carburator shizzle

Leg eens uit ik begrijp niet waar je naar toe wilt.
Wat is naar jouw mening de functie van de venturi ?


Venturi, dit snappen we allemaal, ff handigheidje.

Venturi is een versmalling om een stroomversnelling te krijgen in dit geval van de lucht, onderdruk is groter over de sproeierbuisdinges (is vast een prachtige term voor). En hij zuigt dus makkelijker BRANDSTOF AAN ( door de hogere onderdruk). Dat is in feite alles dat daar gebeurt, menging gebeurt haast niet door de venturi zelf, hooguit verstuift t erna 0,01 % meer door de snellere brandstof stroom. Afgebeeld met picture 1. Het voordeel bij een veel kleinere carberateur vind ik wel dat deze menging mooier kan gebeuren.

Om dit effect dus wel sterk terug te zien zie je bij sommige grotere carberateurs een powerjet die tot de helft van t kanaal naar binnen steekt. , of een powerjet die aan de bovenkant van de kelk zit gemonteerd. Om een eventueel "mengsel gat van de hoofdsproeier op te vullen.

fig21.jpg

^picture 1

Kort samengevat, dmv een venturi zuig je de brandstof makkelijker aan wat het afstelwerk makkelijker maakt. > Door de venturi heb je wel een flowverstoring wat de prestaties remt. Wat ik nog niet heb gehoord in dit topic is het feit dat bij de verstuiving van benzine het mengsel afkoelt > t onttrekt warmte uit de omgeving. Bij een kleinere carberateur is dit effect veel groter (succes met je 9 mm carberateur in de winter) , dit is dus wel weer in t voordeel van een eventuele kleinere carberateur.

Hoop geblabla lastig uit te leggen. Verder hoop ik dat je alle loser smilies achterwege wilt laten, op de 1 of andere manier staat dat niet zo tof.
 
MHRzip reactie

k'ga nie meedoen aan al die discussies hier.
Miss dat de meeste het al weten, maar k'ben zo een setje gaan halen bij den Anthony. en k'ga volgende week banken.

Wat word er getest: Of het "TRD" malossi 30mm spruit.+vforce membraan meer vermogen of koppel (Nm) geeft dan het VL13 membraan met 22-28 spruitstuk.

Grafiekjes worden zeker gepost, zodat iedereen het kan zien. Ik deel graag deze info met u allemaal, want worden jullie dan zelf niet gek van al die discussies ? sh*t man :p

Groetjes uit belgie :D
 
Heb ook enigszins wel het gevoel dat we door de bomen het bos niet meer zien. Ik volg het allemaal wel, maar Het punt waar we om discussieren is al vervaagd (geen echte stelling is er meer). Ik heb in dit topic mijn standpunten/visie al meegedeeld.

Ik dacht vanmiddag ff heel praktisch en simpel: Bij een perfect afgestelde carb, die bij elke throttle opening een juist mengsel afgeeft. Met een 28mm carb heb je dus bij 8/10 (ik zegmaar wat) ook een 24mm.. Bij fullthrottle heb je toch bij een 28mm meer vermogen dan wanneer je het gas maar 8/10 open hebt. perfecte vergelijking met Alle omstandigheden die gelijk aanelkaar zijn. Een simpele maar duidelijke test. ((Natuurlijk geldt dit niet voor een carb van 42mm die je maar Blijft vergroten en vergroten..))

(neem het allemaal weer niet te theoretisch, snap zelf natuurlijk ook wel dat hier vele addertjes onder het gras zitten :))

oi
 
Venturi, dit snappen we allemaal, ff handigheidje.

Venturi is een versmalling om een stroomversnelling te krijgen in dit geval van de lucht, onderdruk is groter over de sproeierbuisdinges (is vast een prachtige term voor). En hij zuigt dus makkelijker BRANDSTOF AAN ( door de hogere onderdruk). Dat is in feite alles dat daar gebeurt, menging gebeurt haast niet door de venturi zelf, hooguit verstuift t erna 0,01 % meer door de snellere brandstof stroom. Afgebeeld met picture 1. Het voordeel bij een veel kleinere carberateur vind ik wel dat deze menging mooier kan gebeuren.

