Dropstream carburator

Status
Not open for further replies.

goldfingers

Well-Known Member
Weet er iemand mij iets meer te vertellen over dropstream-(valstroom)carburators en dan liefst nog over de oude Dellortos.
AUB geen gelul maar serieus.
 
Advertisement - register to remove this

Wat wil je weten?

Ken ze wel. Zijn 'conventionele' carburateurs alleen met vlotterkamer op andere plek. Heb er nog wel een paar. Bing had ook zulke carburateurs.
 
je vind ze veel op oldtimerbeurzen, een voordeel is dat je ze vertikaal kan plaatsen zoals kartcarbs. Je hebt ze (voor zover ik weet) niet als vlakscuif, alleen als rondschuif. de vlotterbak hangt er naast en niet er onder, dat is wel relaxed voor de plaatsing
 
Wat ik me nou afvraag he, want het is natuurlijk gewoon een conventioneel ding, maar dan een kwartslag gedraaid, is of het nou echt veel opleverd.

Dit om de volgende reden. Ik rijd nu met de 24mm JHC, een cartcarb, die in principe natuurlijk ook een valstroom is. Ik weet zeker dat ie meer vermogen geeft als een normale 24 vlak ofzo. De vraag is alleen, komt dit puur door het valstroomprincipe, of juist door de gasklep, venturivorm of iets anders.

Ik vind het wel heel interressant omdat je met zo'n valstroom natuurlijk wel normaal stationair e.d. kunt stellen.
 
Originally posted by Joor
Wat ik me nou afvraag he, want het is natuurlijk gewoon een conventioneel ding, maar dan een kwartslag gedraaid, is of het nou echt veel opleverd.

Dit om de volgende reden. Ik rijd nu met de 24mm JHC, een cartcarb, die in principe natuurlijk ook een valstroom is. Ik weet zeker dat ie meer vermogen geeft als een normale 24 vlak ofzo. De vraag is alleen, komt dit puur door het valstroomprincipe, of juist door de gasklep, venturivorm of iets anders.

Ik vind het wel heel interressant omdat je met zo'n valstroom natuurlijk wel normaal stationair e.d. kunt stellen.

Net zoals bij een kartcarb. een mooi inlaattraject zonder knik/bocht. Vooral daardoor meer vermogen. Andere zaken spelen ook mee, maar minder.
 
Originally posted by Joor
Wat ik me nou afvraag he, want het is natuurlijk gewoon een conventioneel ding, maar dan een kwartslag gedraaid, is of het nou echt veel opleverd.

Dit om de volgende reden. Ik rijd nu met de 24mm JHC, een cartcarb, die in principe natuurlijk ook een valstroom is. Ik weet zeker dat ie meer vermogen geeft als een normale 24 vlak ofzo. De vraag is alleen, komt dit puur door het valstroomprincipe, of juist door de gasklep, venturivorm of iets anders.

Ik vind het wel heel interressant omdat je met zo'n valstroom natuurlijk wel normaal stationair e.d. kunt stellen.

sorry voor de offtopic maar Joor jij bezit dus een 24 mm JHC :) ik wil deze carb. ook gaan bestellen maar zijn er echt grote verschillen met de goedkopere ibea's ?
 
Ow wat ben ik weer lief :rolleyes:

Maar liefst 2! Exploded views 1. Ibea valstroom vlinderklep en 2. Ibea valstroom vlakschuif.



ibea.jpg


ibea_slide.jpg
 
Voordeel is dat deze recht op het spruitstuk staat, ipv schuin zoals bj normale carbu. kartcarb heeft ook het voordeel dat deze zo goed als geen obstructie heeft. Dit door de gasschuif en opbouw van de kelk.
 
992776123-gr.jpg


Dit is een valstroomcarb. Deze kunnen enkel maar werken als ze verticaal gemonteerd staan. Dit omwille van dat deze ook gebruik maken van een vlotter en zodoende dezelfde werking hebben als een normale carb.


MVC-012S.JPG


Daar tegen over staan de "cart" carburators of membraan carb's. Deze kunnen horizontal alsook verticaal gemonteerd worden. Hebben geen vlotter systeem maar een membraan.
 
Ik had altijd al een vermoeden dat min of meer een gebruikelijke carb was, maar dan een kwartslag gedraaid.

Ik moet toch maar eens op zoek gaan naar zo'n ding. :)
 
Het probleem is eigenlijk het volgende.
OP een 125 honda GP machine (AZUMA), op bank presteerde hij een kleine 4 PK beter maar steeds na een run van een 2 tal minutjes staat alles voor de carbu verdronken in de benzine. Hebben vannalles aan de setup veranderd maar steeds hetzelfde symptoom. Wij hebben wel een dellorto in test die reeds een 20 tal jaar oud zou moeten zijn, met een kantelbare kamer.
 
carb.jpg

sprinter3.jpg

sprinter4.jpg


Deze carb heb ik een tijdje gehad, het is een 26mm Keihin van een NS400R(linkse carb van de 3).
Alleen was het zo goed als onmogelijk om dit ding fatsoenlijk af te stellen. Het probleem was dat er niet genoeg vaccum was om het mengsel uit de vlotterkamer op te trekken. Ik heb 5 modellen sproeierbuisjes geprobeerd, maar het probleem was niet op te lossen.
Nu staat het ding op een 4T 110cc en het loopt als een zonnetje.
Het lijkt mij dus dat Honda een van oorsprong 4T carb op hun driecilinder 2T hebben gebruikt. Laatst heb ik zo een NS400R horen draaien en die had hetzelfde haperinkje in het begin, alleen niet zo erg als ik het had.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top