Update 12-05-2010:
Ik heb mijn blokje terug gekregen van Vasco. Zoals hierboven vermeld waren er wat probleempjes. Bij deze ff een completer verslag.
Ik wilde wat meer uitlaatjes testen, aangezien de uitlaat van Fouad wel een behoorlijk stukje vermogen meer gaf. Uiteindelijk heb ik 5 uitlaatjes kunnen testen bij Vas.
Vas had zelf nog de uitlaat liggen van Ilonka's zipje. Die had hij ooit zo ontzettend heet gebankt dat hij gewoon kapot is gegaan
. Dat was ook duidelijk merkbaar, die had een halve pk minder als mijn eigen uitlaat.
Hij had nog een uitlaatje liggen die vroeger onder een HD scooter heeft gezeten (een DPR), die gaf nog minder als de uitlaat van Ilonka.
We hebben even de uitlaat van [Nelis] getest, die was een stuk laagtoeriger en ook een halve pk minder als mijn pijp.
De C30 van de NRG
. Die uitlaat is behoorlijk laagtoerig, wat ik dan weer niet verwacht had. Die had ook een hele pk minder als mijn eigen uitlaat.
De enige uitlaat die hoger scoorde was een FKT DPR. Die was al behoorlijk oud en ook echt heel erg gaar. Die gaf een halve pk meer met ook meer vermogen.
Met die uitlaat dus maar eens op rollen gaan testen, maar hij was vrij onconstant. Mijn eigen uitlaat had een nettere lijn en gaf gewoon een mooi strak vermogen af, wat bij de FKT toch wel minder was.
Na een flinke tijd testen werd het vermogen wat lager en ging hij rommelig lopen. Na nog 10 runs begon hij lichtjes te zingen na een run en weer 10 runs daarna bleef hij 6k stationair lopen. We hebben ontzettend gezocht naar het probleem. Carbs verwisseld, membranen verwisseld, spruitstukken verwisseld, maar niets hielp. Vas had het hele blok aan de bovenkant onder gespoten met remreiniger om te kijken of hij weg zou vallen, maar hij gaf geen kik.
Uiteindelijk zegt Niels: Spuit eens aan de onderkant en het probleem was gevonden, hij had valse lucht tussen de carterdelen. Ik baalde als een stekker, want alles kon weer uitelkaar en opnieuw opgebouwd worden. Inprincipe is ongeveer al het testwerk voor jankloot geweest en het kost gewoon aardig wat geld. Vas bood al aan om het opnieuw op te bouwen en ik besloot dat dat een goed idee was. Blok dus daar gelaten en werd opnieuw opgebouwd en later netjes scherp gezet.
Gisteren was het blokje klaar en heeft Meran het mee naar Limburg genomen. Ik ben het blok weer op gaan halen bij EPC
.
Uiteindelijk is het blok uitgekomen op een nette 23,3 topvermogen met 11,6 nm koppel. De grafiek is aardig strak, dus ik ben benieuwd hoe dit loopt!
Hier de uitdraai:
Ik wil Vasco, Meran en Steef heel erg bedanken voor al hun tijd, moeite en adviezen wat ze mij gegeven hebben! Het resultaat is zeer netjes!