carburator shizzle

ps. 1,5 jaar geleden was je bezig aan een blokje met een grotere inlaat, later heb ik dit nooit meer terug gezien. Persoonlijk vind ik het wel interessant om te weten of dit nog winst gaf, wat zeker toepasselijk is op dit topic. :)

Gr,
Tom

Helaas had het betreffende blok last van een koelwaterlek inwendig, een "kwaaltje" van de oud type carters. Dus ik heb nooit goede vergelijkende metingen kunnen doen. En omdat het behoorlijk wat werk is geweest om het membraan pas te maken is het er niet meer van gekomen op een nieuw blok.
Maar ik weet bijv. van Meran dat hij wel winst had gemeten met een groter membraan.
 
Helaas had het betreffende blok last van een koelwaterlek inwendig, een "kwaaltje" van de oud type carters. Dus ik heb nooit goede vergelijkende metingen kunnen doen. En omdat het behoorlijk wat werk is geweest om het membraan pas te maken is het er niet meer van gekomen op een nieuw blok.
Maar ik weet bijv. van Meran dat hij wel winst had gemeten met een groter membraan.

Ik ben momenteel druk bezig met het ombouwen van een carter, vandaar dat ik benieuwd was naar jouw resultaten. Ik zal de foto's hier maar niet posten, omdat dit misschien wat offtopic is. Het leuke is dat het membraan er nu in de originele toestand in zit, wat volgens mij ook erg belangrijk is.
 
Ik niet:) Bijvoorbeeld het gebruik van een AM6 spruitstuk met een 28mm viel bij mij op minarelli vaak negatief uit. Maar dit verschilt uiteraard ook weer per blok, gebruik van type membraam etc
 
Als je beperkt bent tot het gebruiken van een 19mm, dan is dat denk ik een heel ander verhaal. Of heb je het over metingen op je vorige project?

Inderdaad, mijn post klopt niet helemaal. Bij het gebruik van een 19mm. Bij een grotere carb (28mm) is dit inderdaad niet altijd het geval. Wat tommy ook zegt :).
 
Waarom is dit setje twee delig? (Om even bij de essensie van de vraag te blijven; niet omdat het makkelijker te frezen was, dat is wel te beargumenteren door de loze uitholling bij het mina-adaptertje om het membraan te 'verzinken') Of wat dat eerste Vforce ding voor een 24mm, maar dan klopte of het adaptortje of het membraan niet.

img4413mx5.jpg

img4415fi9.jpg

img4420uz9.jpg


PS: kan iemand met magazine3 http://www.scootertuning.net/magazine3.php het artikel even inscannen. Ik heb mijn mag's weggegeven.
 
Last edited:
Bij mij werkte het beste, als de inlaat 28mm bleef, dus van 28mm carb naar 28mm spruitstuk/wig naar 28mm membraan.

Bij mij werkte een Mb spruit 30-32mm dus nadeliger.
aan de ene kant ook logisch want het gat wordt groter, en dan moet he ineens door een kleiner gat.

Maar dit zal ook verschillend zijn

Het gaat btw om mina.
 
Waarom is dit setje twee delig? (Om even bij de essensie van de vraag te blijven; niet omdat het makkelijker te frezen was, dat is wel te beargumenteren door de loze uitholling bij het mina-adaptertje om het membraan te 'verzinken') Of wat dat eerste Vforce ding voor een 24mm, maar dan klopte of het adaptortje of het membraan niet.

Toendertijd was er nog geen vforce voor piaggio, m.b.v. het membraanhuisje en een afgefreesd mina membraan was dit dan toch op piaggio toe te passen.

Maar jouw punt is waarschijnlijk: waarom niet beide functionaliteiten in 1 adapter? Dat zal misschien zo gekozen zijn dat het 2 los te gebruiken producten blijven.
 
