Foto's van mijn 'tuned' carter

Hai ik ben de beginner van deze topic ik vind het super cool dat hierin nog steeds word gesproken over leuke bijzondere dingen waar niet dagelijks iet over hoort.

Nu heb ik zelf weer iets opgevangen met me oortjes.

Het aanpassen van het koelsysteem doormiddel van plaatsen van ander lager in het koelrad omdat deze na verloop van tijd kapot lopen en veel weerstand ontwikkelen (dus na enkele duizende km en vele omwentelingen).

En nog iets in de cylinder zelf zitten allemaal plekken waar het water/koelvloeistof doorheen stroomd en als je dit oppervlak zo groot mogelijk wilt maken moet je nog meer sleuven aanbrengen
daardoor kan de warmte beter worden afgegeven en hoe zien jullie dat theoretisch is het natuurlijk waar hoe meer oppervlak hoe meer warmte afgifte. Maar je zit ook met de uitzetting van het materiaal op die plekken dus ik vraag jullie visie hierover??????
 
koeloppervlakken in je cilinder vergroten heeft weinig zin...beter pak je een grote radiateur en al je koeling problemen zijn opgelost. Simpel!
 
Originally posted by frank
euhm ik ben het wel johnb eens dat rudi nogal heel erg arrogant OVERKOMT........dus kan zijn reactie wel begrijpen

Neej, JohnB moet ff blij zijn dat jij 't met hem eens bent:|
Voor de rest, Ontopic...
 
Frank, bedankt voor de met ons gedeelde zeer nuttige informatie die ons verder zal helpen met onze tuningsproblematiek...

ONTOPIC maar weer?
 
De oorspronkelijke context van die lagers was als je je carter wand uitfreesd om een grotere sleuf te verkrijgen tussen krukaken en wand dan zal je lager uitsteken en dan je lagers afdraaien tot ze laat ons zeggen niet meer uitsteken. Je moet het eigenlijk voor je zien. Ik praat hier wel over tiendes en niet milimeters natuurlijk. Door het verwijden van de sleuf tussen wand en kaken hebben we een beter resultaat, die lagers zijn dus inderdaad afgedraaid om het uitstekende te verwijderen(zo flow toch iets te verbeteren en ondertussen hebben kogels van het lager betere koeling en smering.
Voor de rest van de heisa, iedereen kan met de info die ik verstrek doen wat hij wil, proberen, geloven, weglachen maakt mij niet uit. EVERYBODY 'JUST BE HAPPY AND HAVE FUN NOT WAR':+
 
Originally posted by goldfingers
De oorspronkelijke context van die lagers was als je je carter wand uitfreesd om een grotere sleuf te verkrijgen tussen krukaken en wand dan zal je lager uitsteken en dan je lagers afdraaien tot ze laat ons zeggen niet meer uitsteken. Je moet het eigenlijk voor je zien. Ik praat hier wel over tiendes en niet milimeters natuurlijk. Door het verwijden van de sleuf tussen wand en kaken hebben we een beter resultaat, die lagers zijn dus inderdaad afgedraaid om het uitstekende te verwijderen(zo flow toch iets te verbeteren en ondertussen hebben kogels van het lager betere koeling en smering.
Voor de rest van de heisa, iedereen kan met de info die ik verstrek doen wat hij wil, proberen, geloven, weglachen maakt mij niet uit. EVERYBODY 'JUST BE HAPPY AND HAVE FUN NOT WAR':+
Dat van die lagers scheelt idd, je kan ook gewoon ander type lagers nemen;)
Malossi brengt ook aangepaste/ smallere lagers op de markt, en zo zijn er nog meer lagertjes.
En over dat dat bling bling alu lopen de meningen uit een.

