Ac koeling

Thx voor het meedenken iedereen!

Het is idd alleen voor de sprint + banken etc, het worden geen uren knallen bv.

bestBitch, Als je nou es gaat zoeken naar radiale ventilatoren. Die je op een accu aansluit. Aangezien het hier een sprintscooter betreft en je toch geen lange stukken zal rijden. En die ventilatoren zuigen nog best aardig wat lucht aan.

dit lijkt me idd ook wel wat, zou alleen niet weten hoe ik hier meer info over zou kunnen vinden.

En Melf, jij denkt dus dat het allemaal niet echt nodig is?
 
Wat ben ik tog lief :)

Maare ga naar www.conrad.nl
Zoek rechtsboven op bestelnummer 570095
En gij ziet een radiaalventilator van 23,95 EU
Stroom verbuik van 3,25 A
En een luchtverplaatsing van 4m3 de minuut.
Tataaaaa

Suc6 en ik vraag nog wel ff et een en ander erover over die dingen.
 
570095_BB_00_FB.EPS.jpg


deze dus, als k het goed begrijp gaat deze dus gewoon op een accu...
 
Als ik het zo bekijk, lijkt het me een ingewikkeld ding, hoe ga je deze monteren?, voor je cilinder neem ik aan... maar hoe... en kan je met z'n din nou beste met, of zonder koelkappen rijden?
 
Bestbitch said:
En @ bram: Een fan met een grotere luchtverplaatsing heeft ws ook een grotere weerstand @ krukas, dus of je daar iets mee zal winnen. Dacht dat ze alleen andere fan's hadden omdat die plastic dingen het niet aankonden.


Stel je maakt een verhouding 1:1,5 Dan draaid je fan bij 13000 motortoeren 19500 toeren.

De extra weerstand die je dan krijgt op je krukas is vlgs mij dan te verwaarlozen, met de extra hoeveelheid lucht die er wordt aangezogen.

Mja ik had Dennis ook al voorgesteld om LC te gaan 8P :P
 
Hoe ga je dan een constructie maken dat je fan harder gaat draaien dan je as die niet teveel weegt en ook nogeens binnen je koelkappen past?
 
Mol said:
Hoe ga je dan een constructie maken dat je fan harder gaat draaien dan je as die niet teveel weegt en ook nogeens binnen je koelkappen past?


Dat lijkt me het probleem niet, gewoon een alu plaat over de ontsteking, die een stukje ervoor zit. Onsteking drijft eerste tandwieltje aan, dat tandwieltje drijft een snaar aan die naar het vlgde tandwieltje leid. Dat tandwiel staat in verbinding via een asje met het tandwieltje aan de voorkant van de alu plaat. Die zit ook weer met een snaar verbonden naar een andertandwiel in het midden van de plaat.

En daarop monteer je de fan. De constructie zorgt er wel voor dat het allemaal wat breder wordt, mja die koelkappen kun je natuurlijk dan ook aanpassen.
 
Ja lijkt me wel, maargoed je moet gewoon zelf een mooie plek zoeken dat je ook op je koelkap uitkomt. Ik zou eerst eens zonder kappen een constructie maken met lijm en plakband (Mc gGuyver stijl 8P) en dan kijken of het werkt. Werkt het kan je altijd nog in je kappen gaan zagen en knippen. Met Polyester kan je dan wel weer wat moois maken ofzo. Vergeet trouwens niet dat het ding ook koele lucht aan moet kunnen zuigen, dus als je em compleet onder de kap wil verstoppen dat je dan wel iets van een buis eraan moet doen oid.
 
Big B NRG said:
Dat lijkt me het probleem niet, gewoon een alu plaat over de ontsteking, die een stukje ervoor zit. Onsteking drijft eerste tandwieltje aan, dat tandwieltje drijft een snaar aan die naar het vlgde tandwieltje leid. Dat tandwiel staat in verbinding via een asje met het tandwieltje aan de voorkant van de alu plaat. Die zit ook weer met een snaar verbonden naar een andertandwiel in het midden van de plaat.

En daarop monteer je de fan. De constructie zorgt er wel voor dat het allemaal wat breder wordt, mja die koelkappen kun je natuurlijk dan ook aanpassen.
Alles is aan te passen natuurlijk. Hoe "dik" denk je deze constructie te kunnen maken? Want een paar cm zit je zo op.
Vergeet niet dat de 2e plaat die nog meer rpm draait op een goede as oid moet zitten. Ik zie de constructie nog niet echt voor me, maar als die 2e plaat, los van het vliegwiel op een zelfstandig asje 19.000rpm gaat draaien zul je dat toch op de een of andere manier goed vast moeten zetten.
 
zal de koelvin dan niet nog meer vermogen wegnemen? want zo neemt ie al wat vermogen weg..

mja , om het voor de sprint te doen , lijkt me dat je voor dat kleine stukkie niet echt exra hoeft te koelen toch :?

die witte tussen kap zou ik er helemaa niet opzetten , haal die eraf en je hebt automatisch al wat meer koeling :p

ik heb m er ook niet opzitten , is alleen maar lastig..
 
Ik weet niet waar je de scooter exact voor wil gebruiken, maar mocht het nou alleen om een sprint van 150/200 meter gaan zou ik de koel-constructie compleet weglaten, en op rijwindkoeling overgaan dmv buizen. Maar als je er ook gewoon mee op meetings wil knallen zou ik iets anders verzinnen ;)
 
Pronk said:
Ik weet niet waar je de scooter exact voor wil gebruiken, maar mocht het nou alleen om een sprint van 150/200 meter gaan zou ik de koel-constructie compleet weglaten, en op rijwindkoeling overgaan dmv buizen. Maar als je er ook gewoon mee op meetings wil knallen zou ik iets anders verzinnen ;)

Idd gewoon zonder ventilator / koelkappen rijden voor sprints. Standaard koelvin @ 13000 rpm kost je al gauw 1,5 tot 2 pk aan vermogen en dat heb ik getest... Reed zelf met Airsal t6 waaruit ruim 17 pk kwam en daarmee kon ik zonder problemen iets van een halve kilometer rijden voordat het zaakje te warm werd. En dat zijn dus 3 sprints achter elkaar -:-

Dus niet moeilijk doen, gewoon alle koeling eraf slopen en klaar. Eventueel monteer je een andere cilinderkop met meer koelribben, van een Puch Maxi ofzo...

Ciao
 
mario said:
Idd gewoon zonder ventilator / koelkappen rijden voor sprints. Standaard koelvin @ 13000 rpm kost je al gauw 1,5 tot 2 pk aan vermogen en dat heb ik getest... Reed zelf met Airsal t6 waaruit ruim 17 pk kwam en daarmee kon ik zonder problemen iets van een halve kilometer rijden voordat het zaakje te warm werd. En dat zijn dus 3 sprints achter elkaar -:-

Dus niet moeilijk doen, gewoon alle koeling eraf slopen en klaar. Eventueel monteer je een andere cilinderkop met meer koelribben, van een Puch Maxi ofzo...

Ciao

Dat had ik getest :X :P Ik denk dat je met een mina-fan wat minder verlies hebt, omdat de vinnen de helft kleiner zijn dan een kymco-fan.

Dus zet een kymcofan op je minarelliblok voor meer koeling :)

Maar voor sprints is geforceerde koeling totaal onnodig, zolang je maar niet warm draait :rolleyes:
 
Back
Top