Powerband uitlaten

derbi master

Well-Known Member
ik ben bezig met een Mini Bike en zoek een uitlaatje, ik weet dat een Yasuni R der wel goed op presteert door zijn brede en vrij lage powerband.

aleen ik kan ook aan een Big One uitlaat komen van me neef, die heeft erg veel koppel (was te zien aan zijn scootertje :)) aleen waar liggen de powerbands van de Yasuni R en vooral van de Big One.

want rij met een Puch Maxi blokje en doe moeten toch niet echt veel meer dan 12/13K draaien
 
Advertisement - register to remove this

Powerband heeft niks met een uitlaat alleen te maken.

Een powerband is een gebied van een x aantal toeren waar het desbetreffende blok het beste presteerd.
Dus alle onderdelen samen bepalen de powerband van een blok, niet een onderdeel apart:!
 
Testen dus....
Dat is HET remedie bij zulke vragen.
Verder zal een big one mss iets meer bij de 12/13k liggen.
Als je dat echter met je puch draait......:rolleyes:
Doe maar yasje dr onder...of mss bidaS2
 
XtremeNRG said:
Powerband heeft niks met een uitlaat alleen te maken.

Een powerband is een gebied van een x aantal toeren waar het desbetreffende blok het beste presteerd.
Dus alle onderdelen samen bepalen de powerband van een blok, niet een onderdeel apart:!


hij wil dus weten waar een R het best presteerd om te zien of die bij zijn set-up past ;):p

kan daar alleeen geen presies antwoord op geven:$
 
ja wil weten welke ik der goed voor kan gebruiken, dus voor vrij laag toerig (in scooter uitlaten zicht :))

omdat je uitlaat+cil toch wel enig sins bij mekaar moet passen (en dan timing aanpassen op de uitlaat) dus dat was mijn vraag welke van de 2 is het aantreklijkst :)

dus veel power onderin voornamelijk en een vrij brede power gebiet.
 
Een proma CC, of Leovinci zal lekker trekken en Proma CC is makkelijk eronder te bouwen, voor hogetoeren moet je het toch gaan zoeken bij Simonini of Homoet, maar die zijn moeilijk pas te maken
 
P.Butter said:
Een proma CC, of Leovinci zal lekker trekken en Proma CC is makkelijk eronder te bouwen, voor hogetoeren moet je het toch gaan zoeken bij Simonini of Homoet, maar die zijn moeilijk pas te maken

Proma cc heb ik al gehad, beviel me niet te wijnig power.

Simonini heb ik der nu onder liggen, maar wil weer eens wat anders onderander om te kijken of ik der meer power uit kan trekken.
 
evo70@nitro said:
gianelle gsp of zx ofzo miss? brakke uitlaten maar trok wel lekker @ een std scoot!!


dan loopt een maxi blok nooit weer man..

evo50 uitlaat liep bij mij wel aardig goed @ Polini cilinder @ puch btw...

als je ziet wat er in een GSP en ZX binnenin zit koop je nooit zo'n ding weer , GSP is helemaal zot...
 
melf #50 said:
mja , tis een puch en die reageert heel anders op een uitlaat dan dat de scooter doet
Idd, vergeet niet dat een maxi geen vario heeft en dus niet constant 1 toerental draait.
De powerband zal dus veel breder moeten zijn dan op een scooter.
 
XtremeNRG said:
Powerband heeft niks met een uitlaat alleen te maken.


Er is een gebied waarin je pijp het beste presteerd. waarvoor ie ontworpen is.
Je heb dus pijpjes met brede powerband ( een breed gebied ) , en je hebt pijpjes met een xtreem smalle powerband ( smal gebied ).

Na mijn weten heet dat gewoon wel de powerband van de uitlaat hoor. :)
 
A-Bizar said:
Er is een gebied waarin je pijp het beste presteerd. waarvoor ie ontworpen is.
Je heb dus pijpjes met brede powerband ( een breed gebied ) , en je hebt pijpjes met een xtreem smalle powerband ( smal gebied ).

Na mijn weten heet dat gewoon wel de powerband van de uitlaat hoor. :)


als je 1 en dezelfde uitlaat op 2 verschillende cilinders (bijv 1 hoogtoerig en 1 laagtoerig) dan reageert de uitlaat erop ook op , een hoogtoerige uitlaat zal op een laagtoerige cilinder niet zoveel toeren draaien als op een hoogtoerige cilinder , in feite is het gebied waarin de uitlaat wat doet ook afhankelijk van de setup...

op 1 dezelfde setup kun je het wel vergelijken en vernemen dat een pijp beter aanpakt of niet natuurlijk maar een uitlaat zo los zonder verdere info kun je er niks over zeggen.....
 
melf #50 said:
als je 1 en dezelfde uitlaat op 2 verschillende cilinders (bijv 1 hoogtoerig en 1 laagtoerig) dan reageert de uitlaat erop ook op , een hoogtoerige uitlaat zal op een laagtoerige cilinder niet zoveel toeren draaien als op een hoogtoerige cilinder , in feite is het gebied waarin de uitlaat wat doet ook afhankelijk van de setup...

op 1 dezelfde setup kun je het wel vergelijken en vernemen dat een pijp beter aanpakt of niet natuurlijk maar een uitlaat zo los zonder verdere info kun je er niks over zeggen.....

