Chris Vermeulen keert terug naar het World Superbike Championship. De 27-jarige Australiër gaat aan de slag bij het superbike-team van Kawasaki.
MotoGP
Vermeulen is momenteel actief voor het MotoGP-team van Suzuki, maar moet daar weg omdat Alvaro Bautista en Loris Capirossi in 2010 het rijdersduo vormen. De Australiër heeft vier jaar voor de Japanse renstal gereden. In die tijd won hij één race, stond hij zeven keer op het podium en startte hij drie keer vanaf pole position. Dit jaar vallen de prestaties van de Australiër tegen, maar hij staat wel in de boeken als de enige Suzuki-coureur die een MotoGP-race heeft gewonnen.
Superbike
Vermeulen was eerder in 2004 en 2005 actief in het World Superbike Championship. In het tweede jaar eindigde de Honda-rijder als runner-up achter kampioen Troy Corser. In 2003 kroonde Vermeulen zich tot jongste winnaar van het Australische superbike-kampioenschap.
Contract
Vermeulen heeft een contract voor twee jaar getekend bij Kawasaki. Voor de Japanse fabrikant wordt de Australiër hun belangrijkste troef in het WSBK. Het gehele team zal om hem heen gebouwd worden.
Toseland:
Het Yamaha World Superbike Team heeft het rijdersduo voor 2010 bekendgemaakt. James Toseland keert na twee jaar MotoGP terug in het World Superbike Championship en zijn Britse landgenoot Cal Crutchlow maakt de overstap van de supersport-klasse.
Titel
"Ik kijk er naar uit om terug te keren in het World Superbike Championship", zegt de 28-jarige Toseland, die in 2004 en 2007 de titel veroverde. "Ik wil laten zien dat ik nog steeds een rijder ben die wereldtitels kan winnen. Natuurlijk ben ik enigszins teleurgesteld over het verliezen van mijn MotoGP-zitje", aldus Toseland die momenteel aan zijn tweede jaar bij Tech 3 Yamaha bezig is. Ben Spies neemt de plaats in van Toseland bij het MotoGP-team.