Om dit effect dus wel sterk terug te zien zie je bij sommige grotere carberateurs een powerjet die tot de helft van t kanaal naar binnen steekt. , of een powerjet die aan de bovenkant van de kelk zit gemonteerd. Om een eventueel "mengsel gat van de hoofdsproeier op te vullen.

fig21.jpg

^picture 1

Kort samengevat, dmv een venturi zuig je de brandstof makkelijker aan wat het afstelwerk makkelijker maakt. > Door de venturi heb je wel een flowverstoring wat de prestaties remt. Wat ik nog niet heb gehoord in dit topic is het feit dat bij de verstuiving van benzine het mengsel afkoelt > t onttrekt warmte uit de omgeving. Bij een kleinere carberateur is dit effect veel groter (succes met je 9 mm carberateur in de winter) , dit is dus wel weer in t voordeel van een eventuele kleinere carberateur.

Hoop geblabla lastig uit te leggen. Verder hoop ik dat je alle loser smilies achterwege wilt laten, op de 1 of andere manier staat dat niet zo tof.


Prachtig je hebt zelf uitgezocht dat ik gelijk heb!
Het vacuum signaal van de motor is het sterkst in de venturi om een goed mengsel te kunnen maken. Het probleem van het te kleine spruitstuk zit in het feit dat dat de " venturi " wordt en dus het vacuum-signaal niet volledig bij de werkelijke venturi arriveerd. Het mengsel zwakt af wat evt. ic.m. detonatieverschijnselen voor extra power kan zorgen. Voor zover de verklaring dat een 28 meer vermogen kan geven op een te klein spruitstuk. Je zult nu onderhand wel van mij aannemen dat dit arme mengsel ook met een 24 gemaakt kan worden en je dus hetzelfde effekt kan krijgen. De reden dat niemand dit doet is omdat je zuiger zich onherroepelijk fixeerd. Overiggens is dit het appels met peren vergelijk waar ik het al eerder over had.

ALS je dus een motor hebt die wel wat extra gas kan gebruiken moet je dus een groter spruitstuk monteren om zo het maximale uit je 28 carb te halen EN om het mengsel van goede kwaliteit te garanderen.
Alleen in die gevallen kan mijn spruitstuk een welkome oplossing zijn. Ik doel dan op een motor met een fantsoenlijk vermogen boven de 21 PK. Motoren die dit vermogen niet kunnen ontwikkelen kunnen beter een kleinere carb gebruiken !

Dat is wat ik meende met mijn artikel duidelijk te maken, jammer dat we eerst zoveel moeite moeten doen om de negatieve houding te overwinnen.

Als je een goede meting uit wilt voeren voor het vergelijk moet je met het bovenstaande rekening houden, als je dat niet doet is het experiment geheel zinloos. Ga ook niet meten met een vario op de krukas, dat zegt meer over de vario als het daadwerkelijke experiment. Als je een goed sterk blok hebt en je voert de goede test uit zul je het bewijs net als ik en Massimo Tedeschi ervaren.
 
Last edited:
Heb ook enigszins wel het gevoel dat we door de bomen het bos niet meer zien. Ik volg het allemaal wel, maar Het punt waar we om discussieren is al vervaagd (geen echte stelling is er meer). Ik heb in dit topic mijn standpunten/visie al meegedeeld.

Ik dacht vanmiddag ff heel praktisch en simpel: Bij een perfect afgestelde carb, die bij elke throttle opening een juist mengsel afgeeft. Met een 28mm carb heb je dus bij 8/10 (ik zegmaar wat) ook een 24mm.. Bij fullthrottle heb je toch bij een 28mm meer vermogen dan wanneer je het gas maar 8/10 open hebt. perfecte vergelijking met Alle omstandigheden die gelijk aanelkaar zijn. Een simpele maar duidelijke test. ((Natuurlijk geldt dit niet voor een carb van 42mm die je maar Blijft vergroten en vergroten..))

(neem het allemaal weer niet te theoretisch, snap zelf natuurlijk ook wel dat hier vele addertjes onder het gras zitten :))

oi

Ga er maar eens echt aan rekenen dan kom je op een heel andere waarde als 80 %
Vervolgens is dit geen eerlijk vergelijk gezien het bovenstaande m.b.t de werking van de venturi.
 
Hoop geblabla lastig uit te leggen. Verder hoop ik dat je alle loser smilies achterwege wilt laten, op de 1 of andere manier staat dat niet zo tof.


