'Maak schroot van racescooter'

'Maak schroot van racescooter'

door Edwin Timmer
DEN HAAG - Asociaal scootertuig hangt hogere boetes en een snellere inbeslagname van hun opgevoerde machines boven het hoofd. Een plan daartoe van PvdA-Kamerlid Dijksma kan op ruime steun rekenen in de Tweede Kamer.
Scooter_780037d.jpg

"De verkeersveiligheid is in gevaar," waarschuwt de sociaaldemocrate. "Er rijden te veel scooters rond die flink zijn opgevoerd. Oook slaat de schrik je om het hart van de risico's die sommige bestuurders nemen. Kinderen op straat weten soms amper te ontsnappen."
De ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur) en Opstelten (Veiligheid) moeten van Dijksma een 'scherper lik-op-stukbeleid' voeren, waarvoor zij in elk geval steun vindt bij de regerings- en gedoogpartijen VVD, PVV en CDA. "Ik wil dat de politie overtredingen door scooters strenger straft. Verhoog de boetes, en neem opgevoerde machines eerder in beslag," zegt Dijksma.
Twee keer fout
Net als bij jonge automobilisten wil de PvdA voor scooterjeugd een principe van 'twee keer fout, einde verhaal' invoeren. "Sinds maart is er een praktijkexamen voor bromfiets en scooter. Dat vergemakkelijkt de inbeslagname en rijontzegging aanzienlijk," aldus Dijksma.
Verder wil de sociaaldemocrate het eenvoudiger maken voor gemeenten om winkelgebieden tot verboden gebied te verklaren voor scooters. Ook wil ze de langzame scooters - met een blauw plaatje 7 van het fietspad verbannen. Dijksma reageert mede op de talloze lezers die in De Telegraaf klaagden over de herrie en de overlast van scooterjeugd.
'Verschroten die apparaten'
VVD-Kamerlid Aptroot omarmt snellere inbeslagnames van opgevoerde scooters, zoals Dijksma voorstelt. "Helemaal mee eens. Als het echt te gek wordt, gewoon verschroten die apparaten. Maak er maar een pakketje van", zegt de liberaal.
Ook PVV-Kamerlid Sharpe kan zich voorstellen dat het prettiger is om scooters te weigeren in sommige winkelstraten. CDA-Kamerlid De Rouwe vindt het lik-op-stukbeleid "prima". Dijksma: "Ik wil hiermee het gebruik van scooters niet ontmoedigen. Er is niks mis met die soms prachtige machines, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt."




Gekopieert van telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8075402/___Maak_schroot_van_racescooter___.html?sn=binnenland

Lang leven het nieuwe kut kabinet
 
Advertisement - register to remove this

"Er rijden te veel scooters rond die flink zijn opgevoerd. Oook slaat de schrik je om het hart van de risico's die sommige bestuurders nemen. Kinderen op straat weten soms amper te ontsnappen."

Dus als het er minder waren was het geen probleem :rolleyes:

Die woont vast in een van de 'prachtwijken' van Den Haag of Amsterdam. Fijn ook dat ze eerst even alle scooterseigenaren over één kam scheert "Asociaal scootertuig" en aan het eind dan toch nog even probeert te verlichten met die laatste quote in het artikel..

Zij heeft wel gelijk dat 4/5 scooterbestuurders echt als een kip zonder kop met een vibrator in zn kont rondrijdt, maar dat heeft er weinig mee te maken of die scooters 55 of 85 lopen. Dat verergert het alleen iets.
 
Ik heb altijd het idee dat als fietsers, voetgangers en scooters bij ongelukken betrokken zijn er altijd gewezen word naar de scooters. Op een of andere manier vinden de tweede kamer en de media ook dat een mooi zondebok. Maargoed ondertussen rijden bijna alle fietsers door rood en voetgangers stoppen ook niet bij rood. Ze 'denken' overal maar voorrang te hebben en daar word ook helemaal niets aan gedaan.

Eigenlijk zou je een zelfde soort aangifte moeten doen als tegen wilders voor het over een kam scheren van een groep inderdaad.
 
Het is een makkelijke doelgroep om aan te pakken, want ze hebben geen grote politieke stem (zie bijvoorbeeld de autolobby en de motorrijderslobby). Ik hoop dat onze nieuwe ministers niet hierop overtrokken reageren...
 
