carburator shizzle

;)

PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?

Ik denk dat Joël bedoeld bij verwijderen van de stuffer krijg je een vlak van 24 bij 29 mm, wat dus meer doorlaat oppervlak heeft dan een 28 mm carb.
Dat laat onverlet dat het effectieve doorlaat oppervlak van de membraankleppen nog steeds kleiner is dan de oppervlakte equivalent aan een 28 mm carb.

:L Belangrijke vraag waar ik graag alleen onderbouwde antwoorden op heb blijft:
Waarom een 28 carburateur monteren op een spruitstuk met een doorlaat van een 21 carburateur of als je het maximaal aangepast hebt op een spruitstuk met een doorlaat van een 24 carb.

Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.

Lijkt me een goed plan, direct een Open-70 frame eraan hangen en gaan :p
 
Ja... Sander heeft dat ook wel eens gedaan.
Scheelde gewoon een goeie 1,5 pk ofzo.

Kan ook wat zeggen over Sander natuurlijk :p
 
Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.

Waar zijn de grafieken van de grote winst van je nieuwe inlaatsetje? Dat hele stuk in de scootermagazin vind ik maar theoretische poeha, dat als je t goed lees ook nog niet eens klopt op veel punten. En waarom zien we een twins geprepareerde zip op de sprints rijden met een 28keihin dan als een 19 mm net zo hard gaat?

Wie de vraag kaatst kan m terug verwachten. Denk je niet dat andere dingen in de 2taktmotor op de grotere carberateur moeten worden aangepast? En vind jij de sprintmotoren nou van die geweldige doorontwikkelde machines, laat me niet lachen, dat is allemaal hobbyspul.
 
Erwin rijdt ook met een 28 EN met een " ondergeschikte" Evo EN MET EEN KLEINE 25 KG EXTRA BAGAGE, dus dat vergelijk gaat nergens over.

Ik ben bang dat het binnen de kortste keren weer nergens over gaat, dus haak ik alvast af.

Het is weer het zelfde liedje als altijd.......................8P
 
Waar zijn de grafieken van de grote winst van je nieuwe inlaatsetje? Dat hele stuk in de scootermagazin vind ik maar theoretische poeha, dat als je t goed lees ook nog niet eens klopt op veel punten. En waarom zien we een twins geprepareerde zip op de sprints rijden met een 28keihin dan als een 19 mm net zo hard gaat?

Wie de vraag kaatst kan m terug verwachten. Denk je niet dat andere dingen in de 2taktmotor op de grotere carberateur moeten worden aangepast? En vind jij de sprintmotoren nou van die geweldige doorontwikkelde machines, laat me niet lachen, dat is allemaal hobbyspul.

We kunnen wat van jouw zijde verwachten binnenkort ??
 
Post Deleted, reden spreekt voorzich.

we zitten in gevorderden :L

bewijs het tegendeel maar eens.


ik ben ook van mening dat er veel te snel naar een te grote carb wordt gegrepen, maar dat komt imo meer door de goede kwaliteit van de keihin en het gebrek aan goede kleinere carbs..
(kan alleen de mikuni 24TM bedenken, en die wil nog wel eens lekken :X)
 
Last edited by a moderator:
Eeuj vraagje, wanneer zien we JOU vooraan rijden ;(

want als je vooraan rijd ben je een prof oid (terwijl je alle werk uitbesteed??)? Op je tenen getrapt, achja de waarheid is hard, ik weet dat ik wat aanpruts veel anderen moeten daar nog achter komen...

We kunnen wat van jouw zijde verwachten binnenkort ??

een 30 pk speed met 12 mm carberateur! Beetje jammer dat er niet dieper word ingegaan op me andere vragen.

@ mark, wanneer is een carberateur te groot? > juist als iets vermogensVERLIES geeft. Wie zijn wij (als stel beunhazen) te oordelen of er vermogensverlies is of niet? T volle potentieel gebruiken wij sowieso niet van de onderdelen, dus t is appels met peren vergelijken...
 