Ik houdt er rekening mee maar dat is eigenlijk niet nodig gezien sommige van jouw uitspraken ook niet echt " tof " zijn, mede door het feit dat ze geen waarheid bevatten.

Daar hebben wij in brabant een uitspraak voor:
Niet geremd worden door enige vorm van kennis.

:7
 
k'ga nie meedoen aan al die discussies hier.
Miss dat de meeste het al weten, maar k'ben zo een setje gaan halen bij den Anthony. en k'ga volgende week banken.

Wat word er getest: Of het "TRD" malossi 30mm spruit.+vforce membraan meer vermogen of koppel (Nm) geeft dan het VL13 membraan met 22-28 spruitstuk.

Grafiekjes worden zeker gepost, zodat iedereen het kan zien. Ik deel graag deze info met u allemaal, want worden jullie dan zelf niet gek van al die discussies ? sh*t man :p

Groetjes uit belgie :D

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien maar ik wil wel iets zeggen.

Nu wil je testen met een vl 13 met malossi spruitstuk tegen een v-force met twins spruitstuk zeg maar. Beter test je vl 13 met malossi spruitstuk en twins spruitstuk en het zelfde met de v-force.

Als je dan verschil meet zul je ook weer terug naar de vorige situatie moeten gaan en als het goed is kom je dan weer op de vorige waarde uit. (zoniet, dan heb je een foute meting) Deze metingen kun je ook alleen maar doen met een tandriem.

IIg tof dat je dit wilt testen om heel de discussie tot een einde te brengen en succes met banken +ralf+
 
Stelling is :

Voor 70 cc motoren is vaak een carb van 24 meer als voldoende, dit kan evt met gebruik van een aangepast recht spruitstuk van Malossi

Motoren met een hoger toerental dan gebruikelijk of met een grotere cilinderinhoud ( kort gezegd een groter aangezogen volume ) KUNNEN baad hebben bij een 28mm carb, Als je tenminste een toereikend spruitstuk monteerd ( bijv mijn TRD versie ) Deze laatste groep motoren kunnen kort gezegd in de scooterwereld ook wel een omschrijving krijgen als 22PK plus.
Je zou het ook zo mogen formuleren: Een 28 carb komt pas volledig tot zijn recht na het monteren van een TRD spruituk.

Voor de duidelijkheid lijkt het mij ongepast om een 28 carb op een motor te monteren met een vermogen van 20 PK of minder. In dat soort gevallen zul je geen winst hebben met mijn onderdelen. Daar is het ook niet voor bedoeld en sluit aan bij mijn stelling dat je voor die toepassingen beter een kleinere carb kunt monteren. ( vermogens-cijfers zijn een inschatting )


:L HET RESULTAAT VAN HET SPRUITSTUK IS DUS AFHANKELIJK VAN DE BEHOEFTE VAN DE MOTOR


Voor meer info kun je beter het scootertuning.net magazine nummer kopen ( 3rd edition ) wat nu in de winkel ligt. Daar staat het hele artikel in waar het hier eigenlijk om gaat.

Deze ronde is mijn informatie gratis, het magazine echter nog niet:p

ANT
 
Last edited:
Shiet me nog iets te binnen denkende aan de mooie uitspraken die Tino altijd kon maken:

Een grote carb is voor diegene die het met een kleine niet kunnen maken.

Klein beetje offtoppic maar wel mooi. vanuit dit gezegde kan ik ook wel zeggen dat een kleinere carburateur wat profesioneler staat dan een grote.
 
Om even duidelijk voor mijzelf en misschien andere te krijgen.
De main-core van deze discussie gaat over piaggio motoren?

Want ik ben zelf een mina rijder :)
Of komt het op elke machine ophetzelfde neer?
 
ID piaggio is hier het onderwerp.
De theori is uiteraard universeel 2-takt
Minarelli inlaat ben ik nog mee bezig, dat is even werk voor dat ik dat goed naar mijn maatstaven heb.
 
Nog 2 vragen:

Wat is de verklaring van de winst van een grotere carburateur op een veel kleiner spruitstuk ?

Welke productiemotoren/racemotoren hebben kleinere doorlaten in hun spruitstuk dan in hun carb's ? ( Kart,wegrace,jetski,2T outboards,cross )


Ik wil hier toch nog even op reageren.

