In Klaaswaal zat er een PWK-28 op en idd een eigen groter spruitstuk.
Het divergerende verloop van 28 naar 30 is naar mijn mening ook wel ideaal, behalve als je daarna weer naar een kleinere diameter moet vanwege het membraan (zoals Aad ook al aangaf). Dan kan je beter dus direct gaan verkleinen. Als het membraan groot genoeg is, dan langzaam divergeren naar grotere opppervlak (en heeft ook mijn voorkeur).
Geremde bank is idd bter om dat soort dingen te testen, zeker ook omdat onder de scoot, het blok zowiezo ook op deze manier belast wordt vanwege de CVT.
Maakt geen drol uit, alleen bij kritische temperaturen (net boven 0 graden Celsius) zal het problemen opleveren met vast vriezende gasschuiven etc. Kouder dan nul en je hebt dat probleem niet meer.
Daar komt bij, hoeveel races worden er gereden bij temperaturen rond het vriespunt of onder 0? Juistum... bar weinig
Das hetzelfde als kijken of een rechtsom geroerde milkshake banaan lekkerder is dan een linksom geroerde Milkshake aardbei, en zeggen dat rechtsomgedraaid lekkerder is dan linksom (indien je banaan lekkerder vind
).
Wellicht meet je namelijk het verschil tussen VL-13 en V-Force i.p.v. in spruitstuk.
Heb dat laatst bij een Kawa ZX10-R is bekeken, daarvan is het oppervlak t.p.v. de gasklep (als ik me goed herinner) 1,5 keer groter als de maximale oppervlakte van de 2 inlaatkleppen bij elkaar (wat feitelijk al te groot is voor de effectieve doorlaat oppervlak)
Het valt me op dat metname injectie motorfietsen dat soort dingen JUIST hebben (enorme throttle body oppervlak in vergelijking tot klep oppervlak).
Mijns inziens komt dat voornamelijk vanwege de afwezige behoefte aan een sterke inlaatluchtdruk puls t.p.v. de gasklep, omdat er geen brandstof aangezogen hoeft te worden, deze wordt immers ingespoten (verderop in het inlaatkanaal en met douche-injectoren) en met de ECU aangestuurd.
Als je niet serieus genomen wilt worden kan je beter niet reageren, dit is scooters gevorderden he...