Het is inderdaad een makkelijke schandpaal zo'n scootertje. Hier heb ik laatst nog een artikel over gelezen.

http://www.fietsersbond.nl/nieuws/scooteroverlast

Het mooie is dat ik gisteren ook na de hand van deze 2 berichten te hebben gelezen op weg van werk naar huis een leuke optelsom gemaakt heb (8km onderweg)

Nu zal ik niet zeggen dat mijn scooter niet 'te hard' rijd maar heb onderweg 5 aanvaringen gehad met fietsers.
- 3 keer dat ze met zn 2en naast elkaar fietsen (als je dan toetert dat ze gewoon dichter op elkaar gaan fietsen)
- 1 keer iemand die link op moest en rechts voorsorteerde
- 1 iemand die met zn mobiel in de hand over het fietspad slingerde

Daarnaast maar 1 keertje met voetgangers, liepen met zn 4en naast elkaar op het fietspad (slechte verlichting). Zag nog net 1 voor mn koplamp wegduiken

En het mooiste van alles zijn de 2 auto's onderweg. Daarbij reed ik op een verkeersplein (rotonde met 2 rijbanen). Ziet een auto me niet aakomen en kan nog net remmen. Dus ik denk rustig door te rijden, rijd er op de 2de strook gewoon iemand voor langs.

Van andere scooters nagenoeg geen last gehad, enige opmerkelijke was een Vivacity die opeens stil stond waar de luchtfilter onderuit knalde.

----------------------------------------------------------------------

Maar buiten dat om, denk ik niet dat ze nog erg veel doen vangen aan die scooters. Eerst maken ze het rijbewijs onvoorstelbaar duur waardoor de 'jeugd' lekker nog 2 jaar door doet sparen voor een auto. En dan zitten ze binnen nu en 4 jaar weer te klagen over de 18 jarige automobilisten die te roekeloos rijden in een beunbak.
 
Denk dat mensen juist nog debieler gaan rijden.

Als iets traag gaat raak je sneller je concentratie kwijt + dat je nergens van het gas wilt omdat je eindelijk op snelheid was. :p
 
Dat is één ding wat zeker is ja.

En dan niet te vergeten dat je bijna altijd van de weg af word gedrukt omdat de gemiddelde automobilist toch wel 55/60 rijd.

En dan niet achter een brommertje wil blijven hangen die 45 gaat.
 
Tja de gemiddelde scooter rijder rijd gewoon lomp en asociaal. Maar dat heeft niks met "opgevoerde scooters" te maken. Dat is gewoon het probleem afschuiven op iets anders.
Goed het lawaai kan ik me in vinden, maar die daxjes en andere 4takt barrels maken VEEL meer herrie, en daar doen ze niks tegen.
 
Regering komt geld tekort en nu proberen ze het uit alle hoeken en gaten geld te trekken.

Ze zijn veelste laks geweest met icesave en nu ook met de regering van griekenland waarvoor wij 5 miljard hebben moeten beuren. Terwijl dat volk hun eigen belasting geneens meer wil betalen.

En uiteindelijk draaien we er vroeg of laat allemaal voor op. In dit geval vroeg.
 
als je iedereen het rijbewijs afpakt en de scooter van in elkaar perst, heb je binnen no-time heel veel mensen rondrijden zonder verzekering en rijbewijs.

het is maar wat je liever wilt, brommeroverlast had je 20 jaar geleden ook al, maar ze hebben nu pas een beetje door hoe ze er muntjes uit kunnen halen.

Als het nou op deze manier doorgaat (duur praktijk-examen, overdreven veel rollerbanken e.d) wil straks helemaal niemand meer op een scooter rijden, terwijl dat juist een beetje het enige betaalbare vervoersmiddel word met al die crisissen.
 
Mmm

Denk dat we mischien moeten proberen het probleem anders op te lossen.

Ten eerste het rijexamen wat er nu al is wat verzwaren.
Ten tweede de topsnelheid van die dingen omhoog gooien ( zeg standaart onbegrensd).
Ten derde ze compleet van het fietspad afhalen en gewoon overal op de weg laten rijden met uitzondering van de snelweg.

Ik persoonlijk denk dat dit de eenigste oplossing is voor het probleem.
Mensen die niet met hun verstand rijden heb je in alle soorten verkeer dus dat is slap geouwehoer.
En waar waren ze trouwens van plan die snorbrommers te laten :S op de weg zeker.
 
Zal mij niks verbazen dat je over een tijdje helemaal geen snorren meer hebt.

Wij zijn ook één van de weinige landen die dit wel heeft.

Verder ben ik ook voor het op de weg rijden.

Rij examen slaat nergens op om deze nog meer te verzwaren, hoe wou je dit gaan doen?
Gaat alleen maar meer geld kosten dan alsnog.

En standaard ontgrensd zou betekenen dat elke brommer 75/85 rijd.
Dat gaan ze natuurlijk never nooit doen, want dan gaat wel dus iedereen als een mongool rijden omdat je dan toch geen rollerbanken meer hebt en dus gewoon kan gassen wat je wilt.

Je zou wel de snelheid kunnen verhogen van 50 naar 60.
Dan kom je gewoon prima mee in het verkeer, en kan je ook niet als een dwaas overal met 80 gassen, tenzij je weer opvoert natuurlijk.
 
Zal mij niks verbazen dat je over een tijdje helemaal geen snorren meer hebt.

Wij zijn ook één van de weinige landen die dit wel heeft.

Verder ben ik ook voor het op de weg rijden.

