'Maak schroot van racescooter'

'Maak schroot van racescooter'

door Edwin Timmer
DEN HAAG - Asociaal scootertuig hangt hogere boetes en een snellere inbeslagname van hun opgevoerde machines boven het hoofd. Een plan daartoe van PvdA-Kamerlid Dijksma kan op ruime steun rekenen in de Tweede Kamer.
Scooter_780037d.jpg

"De verkeersveiligheid is in gevaar," waarschuwt de sociaaldemocrate. "Er rijden te veel scooters rond die flink zijn opgevoerd. Oook slaat de schrik je om het hart van de risico's die sommige bestuurders nemen. Kinderen op straat weten soms amper te ontsnappen."
De ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur) en Opstelten (Veiligheid) moeten van Dijksma een 'scherper lik-op-stukbeleid' voeren, waarvoor zij in elk geval steun vindt bij de regerings- en gedoogpartijen VVD, PVV en CDA. "Ik wil dat de politie overtredingen door scooters strenger straft. Verhoog de boetes, en neem opgevoerde machines eerder in beslag," zegt Dijksma.
Twee keer fout
Net als bij jonge automobilisten wil de PvdA voor scooterjeugd een principe van 'twee keer fout, einde verhaal' invoeren. "Sinds maart is er een praktijkexamen voor bromfiets en scooter. Dat vergemakkelijkt de inbeslagname en rijontzegging aanzienlijk," aldus Dijksma.
Verder wil de sociaaldemocrate het eenvoudiger maken voor gemeenten om winkelgebieden tot verboden gebied te verklaren voor scooters. Ook wil ze de langzame scooters - met een blauw plaatje 7 van het fietspad verbannen. Dijksma reageert mede op de talloze lezers die in De Telegraaf klaagden over de herrie en de overlast van scooterjeugd.
'Verschroten die apparaten'
VVD-Kamerlid Aptroot omarmt snellere inbeslagnames van opgevoerde scooters, zoals Dijksma voorstelt. "Helemaal mee eens. Als het echt te gek wordt, gewoon verschroten die apparaten. Maak er maar een pakketje van", zegt de liberaal.
Ook PVV-Kamerlid Sharpe kan zich voorstellen dat het prettiger is om scooters te weigeren in sommige winkelstraten. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het lik-op-stukbeleid "prima". Dijksma: "Ik wil hiermee het gebruik van scooters niet ontmoedigen. Er is niks mis met die soms prachtige machines, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt."




Gekopieert van telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8075402/___Maak_schroot_van_racescooter___.html?sn=binnenland

Lang leven het nieuwe kut kabinet
 
Advertisement - register to remove this

tinus, je hebt gelijk!

Zelf rij ik vlot buiten de bebouwde kom, maar binnen de bebouwde kom 30/40 (ligt aan de situatie) maar dit komt ook vooral omdat er een maat van me een ernstig ongeluk heeft gehad en is overleden. Als zoiets gebeurd dan doe je pas je ogen open. maar dan is het leed al geschied. Ik realiseer mezelf nu ook dat het wel helpt de regeltjes, ben zelf mijn rijbewijs kwijt geweest voor 2 maanden. maar in die 2 maanden realiseer je je eigen wel dat je met je verstand moet rijden en niet met je rechterhand. Als je 18 ben neem ik aan dat je je verstand ga gebruiken, dus dan kan je op een motor gaan rijden (of auto). Snelheid voor brommers moeten ze naar 65 brengen dat helpt veel problemen uit de wereld. Het stuk in de begin post slaat natuurlijk nergens op. Alles wordt weer overdreven en over 1 kam geschoren. Maar je doet er niks tegen.
 
Maar dan zal je zien, ik hoor sommige mensen zeggen '' Ja ze moeten gewoon de snelheid verhogen van die dingen naar 60.
maar dan zit je met het probleem die dingen rijden nu 45 en iedereen wil 80 rijden
als je ze dan 60 laat rijden gaat iedereen hem 100 laten rijde en gan zomaar door
 
nee dat denk ik niet. je voert je scooter op omdat die niet hard genoeg rijd. niet odat je er de regels mee overtreed... als ze de max snelheid verandere geloof ik dat er maar weinig mensen hun scooter "verder" opvoeren omdat de max snelheid verhoogt is...
 
ik denk dat dit maar weer eens bewijst hoe onwetend ze daar in Den Haag zijn , en weinig mensenkennis hebben..

