Project BFE Alu Power Sprinter

iedereen bedankt voor de reactie's:)

@Jeroen: Bij bob uiteraard(A) kben al een aantal keren met mn rox weze banken daar bevalt me goed moek zeggen:) extreem gezellig en toch kom je met een leuke score thuis;)

@Maarten: bedankt:) Het ontwerp + het maken van de onderdelen is al in zn ver stadium gevorderd dat het eigelijk te laat is om het ontwerp om te gooien. Dus we gaan het zo proberen mocht het uiteindelijk zo zijn dat het helemaal kut is, ben ik je een excuus schuldig;) Wat is de hoogte van deze frames dan?

@Jordi: min of meer zelfde antwoord. Is 5,5kg dan zoveel voor het frame,vork + alle ophanging etc?

Volgende update verwacht ik begin volgende week:)

laterz
 
5,5kg voor een sprintframe is in mijn ogen best veel, ik heb hier een compleet frame + voorvork staan van nog geen 3kg en die is van staal/ijzer.

5.5 kilo, dat is bijna even zwaar als mijn frame :p Verder vind ik t vorkje er wel vet uitzien, succes met je project nog! ;)
 
5.5 kilo, dat is bijna even zwaar als mijn frame :p Verder vind ik t vorkje er wel vet uitzien, succes met je project nog! ;)

en even voor de duidelijkheid :p bas heeft een gewoon scooterframe (geen sprintframe dus :p)

@Maarten: bedankt:) Het ontwerp + het maken van de onderdelen is al in zn ver stadium gevorderd dat het eigelijk te laat is om het ontwerp om te gooien. Dus we gaan het zo proberen mocht het uiteindelijk zo zijn dat het helemaal kut is, ben ik je een excuus schuldig;) Wat is de hoogte van deze frames dan?

Helemaal kut zal het niet zijn. Je zal er best op kunnen rijden enz. Maar het kan gewoon stukken beter.

Dit is het frame dat joel voor school heeft gemaakt: http://forum.scooterforum.net/forum/f66/js-2007-sprinter-138739/
En het alu sprintframe van 1600 gram !!! waar vorig jaar mee is gereden: http://forum.scooterforum.net/forum/f66/js-sprinter-2008-a-153446/
de hoogte weet ik niet. Maar op de pagina's waar ik naar gelinkt heb staan wel wat fotos waar je een kleine inschatting kan maken.
 
De frames van joel zijn vrij hoog t.o.v. de meeste andere frames, maar het werkt ook gewoon goed. Een hoog frame hoeft dus niet per defenitie slecht te zijn, het gaat gewoon om het hele totaalplaatje. Wat je wel aan moet passen is je voorvork, deze is zoals ik het nu zie zonder naloop uitgevoerd.

Gr,
Tom
 
Even voor de duidelijkheid het gewicht van 5,5kg waar we het hier over hebben is incl de voorvork! Ik ben het met iedereen eens dat hij wel lichter kan en dat er veel lichtere frames zijn gemaakt. We hopen op een totaal gewicht van 37/38kg uit te komen. En dan valt er nog te besparen denk aan velgen afdraaien etc. Dat is wat ik lees op de projectpage van TTE ong hetzelfde gewicht? Het totaal gwicht van het frame van Joel kwam op 34,5kg daar komen wij ong 3kg boven, dit is gewicht wat vrij makelijk met een lichtere rijder valt op te lossen?! dit veranderd echter niks aan het punt dat het gwoon allemaal lichter kan!

@tom: wat bedoel je precies met naloop?

laterz
 
Onze mina woog dat inderdaad. De mijne met gas woog op sbo weegschaal 52 kilo :D Op gegeven moment heb je gewoon zoveel vermogen dat een zwaar frame en rijder (70kilo) niet meer uitmaakt ;)
 
@tom: wat bedoel je precies met naloop?

Als je de hartlijn van je balhoofd door zou trekken tot de grond, dan staat het hart van het voorwiel (in jouw geval) exact op deze lijn. Zet je het wiel nu 10 tot 40 mm (De sprong) verder naar voren, dan zal de rechtuitstabiliteit stukken beter worden.

Overigens is 5,5 kg voor een frame + voorvork echt niet zo heel veel. :)

Succes!

Gr,
Tom
 
Last edited:
jij hebt het over de naloop toch tom?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naloop_(tweewieler)

Balhoofd loopt parralel aan de voorpoten dus de naloop veranderd niet zoals jij dat voorsteld.

De naloop is afhankelijk van de balhoofdhoek en de sprong. Hoe groter de balhoofdhoek hoe groter de naloop. Hoe groter de sprong hoe kleiner de naloop.(Een te grote naloop kan zwabberingen opleveren bij een lage frequentie) Echter heeft de sprong meer effect dan enkel de naloop.

Maar goed laten we niet heel zijn topic vol lullen over dit onderwerp. ;)

Gr,
Tom
 
Hallo mensen,

iedereen nog bedankt voor de reacties:) ik zal morgen even een plaatje posten met het berekenen van de balhoofd hoek e.d. volgende week dinsdag de volgende update!!!

laterz
 
Hallo,

even een hele korte updat met de gegevens van de balhoofdhoek e.d.

Foto-EY3RVSAA-D.jpg


we komen uit op een hoek van 62graden, dit is een hoek die bij vrijwel alle 2wielers word toegepast!

laterz​
 
je hebt dus een balhoofdshoek van 28 graden, de meeste sprinters hebben rond de 30 dus dat zit wel goed. ga je ook met stuurdemper rijden of eerst zonder proberen?
 
@Jordi: Ik heb al een stuurdemper gekocht van Jorn. We verwachten hem wel nodig te hebben. Als je zo kijkt is de hoek idd 28graden, vanaf de weg gezien moet je hem dus onder een hoek van 62graden aan je frame vastlassen.

laterz
 
update lassen #1

Hallo mensen,

We hebben ondertussen niet stil gezeten na nog een aantal uurtjes draaien en frezen waren we toe aan het lassen.
En hier is die dan de beloofde update van het lassen, gistereavond druk bezig geweest hier de foto's van het resultaat!


Ons motto!
Foto-DI7XGPBP-D.jpg


lassen van de achterbrug:
Foto-7LUWIVRE-D.jpg


Foto-HEXBRVNI-D.jpg


Lassen balhoofd:
Foto-HPYPL4UU-D.jpg


Foto-PAGBSJ4F-D.jpg


Foto-KZ4QQ8JK-D.jpg


Foto-RMLPVB6T-D.jpg


Foto-O676AKYJ-D.jpg


Eindresultaat na avond #1:

Foto-KRVL3XCS-D.jpg


Dit was hem weer even voor nu!
Volgende update van het lassen volgt snel!

laterz​
 
Back
Top