Ja wat ik had getest was een jolly op evo. Ik kon enorm rommele met me rollen en het reed perfect op alle toeren tussen de 13.400 en de 13.800.
Pakte daarna de team2k pijp en dat reed op de 13.800 bij mij het best. Kwam ik iets boven de 13.800 of er onder. Dan reed ie gelijk voor geen drol meer.

Maargoed , hieruit maakte ik dus op dat de jolly een bredere powerband heeft op een evo dan een team 2k.

En het zou natuurlijk stom zijn als je een 2k gaat testen op een cilinder die max 11k draaid :)
Als ik een cilinder heb die een bepaald aantal toeren moet draaien. Dan zoek ik daar een uitlaat bij.
Dan kom je op verschillende pijpjes uit. Dan kan je er voor kiezen er 1tje te nemen die een iets bredere powerband geeft op het aantal toeren wat je wil gaan draaien of je pakt er 1 die enorm smal is waarmee je misschien een iets hoger piek haalt.

Dit is mijn kijk er een beetje op.
Kan het natuurlijk mis hebben ;) :D
 
melf #50 said:
als je 1 en dezelfde uitlaat op 2 verschillende cilinders (bijv 1 hoogtoerig en 1 laagtoerig) dan reageert de uitlaat erop ook op , een hoogtoerige uitlaat zal op een laagtoerige cilinder niet zoveel toeren draaien als op een hoogtoerige cilinder

Een uitlaat draait geen toeren, dat doet de cilinder, het feit dat die
uitlaat op een laagtoeriger cilinder geen "hoge toeren" draait is omdat
die cilinder daar simpelweg niet bij kan met de timingen die erin liggen.
Het gaat erom dat een hoogtoerige uitlaat geen of weinig vermogen
en koppel levert bij lagere toeren .
De yasuni R daarintegen heeft een veel breder bereik maar komt nie verder
dan 12k maar zal onderin wel een stuk meer vermogen kunnen afgeven dan die hoogtoerige uitlaat.
 
Speed Punk said:
Een uitlaat draait geen toeren, dat doet de cilinder, het feit dat die
uitlaat op een laagtoeriger cilinder geen "hoge toeren" draait is omdat
die cilinder daar simpelweg niet bij kan met de timingen die erin liggen.
Het gaat erom dat een hoogtoerige uitlaat geen of weinig vermogen
en koppel levert bij lagere toeren .
De yasuni R daarintegen heeft een veel breder bereik maar komt nie verder
dan 12k maar zal onderin wel een stuk meer vermogen kunnen afgeven dan die hoogtoerige uitlaat.

je weet wat ik bedoel..
 
A-Bizar said:
Ja wat ik had getest was een jolly op evo. Ik kon enorm rommele met me rollen en het reed perfect op alle toeren tussen de 13.400 en de 13.800.
Pakte daarna de team2k pijp en dat reed op de 13.800 bij mij het best. Kwam ik iets boven de 13.800 of er onder. Dan reed ie gelijk voor geen drol meer.

Maargoed , hieruit maakte ik dus op dat de jolly een bredere powerband heeft op een evo dan een team 2k.

En het zou natuurlijk stom zijn als je een 2k gaat testen op een cilinder die max 11k draaid :)
Als ik een cilinder heb die een bepaald aantal toeren moet draaien. Dan zoek ik daar een uitlaat bij.
Dan kom je op verschillende pijpjes uit. Dan kan je er voor kiezen er 1tje te nemen die een iets bredere powerband geeft op het aantal toeren wat je wil gaan draaien of je pakt er 1 die enorm smal is waarmee je misschien een iets hoger piek haalt.

Dit is mijn kijk er een beetje op.
Kan het natuurlijk mis hebben ;) :D

een c-16 liep op mijn std evo70 ook 13.800 tpm :p

maar ga je nu de cilinder veranderen zal de reactie van je uitlaat ook veranderen..

mja , het gaat om een maxi blok , en die reageert gewoon heel anders op een uitlaat...

en bijv evo 50 uitlaat kan prima op een std cilinder , net als een std uitlaat op een evo 50 prima wil , alleen zullen de prestaties relatief laag zijn maar het loopt wel goed omdat het elkaar compenseert..

maar wil je met een maxi een leuk pijpje hebben kun je beter 1 laten maken oid... en anders heb je nog JollyMoto voor maxi , in 50 en 70cc versie
 
Back
Top