ruud.
www.vk-tuning.tk
Leg eens uit ik begrijp niet waar je naar toe wilt.
Wat is naar jouw mening de functie van de venturi ?
Venturi, dit snappen we allemaal, ff handigheidje.
Venturi is een versmalling om een stroomversnelling te krijgen in dit geval van de lucht, onderdruk is groter over de sproeierbuisdinges (is vast een prachtige term voor). En hij zuigt dus makkelijker BRANDSTOF AAN ( door de hogere onderdruk). Dat is in feite alles dat daar gebeurt, menging gebeurt haast niet door de venturi zelf, hooguit verstuift t erna 0,01 % meer door de snellere brandstof stroom. Afgebeeld met picture 1. Het voordeel bij een veel kleinere carberateur vind ik wel dat deze menging mooier kan gebeuren.
Om dit effect dus wel sterk terug te zien zie je bij sommige grotere carberateurs een powerjet die tot de helft van t kanaal naar binnen steekt. , of een powerjet die aan de bovenkant van de kelk zit gemonteerd. Om een eventueel "mengsel gat van de hoofdsproeier op te vullen.
^picture 1
Kort samengevat, dmv een venturi zuig je de brandstof makkelijker aan wat het afstelwerk makkelijker maakt. > Door de venturi heb je wel een flowverstoring wat de prestaties remt. Wat ik nog niet heb gehoord in dit topic is het feit dat bij de verstuiving van benzine het mengsel afkoelt > t onttrekt warmte uit de omgeving. Bij een kleinere carberateur is dit effect veel groter (succes met je 9 mm carberateur in de winter) , dit is dus wel weer in t voordeel van een eventuele kleinere carberateur.
Hoop geblabla lastig uit te leggen. Verder hoop ik dat je alle loser smilies achterwege wilt laten, op de 1 of andere manier staat dat niet zo tof.