Foto's van mijn 'tuned' carter

Originally posted by Alexander
Die meet je niet hoor mol dat soort verschillen. Iedere run is anders.
Zeg je maakt 10 runs in situatie 1. Daarna 10 in situatie 2. Leg de 20 grafieken over elkaar en je ziet de verschillen dus echt wel. Met 1 meting per keer kom je er uiteraard niet.
 
Vette replie dit zijn goede foto's die ben ik nog niet eerder tegen gekomen harstikke bedankt en ik ga ermee aan de slag (het golfballen patroon) alleen nu nog een testbank vinden in omgeving noordholland Beverwijk.
 
Originally posted by bastenj
Vette replie dit zijn goede foto's die ben ik nog niet eerder tegen gekomen harstikke bedankt en ik ga ermee aan de slag (het golfballen patroon) alleen nu nog een testbank vinden in omgeving noordholland Beverwijk.

dila purmerend of de jager in winkel :)
suk6 met je carter, ik heb het ook zelf gedaan en kon ook geen foto's vinden.
 
PS de spoelers van een evo zijn heel anders invergelijking met een mhr team of speed of cross. Het totale oppervlak van evo 50 spoelers is groter dan dat van 70mhr speed enzo. En zoals hier bij mijn gevreesde carter staat zo lopen de spoelers van het carter in de evo50 over (dus zonder dat vtje onderin dus).
 
Je hebt gelijk evo cilinders hebben veel grotere spoelers dan malossi bv. Wat ik wel zou doen is de spoelers onder een hoek van 60 graden maken. op de foto lijkt het net of ze recht naar odneren lopen en dan aansluiting maken met de "krukasruimte"
 
Originally posted by Marco_v_W
ik vind je spoelers ook vrij rond om eerlijk te zijn... hierronder heb ik een voorbeeld van carters die ik bewerkt heb, dus ook puur spoelers pasgemaakt op een Team cilinder:

Voor Team cilinder hoef je echt veel minder weg te halen dan Evo op maat te maken voor spoelers en boost. Moest ik ff kwijt:)
 
Hier ff een piccie nog van een Evo voetpakking op een Team. Zo zie je goed dat je wel meer werk heb als je carters evo-size gaat maken.
IMG_0096.JPG
 
Nee hoor valt wel meej ik dacht niet van zit op hts autotechniek en nu weet ik alles hoor want daar heb ik bijna niets gehad tot nu toe dat in relatie staat met dit onderwerp ik moet er zelf naar vragen. Dus dat valt wel meej. haha
 
Originally posted by bastenj


Zelf heb ik het idee om een bepaald patroon aan te brengen in de spoelers om zodoende de stroming te kunnen versnellen.

Ik kwam bij dit idee omdat er twee jaar terug de schaatspakken vol zaten met strips voor de luchtgeleiding/werveling. Toen las ik ergens dat in de auto industrie de spruitstukken nooit van binnen worden gepolijst omdat dit voor een minder goede mengsel vorming zorgt, (ps dit weet ik nu ook via school HTS autotechniek). Het gaat er dus om dat er wervelingen ontstaan waardoor er een beter mengel in de cylinder komt.

En dan ga je denken wat gaat er snel door de lucht en blijft stabiel en is richting aan te geven. Ja dan kom je bij de golfbal, hebben jullie wel eens naar het patroon van een golfbal gekeken!!!!


Ik wil dus een golfballen patroon gaan maken in een carter dat ik heb liggen voor een evo 70, maar om nu echt te weten of het werkt moet ik eerst het carter tunen zoals ik het altijd doe dan in elkaar zetten en een testbank meting doe (maakt niet uit op wat voor bank) en dan sleur ik het blok weer uit elkaar en maak het golfballen patroon erin en dan weer een meting op diezelfde testbank en kijken of er bij hetzelfde toerental een vermogens toename is te constateren.

Wat denken jullie daarvan??????


