This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Foto's tuned EVO cilinder

fabriziracing

XFS-member
Na veel gelezen en voorbereiding achter de rug te hebben, vond ik het tijd om mezelf eens te wagen op het gebied van cilindertuning.

Ik had al wat enige ervaring op gedaan met ovale poorten, na positief resultaat na tuning van deze cilinders, dan maar beslist om zelf eens te gaan hakken in me EVO cilinder.

Zelf had ik graag jullie mening gehad hierover.

Ook had ik nog graag geweten, hoe koopmans/twins de uitlaatpoort in een spiegel omtovert (ik heb iets opgevangen van zoutzuur)

Tevens had ik ook nog graag geweten of het positief is voor de prestaties, als je de uitlaatpoort gelijk maakt met het mondstuk van de uitlaat (ik heb hem nu echter ovaal gemaakt, dit had ik ook ergens gelezen @forum) .

graag wat info

grtz



special thx to beunhaas voor de webspace
 
Last edited:
dat heb ik nu ook geprobeerd, maar vind het resultaat maar tegenvallen, volgens mij moet er wel een betere manier zijn, dan polijstpasta+staalwol
 
@ Hilly

Als de uitlaatpoort is gepolijst kunnen de uitlaatgassen sneller uit de cilinder worden gehaald, en zal deze dus ook weer sneller gevuld worden....

Maja dat is theoretisch, of dit ook zo is in de praktijk zul je moeten testen
 
Joh....vet...

daarom gaat Cozmo zo hard...hij heeft alles gepolijst :+

Ik d8 met het spiegelen eerst aan het spiegelmaken van 1 helft van de uitlaatpoort.....
 
Maar heb je nu gewoon wat in het wilde westen zitten dremelen en een beetje aangepast zodat het uitlaat gat van de cil. het zelfde is van uitlaat?

Over dat polijsten: Ik hoorde dat als je bv. je krukas kamer gaat polijsten... dat dat minder is. Ik hoorde dat er normaal olie in blijft plakken zeg maar. Olie is gladder dan polijsten.
 
Ok hier mijn mening:
Als je de timing hetzelfde hebt gelaten en ook niks aan spoelrichtingen en of poortgrootes hebt gedaan , hoef je van dit soort tuning weinig te verwachten , dit geld ook voor een gepolijste uitlaatpoort.
uitlaatpoort gewoon glad slijpen verder niks aan doen.
gepolijte poort is alleen maar voor het oog!

en over het gelijkmaken van de poortovergang naar mondstuk , is een kwestie van testen op een vermogensbank bank8P

Greetz
 
Originally posted by joophans
Als je de timing hetzelfde hebt gelaten en ook niks aan spoelrichtingen en of poortgrootes hebt gedaan

Wat een onzin... Cilinders als een Evo valt zeker wel wat te verwachten zonder vreemde hemd/spoelpoort-aanpassingen... Jij bent zeker een persoon die begint te klagen dat er weinig wordt getuned voor je geld, als je geen uitgehakte spoelpoorten ziet?
 

Ik denk eerder dat hij bedoelt dat je geen verschil zal merken qua vermogen tussen een standaard evo, en eentje met scherp gemaakte randjes @ cilinderhemd en een gepolijste uitlaatpoort.
Als je verschil zult merken zal je toch wat grotere dingen moet doen, timing veranderen, vorm van uitlaapoort veranderen.
 
als je zonder de timing te veranderen alleen de vorm aan past dan is dat zeker wel te merken..
misschien leuk om te weten onder wat voor setup je de evo schroeft?
 

Nou Bart deze jongen vraagt om een mening die ik geef , en dan kom jij mij vertellen wat ik voor een persoon ben.
ik begin ten eerste niet te klagen over een tunebeurt , aangezien ik niets laat doen wat ik zelf ook wel kan8P

ten tweede denk ik dat jij een persoon bent die zijn evo cilindertje wegbrengt , om hem vervolgens exact hetzelfde terug te krijgen alleen dan met wat opgepoetste poortjes , en er vervolgens heel blij mee is , zonder dat er een verschil getest is!

Maargoed meningen verschillen , mijn mening is bijv. ook dat Pronk er iets meer van snapt als jou

Maargoed laat iedereen in z'n waarde

Greetz
 

Tuurlijk ieder z'n mening is vrij, maar respecteer die dan ook van een ander . Ik heb wel al veel leuke dingen gezien van Bart, dus beter kappen we met deze onzin.

De uitlaatpoorttiming is wel aangepast evenals de vorm, en ik ben niet zomaar beginnen hakken/frezen in m'n cilinder. Ik dacht dat dit wel duidelijk was in m'n eerste post, hier is dus duidelijk wel goed over nagedacht.

De nieuwe techniek van dejager vind ik er best wel vet uitzien (is al een topic over dacht ik), maar toch maar niet besloten om toe te passen op mijn cilinder (ik weet niet welke theorie hierachter zit).

Nog een reden waarom ik deze vorm heb aangehouden is omdat die wat simpeler is om uit te voeren (misschien dat ik me in de toekomst wel nog eens daaraan waag, met voldoende info natuurlijk)

Verder moet deze cilinder werken icm
21mm DO
yas c20
malossi binnenrotor
....

De uitlaatpoort kan nog redelijk wat aangepast worden op mijn mondstuk van m'n c20, ik heb hem nu echter gewoon ovaal gemaakt (hier ben ik redelijk braaf in gebleven, en daarom vraag ik liever wat info)

grtz
 
ik vind overigens de wand zelf bij de uitlaatpoort er nog wat scherp uitzien, maar dat kan ook aan de foto liggen. kan imho geen kwaad om dat nog ietsie af te werken..
mocht het aan de foto liggen: nix gezegd
 
Originally posted by Joost@aerox
ik vind overigens de wand zelf bij de uitlaatpoort er nog wat scherp uitzien, maar dat kan ook aan de foto liggen. kan imho geen kwaad om dat nog ietsie af te werken..
mocht het aan de foto liggen: nix gezegd

heb je idd gelijk in, er moeten nog bevels worden aangebracht
 
Om nog terug te komen op mijn vraag

Volgens mij worden de gassen minder gehindert bij het naar buiten stromen als je de uitlaatpoort passend maakt op het mondstuk. Verder hebben de MHR/Hebo dit ook niet, dus zie niet echt het nut ervan in, waarom Evo hem eigenlijk std met een vierkante uitlaatpoort op de markt brengt.
 
 

Het lijkt me nuttige eerste te bedenken waarvoor ze het gedaan hebben:
de uitstroom van de gassen, de terugstroom van de gassen of het sterker maken van de puls...