Maar om even terug te komen op de opmerking van Twin in het nieuwe parts topic dat ik zijn inlaat heb gekopieerd:

- De hoek is anders
- De hoogte is anders
- De uitsparing is anders
- De bevestigingsgaten voor het blok zijn anders
- Draaimogelijkheid alleen bij mijn adapter

Eigenlijk is de enige overeenkomst dat het beide adapters zijn om een Malossi MT80 spruit te kunnen monteren op piaggio. :D
 
Wel jammer dat Twin A kan zeggen, maar dan niet hier met een reactie komt om ook B te zeggen.
Oftewel ANT! je leest dit, dus reageer ook gewoon :*
 
eeej hier worden zomaar mijn fotos gebruikt:X:p

Maar klopt het niet dat als je carb onder een te schuine hoek komt te staan, het (kan) overlopen + minder constantere mengel waardoor je cil vast kan lopen, dat kost je in principe meer als gelijk een goed inlaatsetje lijkt mij toch?

Ik ga niet verder mee speculeren over het hele inlaat gedoe aangezien ik er niet ZO veel verstand van heb.
 
Last edited:
eeej hier worden zomaar mijn fotos gebruikt:X:p

Maar klopt het niet dat als je carb onder een te schuine hoek komt te staan, het (kan) overlopen + minder constantere mengel waardoor je cil vast kan lopen, dat kost je in principe meer als gelijk een goed inlaatsetje lijkt mij toch?

Ik ga niet verder mee speculeren over het hele inlaat gedoe aangezien ik er niet ZO veel verstand van heb.

hoeft niet altijd aan je inlaatsetje te liggen, je kan je blok ook nog onder verschillende hoeken zetten.
 
eeej hier worden zomaar mijn fotos gebruikt:X:p

Maar klopt het niet dat als je carb onder een te schuine hoek komt te staan, het (kan) overlopen + minder constantere mengel waardoor je cil vast kan lopen, dat kost je in principe meer als gelijk een goed inlaatsetje lijkt mij toch?

Ik ga niet verder mee speculeren over het hele inlaat gedoe aangezien ik er niet ZO veel verstand van heb.

Dat hangt idd mede van de hoek van je blok af.
De hoek in de JS adapter is groter (carb staat minder schuin) dan in de Twins adapter.
Maar dat heeft ermee te maken dat mijn doelgroep meer de scooter special/ super special klasse is waarbij de blokken vaak rechter staan. Dat vereist een grotere hoek in de adapter om te compenseren.
 
ik ben weleens benieuwd of er met al die wigjes nu al eens concrete resultaten zijn geboekt t.o.v een malossi (aangepast) recht spruitstuk.

Als er dan alleen maar als argument komt : .. "ja dan past de carb er makkelijker in" en "ook een 32 mm".

Wat heb je nou echt gevonden aan vermogen met zo'n wig :).

En dan praat ik niet over 1 wig van Joel bv, maar ook dus van Twin etc...
 
ik ben weleens benieuwd of er met al die wigjes nu al eens concrete resultaten zijn geboekt t.o.v een malossi (aangepast) recht spruitstuk.

Als er dan alleen maar als argument komt : .. "ja dan past de carb er makkelijker in" en "ook een 32 mm".

Wat heb je nou echt gevonden aan vermogen met zo'n wig :).

En dan praat ik niet over 1 wig van Joel bv, maar ook dus van Twin etc...

Het maakt natuurlijk in principe niks uit. De draaimogelijkheden op de adapter van Joel zijn leuk, maar dit kun je met het nieuwe malossi spruitstuk ook. In alle andere adapters zie ik al helemaal geen voordeel in.
 
Het maakt natuurlijk in principe niks uit. De draaimogelijkheden op de adapter van Joel zijn leuk, maar dit kun je met het nieuwe malossi spruitstuk ook. In alle andere adapters zie ik al helemaal geen voordeel in.

vasco is nu mijn BB blok aan het testen met 28mm carb.

- 2fast inlaat
- mhr 2008
- mhr recht bewerkt

we zullen zien wat en hoe het scoort, echter is dit op mijn blok en meer dan 70cc. dus het blijft toch altijd testen.

gr heiko
 
Last edited:
Back
Top