Hahaha, 1e jaar stromingsleer van de Vries toevallig ? :D

Het lijkt mij niet zo'n goed plan iig. De omstandigheden bij een golfbal zijn toch wel even wat anders dan in een carter en als je goed had opgelet, dan had je ook gehoord dat een golfbal een eigen rotatie heeft die invloed op de stroming heeft (en de werking van die uitsparingen mogelijk maakt). In een carter gaat dit natuurlijk niet op...

Ik denk dat de enige juiste manier om erachter te komen of je aanpassingen verschil maken, het gebruik van een flowbank is. Een testbank is daar niet precies genoeg voor, laat staan testen op straat...
 
Ik heb dat idee van dat golfballen patroon niet uit de lessen op de hts autotechniek opgevangen hoor.

Een vriend van mij doet aerodynamica (ps laatste jaar voor hem en de ontwikkeling van een nieuwe goflbal is zijn afstudeerproject) aan de tu delft, zodoende kwam hij in eerste instantie met het idee en het gaat niet om het versnellen van de stroom maar om meer wervelingen te krijgen waardoor er een beetje mengverhouding ontstaat, dit had je ook kunnen begrijpen als je al mijn posts tussendoor had gelezen.

Ps is wel grappig dat er redelijk wat mensen op dit forum op de hts autotechniek zitten en ja ik ben een eerste jaars maar heb geen les van de Vries.
 
Als ik de natuur en techniek goed gelezen heb dan was die "golfbal" theorie bedoeld om turbelentie te veroorzaken na de schaatser. Hierdoor zou een vacuum gemaakt worden waardoor de lucht langs de schaatser sneller zou gaan stromen richting vacuum, met als resultaat minder luchtwrijving.
Lijkt mij dus niet echt van toepassing voor een gasmengsel wat van inlaat naar verbrandingskamer moet stromen. Immers een gasmengsel is geen "vast" geheel, en ondergaat bij mijn weten ook geen luchtweerstand in het carter. Daar heerst immers een onderduk.
 
Ja, maar op het moment dat de zuiger naar beneden gaat stroomt het mengsel toch wel degelijk langs je spoelpoorten en ontstaan daar dus wervelingen door die kuiltjes!!!! Dat denk ik maar ja ik wil het graag kunnen testen ik weet niet of iemand hier een afspraak kan maken of connecties heeft met iemand die een testbank dynotje bezit.??????
 
Je kan beter je energie stoppen in het vinden van een goede uitlaat die trekt het mengsel namelijk de cilinder door en in naar de uitlaat toe ....

Leverd veel meer winst op ..

Rudi
 
Wat me opvalt aan het carter is dat de smeerkanaaltjes vanaf de lagers ontbreken. De meeste minarelli's hebben er eentje aan de cilinderkant, maar jij hebt er geen...
Die kanaaltjes dienen ervoor om de olie door te lagers heen te trekken als het ware, dus het lijkt me niet echt fijn als je die kanaaltjes niet hebt. Ik heb bij mijn Minarelli carter juist 2 kanaaltjes bijgemaakt, zodat er nu links en rechts aan de membraankant en aan de cilinderkant die kanaaltjes lopen.

Verder zie ik geen vloeiend verloop van de spoelkanalen richting het midden van het carter, zoals bart ook al aangaf. De weg die het mengsel maakt vanuit het carter wordt spontaan verbreedt, ipv dat het verloop richting cilinder vloeiend is.

Als iemand voor mij een stukje webspace heeft, dan zal ik eens wat foto's uploaden van mijn eigen Minarelli LC blokje, waar ik nu mee bezig ben...
Weten jullie meteen wat je kan verwachten bij een carter-tunebeurtje... :)
 
Okee, er hebben zich inmiddels al 4 mensen gemeld voor die space, dus dat komt wel goed... :)

Alleen effe de foto's uploaden van de digicam en de resolutie wat verlagen, dan stuur ik ze op...
 
Back
Top