Martijn_import
Banned
ik hoop vanavond op rellen tussen de top3
ROTTERDAM HOOLIGANS:+
ROTTERDAM HOOLIGANS:+
psv speelde ook zwak tegen feyenoord B, maar ik hoop toch dat psv kampioen wordt
Ajax laat contract Wormgoor ontbinden
Geschreven op zondag, 24 augustus om 09:02
Ajax heeft in overleg met de speler het contract van Vito Wormgoor ontbonden. De negentienjarige verdediger van Jong Ajax bekende in de kleedkamer geld te hebben gestolen van Edgar Manucharyan, zo meldt De Telegraaf in haar zondageditie. Wormgoor werd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen door hoofdtrainer Marco van Basten bij het eerste gehaald en speelde mee in de oefenwedstrijd tegen Excelsior ’31. Bij de Amsterdamse club wenst niemand commentaar op het voorval te geven.
De jonge Leersummer maakte pas vorig jaar zijn opwachting in de jeugdopleiding van Ajax. Wormgoor, die als rechtsback of in het centrum uit de voeten kan, begon bij HDS, waarna hij op zijn twaalfde overstapte naar DOVO in Veenendaal. De speler kwam de afgelopen jaren uit voor verschillende vertegenwoordigende elftallen.
Iemand zn maat toch van hier, toffe gozer
Iemand zn maat toch van hier, toffe gozer
Glenn Helder said:Glenn Helder weg van de woede
AMSTERDAM - Ooit een ster bij Arsenal, nu voorwaardelijk vrij na zeven maanden gevangenis. Glenn Helder vecht voor zijn zoon Jilani en tegen zijn eigen woede. ,,Ik doe mijn verhaal. Als het misgaat, begrijp je tenminste waaróm het is misgegaan.''
Op de late vrijdagavond, in de auto onderweg naar een feest waar hij als drummer moet spelen, zegt Glenn Helder: ,,Als ik toen had geweten wat ik nu weet, zou ik hem het ziekenhuis in hebben geslagen. Nu moest hij alleen naar een dokter voor zwellingen in zijn gezicht. Althans, dat stond in het rapport van justitie.’’
‘Hij’ is Guido, de nieuwe vriend van zijn (ex-)vrouw, die op zijn werk klappen kreeg van Helder nadat Guido volgens de oud-prof zijn eigen ‘gang’ op Helder had afgestuurd. De botsingen tussen beiden leverden Helder een gevangenisstraf op van zeven maanden. Eigenlijk langer, maar Helder heeft toegestemd om zich in de Alkmaarse kliniek de Waag te laten behandelen. ,,Ik moet mijn woede zien te beteugelen.’’
Hij is daartoe bereid voor zichzelf maar vooral voor zijn zoontje Jilani (6). Het ventje is zijn allergrootste bezit. Dat Helder geen huis meer heeft, geen glanzende bolide uit de 8-serie van BMW zoals in zijn Arsenal-periode en geen stuiver meer bezit, deert hem niet. Dat Helder zoontje Jilani niet meer dagelijks om zich heen heeft, door de komst van een nieuwe man in het leven van zijn vrouw, is voor hem onverteerbaar.
,,Die kleine is mijn alles. Stapelgek ben ik op hem. En hij op mij. Hij is voor Arsenal. Inmiddels weet-ie dat papa daar ook heeft gespeeld. Morgen neem ik hem mee naar een wedstrijdje van de oud-internationals. Ziet hij papa voetballen.’’
Zijn mobieltje trilt. Sms’je van Gerrie Mühren. Of hij Helder de volgende dag moet ophalen. De voetbalwereld heeft de voormalige Spartaan en oud-prof van Vitesse, Arsenal, Benfica en NAC niet laten vallen. Helder is blij nog af en toe tegen een bal te kunnen trappen én muziek te kunnen maken. Hij staart vooruit, zwijgt even en zegt: ,,Als ik voetbal of drum is die woede even weg, snap je? Ik ben op dit moment niet bezig met hoe ik in de toekomst gelukkig kan worden. Ik ben nu alleen bezig te overleven.’’
Toen het arrestatieteam hem de tweede keer wilde meenemen, hadden ze hem niet zomaar te pakken. ,,Ik had op het politiebureau al eens gezegd dat ze mijn nummer konden krijgen. ‘Hier, kun je me bellen. Je hoeft niet in een wagen achter me aan te gaan rijden. Want als ik ruzie krijg met die gozer, en dat krijg ik echt niet zomaar, maar áls ik ga vechten, dan ben ik toch sneller dan iedereen’.
