Project BFE Alu Power Sprinter

Volgens mij is het frame gewoon gefixeerd hoor als ik dat zo bekijk. Als je in een mal last, trekt ie nog net zo hard krom als je em eruit haald, of heb je een frame vol spanning.
 
Laswerk ziet er goed uit!

Toch jammer dat jullie niet van "model" zijn over gestapt :p , want jullie zijn verder echt TOP bezig *D


edit: btw 1 meter is erg lang imo.
@frame van john had ik als ik het me goed herinner, op +/- 85cm. En die was al best lang. :)
 
bedankt voor de reacties:)

Het frame is idd gefixeerd gelast, en we hebben het voorgegloeid waardoor de natuurlijke spanning die in het materiaal zit eruit is, en je dus veel minder last hebt van trekken etc. De kunst van het alu lassen is dan ook zo min mogelijk warmte in het materiaal stoppen, en dat viel nog tegen omdat alles nog vrij dik is. 1meter is idd lang, maar dat is de wielbasis ook die meter heb je nodig om tot een wielbasis van 160cm te komen.

volgende update volgd snel!

laterz
 
Is wel handig. Als je dan op een sprint moe word van het zo uitgestrekt zitten op dat ding, kan je hem altijd nog als bed gebruiken.
 
Leuk project, alle middelen zijn in ieder geval aanwezig om een frame te kunnen bouwen.
Alleen dat ontwerp... dat is idd jammer!
Een alu frame hoeft niet zwaarder te zijn dan 2 kg. Wil je het extra degelijk hebben dan 2.5 kg. (1600 gram is te licht.. :X )
3.5 kg is een waarde voor een stalen frame.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je voor zo'n torsieslap laag frame hebt gekozen, dit kost je veel massa om het stijf genoeg te krijgen. Hoe meer je het materiaal uit het middelpunt plaatst van je constructie, hoe stijver het wordt. Dat had je mooi kunnen onderbouwen in je verslag.

Maar goed, genoeg gezeken, het ziet er wel allemaal netjes uit en 5,5 kg voor een frame+vork is niet heel gek.

Als je de hartlijn van je balhoofd door zou trekken tot de grond, dan staat het hart van het voorwiel (in jouw geval) exact op deze lijn. Zet je het wiel nu 10 tot 40 mm (De sprong) verder naar voren, dan zal de rechtuitstabiliteit stukken beter worden.

Dit verhaal gaat alleen op als het balhoofd haaks op het frame gelast staat. Door het naar achter hellen van het balhoofd heb je altijd naloop, ook zonder offset in je vork.
Zelfs met een negatieve offset kun je nog een positieve naloop hebben.
Ik heb met mijn eerste stalen frame de vork wel eens 180 graden gedraait om te kijken wat het scheelde in stabiliteit. Ik kon het verschil niet duidelijk merken.
 
@Joel: bedankt voor je reactie:) Zoals al vaker gezegt vinden somige het ontwerp van het frame niks, als ik mn project eerder had gepost had ik het denk ik wel veranderd. Maar nu zijn wel al te ver gevorderd zoals te zien is op de foto's. Ik ben het ook met je eens dat het frame aan de zware kant is, maar zoals je zelf al zegt is het totaalgewicht met vork nog best netjes:)

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe sta jij tegenover de wielbasis?

laterz

p.s update lassen #2 volgd snel!
 
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe sta jij tegenover de wielbasis?

laterz

p.s update lassen #2 volgd snel!

Een wielbasis van 160 cm is niet gek.
Mijn oude stalen frame heeft een wielbasis van 165 cm en dat functioneerde uitstekend met mezelf erop als rijder.
Mijn alu frame heeft een wb van 155 cm ongeveer.

Wat belangrijk is, is of het zwaartepunt juist ligt binnen die wielbasis. Dus eigenlijk de rijderpositie. Je moet streven naar een balanspunt tussen wheelie en wielspin, te veel van het een of ander is niet goed. In principe kun je daar aan gaan rekenen, maar makkelijker is om te kijken naar andere frames waarvan je weet dat ze goed werken.
 
Ik had in gedachten het zitje zn 10cm voor de T-splitsing te plaatsen. Er is wel gerekend aan het ideaale zwaartepunt. Door de zithouding van de rijder zal je iig geen wheelie trekken, alleen wielspin is altijd nog afwachten. Het nadeel van zn lang frame is wel dat je qua zithouding niet veel opties hebt als je wielspin hebt. Het frame is inmiddels zgaf op een paar beugeltjes na! morgen zal ik even wat foto's posten.

laterz
 
Ik had in gedachten het zitje zn 10cm voor de T-splitsing te plaatsen. Er is wel gerekend aan het ideaale zwaartepunt. Door de zithouding van de rijder zal je iig geen wheelie trekken, alleen wielspin is altijd nog afwachten. Het nadeel van zn lang frame is wel dat je qua zithouding niet veel opties hebt als je wielspin hebt. Het frame is inmiddels zgaf op een paar beugeltjes na! morgen zal ik even wat foto's posten.

laterz

Als je nu al weet dat er geen wheelie kan ontstaan dan zit de zitting te ver naar voren.
Je moet juist een positie hebben waarin een wheelie net wel kan ontstaan.
Bijkomende factor is echter het wegdek en uiteraard de achterband. Met een slecht wegdek zul je nooit een wheelie trekken en op heel goed wegdek heb je amper spin. Je moet dus uitgaan van een gemiddelde.
 
update lassen #2

Zoals beloofd de update van het lassen:

Avondje lassen #2:

Lassen van de veerpoot:

Foto-QG4PQL8H-D.jpg


Foto-P3RDRYJM-D.jpg


Foto-IHIWWDU7-D.jpg


Foto-DU4SXITM-D.jpg


Eindresultaat na avond #2:

Foto-4JBKLQLK-D.jpg


Foto-NQPXGWPG-D.jpg


Foto-6GMUC6SN-D.jpg


Foto-ATNHCJQ3-D.jpg


Het frame is nu af op alle ophangpunten na, denk aan:
- radiateur ophanging
-cdi + bobine
-tankje
-zitje
-stuurdemper
-stuur ophanging
Foto’s met radiateur ophanging eraan:
Foto-Q4FCWTQB-D.jpg


Foto-U3D8JVRD-D.jpg


Sprinter even opgebouwd met de vers gecoate velgen eronder.
Foto:
Foto-SOWADAQP-D.jpg


Dit was hem weer ff voor nu

laterz​
 
bedankt voor de reacties:)

@walter nek: Het gewicht met beugeltjes en busjes die er nog bij komen is zn 3,5kg. nu weegtie iets meer als 3kg.

@Kevin: Het lijkt zo omdat we geen onderlangse ophaning hebben. Het hoogste punt van het stuur is net geen 50cm:p dus het valt heel erg mee.
 
ik vind het resultaat tegenvallen. veel te veel schorren en het frame is veel te "smal" als er een beter ontwerp was geweest had het stukken beter gekunt.

niet dat dit niet zal werken maargoed:)

met welke cilinder rij je trouwens, geloof dat ik daar overheen gelezen heb.
 
Back
Top