This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het algemene grote voetbal topic #5

Status
Not open for further replies.

Ja! Probeer jij hem over te halen?

Ik zal hem welkom heten.

Wie durft?

Feyenoord zit niet in een dal. Dat is lariekoek. Kul van de bovenste plank. Feyenoord zit gewoon diep weggestopt in een oude kolenmijn. Duizenden meters onder de grond.

Onzichtbaar voor sponsoren, trainers en spelers. En als we niet uitkijken, dan is ook deze mijn dadelijk gesloten. Feyenoord loopt op haar laatste benen en weinigen die dat in de gaten lijken te hebben. In plaats van er voor te zorgen dat Feyenoord behouden blijft, rolt alles en iedereen over elkaar heen. Gevoed door signalen uit het Maasgebouw en het journaille waarbij met name de supporters het moeten ontgelden. Alsof zij verantwoordelijk zijn voor alle ellende.

Is er echter niet meer aan de hand kun je je afvragen? Feyenoord wordt geleid met het boekje «Beste bedoelingen» in de hand. Structuren ontbreken compleet. Een toekomstvisie die niet verder reikt dan hooguit een dag. Dat is het beeld naar buiten toe en dat is het beeld dat financiers zien. Een uitzondering hierop is de fixatie op de nieuwe Kuip. Het lijkt wel de enige doelstelling. Nee, toch niet. Vergeet ik bijna dat geweldige beleidsplan van Peter Bosz. Nog nooit zoveel open deuren bij elkaar gezien. Er moet een topsportklimaat heersen. Waarom moest dan na het vertrek van Erwin Koeman nog een profielschets van een trainer worden opgesteld? Waarom lag deze niet in de kast samen met een lijstje trainers die in geval van nood moesten worden benaderd. Is topsportklimaat ook een interim trainer voor de play offs inhuren en blij zijn met zijn bevindingen. Letterlijk is door Bosz gezegd: hier kan ik wat mee. Waarom is hetgeen door de interim trainer is geconstateerd dit niet door de verantwoordelijken bij Feyenoord zelf geconstateerd? Dat is tekenend voor de wijze waarop de club geleid wordt.

De teneur is dat de supporters teveel macht hebben. Is dit wel zo? Ja, het vertrek van de GKL is aan de supporters te danken. Dat is ook het enige dat in de pers benadrukt wordt. Maar dat die GKL er met zijn trawanten zo een puinhoop van hebben gemaakt dat de club over de rand van de afgrond balanceert, nee daar hoor je gemakshalve niemand meer over. En hoe hebben wij niet met zijn allen zitten slapen toen in 1999 Feyenoord met een obligatielening kwam aanzetten? Dat was al een teken aan de wand. We hadden toen alerter moeten zijn. Laat dat niet een tweede keer gebeuren! En als reminder: de GKL moest het veld ruimen met name door de Ghana-affaire. De beruchte 12% rente. Indien nu wordt deelgenomen aan het spelersfonds kan 25% van de transferwaarde worden bijgeschreven op de eigen rekening. Hoe frappant: bijna niemand die zich aan deze constructie stoort.

Afgelopen seizoen is het inderdaad de schuld van supporters geweest dat Feyenoord uit het UEFA-cup werd verbannen. Komend seizoen speelt Feyenoord geen Europees voetbal. Een gevolg van wanbeleid waar maar geen einde aan lijkt te komen en een totaal verkeerde mentaliteit bij een aantal Feyenoordspelers.

Afgelopen week gaf de nieuwe Raad van Commissarissen (RVC) een teken van leven. Voor het eerst sinds de installatie in februari 2007. Nu behoeft een RVC niet op de voorgrond te treden. Integendeel. Maar wie had er verleden jaar ook al weer zo een haast om een beleidsplan op te stellen? Was dat niet die Kerkum? Dezelfde die tegen de GKL aktievoerende supporters heeft gezegd dat hij met zijn commissie aan de slag moest. Er was geen tijd te verliezen. Feyenoord zat diep in de problemen. Om er en passant aan toe te voegen: jullie moeten niet denken dat mijn commissie een opstapje is naar een baan bij Feyenoord. Hier ga ik persoonlijk voor liggen. En tsja, we weten wie er het eerst in het rode pluche zat. Dat noemen we geloof ik topsportklimaat.

Nee, er was geen tijd te verliezen. Het beleidsplan van de commissie Kerkum, dat ook op een paar regenachtige zondagmiddagen geschreven had kunnen worden in plaats van in een paar maanden, zou met spoed verder worden uitgewerkt door de nieuwe RVC. Maar deze nieuwe RVC functioneert blijkbaar zo goed dat er 1 mei 2007 een interim manager moest worden aangesteld. Dit wordt in goed Nederlands een brevet van onvermogen genoemd. Blijkbaar verblind door de nieuwe Kuip treden verlammingsverschijnselen op. Is nou niemand uit die RVC in staat gebleken om voor financiers te zorgen? Mensen uit de bank- en bouwwereld nota bene. Het zegt genoeg. Meer dan genoeg. Ik ben hier ziek van.