,,Tegen mijn vrouw had ik aanvankelijk gezegd dat ik die gozer, de broer van zangeres Sita, met rust zou laten. Maar er werden zulke smerige spelletjes gespeeld achter mijn rug. Toen dacht ik: jij houdt je niet aan je afspraken, dan ik ook niet meer. Ik zei: ‘rot op, ik krijg hem wel te pakken’. Hij was ondergedoken. Maar ik zei: ‘ik kom je tegen, vriend. Je kunt je verstoppen, maar ik krijg je te pakken’. Dat heette bedreiging.
,,Een heel arrestatieteam ’s morgens om elf uur. Maar ik was snel, hè. In één keer weg, met blote voeten over de trambaan. Heel Amsterdam keek mee, ha,ha. Vier agenten sprintte ik er zo uit. Als ik achterom keek, zag ik ze steeds kleiner worden. Tek-tek-tek-tek, schijnbewegingen, als een komeet ging ik. Alsof ik weer op Highbury liep met een een paar verdedigers achter me aan. Vier man van het eerste arrestatieteam was ik zo kwijt, maar uit de tweede auto kwam een neger. Die bleef maar op mijn hielen zitten. Ik hoorde hem hijgen. ‘Halt, halt, blijf staan, politie’, hoorde ik acher me. Die gozer was net zo fit als ik. Respect. Ik gaf me over en hij heeft me netjes behandeld. ‘Doe even je handen op je rug, Glenn’, zei hij.’’
Hij moet zo optreden. De dj is al bezig. Helder moet na middernacht het feest verder opzwepen met zijn drumsolo’s. Hij drumt zoals hij voetbalde, op gevoel. Snel en ritmisch. De liefhebbers van dance, trance en techno leven zich uit als hij speelt. Hij wrijft over zijn schedel. Het T-shirt van Armani zit strak om zijn gespierde lijf. De buitenkant verraadt niet het verdriet en de woede van binnen.
,,Moet ik mijn haar doen?’’ vraagt hij. ,,Ik scheer elke dag mijn hoofd glad. Glimt het nog? Ik moet douchen, nee, ik zit relaxed. Ik hoef geen modeshow te lopen. Ik zie er toch goed uit, zo? Nou, weet je, ik ga wel douchen. Ik wil wel overal fris verschijnen.’’
Er waren dagen dat op Highbury 36.800 Arsenal-fans een staande ovatie gaven aan Glenn Helder. De voorzet voor de eerste goal van Dennis Bergkamp kwam van Helder. ,,The clock was ticking, schreven de Engelsen. Zoveel dagen en uren zonder doelpunt was hij. Iedereen had het over Dennis, de gewezen ster. Zag je hoe blij het team was toen hij die goal maakte? Dat doelpunt staat op die dvd van Dennis. Ik had natuurlijk geen twijfels over hem. Een grootheid. Hij trainde al geweldig, alleen die eerste goal kwam maar niet. Hij heeft het later een beetje recht gezet, ha,ha.’’
Helder staat op en doet midden in de nacht op een terras aan de Amstel de hele voorzet voor. Stoelen en tafels gaan opzij. ,,Er zit een verhaal achter die goal. Kort daarvoor had je Ajax-Bayern gehad, 5-2. Maakte Finidi George een fenomenale goal met buitenkant rechts. Op Highbury geeft Tony Adams twee minuten voor die goal een pass. Dennis kopt door en ik begin al te sprinten. Ik ga alleen op de keeper af. In plaats van dat ik de keeper omspeel, schiet ik ook met buitenkant voet. Bij Finidi George draaide de bal in de hoek, bij mij was het een inworp voor de tegenstander.
,,Ik was nijdig op mijzelf en dacht: de eerste bal die ik nu krijg, is voor mij. Ik kreeg ’m op mijn borst, speel een man uit, nog eentje en op de dvd zie je me al kijken naar Dennis. Toen de voorzet kwam, maakte hij hem, boem, zo af.
,,Bij Arsenal had ik een grote bek in de kleedkamer, zoals ik die overal had. Maar ik had wel respect voor de ouderen. Tony Adams was de grootste van allemaal. Die kopte aan de ene kant van het veld de bal in bij een corner en als de tegenstander counterde, sprintte hij 90 meter terug om op de achterlijn weer de bal te veroveren. Toen ik dat de eerste keer zag, dacht ik: zo, naar jou luister ik wel. Want jij laat het ook zien met je voeten.
,,Ik had toen alleen het verstand moeten hebben dat ik nu heb. Dan was ik net zo ver gekomen als Robin van Persie en was ik nu klaar geweest. Ik heb vroeg in mijn loopbaan te weinig waarschuwingssignalen gekregen.