En Rudi, hij heeft het hier over rotax (ws 125) blokjes, daar ga je geen 70 op zetten :)
 
Als je gefreesd hebt moet je eens met wattenstaafjes zoutzuur aanbrengen (opassen zeer bijtend en oxiderend product) direct afspoelen. Efkes met een geel (messing) borsteltje op den Dremel of frees en 'be suprised' ge kunt je haar kammen. Op het gebied van spoelgaten blinken heb ik ook een mening. Wij blinken enkel de gedeeltes waar het mengsel een bocht neemt, waar het rechtdoor passeert stralen we met staalbolletjes. Golfbal effect.
 
hehe, maar dat stralen is niet met ee dremel kleine putjes maken denk, das toch ook nog echt heel fijn;)


Zijn er verder wel eens testen geweest (lees: testbank) met zaken zoals de "flowbochtjes" polijsten?
 
goldfingers: watvoor testbank resultaten (achterwiel of krukas) heb jij gehaald met scooters (50/70cc) en met watvoor setup? Ben wel benieuwd nadat ik in je profiel keek.
 
Originally posted by Casper
goldfingers: watvoor testbank resultaten (achterwiel of krukas) heb jij gehaald met scooters (50/70cc) en met watvoor setup? Ben wel benieuwd nadat ik in je profiel keek.

aanvullend: goldfingers, heb je misschien pics ofzo van wat carters die jij(jullie?) gedaan hebben?
 
"Amaai", wat spannend allemaal :)

Leuk dat er weer bekende dingen naar boven worden gebracht hier zoals bijvoorbeeld het aanpassen van lagers om smering te bevorderen. Maar iets anders:

Goldfingers: Waar houd je je in het dagelijks leven mee bezig en hoe testen jullie de uitwerking van dergelijke aanpassingen? Wat voor resultaten zijn er mee bereikt? We horen en zien zo weining boeiends van onze buren op het gebeid van presteren helaas...
 
Carter is van mij...

Ik heb toch mijn twijfels over die theorie van jou. Ten eerste zal het mengsel tijdens de aanzuigende slag linea recta richting cilinder stromen, immers daar ontstaat de onderdruk. Dus vooral in de ruimte tussen krukas en cilinder, dus moet die "weg" goed geflowd zijn. (Zie mijn carter, vanaf membraan richting cilinder)
In een deel van de neergaande slag wordt dit mengsel in het carter gecomprimeerd, maar dan hou ik het mengsel liever dicht achter de spoelpoorten dan links en rechts van de krukas.

Verder vind ik dat centrigugaal-effect van het mengsel ook twijfelachtig, aangezien het hele proces in 1 omwenteling gebeurt, dus veel tijd om om een beetje rondjes te spinnen in het carter is er niet.

Dat verhaal met die kogellagers is wel leuk, maar zoals er al aangegeven is zijn er ook Malossi lagers kant en klaar te krijgen met een verlaagde buitenschaal. Zelf gaan draaien/slijpen aan die lagers lijkt me niet echt alles, er hoeft maar 1 klein spaantje gehard staal in dat lager te vallen en hij zal warm lopen.

Tenslotte kun je ook gewoon polijsten met een polijstborstel, en daarmee kun je het ook laten glanzen als een spiegel. Is net iets vriendelijker dan dat zoutzuur-gebeuren.

Het glasparelen van de carters lijkt me wel een heel goed idee, maarja, dat was ook al bekend.

Tot zover mijn commentaar.

Originally posted by goldfingers
Om eens terug te komen op het carter van 'Hugo', ziet er niet slecht uit maar, heb op het eerste zicht het idee dat de flow zich doodflowd op de krukaskaken, om dit te verhelpen zou ik de afstand tussen kaken en kamerwand wijder maken en als je dan ondertussen de buitenste ring van uw lagers versmalt heb je flow die beter...flowt en inderdaad zijn uw kogels van het lager voor de smering beter bereikbaar, en kan je terwijl je bezig bent ook nog de diameter van uw kamer vergroten dan heb je ook nog een betere rondvliegende flow(rondvliedendekracht) let wel alles wat weggefreesd wordt is een vergroting van uw carter en verlaagd de druk om dit op te lossen kan je terwijl je toch bezig bent de positie van uw inlaatpijp en membraam verlagen(zorg dat je niet tegen de krukas botst met membraam) en zo carterdruk verhogen en laat maar flowen. Let wel heb het allemaal wat simpel uitgelegd maar dat vlakfrezen laat je best door pro's doen, lagers afdraaien idem dito en infeite vooraf je freest in de carters kun je best je carters wegen, met het soortelijk gewicht van het carter materiaal kan je perfect berekenen hoeveel kub's je minder carterinhoud hebt voordat je de membraam zakt.
 
Back
Top