Wat ook genoeg zegt is dat er een Feyenoordcoryfee in dienst is als adviseur die zijn scherpte kwijt is: Wim Jansen. Hij wijst spelers af die elders excelleren of heeft spelers op zijn lijstje staan waar Feyenoord simpelweg geen geld voor heeft. Hij behoeft geen verantwoordelijkheid te dragen. Dat kun je trouwens ook niet verwachten voor een paar ton per jaar. Kijk, dat is nou topsportklimaat. Dit zijn nou zaken die vertrouwen wekken bij financiers. Net zo als het scoutingapparaat van Feyenoord vertrouwen wekt.

En hoeveel kapitaalvernietiging heeft er de laatste jaren niet plaatsgevonden? Spelers die voor niets de Kuip uit zijn gelopen, toppers die voor een appel en een ei Rotterdam Zuid verruilden voor succes elders? Hoeveel heeft dit de club niet gekost? Te triest voor woorden.

Feyenoord is een compleet incident gestuurde organisatie geworden. Misschien wel inherent aan onze incident gestuurde maatschappij. Maar toch. Snel scoren is het motto. Daarnaast supporters tot in het absurde proberen in te kapselen. Monddood maken. Ja, transparantie is het toverwoord. Dat hebben we verleden jaar augustus gezien met de aankoop van Charisteas. Twee dagen daarvoor was het Legioen iets anders voorgehouden. En vanuit het Maasgebouw maar zeuren over de druk van het Legioen. Het journaille als makke schapen volgend. Maar is het niet hetzelfde Legioen geweest dat op diezelfde avond in september van het vorige jaar op het Supportersplatform aan Woerts, Jacobs en Bosz de toezegging heeft gedaan om het toen nieuwe bestuur drie jaar de tijd te geven te bouwen aan een nieuw Feyenoord? Waarom lees ik dat nergens meer terug? Omdat het niet uitkomt. Het eigen falen moet immers worden gemaskeerd en wat heb je dan nodig: een bliksemafleider deze keer in de vorm van het Legioen.

En ja, de spelers zijn het afgelopen seizoen een paar keer opgewacht na weer een verloren wedstrijd. En ja, de situatie bij het Maasgebouw is twee keer penibel geweest. Maar Feyenoordsupporters zijn supporters vanuit hun hart. Wat niet wil zeggen dat alles goed te praten is wat gebeurd, zeker niet. Ga anders maar eens na wat de Feyenoordsupporters voor hun club over hebben tot het niet met vakantie gaan aan toe! En als je dan zoals afgelopen seizoen de lamlendigheid van de ploeg ziet druipen, de verhalen hoort over hoe overbetaalde voetballers met hun vak omgaan, ja dan krijgt de frustratie wel eens de overhand. En ja, dan denkt niemand meer aan de belofte om de club drie jaar de tijd te geven er weer helemaal boven op te komen. Goh, het Legioen kent blijkbaar ook menselijke trekjes Maar oh, hoe tegenstrijdig: hoe vaak is het Legioen niet geroemd door dezelfde directie en door hetzelfde journaille?

En wie is het gezicht van Feyenoord? Dan is de financieel directeur woordvoerder voor technische zaken, de technisch directeur woordvoerder voor algemene zaken en de commercieel directeur doet gemakshalve alles wanneer het zo uitkomt. Feyenoord heeft behoefte aan één gezicht. Duidelijkheid is belangrijk. Maar ja, dat is een open deur. Eén van de weinige die bij Feyenoord nog niet is open gedaan. Komt niet echt professioneel over, maar blijkbaar hebben ze dat in het Maasgebouw niet in de gaten.

De directie is zo wat de gehele wereld rond gereisd op zoek naar sponsors. Zonder resultaat. En dat zou aan de supporters liggen? Zou het niet liggen aan de amateuristische wijze waarop Feyenoord wordt geleid? Alle goede bedoelingen ten spijt? Ik twijfel er geen moment aan dat iedereen in het Maasgebouw hard werkt om Feyenoord op de rails te krijgen. Sterker nog: dat weet ik wel zeker. Maar de resultaten blijven uit. De tijd raakt op! Met pokeren kun je gokken, met Feyenoord niet. Daarvoor staat er teveel op het spel. We hebben geen geld, geen trainer, geen Feyenoordwaardige selectie. Mensen die ergens geld in willen steken moeten vertrouwen hebben. En de RVC en directie is blijkbaar niet in staat dat vertrouwen te geven. Het zou betrokkenen daarom sieren in de spiegel te kijken en het belang van Feyenoord boven alles te laten prevaleren!

Vorenstaande in beschouwing nemend: wie durft dan nog te zeggen dat de ellende waarin Feyenoord verkeert veroorzaakt is door haar supporters? Laten we wel bij de feiten blijven. Feyenoord bestaat volgend jaar 100 jaar. Wat een jubileumjaar had moeten worden, wordt misschien we de zwartste bladzijde uit de geschiedenis. Tenzij…

Tenzij er financiers zijn die de ballen hebben geld in Feyenoord te willen stoppen. Waar zijn nou die gasten met Hollandse durf? Waar is die koopmanszin die ons ooit de Gouden Eeuw gaf? Natuurlijk, de voetbalwereld is opportunistisch. Nou en, zonder risico kom je nergens. Let wel: geld is niet het belangrijkste. Belangrijk is dat er een goede organisatie komt, een geoliede machine met de juiste mensen op de juiste plaats. Er is een totale reorganisatie nodig van hoog tot laag.