,,Bij Vitesse rookte ik mijn eerste sigaret toen ik 25 jaar was. We rookten en dronken. Met Cocu, Latuheru en Jerry Simons gingen we elke maandag naar de Amsterdamse discotheek IT. Op de training speelden we rokers tegen niet-rokers. Het gekke was dat ik gewoon naar een hoger niveau ging. Ik werd dat seizoen derde in de Voetballer-van-het-Jaar-verkiezing. Ik kom ermee weg, dacht ik.’’
Hij heeft stevig gegokt. Daar doet hij niet moeilijk over. ,,Maar niet meer dan tweeënhalf tot drie ton verspeeld in mijn leven. Tussen de acht en negen ton heb ik gewoon weggegeven. Ik vond het te gek: tegen een bal trappen en tonnen opstrijken. Ik verdiende goed geld, terwijl iemand anders met zijn gezin aan de geeuwhonger lag of uit zijn huis gezet werd. Kon ik niet tegen. Als ze dan kwamen, hielp ik. Alleen bleef het niet bij een of twee. Steeds meer klopten er aan. En ik gaf wel. Ik was alleen, had niet veel nodig. Ik had mijn autootje en mijn drumstel, ik vond het goed. Als ik die kleine jongen eerder in mijn leven had gehad, zou ik het anders hebben gedaan.’’
De gevangenis was geen hel voor hemzelf. Wel omdat hij Jilani niet kon zien. ,,Tot acht uur kon ik geen tv kijken. Dan kwamen al die programma’s waar die kleine ook naar keek. Kon ik niet opbrengen, man. Daarbinnen was het verder wel uit te houden. Luister, als je maanden in je auto hebt moeten slapen, is een kamer in de gevangenis een hotel. Het respect van de jongens die er al zaten was groot. Het begon de eerste dag al. ‘Hé Glenn, welkom, hè. Wat doe jij hier, man?’
,,Ik schaamde me voor niemand. Ik heb schijt aan wat anderen inmiddels van me denken. Man, ik heb al zoveel moeten doorstaan. Ik kom van de straat en heb leren overleven. Waarom denk je dat ik de afgelopen jaren dozen heb staan inpakken bij DHL? Waarom denk je dat ik met de leesmap langs de deur heb gelopen? De mensen stonden over mijn schouder heen te kijken of het geen aflevering van Banana Split was. ‘Jij bent toch Glenn Helder, die voetballer van Arsenal? Ja, rot op, en jij zegt dat je de leesmap komt verkopen?’ ’’
,,Iedereen in de gevangenis kende Glenn Helder, de voetballer. Gasten vroegen of ze iets voor me konden betekenen, of ze iemand in elkaar moesten beuken. Twee keer in de week voetbalden we daar. Op het scherp van de snede. Speelden we tegen een vaste groep. Van de 20 keer verloren zij 18 keer. Maar die twee keer dat ze wonnen, moest ik dat vijf weken horen. Brulden ze van de ene naar de andere cel: ‘Hé Glenn, slaap je al? Waarschijnlijk niet, he? Na dat tyfus-pak slaag.’
,,Ik kon het wel hebben. Gilde ik door mijn raampje terug. ‘Ik ben verdomme 39, joh, klootzak. Wat wil je nou? ’ Hoorde ik ze gieren van de lach en beuken op de deur. Mooi man. Het enige nadeel van die gevangenis was, dat ik elke dag mijn hart in mijn keel voelde bonken. Omdat ik elke dag mijn kind miste en die woede voelde. Dat ik dacht, die gast die hier voor gezorgd heeft, die ga ik pakken. Dat is het enige slechte van de gevangenis geweest. Ja, er waren ook gasten die zich ophingen. Maar verder ging het wel.
,,Ik ben geen patser, heb de dingen in mijn leven vóór deze hele affaire niet uit de slechtheid van mijn hart, maar uit de domheid van mijn verstand gedaan. Je ziet toch dat ik geen popiejopie gozer ben.’’
Bij de rechtbank hoorde hij dat hij tekenen van borderline had en een narcist was. ,,Ik moest met een psychologe gaan praten. Die vrouw zat met haar mond vol tanden. Ja, zeg, ik kom niet uit een paasei. Ik kom met uitstekende argumenten terug in een gesprek. Gebaseerd op het leven, op mijn eigen ervaringen. Ik zeg tegen die rechter: ‘Knap hoor, alles gebaseerd op drie uur praten. Ik ben 39 jaar en nu word ik als narcist neergezet’. Woest was ik.
,,Tegen die psychologe zei ik: ‘Douw dat rapport maar in je reet.’ Dat vond ze niet zo prettig.
,,Ik moet blijven knokken. Voor die kleine en voor mijzelf. Maar ook voor anderen. Want als het mis gaat, gaat het niet alleen voor mij mis. Deze zaak is nog niet klaar. Daar ben ik tegen aan het vechten, snap je?’’