Uiteraard ben ik het niet mee eens, waarom dan geen 24 carburateur ? de doorlaat van het spruitstuk is toch niet groter. Dat was nou net de strekking van het hele verhaal.
Overiggens zeg ik er ook bij dat als je goed werk levert er meestal niet meer vermogen gehaald wordt met een 28 carb ten opzichte van een 24, zeker in het verleden met de te kleine spruitstukken. ( tenminste niet op mijn bank ????!!!?? )
Waar een grotere carburateur zinvol zou kunnen zijn moet het spruitstuk dit wel kunnen ondersteunen, dat lijkt me duidelijk.
PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?
Je hebt gelijk dat een bepaald oppervlak onder een hoek effectief kleiner is, dit was mij echter ook al bekend.
De hoek van 45 graden waar jij het over hebt is helemaal niet van toepassing, mits (nogmaals) het spruitstuk goed wordt aangepast.
En onder goed aanpassen versta ik het maken van een bocht binnenin het spruitstuk waardoor het uitstroomoppervlak nagenoeg loodrecht op de stroomrichting staat. Dat is gewoon mogelijk.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je met een MB80 spruitstuk wat betreft doorlaat al meteen goed zit, alleen loop je dan tegen het probleem aan dat je het spruitstuk middels een adapter moet bevestigen vanwege de verschillende gaten en het hoekverschil.
Dus het is een keuze welk spruitstuk je neemt, met elk zijn voor- en nadelen. Maar ik vind het onzin om te stellen dat je met het mhr spruitstuk sowieso in het nadeel bent.
Twin said:
Over het membraam oppervlak kan ik heel kort zijn, dat mag kleiner zijn om stroomsnelheid verhoging mogelijk te maken, stuffers er zomaar uithalen is dan kortzichtig ( het wordt tijd dat we de gedachten van Opa onderhand gaan vergeten. ) Dat waren gedachten en geen feiten, vervolgens waren die van opa en dus niet van deze tijd.
Je vindt dat het spruitstuk minimaal de doorlaat van de carb moet hebben voor goede mengselvorming, maar de de stuffer, die feitelijk een verlenging is van het spruitstuk mag wel kleiner zijn.
Dan vraag ik me af, waarom is een spruitstuk met een kleinere einddoorlaat volgens jou dan slechter?? Beide zaken komen immers op hetzelfde neer!
Twin said:
:L Belangrijke vraag waar ik graag alleen onderbouwde antwoorden op heb blijft:
Waarom een 28 carburateur monteren op een spruitstuk met een doorlaat van een 21 carburateur of als je het maximaal aangepast hebt op een spruitstuk met een doorlaat van een 24 carb.
Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.
Het moge duidelijk zijn dat het doorlaatoppervlak van de carb niet evenredig is met het vermogen. Natuurlijk scoor je met een 21mm per vierkante mm meer vermogen dan met een 28mm.
Maar dat vind ik geen interessant gegeven. Het gaat erom wat er uiteindelijk uit komt, en als je met een 28mm enkele tienden meer vermogen kan pakken t.o.v. een 24mm, met behoud van de powerband, waarom zou je het dan niet doen?