Maar op korte termijn is het meer dan noodzakelijk dat er geld komt om te investeren in de selectie. Anders is de vrije val niet meer te stoppen. Met alle consequenties van dien Feyenoord is een club met potentie, met de meest geweldige supportersschare die men zich kan voorstellen. Veertigduizend man keer op keer in de Kuip in een seizoen waarbij je als echte supporter na iedere wedstrijd van ellende met een knoop in je maag en een brok in je keel naar huis gaat. Achter de club blijven staan in voor- en tegenspoed. Saamhorigheid. Dat is Feyenoord. Dat is het Feyenoordgevoel!

Dus wie heeft er echt ballen om Feyenoord op de rails te krijgen? En wie heeft er echt de ballen om te zeggen: ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Respect is dan alles wat resteert!

Niemand is groter dan Feyenoord.

Montana

Over columns gesproken..

Weet iemand heel toevallig waar deze kicksen verkrijgbaar zijn in maat 44/45?

Zijn Adidas Predator Pulse2

Hoe laat zou het in Korea zijn geweest Tinne?

Hier nog steeds een kut tijd.

In de F1 gaan ze dan gewoon in de nacht aldaar, om het hier op een christelijke tijd uit te zenden.... (geen vergelijk)

Valencia ziet af van Sneijder
Geschreven op zondag, 3 juni om 08:39

De transfer van Wesley Sneijder naar Valencia is definitief van de baan. Dit meldt De Telegraaf in haar jongste editie.

Eerder deze week werd door Spaanse media ook al bericht dat de komst van de middenvelder van Ajax naar de sinaasappelstad op de tocht stond. De Spaanse topclub zou volgens de ochtendkrant nu de Amsterdammers hebben laten weten definitief af te zien van een transfer.

De onderhandelingen omtrent de tweebenige middenvelder verkeerden continu in een impasse. Tot tweemaal toe zag technisch directeur Amadeo Carboni een bod verworpen worden. Zowel twaalf als vijftien miljoen euro waren niet genoeg om de Oranje-international los te weken.

“We begrijpen dat hij ambities heeft, maar die kan hij ook op 24- of 25-jarige leeftijd nog verwezenlijken”, reageerde technisch directeur Martin van Geel. “Wesley is pas 22. Hij weet dat we hem graag willen behouden voor de club, omdat hij een toonaangevende speler is. En ik weet dat hij het ook geen straf vindt om iets langer bij Ajax te blijven. Op dit moment is er geen concrete belangstelling meer. Van ons mag de situatie zo blijven, maar dat weet je in de voetballerij nooit.”

goed zo
hij is nog jong, 'n jaartje extra zal hem goed doen

het verhaal was toch ook dat de directie van valencia hem wou maar de trainer niet?

stom van ajax! Hoop voor ze dat z'n zijn contract openbreken en verlengen..anders wandelt hij er volgend seizoen vrolijk vandoor voor nop.

Maar ajax denkt alleen aan zichzelf. Sneijder wilde graag weg, dat heeft hij duidelijk aangegeven lijkt mij. Maar ajax lag dwars. Vraag me af of hij dan komend seizoen weer dit voetbal laat zien

ik dacht oprecht dat zijn contract afliep...ben ook geen ajacied he

Anyhow mijn club dan maar:

Als ik v. Marwijk was zou ik niet terugkomen. Hij heeft in 2002 de laatste grote prijs gepakt met Feyenoord. Als hij nu terugkomt, van verwacht men dat hij nog zoiets doet. Helaas is dit gewoon niet mogelijk met het team nu. Dan zou hij alleen maar zijn imago aantasten. Hij is toen ook op het hoogtepunt gestopt, hij moet het dus niet nog is gaan proberen.

Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat ze(die mafketels in het maasgebouw) weer Co hebben benaderd. Die man heeft duidelijk nee gezegd. Waarom dan tijd verspillen om het nog is te vragen? Die zweed(waarvan ik de naam even kwijt ben) zit ook zonder club. Heeft goede dingen gepresteerd. Probeer hem dan te halen ipv bij een iemand blijven die toch niet wil!

Ron Jans zou gek zijn als die komt. Hij speelt nu lekker europees met groningen. Dus die blijft daar nog wel minimaal 1 seizoen.

Foeke Booy is een goede trainer voor de middenmoot. Dat wil zeggen Utrecht dus. Helaas hoort feyenoord nu tot de sub-top. Maar met een trainer als Booy ga je dit dus niet veranderen.

Conclusie: Haal die Zweed althans, probeer het is!

Denk dat ze daar echt wel aan denken, want ze kunnen zeker wel dik geld vangen voor hem. Ze verkopen hem echt wel voordat hij transfervrij weg gaat hoor

Status
Not open for further replies.