Wat zou de winst dan moeten zijn met een grote carburateur en en even groot en vloeiend spruitstuk op een veel te klein membraan ?

Want ik ken ook geen enkele productie-race 2T die dit verschijnsel heeft. Vergelijk bijvoorbeeld de het in je set gebruikte VF membraan met die van een KX85 (crosser) welke standaard geleverd wordt met een PWK 28.

Ik denk dat het probleem niet zo zeer in het spruitstuk zit, maar dat het mebraan de bottleneck is. Dit verklaart ook het door velen (oa mijzelf) niet gemeten verschil in spruitstukken.
 
Dat kan waar zijn,
Alleen wat ik al even probeer duidelijk te maken hoort er dan op die motor geen 28 thuis. Dat is dus aansluitend op mijn eerste stelling: de meeste 70cc motoren hebben aan een 24 carb MEER als voldoende.

Als je dan een 28 carb gaat monteren op een te klein spruitstuk is dat nog erger, gezien het mengselverhaal. Jij bent toch ook van mening dat je overcapaciteit in je spruitstuk moet hebben ?
Dat is dus precies mijn 2e stelling ALS je een 28 NODIG hebt, doe dat in ieder geval met een gepast spruitstuk.

Overiggens ben ik van mening dat mijn mebraam niet te klein is voor het piaggio blok, ik zie het bewijs in de metingen van verschillende klanten. Vervolgens kan ik in jouw gedachten komen dat het mischien nog iets beter zou kunnen door een nog groter membraam ( zeker niet erg veel groter ! ) maar dat is in de reglementen waar ik mij op orienteer niet toegestaan, naast het feit dat er nog veel andere aanpassingen gedaan zouden moeten worden. En de prijs zelf van het membraam is ook niet echt laag! Het totaalplaatje zou op een prijsniveau uit komen dat het niet meer verkoopbaar zou zijn.
 
Dat kan waar zijn,
Alleen wat ik al even probeer duidelijk te maken hoort er dan op die motor geen 28 thuis. Dat is dus aansluitend op mijn eerste stelling: de meeste 70cc motoren hebben aan een 24 carb MEER als voldoende.

Als je dan een 28 carb gaat monteren op een te klein spruitstuk is dat nog erger, gezien het mengselverhaal. Jij bent toch ook van mening dat je overcapaciteit in je spruitstuk moet hebben ?
Dat is dus precies mijn 2e stelling ALS je een 28 NODIG hebt, doe dat in ieder geval met een gepast spruitstuk.

Overiggens ben ik van mening dat mijn mebraam niet te klein is voor het piaggio blok, ik zie het bewijs in de metingen van verschillende klanten. Vervolgens kan ik in jouw gedachten komen dat het mischien nog iets beter zou kunnen door een nog groter membraam ( zeker niet erg veel groter ! ) maar dat is in de reglementen waar ik mij op orienteer niet toegestaan, naast het feit dat er nog veel andere aanpassingen gedaan zouden moeten worden. En de prijs zelf van het membraam is ook niet echt laag! Het totaalplaatje zou op een prijsniveau uit komen dat het niet meer verkoopbaar zou zijn.

Met je stelling: 24 is groot genoeg voor een 70cc ben ik het niet eens, dat is te algemeen, wel dat je geen enorme verschillen meer zult krijgen.

Verder kan ik me in een overcappaciteit in de inlaat ook nog wel vinden, maar niet op jouw manier.
Zelf ben ik van MENING dat de carburateur de grootste doorlaat moet hebben en het membraan de kleinste. De inlaat moet dan conisch verlopen van de carburateur naar het spruistuk. Als je dan een overcappaciteit in wil bouwen zou ik dat op de Y.E.I.S.-methode doen (in normaal NL: een powerbox).
Kijk bijvoorbeeld naar een inlaatkanaal van een moderne 4T (zonder injectie), vroeger dacht men ook dat de carburateur de kleinste diameter moest hebben en de klep het grootst, maar daar is men aardig van teruggekomen.


En als laatste, natuurlijk snap ik waarom dat membraan gebruikt wordt, anders is het verkooptechnisch niet meer aantrekkelijk. Je moet anders het carter aanpassen etc. etc.
Maar ik zou toch eens met jouw setje zo'n Polini Bigvalve membraan proberen, dat past al bijna.
 
