst aan moeten kunnen.

nrgj.jpg

nrg2m.jpg

nrg3.jpg


Ook vond ik vandaag nog toevalig een grafiekje van de Zip van 2 jaar geleden. Mischien wel leuk om even te laten zien. Heb toen 3 test runs gemaakt met het nieuwe blokje. Dus niks afgesteld en zo want was toen geen tijd voor. Kwam dus binnen met een score van 20,6 sae en had toen ook nog het spruitstuk van malossi en vl13 stnd dus niet bewerkt. Er na heb ik dat laten bewerken en nog nieuwe snaar + zuiger er in gezet maar ben toen niet meer op de bank geweest en heeft de zip altijd in een hoekje van de garrage gestaan. Dus ben benieuwd wat voor score er uit komt na afstellen en testen.

grafiekzip.jpg
 
Net nog eens even wat getest en wat afstellen voor jubbega.
Twins inlaat toch maar even er af gehaald want liep voor mijn gevoel wat minder dan mijn oude inlaat setje.
Zal hier later wel nog mee gaan testen op testbank.
Oude inlaat setje weer er op gezet en nu stottert die soms :( dus zometeen maar eens even de oorzaak gaan zoeken.
Stotterde ook al klein beetje met Twins inlaat dus miss iets mis met boegie of zo.
 
Net even naar EPC geweest om een losse test run te maken om te kijken met hoeveel vermogen ik bij jubbega sta. Verder eigenlijk helemaal niks afgesteld en ten opzichte van
vorige keer heb ik aleen de inlaat ( Mhr spruitje en VL13) door Meran laten bewerken en moet zeggen is wel een verschil. Deze grafiek is dus niet met de Twins inlaat. Deze zal ik na Jubbega nog testen als ik ga afstellen op de bank. Ben verder met deze score al zeer tevreden!

22,3 SAE

grafiek223sae.jpg
 
Back
Top