Project BFE Alu Power Sprinter

the black beast

polini evo twins rox
Hallo,
Ik ben Lennart ben 19 jaar oud en woon in Nijkerk(gld).
Ik zit inmiddels in het 4e jaar van de opleiding werktuigbouwkunde op Landstede te Harderwijk.
Ik ben al een paar jaar bezig met scooters het begon allemaal met deze sr 3,5jaar terug:

Foto-PFPFSNPT-D.jpg


Na een poosje zo te hebben gereden, kwam er al snel een evo onder en toen ging het van kwaad tot erger:p

straatsetup:

-Polini Evolution 70cc XSH light Tuned
-Malossi MHR E13 ø44mm
-Yasuni c21
-Malossi MHR '05
-Rito Pen10
-Malossi MHR Delta Clutch 107mm
-Malossi MHR VL14 RR-Tuned + Ophoogplaat
-Hebo 29mm Tuned
-Malossi MHR 13/44
-Top Performances Nardo
-Polini Evolution Speeddrive
-Stage 6 Racing 107mm
-Polini Evolution Airspeed
-Mikuni 24mm Vlakschuif
-Polini rotor met lichtspoel

Toen na 1,5jaar plezier te hebben gehad van mijn sr verkocht ik hem.
kocht ik deze sprintrox van laurens over incl s6 xsh racing blok vermogen 19,6pk sae:

Foto-TN6VTHQY-D.jpg


Het blok was nog nooit boven de 20pk sae geweest dat werd mijn eerste doel.
Een kleine 2maanden later werd er na wat kleine aanpassingen een 20,2pk sae gebankt @easyriders.
Doel bereikt tijd voor wat anders! En dat werd een heuze Polini evo twins tuned:

Foto-6ZBU3SJZ-D.jpg


Ondertussen al een blokje laten tune @ karsemeijer helaas geen fotos meer van.

Setup:

Cilinder Polini Evolution 70 *Twins Max Tuned, RR-Binnekop*
Uitlaat Yasuni c21 *flens aangepast*
Krukas Malossi MHR rhq pen 12
Carburateur Keihin PWK 28mm D-slide *met serie nummer*
Luchtfilter Twin Air
Vario Malossi MHR '05
Koppeling Malossi MHR Delta Clutch 107mm *aangepast*
Membraan Malossi MHR Vl14 Tuned + Ophoogplaat
Secundaire Vertanding Polini 14/41
Carters Geparelstraald Karsemeijer Tuned @ Evo
Vertandingsdeksel Top Preformance Nardo Gelagerd
Poulies Malossi MHR Overrange
Koppelingshuis Malossi MHR Wingbell
Halfpoulie Stage 6 cnc drive
V-snaar Malossi MHR Overrange
Spruitstuk Malossi MHR Recht + XSH wig beide XSH Tuned
Ontsteking Hpi '06
Lagers Skf c4 + Malossi MHR Naaldlager

Goed voor een vermogen van 20,4pk sae.

Doel tijd onder de 8sec rijden, hij stond er toen zo bij voor Genemuiden ’08:

Foto-6R78N8KH-D.jpg


Foto-TRCOTHMA-D.jpg


Sprintje tegen sander:

Foto-EN7KB878-D.jpg


Snelste tijd 7,65 incl reactietijd.
Goed voor een 8e plek doel gehaald

Het werd tijd voor wat lichters aangezien de earox 76kilo woog.
Dus toen heb ik de benelli van Lucas overgekocht:

Foto-JY8USBUX-D.jpg


Foto-SRJQAGY7-D.jpg


Filmpje voor de liefhebbers van het zondagknalritje:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=HqLI6vDScDU"]YouTube - Polini Evolution Twins Benelli v.s Xsh Speed Phantom (2)[/ame]

Zoals ik aan het begin al zei doe ik een opleiding werktuigbouwkunde.
In het 4e jaar is het de bedoeling dat je een eindproject maakt.
De leraren gingen al snel akkoord met het maken van een sprintframe als project.
Een nieuwe project was geboren samen met een klasgenoot Joris begonnen we met schetsen e.d.

Even wat gegevens:
-Wielbasis: 160cm
-Hoogte 50cm
-Voorvelg: Zip type 1 10inch
-Achtervelg: Viper 13inch
-Blok: mina hor SD
-Radiateur: Zip sp

Doelen:
-Gewicht: <40kg
-Gewicht frame + voorvork: <5,5kg
-Tijd: <7sec
-Pk’s: 24+
-Alle friesche sprints en dat soort meetings bezoeken.

