Huntelaar: "Arbitrage begint me keel uit te hangen"
21 september 2008
Klaas Jan Huntelaar was na afloop van Feyenoord-Ajax ongekend fel in zijn kritiek op scheidsrechter Erik Braamhaar. "Hij heeft de wedstrijd beïnvloed. De arbitrage in Nederland begint me echt de keel uit te hangen", zei hij tegen FCUpdate.nl.
Huntelaar verwees vooral naar een moment in de eerste helft, toen Feyenoord-keeper Timmer slechts geel kreeg na een overtreding op de doorgebroken Leonardo, en de discutabele strafschop waaruit Feyenoord in de slotfase de 2-2 maakte.
Over het moment met Leonardo en Timmer zei de aanvoerder van Ajax het volgende: "Hij moest gewoon rood geven, maar dat durfde hij denk ik niet. Als uitleg zei hij, dat er nog verdedigers meeliepen. Nou, die verdedigers liepen hoogstens mee om de bal uit het net te halen, want ze hadden Leonardo nooit meer ingehaald."
Ook de gemakkelijk gegeven strafschop, na een vermeende overtreding van Emanuelson op Mols, wekte de woede van Huntelaar. "Hij geeft hem aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Suarez en ik hadden in de tweede helft ook een strafschop moeten krijgen. De scheidsrechter was gewoon niet consequent", zegt de spits, die het eigenlijk wel gehad heeft met de Nederlandse arbitrage.
"Dit begint me de keel uit te hangen, er wordt niet consequent gefloten. Welke scheidsrechter ik wel goed vind? Nou, Luinge is bijvoorbeeld consequent. En Jol was dat ook. Maar die mogen allebei geen topwedstrijden meer fluiten, geloof ik...maar goed, ik moet nog oppassen wat ik zeg. Anders krijg ik misschien nog een schorsing aan mijn broek."
Overigens haastte Huntelaar zich nog wel te zeggen, dat het gelijkspel niet alleen de schuld van de scheidsrechter was. "We hebben zelf ook gewoon slecht gespeeld."
En gelijk heeft ie, zal vanavond wel te zien zijn op tv.
Tyfus Braamhaar