Erwin rijdt ook met een 28 EN met een " ondergeschikte" Evo EN MET EEN KLEINE 25 KG EXTRA BAGAGE, dus dat vergelijk gaat nergens over.

Ik ben bang dat het binnen de kortste keren weer nergens over gaat, dus haak ik alvast af.

Het is weer het zelfde liedje als altijd.......................8P

waarom heb je op zijn scooter dan een 28mm geplaatst, das ongeveer de enige twins-scooter die nog goed presteerd...

Leuk, maar ik vergelijk geen evo's met speed's natuurlijk. ik heb het over het feit dat hier gezeurd wordt over een 28mm.. en ik geef wat voorbeelden van mensen die rijden met 28mm's

meten is weten, (is meer waard dan de mening van 1000 experts) ik zie nog geen concrete resultaten van een 24mm tegenover een 28mm. en wat is volgens jou de reden dan waarom een stuffer erin of eruit of een aangepast rechtspruitje of een onaangepast ding, zogoed als geen verschil geeft?

mvg,
 
Uiteraard ben ik het niet mee eens, waarom dan geen 24 carburateur ? de doorlaat van het spruitstuk is toch niet groter. Dat was nou net de strekking van het hele verhaal.
Overiggens zeg ik er ook bij dat als je goed werk levert er meestal niet meer vermogen gehaald wordt met een 28 carb ten opzichte van een 24, zeker in het verleden met de te kleine spruitstukken. ( tenminste niet op mijn bank ????!!!?? )
Waar een grotere carburateur zinvol zou kunnen zijn moet het spruitstuk dit wel kunnen ondersteunen, dat lijkt me duidelijk.

PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?

Je hebt gelijk dat een bepaald oppervlak onder een hoek effectief kleiner is, dit was mij echter ook al bekend.
De hoek van 45 graden waar jij het over hebt is helemaal niet van toepassing, mits (nogmaals) het spruitstuk goed wordt aangepast.
En onder goed aanpassen versta ik het maken van een bocht binnenin het spruitstuk waardoor het uitstroomoppervlak nagenoeg loodrecht op de stroomrichting staat. Dat is gewoon mogelijk.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je met een MB80 spruitstuk wat betreft doorlaat al meteen goed zit, alleen loop je dan tegen het probleem aan dat je het spruitstuk middels een adapter moet bevestigen vanwege de verschillende gaten en het hoekverschil.
Dus het is een keuze welk spruitstuk je neemt, met elk zijn voor- en nadelen. Maar ik vind het onzin om te stellen dat je met het mhr spruitstuk sowieso in het nadeel bent.

Twin said:
Over het membraam oppervlak kan ik heel kort zijn, dat mag kleiner zijn om stroomsnelheid verhoging mogelijk te maken, stuffers er zomaar uithalen is dan kortzichtig ( het wordt tijd dat we de gedachten van Opa onderhand gaan vergeten. ) Dat waren gedachten en geen feiten, vervolgens waren die van opa en dus niet van deze tijd.

Je vindt dat het spruitstuk minimaal de doorlaat van de carb moet hebben voor goede mengselvorming, maar de de stuffer, die feitelijk een verlenging is van het spruitstuk mag wel kleiner zijn.
Dan vraag ik me af, waarom is een spruitstuk met een kleinere einddoorlaat volgens jou dan slechter?? Beide zaken komen immers op hetzelfde neer!

Twin said:
:L Belangrijke vraag waar ik graag alleen onderbouwde antwoorden op heb blijft:
Waarom een 28 carburateur monteren op een spruitstuk met een doorlaat van een 21 carburateur of als je het maximaal aangepast hebt op een spruitstuk met een doorlaat van een 24 carb.
Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.