Na lang schetsen,tekenen en berekenen kwamen we uit op dit ontwerp:

Foto-NPBV8ATI-D.jpg


Foto-BSEBRAPY-D.jpg


Foto-RXQFWD3I-D.jpg


Foto-RDD6SSZ4-D.jpg


Het berekenen ,bedenken en tekenen van deze constructie heeft veel
meer tijd gekost dan verwacht omdat ik natuurlijk ook de hele papierwinkel
van school moest bijhouden(A)

Vervolgens begin je met dit:

Foto-3ORJVAVD-D.jpg


Na een x aantal uurtjes beune heb je dit:

Balhoofd:

Foto-FAZFWLRX-D.jpg


Achterbrug etc.

Foto-IYIG4PPK-D.jpg


Foto-OEYQDYCG-D.jpg


Foto-8WBIJSJD-D.jpg


Voorvork:

Foto-PKR4UNDW-D.jpg


De onderdelen zijn nog niet helemaal af, blok ophanging is wel erg lomp word
nog wat vanaf gefreesd. Dit is pas een klein deel van de onderdelen, maar wel
de onderdelen met de meeste bewerkingen. Er moeten nog een hoop beugeltjes
en busjes e.d worden gemaakt.

Dit was hem even voor nu.
Reacties zijn van harte welkom, net als verbeterpunten en tips!
De volgende update volgt snel!

laterz

Hallo,

even een hele korte updat met de gegevens van de balhoofdhoek e.d.

Foto-EY3RVSAA-D.jpg


laterz​

Hallo mensen,

We hebben ondertussen niet stil gezeten na nog een aantal uurtjes draaien en frezen waren we toe aan het lassen.
En hier is die dan de beloofde update van het lassen, gistereavond druk bezig geweest hier de foto's van het resultaat!


Ons motto!
Foto-DI7XGPBP-D.jpg


lassen van de achterbrug:
Foto-7LUWIVRE-D.jpg


Foto-HEXBRVNI-D.jpg


Lassen balhoofd:
Foto-HPYPL4UU-D.jpg


Foto-PAGBSJ4F-D.jpg


Foto-KZ4QQ8JK-D.jpg


Foto-RMLPVB6T-D.jpg


Foto-O676AKYJ-D.jpg


Eindresultaat na avond #1:

Foto-KRVL3XCS-D.jpg


Volgende update van het lassen volgt snel!

laterz

Zoals beloofd de update van het lassen:

Avondje lassen #2:

Lassen van de veerpoot:

Foto-QG4PQL8H-D.jpg


Foto-P3RDRYJM-D.jpg


Foto-IHIWWDU7-D.jpg


Foto-DU4SXITM-D.jpg


Eindresultaat na avond #2:

Foto-4JBKLQLK-D.jpg


Foto-NQPXGWPG-D.jpg


Foto-6GMUC6SN-D.jpg


Foto-ATNHCJQ3-D.jpg


Het frame is nu af op alle ophangpunten na, denk aan:
- radiateur ophanging
-cdi + bobine
-tankje
-zitje
-stuurdemper
-stuur ophanging
Foto’s met radiateur ophanging eraan:
Foto-Q4FCWTQB-D.jpg


Foto-U3D8JVRD-D.jpg


Sprinter even opgebouwd met de vers gecoate velgen eronder.
Foto:
Foto-SOWADAQP-D.jpg


Dit was hem weer ff voor nu

laterz

Hallo lieve mensen,

We hebben ondertussen niet stil gezeten.
Het frame is inmiddels helemaal af incl alle ophangbeugeltjes e.d.

Totaalgewicht frame incl. alle ophangpunten: 3400gram
Totaalgewicht voorvork: 1700gram
Totaalgewicht frame+vork: 5100gram

Het totaalgewicht van de hele sprinter is nog niet bekend
maar hij gaat deze week nog op de weegschaal!
Aangezien we nog geen lopend SD blok hebben.
Hebben we er voor gekozen om tijdelijk mijn blok eronder te hangen,
met joris zn evo aangezien de mijne even weg is voort e.e.a.
Dus het blok loopt niet optimaal maar volstaat om mee te testen.

