Mina AC Koeling (voor mensen met evo/mhr)

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Ok toch maar ff nog een keer vragen.

Wat hebben jullie allemaal aangepast aan de koeling.

Alleen gaten in koelkappen vergroot of zelf slangen enzo gaan zitten bouwen.

Of moet het voldoende zijn om alleen het gat achter luchtfilter wat groter te maken.

En hoeveel groter dan? Je wilt ook niet de circulatie rond de cilinder teniet doen denk ik.

Of ja dat koelkapje wat rond de cilinder zit, heeft aan de vliegwielkant een stuk plastic zitten (waar minarelli opstaat)

Deze is nogal aardig groot en een groot deel van de cilinder wordt niet (direct) gekoeld zo. Maar misschien zit dit er ook weer om een circulatie rond de cilinder te krijgen.

Iemand een idee? Anders snij ik dat hele stuk plastic weg krijgt die kant ook een beter koeling.
 
Advertisement - register to remove this

gebruik de search is man, zijn al 100000 vragen over gesteld...moet je toch weten...

koelingskapje over de cilinder aan de luchtfilter kant helemaal openfrezen... die circulatie zal geen/weinig problemen leveren omdat die luchtsnelheid opzich al erg groot is...

verder een luchthapper monteren (kijk wel naar 1 met een goede hoek.. je hebt ook van die platte en van die half vierkante gevallen ik zou natuurlijk voor een mooie ronde gaan :)

verder misschien het het gaat waar de lucht aangezogen wordt openzagen zoals je al zei voor de optimale aanzuiging

Misschien een kelk die over de hele breedte van de scooter lucht opvangt en dat door een slang (geen geribbelde ;)) naar de aanzuiging toe gaat, maar zorg er dan voor dat het niet ten koste gaat van de flow van de aanzuiging van de luchthapper...

Ik denk dat dit wel de beste oplossingen zijn..

:)
 
Toen ik nog een (untuned) EVO70 op m'n Neo's had, was het voldoende dat ik de koelgaten iets vergroot had en een halfrond luchthappertje had.
 
Ja ik maak me inderdaad zorgen. Ding produceert aanzienlijk meer hitte dan corsa (duh) en ook in zeer korte tijd.

Had vandaag het idee dat ie het begeven had. (viel ineens uit, geen compressie meer, niet mer aan te krijgen. Cilinder bleek nog perfect)(????)

Luchthapper had ik al ja, das wel het minst wat je kan doen.

Luchtfilterkant helmaal wegfrezen. Ok no problem.

Nu alleen nog ff weten voor dat stukje plastic wat aan de binnekant van de koelkap zit (kijk je dus tegenaan als je vliegwielkap eraf hebt. (zal ff kijken of ik plaatje kan vinden) want dat houd ook aardig wat tegen.
 
Je maakt je echt veels te veel zorgen ja...

Zo'n dude die hier iets verder woont, heeft een Neo's, helemaal afgetrapt, en rijdt met C16 op Evo70, altijd blazen, en nooit problemen... Mja pas met ontsteking maja das iets anders.

Ik draai iets van 11.000 rpm, niet veel, maar ik heb dus ook nooit problemen.

Wat je dus kan doen of moet doen is in ieder geval:

-Koelkapje (heb je dus al)
-Het gaatje waar de lucht weer uit moet vergroten. Stond in mijn handleiding van de cilinder hoeveel groter weet ik niet meer precies, maar ongeveer een kwart aan beide zijden.
-Goed afstellen (geen overtoeren, en meer dan genoeg benzine)

En dan kan je ook nog:

-Zon kelk maken, alhoewel ik dit niet helemaal wat vind, want je maakt dan dus een groot gat in je koelkapjes, oftewel de circulatie van koele lucht loopt anders, op hoge snelheden zal je cilinder meer gekoeld worden door de rijwind, is natuurlijk niet erg, maar als je langzaam rijdt ontsnapt het grootste deel via die kelk denk ik.
-Buis van voor naar achter naar je koelkapje zegmaar.
 
Ok mooi ik hoor het al, het valt dus best wel mee.

Mja ik vond dat ding gewoon razendsnel warm worden. Normaal kon ik na tijdje "blazen" sowieso nog me demper beetpakken, maar ook deze wordt bloedheet. Maar ja wat ben ik nou ook gewend. :rolleyes:

Blok ligt er toch nog onderuit, dus ik ga leuk wat knutselen.

Mare, kap rond de cilinder weglaten en alleen een dikke buis daaropuit laten komen is geen optie?
 
beetje half-topic dit, maar heb jij (folkert?!) ook zo'n gleuf tussen je twee koelkappen aan de onderkant? Maw hij sluit niet netjes aan aan de onderkant (waar alleen zo'n oogje en haakje zit)

Een vriend van mij werkt bij een tweewielbedrijf en zegt dat heel veel neosjes enzo dat ook hebben, het lijkt mij niet bevordelijk voor de koeling..
 
Originally posted by Rally
beetje half-topic dit, maar heb jij (folkert?!) ook zo'n gleuf tussen je twee koelkappen aan de onderkant? Maw hij sluit niet netjes aan aan de onderkant (waar alleen zo'n oogje en haakje zit)

Een vriend van mij werkt bij een tweewielbedrijf en zegt dat heel veel neosjes enzo dat ook hebben, het lijkt mij niet bevordelijk voor de koeling..

Ja klopt, het loopt ook niet naadloos. En op die plek die jij beschrijft, loopt normaal ook de slang van oliereservoir naar oliepomp.

Rond de uitlaatpoort zijn ook delen koelkap "weg".

Hoort gewoon zo.
 
Bij mij liep er een sleuf tussen het koelkapje over de fan en het koelkapje over de cilinder. Deze heb ik dmv een metal beugeltje strak tegen elkaar aan zitten.
 
Back
Top