Foto's van mijn 'tuned' carter

Originally posted by Joël
Wat me opvalt aan het carter is dat de smeerkanaaltjes vanaf de lagers ontbreken. De meeste minarelli's hebben er eentje aan de cilinderkant, maar jij hebt er geen...
Die kanaaltjes dienen ervoor om de olie door te lagers heen te trekken als het ware, dus het lijkt me niet echt fijn als je die kanaaltjes niet hebt. Ik heb bij mijn Minarelli carter juist 2 kanaaltjes bijgemaakt, zodat er nu links en rechts aan de membraankant en aan de cilinderkant die kanaaltjes lopen.

Verder zie ik geen vloeiend verloop van de spoelkanalen richting het midden van het carter, zoals bart ook al aangaf. De weg die het mengsel maakt vanuit het carter wordt spontaan verbreedt, ipv dat het verloop richting cilinder vloeiend is.

Als iemand voor mij een stukje webspace heeft, dan zal ik eens wat foto's uploaden van mijn eigen Minarelli LC blokje, waar ik nu mee bezig ben...
Weten jullie meteen wat je kan verwachten bij een carter-tunebeurtje... :)

Die kanaaltjes zitten toch gewoon alleen aan de membraamkant? toch niet ook nog aan de cilinderkant drbij?
 
als je goed kijkt zie je dat dat kanaaltje er wel heeft gezeten en nog gedeeltelijk zit, maar dat er zoveel materiaal weg gehaald is dat het kanaaltje bijna verdwenen is.
IK ben benieuwd naar de foto's van joel, erg interessant dit soort dingen.
 
Olie kanaaltjes ligt aan je type blok dat je hebt.

Bv bij sonic zitten ze altijd aan de membraan kant. Oude type blokken aan de cilinder kant. Ik schat dat vanaf 98 a 99 de blokken van cilinderkant naar membraan kant zijn veranderd.

Het aparte aan het geheel is dat toch ieder blok op beide punten (cilidnerkant en membraankant) de mogelijkheid bezit voor lager smering.

Zelf ben ik van mening dat extra kanelen boren niet tot weinig nut heeft. Ik ben nu al zo lang bezig met minarelli en heb bij beide systemen nog nooit enig probleem gehad. Persoonlijk prefereer ik het aan membraankant.
 
Originally posted by Alexander
Olie kanaaltjes ligt aan je type blok dat je hebt.

Bv bij sonic zitten ze altijd aan de membraan kant. Oude type blokken aan de cilinder kant. Ik schat dat vanaf 98 a 99 de blokken van cilinderkant naar membraan kant zijn veranderd.

Dit kan aardig kloppen, ik heb een Beta uit '01 en ik heb de kanaaltjes ook aan de membraamkant.
 
Originally posted by Alexander
Olie kanaaltjes ligt aan je type blok dat je hebt.

Bv bij sonic zitten ze altijd aan de membraan kant. Oude type blokken aan de cilinder kant. Ik schat dat vanaf 98 a 99 de blokken van cilinderkant naar membraan kant zijn veranderd.

Het aparte aan het geheel is dat toch ieder blok op beide punten (cilidnerkant en membraankant) de mogelijkheid bezit voor lager smering.

Zelf ben ik van mening dat extra kanelen boren niet tot weinig nut heeft. Ik ben nu al zo lang bezig met minarelli en heb bij beide systemen nog nooit enig probleem gehad. Persoonlijk prefereer ik het aan membraankant.
Ik geef de voorkeur aan de cilinderkant voor een betere werking, ondanks de eventuele invloed op de flow.
De kanalen aan de membraankant zou ik opvullen.
 
Originally posted by malle neo's
Idd, ik had nooit verw8 dat hij ff zn carters liet zien:P
(bijna) alle getunedde carters zien er ongeveer wel het zelfde uit, en zeker op foto. meetwerk is wat anders.
 
tis natuurlijk wel leuk dat joel et laat zien, maar je hebt er niets aan om het te gaan overnemen. hij tuned zijn carters natuurlijk naar zijn omstandigheden(zoals type carb, uitlaat cilinder,enz.)
 
Originally posted by Joël
Okee, er hebben zich inmiddels al 4 mensen gemeld voor die space, dus dat komt wel goed... :)

Alleen effe de foto's uploaden van de digicam en de resolutie wat verlagen, dan stuur ik ze op...

dat schiet niet lekker op naar wij dachten :rolleyes:
 
Staat er? Hmm dan ben ik apescheel.

Maar goed, ik heb ze bij al me blokken aan de cilinderkant gehad. Carters die ik van Xander had overgenomen, had ik die 2 extra voorbereidingen die er zitten uitgeboord en had dus 4 oliekanalen. Alleen die carters zijn nooit afgebouwd. Maar ja, met 2 kanaaltjes ook nooit probelemen gehad.

Ik denk trouwens dat bij het carter van de topicopener de oliekanalen aan de mebraankant zitten. Ja ze ziet nog wel een stukje zitten aan deze kant, maar dat zijn de voorbereideingen, anders had je gewoon het gat naar het lager moeten zien zitten. Deze zitten echter nog dicht, dus zitten ze aan de membaarnkant.
 
Ik ben het eens met MHR27 dat je beter de kanaaltjes aan de cilinderkant kan laten zitten, en die aan de membraankant opvullen, en dat om de volgende redenen:

- De inlaatkanaaltjes bij het membraan geven een veel groter nadelig effect op de flow.
- De olie bereikt toch wel de lagers, er zit immers genoeg ruimte tussen de lagers en de krukwangen waar de olienevel kan neerslaan, dus de toevoerkanaaltjes zijn niet echt noodzakelijk.
- Het gebruik van de olieafvoerkanaaltjes (cilinderkant) zal de olie beter door de lagers heen trekken, omdat er dan stroming kan plaatsvinden.

In principe zit een Piaggio zo ook in elkaar wat betreft smering v.d. krukaslagers.

Ik heb echter toch gekozen voor maximale smering, door 2 inlaat en 2 uitlaatkanalen toe te passen, ik moet wel zeggen dat ik de olietoevoergaten extra heb verzonken om de flow wat te verbeteren door die kanaaltjes.

Dat er variatie in de plaatsing van die kanalen is was mij ook al opgevallen. Ik heb een ´96 LC blok met 1 inlaat en 1 uitlaatkanaal. Verder wel een mogelijkheid om een 2e inlaatkanaal te boren, omdat de ingegoten `kuil´ er hetzelfde uitziet aan beide kanten.

Verder laat ik alleen wat foto´s zien van een gemonteerd carter, dus niet de gedemonteerde helften, dat zou te veel onthullen...
 
Nog even over dat testen..
Ervan uit gaande dat het verschil niet groot is qua vermogen word het zelfs op de bank knap lastig om het verschil te meten.
Aangezien je met verschillende temperaturen (cilinder/carter/uitlaat/luchtaanvoer om maar eens wat te noemen) zo al verschillen van 10% en meer kan hebben..
Dus beter eerst alle "makkelijke" dingen veranderen zodat je meer vermogen hebt en het verschil dus (waarschijnlijk) groter is.
 
Originally posted by Honda NSR-II
Dus beter eerst alle "makkelijke" dingen veranderen zodat je meer vermogen hebt en het verschil dus (waarschijnlijk) groter is.

Precies, Pertijn... Daarom is ons carter... helemaal standaard...
 
Back
Top