Hieronder een foto en een filmpje van de eerste start
(let vooral niet op mn mooie landstede tuinbroek:p)

Foto-S3Z78YCX-D.jpg


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=uAvl6F3Rk8g"]YouTube - eerste start Project BFE Alu Power Sprinter[/ame]

Dit was hem weer ff voor nu, als het goede weer aanhoud later
deze week een testrit. Daarna uiteraard een uitgebreide update met filmpjes en foto's

tot dan.

laterz

Hallo mensen,

Na het mooie weer van afgelopen weekend
hebben we de eerste sprintjes kunnen trekken:)
Inmiddels is hij ook op de weegschaal geweest het
totaalgewicht is 38kg incl. earox achtervelg en klauw.
Dus met de afgedraaide viper en zip velg zal het gewicht nog iets omlaag gaan.

Tijd voor de foto's:

Foto-S6ZDHPUO-D.jpg


Foto-7J3YAZQM-D.jpg


Foto-ZVUWFLA6-D.jpg


Foto-ZWICUUGQ-D.jpg


Foto-78OFCUPU-D.jpg


Foto-GWNMZ4H3-D.jpg


Foto-RRVP3N4A-D.jpg


Foto-BEJXQHLP-D.jpg


Foto-VN8QX77K-D.jpg



Na het maken van de foto's besloten we de machine
toch maar eens aan te trappen. Hieronder een aantal filmpjes van het testen,
de kwaliteit is niet heel goed, betere volgen nog!

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=gCMXcwmJ1o8"]YouTube - Testrit Project BFE Alu Power Sprinter #1[/ame]


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=LChICMzjn28"]YouTube - Testrit Project BFE Alu Power Sprinter #2[/ame]


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=szM_mIdc0FY"]YouTube - Testrit Project BFE Alu Power Sprinter #3[/ame]

Na het testen kunnen we concluderen:

-Het een goed stabiel frame is, ook op hoge snelheid.
-Dat het frame nauwelijks trilt.
-Geen last van wheellie's
-Geen last van wielspin mits je de band goed warm burnt uiteraard.
(op filmpjes 1 en 2 probeerde we het eerst zonder te burnen)

Dit was hem weer ff voor nu.

tot snel!

Hallo mensen,

Nog even een kleine update vandaag is de eindpresentatie voor school geweest.
Uiteraard een dikke voldoende gehaald, maar dat even ter zijde.
Hieronder staan 2 filmpjes een is het gehele project leuk verpakt in 2,5min.
De andere is van het demo sprintje achter de school, de halve school was uitgerukt om te kijken maar dat maakte het deste leuker:)


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=zoSYbrgZ8yo"]YouTube - Project BFE Alu Power Sprinter Filmpje eindpresentatie[/ame]


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=K9N-MclA-UU"]YouTube - Project BFE Alu power Sprinter Demo School[/ame]

tot snel!

Hallo mensen,

Met Damwoude voor de boeg moeten we toch maar weer eens wat van ons laten horen.
Het project heeft een poosje stil gelegen. Het frame is een poosje achter in de schuur verdwenen bij gebrek aan interesse, tijd en geld. Op een mooie zomeravond hebben we een goede oplossing gevonden. Dus we hebben de afgelopen weken hebben we zeker niet stilgezeten. Samen met Johnny beter bekend als BFE EVO SR van het volgende project:

8-1.jpg


hebben wij besloten een doorstart te maken. Johnny neemt het blok voor zijn rekening, en ik zorg voor het frame en ben de rijder.

Johnny heeft er een sport van gemaakt, om alles 2e hands te kopen maar wat nog nooit gebruikt is en voor ±50% van de nieuwwaarde.


En zie hieronder het resultaat:

DSC02005.jpg


DSC02012.jpg


DSC02006.jpg


DSC02009.jpg


DSC02031.jpg


DSC02014.jpg


DSC02037.jpg



Nadat we het blok netjes hadden opgebouwd. Hebben we even naar Karsemeijer gebeld om een afspraak te maken voor een avondje banken, daar kwam de volgende score uitrollen:

Vermogen-ToerenJager.jpg


De score viel ons eerlijk gezegd wat tegen, maar door wat aanpassingen hopen we in de toekomst een nog hoger vermogen te behalen. Nadat het blokje voor elkaar was zijn we verder gegaan met het frame. Helaas is het bij de frieschesprint verplicht een verende voorvork te hebben. Aangezien de tijd al aardig begon te dringen en de standaard binnenpoten van een Zip te kort zijn... moet je roeien met de riemen die je hebt. Toen kwamen we op idee om de vlaggenstok van de plaatselijke natuurwinkel om te bouwen tot een schitterende verende voorvork.

