This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ac koeling

Sorry :* Ik heb het gelezen.
 
Unknownscoot said:
Ook is de meetmethode anders...

Bij LC wordt het vloeistof gemeten en bij AC wordt het idd onder de bougie gemeten.

Bij LC kun je ook onder de bougie meten, dat is zelfs een veel betere methode dan de vloeistofmeting, wat "voorkomen van warmlopen" betreft.
Alleen ben ik volgens mij zo'n beetje de enige hier die op een LC zo meet.

En misschien is het beter om op een sprint met een AC cilinder te rijden zonder geforceerde koeling dan met LC. Je hebt namelijk niet meer massa van het koelsysteem evt. met accu en elektrische pomp. Dat scheelt snel zo'n 3 kilo. Qua vermogen maakt het praktisch niets uit, alleen dat de AC door het meer opwarmen wat vermogen verliest gedurende de run, maar ik denk dat dat minimaal is.

Onder dat motto reed de Jager een paar jaar terug, ze zijn toen later toch overgestapt op LC.
 
Joël said:
Bij LC kun je ook onder de bougie meten, dat is zelfs een veel betere methode dan de vloeistofmeting, wat "voorkomen van warmlopen" betreft.
Alleen ben ik volgens mij zo'n beetje de enige hier die op een LC zo meet.
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd wilde het wel altijd al een keer proberen.
Verder denk ik dat het meten van de KVS voor iedereen een betrouwbare en bekende manier is van meten. Iedereen kent de richtlijnen en maximum waardes van de temperaturen en dat zal een hoop bijdragen aan de keuze om een LC sensor of een bougie sensor te kopen.
Ivm warmlopers e.d. waarbij het meestal om de mengsel verhouding gaat zou ik kiezen voor een uitlaatgastemperatuur sensor. Ik heb hem zelf ook en het werkt prima zo. Heb tot nu toe nog geen warmloper oid gehad, enige probleempjes waren NX :W en na Oisterwijk een verkeerd ontstekingstijdstip (dat herinner je je nog wel toch Joël dat mijn bak kapot ging ).
 

Ja, dat herinner ik me nog wel, ik sloopte toen mijn vertanding met een stoppie.

Maar uitlaatgastemp. lijkt me niet helemaal geschikt, als je het ontstekingstijdstip vervroegd koelt de uitlaat af maar de cilinder warmt op. Dus in plaats dat je ziet dat het gevaarlijker wordt, lijkt het veiliger te worden.
 
Chris@Citta said:
Als je onder de bougie meet is bij AC 145 - 155 graden ideaal, en bij LC 120-130 graden...
Mijn AC laat ik rustig 170 graden worden, daaronder mis ik gewoon vermogen.
 
mhr#27 said:
Mijn AC laat ik rustig 170 graden worden, daaronder mis ik gewoon vermogen.


Misschien is jouw zuigerspeling wel zo groot dat je zuiger bij 140 graden nog niet genoeg is uitgezet om compressie op te kunnen bouwen 8P
 
Over dat idee om je fan meer toeren te laten maken dan je krukas.

Nu is het zo dat boven een bepaald toerental, de fan juist minder gaat koelen, omdat die boven een bepaald toerental allerlei drempels tegen komt. Weerstand en dergelijke.

Zou het (en dit is slechts een brainstorm) dan niet juist zo moeten dat als je krukas 13k draait, je je as juist minder laat draaien. 12k ofzo. (Slecht een random getal, maar het RPM dus waarbij de fan het beste koelt) ook al draait je as dus sneller.
 
dat lijkt me logisch, kan je dan niet beter meteen koelkappen maken waar zeg maar vanaf de andere kant in geblazen word, door een fan wel te verstaan die op het toerental met de meeste luchtverplaatsing draait.
 
wat een gezeur allemaal, als er toch alleen maar af en toe gesprint wordt hoef je echt niet allemaal extra koeling proberen te gaan 'maken', je kan zelfs wel een paar sprints zonder koeling knallen 8P

*edit* mja zie dat dit al een aantal x is gemeld, had deze reactie geplaatst na het lezen van de 1e paar posts
 
Last edited:


Maar het kan ook zijn dat er boven een bepaald toerental, bijv. 18000 dat er kwadratisch zoveel lucht wordt aangezogen? Misschien een ander ontwerp van een Fan..?

Dat zou moeten worden getest.
 

als je alles zou lezen weet je ook dat het slechs ideeen zijn, is dit zo erg?
 
Big B NRG said:
Maar het kan ook zijn dat er boven een bepaald toerental, bijv. 18000 dat er kwadratisch zoveel lucht wordt aangezogen? Misschien een ander ontwerp van een Fan..?

Dat zou moeten worden getest.

Denk dat de weerstand van die fan dan enorm gaat worden.
 
men nemen een koelvin een luchthapper en je boort gaten onder in de koelkap bij de uitlaat poort.. je draaid koelvin af en klaar hij word nie warm.. en boven de 160 graden zal ik echt wel stoppen ideale tempertuur is 90 graden...meestal zal ie niet warmer als 120 graden worden.. en met sprints blijf je er nog bij zie twins tuned ac zipje 2de plaats @ lint..