BlaasK'nijn - Peugeot 103

Status
Not open for further replies.

bennieboy90

Well-Known Member
Ik ben Ben ( ahah ) kom uit Geldrop, dorp langs Eindhoven Noord brabant.
Ben al bezig met brommers vanaf mijn 14de jaar, Een piwi/puch/tomos/vespa gehad om te crossen op de plak hier achter. Toen kwamen de scootertjes want me broer kocht een Nrg. Allemaal leuk en aardig zelf een mooie wallaroo gehad. En op dit moment een Slider die ook nog leuk word gemaakt.

De wallaroo project opzich zelf.
Foto-8VSH6SMP.jpg


De straat scooter

Foto-QKXHHCNY.jpg


# Peugeot 103 - bouwjaar 1971

Maar ik kreeg recent van een oud motorrijder van de club waar ons pa&ma zich al 30 jaar bij bevinden. Een leuk brommertje aan geboden waar ze vroeger mee hadden gereden.
Een heuze Peugeot 103 jaja, ik dacht een puch maxi aan het eerste oog te zien. Ik al een handleiding gaan zoeken voor het peugje.
Schijnt dat het blok van vroeger goed knalde haha zo wat ik te horen kreeg bij die oude garde. Ik zeg ik wil hem wel hebben. En dacht meteen leuk frame !!! Voor de toekomst ook. Eerst met het originele blok laten lopen natuurlijk.

---- Wat info over een Peugeot 103 ----

Het is een ééncilinder tweetakt motor met voorcompressie in het carter, automatische koppeling met schijf.

Er zit een pedaaltje bij waar je in het begin een beetje kan spelen met de toeren voordat je de snaar strak trapt. Dit voor een goede acceleratie op het goeden aantal toeren.

Vanavond even het blokje onder handen genomen. krukas etc eruit gegooit kaal gemaakt. En begonnen met het blokje wederom te gaan verbeteren/tunen.
Ik moet zeggen weer een aardig gelukt karwei
De cilinder die erop zat is voor mij onbekend misschien iemand van jullie ?
Maar die was nog puntgaaf !...
Ligt een 15/15 dellorto carbje op.
Zit al een m-stuurtje op laat ik erop vroeger hadden ook een remsysteem van een motor over die zit er nu voor het gemak ook op. Moest alleen nog gereviseerd te worden. Over de overbrenging en tandwielen vertel ik de volgende keer wel een stukje.

foto's
De kop van de cilinder, beetje gebeund maar wel goede koeling !
Foto-BEZTLJZX.jpg


De cilinder
Foto-YDM8T8ZZ.jpg


Beter foto van cilinder
Foto-YJNUIA7H.jpg


Sneakpreview !
Foto-NMQ6LLJB.jpg


De zuiger met L zuigerveer
Foto-TYWBTRSJ.jpg


Wederom
Foto-FBORP3VN.jpg


Het cartertje ahha, sjees wat klein ivm een Pia blok :P
Foto-MBCM7PHF.jpg


Let niet op de vieze plekjes aub (A) ( inlaat kant )
Foto-LDMK47JF.jpg


Te vroeg een foto genomen. Binnenkant spruitstuk gepolijst/geflowt
Foto-8J3GVEMY.jpg


Het frame...
Foto-SYYXOEV6.jpg



Zo even wat fotootjes... komen er nog meer binnenkort.
Heb trouwens een sloop peugeot erbij , maar die heeft de elektronische ontsteking. En ik heb het met contactpuntjes. Zoek hier tevens nog cdi-bobine-vliegwiel voor.



28-12-07 update::

De plannen met de 103 zijn nu in het begin eerst even kijken wat ik met deze cilinder krijg, hem dus aan de praat krijgen. Waar ik nu nog een Vliegwiel voor zoek eentje voor contactpuntjes. En een Temperatuur meter op me cilinder plaatsen want wil wel weten hoe heet die word. Er zitten al mega vinnen op om te koelen maar goed.

Verder worden de kleuren veranderd zwart en geel. Het frame word op sommige plaatsen nog bij gelast. En ontdaan van onnodige dingen.
Voorvork misschien een stukje verlagen. Scooterrem systeem erop zetten, omdat deze toch overleden lijkt te zijn.
Het M-stuurtje polijsten, samen met diverse dingen zoals remhendels/ pedaaltjes.

Ben ook druk opzoek naar eventueele mensen met sloop 103tjes, uit de jaren 70.

Ook wil ik er nog achterkomen wat voor soort cilinder het is. En anders misschien uit kijken voor een grotere maat.

1ste prioriteit met originele soort blokje laten lopen.