Het is al tientallen jaren zo dat alles op de snelheid verweten word , al jaren worden scooterrijders belaagd met rollenbankcontroles e.d. en in al die jaren heeft het nog geen streep geholpen , het heeft simpelweg 100% te maken met het persoon die erin of op rijden..

ik heb vanaf mijn 16e altijd opgevoerd gereden , totaan de snelste setups , op de motor rijdt ik ook wel regelmatig stevig door en de auto heb ik ook altijd vrij hard in gereden , maar ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt , of schade gereden..

laat ze mij dan in Den Haag eens vertellen hoe dat nou kan..

als ik hier om me heenkijk wat voor mongolen er rond rijden op scooters , maar net zo veel in de auto en zelfs op de motor , laat staan tractoren van 40 ton(!) met deze figuren erin vraag ik mij af of ze daar in Den haag in een grot leven oid ...

snelheid dood niet , de mongool achter het stuur wel..
 
snelheid dood niet, de mongool achter het stuur wel..

Eens, echter is het risico dat je dood bent met bijv 80 veel groter als met 40.

Maar zoals je zelf al aangeeft, rijd je wel stevig door en trek je af en toe lekker aan het gas, maar dit doe je op het moment het kan.
Zoals bijvoorbeeld bij inhalen of bij een stoplichtje weg trekken.

Maar zoals altijd, lijden de goede onder de kwaade.

En bij Den Haag zijn ze heel slim hoor, want dit vult mooi de staatskas weer.

Zo dat ze in 2005 bijv 100 miljoen aan scooters verdienden, is dit inmiddels met al die rollerbanken, examen, etc, etc, zomaar het drie dubbele.
En dat is het enigste waar het om gaat.

Want neem nou bijv overlast, die brommers van vroeger die nog met een vijl opgevoerd werden maakte meer herrie.
Evenals de auto's van vroeger.

En zo kan ik nog wel even doorgaan..
 
Het antwoord is simpel. Snor verbieden, max. 125cc, rijbewijs halen zoals bij een motorfiets en de scooter een plek geven op de weg, tussen het andere gemotoriseerde verkeer.

Een fietspad is voor fietsers en ander niet-gemotoriseerd verkeer.
 
Ik vindt ook dat we het rijden op fietspad moet verbieden. Daar komt natuurlijk bij dat de max snelheid verhoogt moet worden. Ik denk niet dat mensen die opgevoerd rijden nog verder gaan opvoeren omdat de max-snelheid hoger ligt. Wordt dit wel gedaan dan zou ik de boettes verhogen, of wel onmiddelijke inbeslagname.
 
Wat nou als ze mensen al met 16 jaar met bijv. 25 kw mogen beginnen. Dan vind ik het wel waard om een echt rijbewijs te halen. Dan zijn de fietspaden vrij en is iedereen blij.

Wij moeten een 'echt' rijbewijs halen die een flink stuk uitgebreider is dan 50 vraagjes.
En we kunnen gewoon lekker meerijden in het verkeer.

Hun hebben ook hun zin want ze kunnen rustig fietsen en er rijd geen 'onprofessioneel' verkeer meer rond. Natuurlijk wel onervaren met dat komt net zoals bij iedereen met de jaren. Dan kunnen ze de 25+ Kw opschuiven naar 18 jaar.
 
In plaats van onverantwoordelijke jongeren die op "te snelle" scooters rijden van de straat te halen of de leeftijd te verhogen, wil jij ze een echte motor geven?? De logica ontgaat mij hier..
 
hahaha 25 kw en 16 jaar


dat zie ik niet gebeuren, kinderen op de motor

dat moet wat mij betreft gewoon 18 blijven en dan mag je nog 2 jaartjes wachten, of wachten tot je 21e.

gewoon snorfietsen verbieden, iedereen een helm op en met 60 over de weg.

en... 16 jaar en 25 kw, dat gaat helemaal niet goed komen... 1 kw is zat voor een 16 jarige
 
1kw vind ik een beetje aan de lage kant.
mijn Aprilia SR minarelli standaard heeft al meer dan 1kw (1,46kw precies (kentekenpapieren) en een Aprilia SR Piaggo heeft 2,5kw(kentekenpapieren) en ik weet niet of jij een standaard scooter hebt gerede?
maar kan je wel zeggen dat rijdt totaal niet. heb hem ondertussen dus ook aangepakt, maar ik rij ook altijd wel redelijk door maar hou wel rekening met mijn medeweggebruikers. Ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt, maar geef toe dat ik 2x door onoplettendheid(was nog standaard SR) bijna een ongeluk veroorzaak hebt. gelukkig niet.
 
