'Maak schroot van racescooter'

'Maak schroot van racescooter'

door Edwin Timmer
DEN HAAG - Asociaal scootertuig hangt hogere boetes en een snellere inbeslagname van hun opgevoerde machines boven het hoofd. Een plan daartoe van PvdA-Kamerlid Dijksma kan op ruime steun rekenen in de Tweede Kamer.
Scooter_780037d.jpg

"De verkeersveiligheid is in gevaar," waarschuwt de sociaaldemocrate. "Er rijden te veel scooters rond die flink zijn opgevoerd. Oook slaat de schrik je om het hart van de risico's die sommige bestuurders nemen. Kinderen op straat weten soms amper te ontsnappen."
De ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur) en Opstelten (Veiligheid) moeten van Dijksma een 'scherper lik-op-stukbeleid' voeren, waarvoor zij in elk geval steun vindt bij de regerings- en gedoogpartijen VVD, PVV en CDA. "Ik wil dat de politie overtredingen door scooters strenger straft. Verhoog de boetes, en neem opgevoerde machines eerder in beslag," zegt Dijksma.
Twee keer fout
Net als bij jonge automobilisten wil de PvdA voor scooterjeugd een principe van 'twee keer fout, einde verhaal' invoeren. "Sinds maart is er een praktijkexamen voor bromfiets en scooter. Dat vergemakkelijkt de inbeslagname en rijontzegging aanzienlijk," aldus Dijksma.
Verder wil de sociaaldemocrate het eenvoudiger maken voor gemeenten om winkelgebieden tot verboden gebied te verklaren voor scooters. Ook wil ze de langzame scooters - met een blauw plaatje 7 van het fietspad verbannen. Dijksma reageert mede op de talloze lezers die in De Telegraaf klaagden over de herrie en de overlast van scooterjeugd.
'Verschroten die apparaten'
VVD-Kamerlid Aptroot omarmt snellere inbeslagnames van opgevoerde scooters, zoals Dijksma voorstelt. "Helemaal mee eens. Als het echt te gek wordt, gewoon verschroten die apparaten. Maak er maar een pakketje van", zegt de liberaal.
Ook PVV-Kamerlid Sharpe kan zich voorstellen dat het prettiger is om scooters te weigeren in sommige winkelstraten. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het lik-op-stukbeleid "prima". Dijksma: "Ik wil hiermee het gebruik van scooters niet ontmoedigen. Er is niks mis met die soms prachtige machines, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt."




Gekopieert van telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8075402/___Maak_schroot_van_racescooter___.html?sn=binnenland

Lang leven het nieuwe kut kabinet
 
Advertisement - register to remove this

Juist ja, jij gaat de wereld verbeteren... Je verhaal slaat niet echt ergens op... Je kunt bijvoorbeeld ook aan een scooter sleutelen zonder hem harder te laten lopen, en een ferrari kan 400 ja, maar het verschil is dat daar geen jonge guppies van 16 op zitten die zonder enige rij ervaring meteen op een scooter willen rijden die 80 loopt. Die mongolen kennen maar 1 stand van het gas en dat is volgas. Zo gebeuren er ongelukken ja. Die man in de ferrari rijdt echt niet continu volgas hoor...

Wat Dutchgreen zegt zit wel iets in.
Onze scooters rijden standaard 80(fabrieksuitvoering),maar omdat de regel in Nederland is 45km/h worden ze begrenst.Anders mogen ze het land niet in.
Een ferrari mag dit dus wel onbegrenst.waarom,omdat de staat hier een dikke 70 a 80 % aan verdient.Dat is het hele eireneten.GELD!

Zelfde als die brommerrijbewijsjes,alleen maar geld.Denk je nu echt dat die asorijders beter gaan rijden,omdat ze een rijbewijsje hebben.dacht het niet.
Mijn mening is Begrensingen eraf,binnen bebouwde kom 50 en buiten bebouwde kom 80.Gewoon op de weg.Niet meer op het fietspad.
Dat is pas gevaarlijk.Af en toe heb je van die stukken waar je er ineens op of af moet schieten,met gevaar voor eigen leven...
Ik denk dat als je dus op de gewone weg moet rijden tussen de auto's dat je wel beter oplet hoe je rijd en waar je rijd.
 
Dat is een oplossing ja, op een scooter die werkelijk maar 65-70 rijd (wat +/- 80 op de TELLER is) tussen de auto's gaan rijden die minimaal 80 rijden, maar vaak 90 of 100 gaan.
 
Dat is gewoon een kwestie van handhaven.
Nu rijden ze ook 80km/h.Auto's ook.
Hogere boetes.bij de 3e keer rijontzegging en je scoot/brom door de schredder,net als vroeger.
 
16 jarigen die 80 km/u gaan rijden?

Dan word het hier volgens mij echt pearl harbor. Dan zie je ze stuk voor stuk muren en auto's in vliegen..
 
nee 18 jarigen in een subaru met 100zoveel pk.dat komt eccact op hetzelfde neer.
feit blijft dat het kennelijk niet op te lossen is dus.
80km/h is het probleem niet.gaat puur om het feit hoe ze rijden.
sommige rijden over de weg alsof het een cirquit is en er alleen op rijden.
Dat is het probleem.en zeg nou eerlijk.50km/h is toch ook een truttegangetje.
 
juustem dat is ook het punt,
de snelheid is te traag in het verkeer. Maar hogere snelheden brengen weer gevaarlijkere situaties met zich mee.
Beter handhaven is dan een optie maja de politie heeft het al super druk met heeeul veeeul andere dingen! :+
 
Snelheden moeten gewoon omhoog en politie moet op rijgedrag gaan letten ipv snelheid! En ook forsere straffen voor onze stoere verkeersdeelnemers die een verkeerd beeld oproepen!

Hierdoor denk ik niet dat er meer ongelukken gaan komen! Maar wel dat de jongeren zich bewuster in het verkeer gaan begeven! (want zie nog vaak zat mensen die denken dat ze de hele wereld aankunnen terwijl ze niet goed/zeker kunnen rijden en totaal niet met het verkeer bezig zijn)
 
Gewoon toegestane constructiesnelheid naar 60 km/h. Binnen/buiten bebouwde kom op wegen tot 60 km/h op de weg, vanaf 70 km/h op het fietspad.
Scooters lopen dan toch rond de 70, iedereen kan dan fatsoenlijk meekomen, rollerbank afschaffen en alleen flitsen/lasergun.

Koos Spee een lolly en een stel stoepkrijten geven en zeggen dat het bullshit is dat boven de 45 km/h de remmen het ineens niet meer aan kunnen of het frame inzakt...
 
En als ze het dan nog niet geloven een keer van harte uitnodigen op een SBO meeting, dan zullen ze zien dat die frames het makkelijk af kunnen, zelfs als ze aangepast zijn voor gewichtsbesparing ;)

Remmen idem dito.
 
Back
Top