Rij examen slaat nergens op om deze nog meer te verzwaren, hoe wou je dit gaan doen?
Gaat alleen maar meer geld kosten dan alsnog.

En standaard ontgrensd zou betekenen dat elke brommer 75/85 rijd.
Dat gaan ze natuurlijk never nooit doen, want dan gaat wel dus iedereen als een mongool rijden omdat je dan toch geen rollerbanken meer hebt en dus gewoon kan gassen wat je wilt.


Je zou wel de snelheid kunnen verhogen van 50 naar 60.
Dan kom je gewoon prima mee in het verkeer, en kan je ook niet als een dwaas overal met 80 gassen, tenzij je weer opvoert natuurlijk.


daar hebben een laser gun voor..doen ze nu ook al regelmatig hier.

imo rijden ze toch wel als debielen, of je nou 20 mag of 120..
het is gewoon een stukje leeftijd. 16 jaar, puberteit, vriendjes je kent het wel. Je denkt wel ff de wereld aan te kunnen want je hebt een scooter. Onverantwoordelijk gedrag omdat de auto toch veelal schuldig is in hun ogen en pa en ma die het geen bal interesseert. Maar het is ook gewoon een stukje ontwikkelingsproces die je in je jeugd door maakt en daar doe je toch niets of weinig aan.
 
Maak de leeftijd gewoon 18 jaar en laat die dingen onbegrensd zijn. Daarmee los je het snelst de problematiek omtrent "debiel rijgedrag" af denk ik, omdat het toch grotendeels jongeren tussen de 16 en 18 zijn die niet veel op scooters (en brommers natuurlijk) rijden, en dat zijn gelijk degenen (over het algemeen genomen) die er een belabberde "rijstijl" op nahouden. Geen consequenties kunnen zien en denken dat je alleen op de wereld bent en dat alles kan enzo. Pubertijd..
 
100% mee eens
iemand die zijn ogen open heeft

Doe jij ze maar weer snel dicht dan edit koning, want het heeft voor misschien 30 % wat met leeftijd te maken.

Maar 70 % word bepaald door het fatsoen wat je in je lijf hebt zitten, en dat hebben de meeste scooter tuig niet.
En daardoor zijn wij weer de dupe. (Lees: scooter rijders met fatsoen)

Ken zat mensen van een jaar of 20 die debieler rijden dan mensen die net hun rijbewijsje hebben.

Het enigste waar ik het mee eens ben is dat ze het inzicht en rij ervaring nog niet hebben, en daardoor wat sneller de fout in gaan.

Maar dan kan je de leeftijd wel naar 18 gooien, maar dan zit je weer met hetzelfde probleem alleen dan met mensen die 2 jaar ouder zijn...

Dan hebben ze nog steeds geen rij ervaring.
 
Ik had wat berichten gelezen in de link die tussen de reactie's staat maar ik heb wel het idee dat het vooral om de snor gaat. En dan ook die reactie's van :' Ik zie het verschil niet tussen brom en snor'. Dat soort mensen erger ik me echt aan, van die fietsers die helemaal in paniek raken als je even rustig achter ze rijd om vervolgens rustig in te halen maargoed... Vooral jammer van dat grote vooroordeel
 
Maak de leeftijd gewoon 18 jaar en laat die dingen onbegrensd zijn. Daarmee los je het snelst de problematiek omtrent "debiel rijgedrag" af denk ik, omdat het toch grotendeels jongeren tussen de 16 en 18 zijn die niet veel op scooters (en brommers natuurlijk) rijden, en dat zijn gelijk degenen (over het algemeen genomen) die er een belabberde "rijstijl" op nahouden. Geen consequenties kunnen zien en denken dat je alleen op de wereld bent en dat alles kan enzo. Pubertijd..

In hoeverre heeft het dan nog zin om scooter te gaan rijden, kan je beter meteen voor je motorrijbewijs gaan.
 
Er is toch geen oplossing voor dit probleem, dit is allemaal individueel bepaald.

Je kan alleen zelf normaal rijden, en hopen dat zo gekk jou niet voor je sloffen rijd.

Ben wel voor het keihard aan pakken van scooter tuig, maar dan niet zo hameren op de snelheid.

Want er zijn veel belangrijkere aandachts puntjes betreft scooter ongelukken, etc.

Neem nou het op het fietspad rijden, ik denk dat daar nog de meeste aanrijdingen gebeuren.

Verder vind ik het scooter examen wel een positief iets, dan kan tenminste niet de eerste de beste scooter sjonnie die even een boekje door heeft gelezen op een scooter stappen.
Maar het is wel wat te duur IMO, 250 euro is leuk voor een scooter bewijsje.

Vind zonder rijbewijs rijden dat dat ook keihard aangepakt moet worden.

Gewoon tot je 21 niet meer voor jou auto/motor rijbewijs mogen en een rij ontzegging van 2 jaar ofzo.

Moet jij is kijken hoe snel mensen na gaan denken en toch maar de fiets pakken.
 
Back
Top