Waarom post je geen duidelijke metingen tussen aangepast malossi spruitstuk/vl13 en jouw setje ism. 28mm twin?

ik kan ook wel een grafieken posten waar een mhrrecht+vl13 beter presteert dan een twinssetje. Zo ook zijn er grafieken waarbij het twinssetje beter presteert. Het is niet zo simpel als allebei de setjes ff op op de bank en klaar. de doorlaat bevloed ook het mengsel etc.

Twin, dat van die 8/10 (80%) throttle, was maar een voorbeeld he ;) neem sowieso dat stukje niet te serieus, zoals ik al aangaf :p

gr.
 
Met je stelling: 24 is groot genoeg voor een 70cc ben ik het niet eens, dat is te algemeen, wel dat je geen enorme verschillen meer zult krijgen.

Verder kan ik me in een overcappaciteit in de inlaat ook nog wel vinden, maar niet op jouw manier.
Zelf ben ik van MENING dat de carburateur de grootste doorlaat moet hebben en het membraan de kleinste. De inlaat moet dan conisch verlopen van de carburateur naar het spruistuk. Als je dan een overcappaciteit in wil bouwen zou ik dat op de Y.E.I.S.-methode doen (in normaal NL: een powerbox).
Kijk bijvoorbeeld naar een inlaatkanaal van een moderne 4T (zonder injectie), vroeger dacht men ook dat de carburateur de kleinste diameter moest hebben en de klep het grootst, maar daar is men aardig van teruggekomen.


En als laatste, natuurlijk snap ik waarom dat membraan gebruikt wordt, anders is het verkooptechnisch niet meer aantrekkelijk. Je moet anders het carter aanpassen etc. etc.
Maar ik zou toch eens met jouw setje zo'n Polini Bigvalve membraan proberen, dat past al bijna.


Dat Polini membraam lekt aan alle kanten en is al een paar jaar niet meer te koop. Dat heeft geen kans.

Verder heb ik mij correcter uitgelaten over de carb maat een paar posts geleden, het is afhankelijk van de potentie van het motorblok ( vermogen )

4T is een heel ander verhaal.
 
Kijk bijvoorbeeld naar een inlaatkanaal van een moderne 4T (zonder injectie), vroeger dacht men ook dat de carburateur de kleinste diameter moest hebben en de klep het grootst, maar daar is men aardig van teruggekomen.


QUOTE]

Ik zie een gaatje: mag bij onze 2T het membraam dan ook iets kleiner zijn ?

Ja ja

Maar wij verschillen een klein beetje van mening en daar kan ik mee leven in tegenstelling tot het gros in het begin van het toppic. Er zijn meerdere wegen naar Rome
 
Maar wij verschillen een klein beetje van mening en daar kan ik mee leven in tegenstelling tot het gros in het begin van het toppic. Er zijn meerdere wegen naar Rome

Het zou niet leuk zijn als iedereen dezelfde mening heeft+pippi+

Als ik een keer tijd over heb (waarschijnlijk in 2018 ofzo) zal ik ook eens een complete inlaat maken. Alleen om mijn idee echt netjes te krijgen moet ik het gieten, en dat kost voor één stuk een beetje veel tijd......
 
OK,

Duidelijk en je hebt gelijk, echter is het verschil van de punten die jij aangeeft vele malen kleiner dan het doorlaat oppervlak van Joel's spruituk.

In mijn hoofd zit nog steeds dat jij denk ik een van de eerste was met een eigen groter spruitstuk. Dat heb ik een paar jaar geleden gezien in Klaaswaal waar jij je tussen de toppers mengde in de strijd om het hoogste vermogen.
Was dat niet met een 26 Mikuni carb ?

Wat betreft de weerstand van Joel waar jij het ook mee eens bent kan ik zeggen dat ik die mening ook deel. Maar het probleem zit hem nog in het mengsel en het feit dat een groter spruitstuk gewoonweg NOG beter is.
( beter een divergerend verloop van 28 naar 30 mm dan een verloop van 28 naar 24mm in de stroomrichting. )

:L Denk ook eens aan de vorm van het traject m.b.t. de functie van de venturi in carb ?????????