Daarna kan er altijd nog een puch/kreidler/zundapp.... Etc blok onderkomen dan wel proberen Watergekoelde te zoeken. Maar dit is nog in de toekomst.




---- UPDATE!!! 28-12-07 > 18:30 ----

Heb wonderbaarlijk bij een goeie vriend van me een Vliegwiel gevonden :) ik blij dus heheh
Morgen gaan we er aan verder. Ben al een heel stuk wijzer geworden.
Er zit en kunnen dus gewoon Wallaroo cilinders op dit blok.
Tevens heb ik een leuk idee gekregen voor een caburateur die nu nog 15/15 is Origineel dellorto. Ik zat te kijken en dacht er kan gewoon een Dellorto19mm etc op, gewoon een scooter carb. Met kleine aanpassing aan het spruitstukje die is net wat kleiner.

Dus dit beloof wat. De wallaroo cilinder merk/type nog onbekend dat wel is gewoon een 50cc maar toch een snellere lijkt me zo in eerste instantie. Had er een 70cc dr cilinder over gedaan van een wallaroo. En het sloot Perfect aan op de wanden van het carter. Dus ga opzoek naar een mooi/snel cilindertje voor me blokje.

Morgen tegen de avond zal ik nog even posten of we hem aan de praat hebben gekregen.
Laten we het hopen zodat er geexperimenteerd kan worden :)

De mazzel !


Update 29-12-07
Jahaa vandaag naar wat op onthoud thuis, toch begonnen aan het in elkaar zetten van het blok. Kon nog aan een vliegwiel + ontsteking komen van vriend van me. Lekker zo dichtbij huis al die onderdelen. Bobine en cdi hoeven erniet op !
Toen het eronder zat, proberen te starten sproeier 75 erin. Vonkte als een gek en gewoon goed dus. Verder stond de ontsteking niet lekker. Kreeg hem net niet aan. Sproeier nog een keer verstopt geweest. naja Maar het aanduwen bevalt zwaar , Dus maar met een snor aan geduwt. Maargoed morgen misschien keer proberen te starten. Ontsteking waarschijnlijk nu wel goed afgestelt.

Er waren al tekens dat die wou gaan lopen :)

Goed tot ooit !





--------Update 10 januari 2008--------

Dit jaar moet het toch gaan lopen.
Vanavond de ontsteking proberen af te stellen. Eerst het klote vliegwiel met alle soorten en maten ( maar niet het goeie ) vliegwieltrekkers eraf te halen. Poelie trekker had ik niet in de goeie maat :S.. ballen dus. Eindelijk wat gevonden naar wat geklooi.. Het zaakje in elkaar is mijn moer dus beetje gaar en door en door :P. Morgen of het weekend even nieuwe regelen. En eens kijken of hij nu wel wil lopen. Iemand idee of er geen binnenrotor of iets anders kan geregeld worden. Met de ontsteking...

Naja goed dit weekend eens aanduwen. En we zien het weer .

Groetos
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

:P

Mischien moet je iets meer plannen neerzetten over je bromfiets. Maar daar kan ik niet over oordelen natuurlijk, dat doet de beveiliging van het forum wel:)
 
Zoals Martijn al zegt is wat meer informatie over eventuele doelen etc. van het project noodzakelijk om het hier op het forum open te houden.

Ik kom btw. uit Heeze, niet ver van jou vandaan dus:P

Ziet er leuk uit in ieder geval, succes ermee!
 
Polini w poorter, jah opzich, pijpje zit ik ook nog te kijken.

Maargoed ontsteking nog keer afgesteld, in het nieuwejaar keer proberen te starten.
 
w-poort komt mindervermogen uit als een ovaal + boosters. w poort is zo oneffiecient als wat, met wat (professioneel) tuningswerk kan je van dit cilindertje echt een knaller maker.

Voorderest ziet je rijwielgedeelte er supernetjes uit!
 
w-poort komt mindervermogen uit als een ovaal + boosters. w poort is zo oneffiecient als wat, met wat (professioneel) tuningswerk kan je van dit cilindertje echt een knaller maker.

Voorderest ziet je rijwielgedeelte er supernetjes uit!

maarja lc cil voor 103 met booster poorten... ik ken ze niet,...
 
Wil het eerst nog ff gewoon op luchtgekoelde cilindertjes houden.. Die 50cc gilardoni bedoel je dan HKBisde ? Die je goed snel kan maken.

Want als ik 70cc erop leg, komt ie beter uit met me carter glijd de wand van de cilinder langs me carter. Minder weerstand. en gladdere flow meteen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top