Het "Zelfgemaakte uitlaten" Topic.

Status
Not open for further replies.

melf #50

Well-Known Member
#23
Bart Hoedemaker said:
Het is een Char Mo maar dat maakt met niet echt veel uit, ik heb de 120 echte er al mee gehaald dus...

mja , met std setup en langere overbreninging , plat erop , viaduct af , wind mee haal je ook wel 120 echte km's bij stromkracht...

als je dus daadwerkelijk verschil wilt meten moet je toch echt een paar verschillende uitlaten gaan testen op en een testbank , en dan koppel en pk's meten , dan heb je een betruwbare meting , maar niet dat je wel 120 "echte" km's hebt gereden...


mijn evo50 setup liep ook wel 120 echte km's met vrij lange vertanding met maar 10 pk , alleen dat wil niet zeggen dat de hele setup optimaal was.....

dus daar kun je niet vanuit gaan...
 

ABT

Boers Engineering
#24
Zelfbouw uitlaten

Ik maak (samen met mijn broertje) nu zo'n 2 jaar uitlaten.

We lassen ze nog steeds MIG omdat we geen andere lasmethode hebben.

De dikte van het plaatstaal is 1mm, dit is redelijk makkelijk te lassen, alleen buigt het niet zo gemakkelijk.

Het ontwerpen lukt ook steeds beter, en als ik mijn blok weer aan het lopen heb zullen we zien of het werkt... :)

Hier een paar door ons gemaakte uitlaatjes:



Deze hebben we gisteren nog gemaakt: (12000 toerenpijp voor een 75cc Puch Maxi)

 

ABT

Boers Engineering
#30
A-Bizar said:
ABT , is het niet mogelijk die las naden wat weg te slijpen? Of is de kans op schuren dan groot?
Zoals met uitlaat nr3 gedaan is op de bovenste foto ?

Ik vond het er niet mooier op worden en het is veel werk, en net wat $aint zegt het gaat om de binnenkant.
 
#32
Walsen heeft niet altijd de voorkeur, omdat het nooit volledig rond wordt.. vaak is het sneller op een pijp rond dan met de wals :) Alleen voor de belly en baffle is een wals wel aan te raden.

Abt: tipje; probeer eens stekend te lassen, en in 1 keer de volledige lasnaad te leggen rondom (dat is ff oeffenen). Op die manier creëer je veel mooiere lasnaden, en is de kans dat het aan de binnenkant er mooier uit ziet ook groter.

Misschien dat ik binnenkort ns wat plaatjes post van mijn uitlaten, maar wil er eerst een aantal vermogensgrafiekjes naast hebben, anders heb je er nog weinig aan :)
 

ABT

Boers Engineering
#33
Misschien dat we een te zwaar MIG apparaat gebruiken (iig 0.8mm draad), maar als je aan een stuk door last ga je er doorheen, en als je het lasapparaat lager zet, last het voor geen meter.....
 
#36
Oh sorry, ik dacht dat je het tegen bart had in jou post :)
Neej .8mm is wel erg dik, ik raad .5 of iets dergelijks aan.

En juist door stekend te lassen ga je het te heet worden van je las tegen, als je slepend last komt je boog steeds tegen je al gelegde las aan, waardoor de kans groter is dat hij daar door fikt. Bovendien krijg je bij de juiste instellingen een veel mooiere las als je steekt.

Ik moet zeggen dat het instellen bij een mig/mag apparaat lastig is wanneer je geen grote draaiknop hebt voor het amperage, de laagste stand (van de 4) werkte bij mij altijd kut, en de 2e werkte het lekkerste.. bij een 1mm plaat.

Maargoed, ik doe nu alles met een tig apparaatje, en ik moet zeggen.. dat is echt één groot plezier om mee te werken!!
 
#37
heb geleert om altijd stekend te lassen met mig mag.
binnenkort ook beginnen met mijn eerste uitlaatje denk ik :)
ik vraag me alleen af hoe abt/aad de bocht heeft gefabriceert :)
 
Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this
Top