Het moge duidelijk zijn dat het doorlaatoppervlak van de carb niet evenredig is met het vermogen. Natuurlijk scoor je met een 21mm per vierkante mm meer vermogen dan met een 28mm.
Maar dat vind ik geen interessant gegeven. Het gaat erom wat er uiteindelijk uit komt, en als je met een 28mm enkele tienden meer vermogen kan pakken t.o.v. een 24mm, met behoud van de powerband, waarom zou je het dan niet doen?
 
Zoals altijd is de enige die gelijk heeft de datalogger van de testbank. Je kan jaren discussieren over iets wat je in één dag kan weten.

De carburateurdoorlaat is niet doorslaggevend voor de afgifte van het vermogen, als de rest naar wens is maak je een keuze qua carburateur.
Met o.a. de cilinder, carter en uitlaat is dat een heel ander verhaal, die pas je aan voor een bepaald doel.
 
Twin, je zegt wel vrolijk dat het hier altijd het zelfde liedje is, maar jij zelf voegt ook vrij weinig toe op dit moment. Ik heb het stuk @ St.net Magazine ook gelezen, en ik geloof best dat er een kern van waarheid in zit.

Maar waarom wil je dan niet normaal in gaan op de vragen/opmerkingen/stellingen van de anderen hier?

Als ik kijk, naar het doorlaat traject, met een bepaalde maximale doorlaat, er van uitgaande een bijgewerkt wigje met een bijgewerkt pia 25mm spruitstukje. En ik monteer hier op in plaats van mijn 28mm PWK een 32mm Koso, en ik zie een kleine toename in vermogen, maar een 3 tiende NM er bij komen op de bank, hoe zit dit dan in jouw ogen?

Ben wel benieuwd wat jouw kijk daarop is.
 
Naar mijn overtuiging is er geen mogelijkheid een adequate bocht in het Malossi spruituk te maken, ik hoop dat we het over hetzelfde spruitstuk hebben. Kom maar eens langs in de winkel, daar heb ik een voorbeeldje liggen.

Ik maak wel een foto van een aangepast 02 8856B spruitstuk en plaats hem in dit topic.
Als je kijkt naar een MB80 spruitstuk, zie je ook dat er met een klein "deukje" dit effect wordt bereikt.

/edit: reactie verdwenen?
 
@ Joel:

Ik ben van mening dat het onmogelijk is een adequate bocht in het spruitstuk te maken omdat er simpelweg te weinig rubber voor is. Ik heb een mooi voorbeeldje liggen in de winkel, kom maar eens langs dan neem jij je spruitstukje mee en kijken we verder.

Mijn spruitstuk wordt geleverd samen met de adaptor die de hoek veranderd om zo een beter vlotterniveau te krijgen. Ook komt de carb iets hoger wat spatbord/band problemen oplost. Dit setje samen kost een enkel eurotje meer als een Malossi recht spruituk incl de benodigde aanpassingen. Afgezien van het gemak en prestatie hoef je het dus ook niet voor de prijs te laten.

Jouw reactie van de stuffer:
Ik heb nergens gezegd dat de stuffer moet blijven zitten in een membraam ALS je een 28 monteerd. Wij passen de stuffer aan, dat is wat anders als hem geheel te verwijderen. Het kleinere oppervlak waar ik het over had zit hem in de doorlaat bij het uiteinde van de klep. ( afhankelijk van de ligthoogte )

Waar denk jij dat de vermogenswinst in zit als jij een andere grotere carb monteerd met beide een spruituk met veel kleinere doorlaat ?
 
Ik maak wel een foto van een aangepast 02 8856B spruitstuk en plaats hem in dit topic.
Als je kijkt naar een MB80 spruitstuk, zie je ook dat er met een klein "deukje" dit effect wordt bereikt.

/edit: reactie verdwenen?

Reactie aangepast, wat netter.

Op een foto kan je niet zien wat ik bedoel
 
Back
Top