En zo maken jullie dus dezelfde denkfout als de overheid; het is niet de limiet snelheid die het meer of minder gevaarlijk maakt, maar de leeftijd. Alle snorscooters lopen 40 a 50, alle bromscooters 70 a 80. Als de limiet respectievelijk 40 en 80 zouden worden ipv 25 en 50, dan verandert er dus niets. En als het juist 10 en 25 zou worden, dan werden ze nog steeds opgevoerd en heb je dus eveneens geen zak veranderd.

Tien jaar geleden toen er nog wel pakketjes van scooters werden gemaakt en je je eigen uitlaat eraf moest schroeven en op het bureau moest kapot slaan (fijne wehrmacht praktijken overigens..), zouden er volgens de minister in het krantenbericht dus vrijwel geen of stukken minder scooters opgevoerd zijn?? Toen waren die regels zij wil er immers.

Het probleem is dat er op scooters en brommers wordt gereden alsof het fietsen zijn. Waarom? Omdat de bestuurders meestal net van de fiets afkomen en nog niets van het verkeer snappen ook al denken ze van wel, en nog niet zelf wat kilometers in een auto hebben gemaakt. Daardoor snappen ze ook niet dat het gevaarlijk kan zijn om rechts in te halen en overal voor langs te schieten alsof auto's robots zijn die vanzelf remmen. Dus het probleem is de leeftijd, want autorijbewijs gaat niet naar 16 jaar. Dus moet je de leeftijd voor scooters ook omhoog schroeven.

Maar dan loop je die paar ton aan scooter boetes mis, en het missen van inkomsten is bij de overheid verboden al kon je er de dood mee genezen.
 
In plaats van onverantwoordelijke jongeren die op "te snelle" scooters rijden van de straat te halen of de leeftijd te verhogen, wil jij ze een echte motor geven?? De logica ontgaat mij hier..

Zoals ik zeg. Ik wil ze niet opeens op motors laten.

Hiervoor zullen ze een rijbewijs moeten halen. (theorie+praktijk.)

edit koning :p
 
Idd, hoe je de regels ook veranderd de grens word opgezocht!!
De tussenweg is eigenlijk, snellere scooters en dan een moeilijker examen en hogere boetes.

Maar net als op de snelweg. Je mag 120 en veel gaan dan al 130 rijden of bijvoorbeeld 170 zodat ze hun rijbewijs niet verliezen.
Word dat 130 straks dan gaan mensen alleen maar harder rijden.
 
het probleem ligt niet bij scooters/brommers die te hard kunnen maar om de bestuurders! dat is een stukje verantwoordelijkheid, in de auto is het precies het zelfde, ALS je auto 250 haalt zal de verleiding wat groter zijn om harder te rijden dan als je auto maar 140 haalt. terwijl diegene die in de auto zit die maar 140 gaat wel als een aso kan rijden! rechtsinhalen, bumperkleven, handrem door de bocht!

beter gaat de constructie snelheid omhoog naar 80, en rbw kwijt als je 20km te hard rijd dus 70 ofzo als een wout acxhter je zit!
 
het probleem ligt niet bij scooters/brommers die te hard kunnen maar om de bestuurders! dat is een stukje verantwoordelijkheid, in de auto is het precies het zelfde, ALS je auto 250 haalt zal de verleiding wat groter zijn om harder te rijden dan als je auto maar 140 haalt. terwijl diegene die in de auto zit die maar 140 gaat wel als een aso kan rijden! rechtsinhalen, bumperkleven, handrem door de bocht!

beter gaat de constructie snelheid omhoog naar 80, en rbw kwijt als je 20km te hard rijd dus 70 ofzo als een wout acxhter je zit!

hoevaak komt dat voor ?
die mensen zitten liever in de waggel te flitsen..

of ze moeten dan gewoon meer undercovâh pliesies laten rijden :)
 
Leeftijd verhogen maakt ook geen kut uit. :rolleyes:

Meeste mensen die het rijbewijsje al hebben en misschien zelfs nog wel het certificaat hebben gehaald voor 25 gulden, die hoor je snel roepen verhoog die leeftijd, omdat diegene het al op zak heeft.

Er is gewoon geen oplossing voor dit probleem, alleen maar individueel is dit op te lossen.

En je houd nou eenmaal altijd mensen er bij die er schijt aan hebben.
 
zo undercovah zijn die politie auto's hier niet. altijd van die polo's met speciale pakketjes (bluemotion toch ?) + nieuw kenteken op ouder model polo. is 9 van de 10 keer een agent die erin zit. dus heel onopvallend. maar ze moeten maar wat minder rollerbank controles houden en meer letten op hoe mensen rijden. er zijn genoeg mensen die normaal rijden met een snellere scooter. ook genoeg mensen die met een standaard scooter al als een idioot rijden.
 
Back
Top