Mina Ac koeling probs

Folkert@MinaRally said:
Ah jij bent het. Ik zag je al bij Pojecten toen en zei al ik hou je in de gaten. Maar bij jou gaat het dus ook klote kwa koeling. Precies zelfde dus.
Ik heb ook al die dingen gedaan. 2 jaar lang met standaard Evo70AC gereden @ ~12.500 en 1:35 smering, squish op de door Polini geadviseerde 0.7mm (bij wand)

Toen kocht ik in mei van dit jaar via Sjoerd een JS S3 EVO 70 AC, die op C20 was afgestemd. (ook gebruikte uitlaat) squish 0.6 (@ wand weer) rpm range 13.500~14.300 (gepiekt op 15.220 met te lichte rollen) (rond de 14.1 voelde die het snelst, of die vage toerentellen, merk onbekend, naja Kestres EGT staat erop, ken het verder niet) maar nog voordat de afstelfase klaar was, was het ding al warmgelopen (@ uitlaatpoort natuurlijk weer). Oorzaak? Moet haast wel koeling zijn. Of de carb moest echt te slecht staan. Reed om dat moment met Kelk en 110 sproeier. Kleur bougie was okee.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: ik zag het al voor me dat ik elke 2 weken een nieuwe zuiger à raison van €80 kon gaan halen. Daar had ik dus geen trek in. Het " 'hoge' (lees: zoveel mogelijk) vermogen uit AC" verhaal heb ik naar de prullebak verwezen. Inmiddels is me scooter LC. weg met die koelfan!


de dam moet dan ook teruggeschuurd worden en de zuiger kun je gaajes in maken voor de smering. normaal loopt ie niet zomaar vast hoor , heeft zeker een oorzaak
 
ik zie ook niet helemaal in waarom een luchthapper een negatief effect kan hebben? Dat het niet (echt) helpt ivm geperste lucht door de koelfan wist ik wel.. verklaar je nader Joor:)
 
melf #50 said:
de dam moet dan ook teruggeschuurd worden en de zuiger kun je gaajes in maken voor de smering. normaal loopt ie niet zomaar vast hoor , heeft zeker een oorzaak

Ik neem aan dat je met De Dam de uitlaatportbrug bedoelt. De cilinder is door Joel Selder onder handen genomen, die poort was teruggelegt. Nou moet ik wel zeggen dat ik niet weet of Joel hem nou verder heeft teruggelegd of dat het bij de standaard uit de fabriek teruglegging is gebleven.

Gaatjes in zuiger had ik inderdaad kunnen doen, is toen tijdens de montage en testen niet meer bij me opgekomen, mede omdat ik al 2 jaar probleemloos en zonder gasten op die standaard evo reed. Ok toegeven, die was wel een stuk tammer.

Bij me LC evo neem ik iig het zeker voor het onzekere en komen er 2 smeergaatjes in de zuiger.

Kijkend bij de zuiger diagnostiek "guide" van Eric Gorr en na vergelijk met plaatjes, schat ik dan toch in dat de afstelling te arm is geweest, alhoewel ik dagen eerder, 'savonds een half uur had zitten rijden zonder probleem en dat tijdens de rit dat ie vastliep, ik amper 10~15 minuten reed, na etenstijd op een gemid. warme dag.
Het kan zo lees ik in diezelfde guide ook hebben gelegen aan te warme bougie (ik gebruikte een NGK 10 EGV) Wilde voor een Denso W31 gaan, maar nergens in de omgeving verkopen ze Denso's al moet die NGK 10 EGV toch koud genoeg zijn geweest.
Dan resteert nog een te hoge compressiewaarde (squish was dus 0.6. Als zoals ik heb gelezen de squish niets te maken heeft met de compressie?? Maar bij kleinere squish maak je toch ook de gehele ruimte boven de zuiger kleiner en zal je bij dezelfde hoeveelheid mengsel toch meer comprimeren??)
Ontsteking stond standaard.
De 110 sproeier waarmee ik reed (op D'O 21mm zonder luchtfilter) was mijn inziens al aan de ruimere kant, rekening houdend dat ik hem altijd wat ruiker afstel.

Anders is de zuiger toch veel sneller gaan uitzetten dan de cilinder (ik rijd altijd rustig warm)
De grote zuiger voor de cilinder kan het ook niet geweest zijn, er zat een A zuiger in, dus de kleinst mogelijke.

Waarmee ik dan toch het idee heb, dat de cilinder gewoon (veel) te warm is geworden en de warmloper ook niet vermeden had kunnen worden. (natuurlijk wel gebruik makend van het beschikbare vermogen.)

zal morgen nog wel foto van zuiger maken. Het komt iig overeen met Eric Gorr's: (ik heb niet dat gat erin, maar wel dus dat aan de uitlaatzijde de kroon van de zuiger weg is geslagen tot aan de zuigerveer (+ vegen aan kant uitlaatpoort op de zuiger))

burntout.jpg
 
Marco.vd.Z said:
ik zie ook niet helemaal in waarom een luchthapper een negatief effect kan hebben? Dat het niet (echt) helpt ivm geperste lucht door de koelfan wist ik wel.. verklaar je nader Joor:)

Ik heb dit ook vaker gelezen. Ik moet bekennen, ik had nog wel die happer erop.

Ik geloof het, ik vraag me ook alleen af hoe dan precies. Ik ben geen (lucht)stromingsexpert, maar mij leek het, sinds de koelfan haaks op de rijrichting staat, dat ie meer moeite moet doen om lucht naar binnen te halen, dan wannneer je een happer hebt die in de rijrichting staat en actief lucht naar binnen leid (dus zeg maar stel je zou zonder fan rijden, dan schept die toch lucht richting cilinder)

Maar blijkbaar gaat dat verhaal dus niet op.
 
dus zon chrome luchthapper op me neos , is bagger ?
haal ik em er gelijk af,, dan maar iets minder mooi,

en kan ik , de temp meter van een firefox op mijn t6 maken @neos ??
of kan dat niet ?????
 
mhrlover said:
dus zon chrome luchthapper op me neos , is bagger ?
haal ik em er gelijk af,, dan maar iets minder mooi,

en kan ik , de temp meter van een firefox op mijn t6 maken @neos ??
of kan dat niet ?????



}:O Open een topic @ Beginners aub
 
ja ac blijft lastig..volgens mij zorgt een ram air voor een verstoring van de luchtwerveling dacht ik, daarom zijn happers enzo slecht. Maar ga echt eens met wat meer olie rijden...dat helpt best aardig.
 
Fabrizi, heb jij je Koelingskap bewerkt ?

Met mijn Viper wellicht geen goed voorbeeld maargoed, had MHR 50cc en deze kreeg ik maar niet op temp. na half uur rijden zelfs dan nog was de ie nog vrij koud.

Bij mij was dus de linker koelingskap boven op de cilinder "bewerkt" 2 gaten waren erin gemaakt.
 
mastervanloon said:
ja ac blijft lastig..volgens mij zorgt een ram air voor een verstoring van de luchtwerveling dacht ik, daarom zijn happers enzo slecht. Maar ga echt eens met wat meer olie rijden...dat helpt best aardig.

Vergeet niet dat de hoveelheid olie in het mengsel ook invloed heef op het armer/rijker worden van het mengsel.

Ik weet zo niet of hij al aan de arm(re) kant zit, maar meer olie in je benzine, verarmt je mengsel.
En dus het koelend vermogen.

Dit is natuurlijk te compenseren door de sproeier te vergroten. Zolang mensen maar weten dat de hoeveelheid olie ook van invloed is.
 
Back
Top