De AF meter kan beter zijn werk doen als je test op een geremde bank waar je de run langer maakt. Dat zit dichter bij de werkelijkheid en daar gaat het onderscheid tussen mijn spruitstuk en het andere zich verduidelijken.

In Klaaswaal zat er een PWK-28 op en idd een eigen groter spruitstuk.

Het divergerende verloop van 28 naar 30 is naar mijn mening ook wel ideaal, behalve als je daarna weer naar een kleinere diameter moet vanwege het membraan (zoals Aad ook al aangaf). Dan kan je beter dus direct gaan verkleinen. Als het membraan groot genoeg is, dan langzaam divergeren naar grotere opppervlak (en heeft ook mijn voorkeur).

Geremde bank is idd bter om dat soort dingen te testen, zeker ook omdat onder de scoot, het blok zowiezo ook op deze manier belast wordt vanwege de CVT.

..........

Wat ik nog niet heb gehoord in dit topic is het feit dat bij de verstuiving van benzine het mengsel afkoelt > t onttrekt warmte uit de omgeving. Bij een kleinere carberateur is dit effect veel groter (succes met je 9 mm carberateur in de winter) , dit is dus wel weer in t voordeel van een eventuele kleinere carberateur.

..........

Maakt geen drol uit, alleen bij kritische temperaturen (net boven 0 graden Celsius) zal het problemen opleveren met vast vriezende gasschuiven etc. Kouder dan nul en je hebt dat probleem niet meer.
Daar komt bij, hoeveel races worden er gereden bij temperaturen rond het vriespunt of onder 0? Juistum... bar weinig

k'ga nie meedoen aan al die discussies hier.
Miss dat de meeste het al weten, maar k'ben zo een setje gaan halen bij den Anthony. en k'ga volgende week banken.

Wat word er getest: Of het "TRD" malossi 30mm spruit.+vforce membraan meer vermogen of koppel (Nm) geeft dan het VL13 membraan met 22-28 spruitstuk.

Grafiekjes worden zeker gepost, zodat iedereen het kan zien. Ik deel graag deze info met u allemaal, want worden jullie dan zelf niet gek van al die discussies ? sh*t man :p

Groetjes uit belgie :D

Das hetzelfde als kijken of een rechtsom geroerde milkshake banaan lekkerder is dan een linksom geroerde Milkshake aardbei, en zeggen dat rechtsomgedraaid lekkerder is dan linksom (indien je banaan lekkerder vind ;)).

Wellicht meet je namelijk het verschil tussen VL-13 en V-Force i.p.v. in spruitstuk.


..............

Zelf ben ik van MENING dat de carburateur de grootste doorlaat moet hebben en het membraan de kleinste. De inlaat moet dan conisch verlopen van de carburateur naar het spruistuk. Als je dan een overcappaciteit in wil bouwen zou ik dat op de Y.E.I.S.-methode doen (in normaal NL: een powerbox).
Kijk bijvoorbeeld naar een inlaatkanaal van een moderne 4T (zonder injectie), vroeger dacht men ook dat de carburateur de kleinste diameter moest hebben en de klep het grootst, maar daar is men aardig van teruggekomen.

.............

Heb dat laatst bij een Kawa ZX10-R is bekeken, daarvan is het oppervlak t.p.v. de gasklep (als ik me goed herinner) 1,5 keer groter als de maximale oppervlakte van de 2 inlaatkleppen bij elkaar (wat feitelijk al te groot is voor de effectieve doorlaat oppervlak)

Het valt me op dat metname injectie motorfietsen dat soort dingen JUIST hebben (enorme throttle body oppervlak in vergelijking tot klep oppervlak).

Mijns inziens komt dat voornamelijk vanwege de afwezige behoefte aan een sterke inlaatluchtdruk puls t.p.v. de gasklep, omdat er geen brandstof aangezogen hoeft te worden, deze wordt immers ingespoten (verderop in het inlaatkanaal en met douche-injectoren) en met de ECU aangestuurd.

....
Twin, dat van die 8/10 (80%) throttle, was maar een voorbeeld he ;) neem sowieso dat stukje niet te serieus, zoals ik al aangaf :p

gr.

Als je niet serieus genomen wilt worden kan je beter niet reageren, dit is scooters gevorderden he...
 
Back
Top