Helaas hebben we weinig foto’s van de verdere opbouw maar het eindresultaat mag er zeker zijn. Tijd voor wat foto’s:

DSC02074.jpg


DSC02077.jpg


DSC02076.jpg



Uiteraard moest er nog wel even getest worden hier het resultaat:


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=OC22DtcER90"]YouTube - MOV02080[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=5Ei4gCdv9eU"]YouTube - MOV02083[/ame]


We willen graag de vader van Johnny bedanken (de man met de magische woorden; Die gaat echt hard hoor!) voor het coaten en de hulp met het opbouwen van dit project.

Tot morgen in damwoude!

Lennart Mulder #173 X-treme klasse
Johnny Jager​
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mooi spul en het ziet er naar uit dat je over de juiste tools beschikt *D

Ik vind alleen het frame ontwerp "jammer".

Na lang schetsen,tekenen en berekenen kwamen we uit op dit ontwerp

Het lijkt op : Het was te zwak dus dat lossen we even op met 500 schorren.


Ik zou eerder het zwaarte punt omlaag brengen/een grotere 3 hoek maken + schoren gebruiken waar het echt nodig is.

Bv wat Heiko heeft met zijn mina frames.


Even voor de duidelijkheid... ik bedoel dit absoluut niet om je af te zeiken hoor, maar gewoon advies/mijn menig. :) :*


Anyway, zo waren de mina frames die ik toen maakte :
(dan snap je wat ik ongeveer bedoel :)
 
Last edited:
wat voor een soort aluminium gebruik je?

zijn je voorvorkpoten massief? wat is je streef gewicht?

edit: bedoel met gewicht het frame los
 
Last edited:
Het frame zou ik persoonlijk ook anders gedaan hebben, maar ieder zijn keuze..

Enkel snap ik de constructie van de voorvork niet, waar is de naloop nu in verwerkt?

Gr,
Tom
 
het model zou ik zelf niet voor kiezen ! hoog /en gewicht waarom zo dik ? alu kan veel dunner ! en ook nog sterk ! welke type soort alu gebruiken jullie .?

groetjes raymond
 
hallo mensen,

Allereerst bedankt voor de reacties:) en de opbouwende kritiek natuurlijk!

Ik zal even wat onduidelijkheden en vragen beantwoorden:

@Ramond Het gebruikte alu:

Aluminium EN AW-6060 T66 ronde buis Ø25x2,5mm(veerpoot, de 2 onderste stangen van het frame)

Aluminium EN AW-6060 T66 ronde buis Ø30x2,5mm(bovenste stang frame, achterbrug en de voorvorkpoten die zijn alleen met wanddikte 3mm)

@Jordi: de voorpoten zijn niet massief maar buis met een wanddikte van 3mm. We hebben uitgerekend dat het totale gewicht tussen de 5 en 5,5kg komt te liggen incl alle ophangpuntjes e.d. Het gewicht van het frame zal op ong. 3,5kg uitkomen.

@a-bizar: Ik begrijp je punt. We hebben ervoor gekozen de onderlangse ophanging niet te gebruiken waardoor je een veel kleinere driehoek krijgt, wat nadelig kan werken i.v.m torsie etc. De getekende trek/drukstangetjes zouden al dat soort kracht moeten gaan opvangen. Alle stangetjes wegen bij elkaar net iets meer dan 200gram. De constructie is gebaseerd op die van een brug.

Ik weet dat er nog veel lichtere frame zijn gebouwd, als ik dit frame voor mezelf zouden bouwen zonder dat het een schoolopdracht was zou ik ook voor wat dunner alu kiezen. Nu moet ik alles tot in het kleinste detail verantwoorden en uitrekenen + het toepassen van de veiligheidsfactoren. Ook krijg ik het de leraren niet aangepraat dat er geen 30km zones zijn op een sprintbaan:p

Ik hoor graag reacties @deze post en natuurlijk op het project zelf.

laterz:)
 
lennart :)

zat al tijd te wachten tot je is dat project los gooide was echt benieuwd hoe het er uit zag :D maar ziet er goed uit joh ben benieuwd hoe het eindesultaat eruit ziet, en wat het doet :love:

mja spreek je laterz
 
joel maakte zijn eerste frame ook als school project, van staal en dat was bijna nog lichter als dit.

ik zou nog goed naar het ontwerp kijken, dit wordt door de geringe tussenruimte tussen de 3 hoofdbuizen heel lastig om stevig te maken.
 
Back
Top