Grote Storage/Server topic #1

aqid

Gilera Ice
Beste scooterforum.net leden,

Naar aanleiding van het dit topic wil ik graag een topic openen gericht storage en alles wat erbij hoort. Ik behandel de volgende punten:

* RAID: Redundant Array of Inexpensive Disks
* NAS: Network Attached Storage
* Thuis servers

***RAID***
Wat is RAID?
Redudant Array of Inexpensive Disks, een techniek voor het opslaan van gegevens. Hierbij worden meerdere harddisks, gecombineerd tot één virtuele schijf. Zo kan je bijvoorbeeld 4 * 250GB bij elkaar zetten, de computer zal dan één virtuele schijf van 1000GB herkennen. De RAID controller zal het onderverdelen over de 4 schijven. De 4 schijven die samenwerken noemen we een RAID array.

Hardware/Software RAID
Je ziet vaak moederborden die RAID ondersteunen. Dit noemen ze software RAID, omdat de RAID controller niet over een eigen CPU en geheugen beschikt om de berekeningen uit te voeren. Dit werkt natuurlijk langzamer. Hardware RAID betekend dat je een RAID controller hebt (vaak in de vorm van een insteekkaart) die over een eigen CPU en geheugen beschikt. Deze controllers hebben ook vaak extra functies, zoals het uitbreiden van een RAID array terwijl je server draaid.

Verschillende versies van RAID
Er zijn héél veel verschillende versies van RAID (wel een stuk of 10-15). Maar die ga ik niet allemaal bespreken. De meest gangbare zijn:
* JBOD
* RAID 0
* RAID 1
* RAID 5

Ik ga bij iedere modus een voorbeeldje geven, overal ga ik uit van 500GB harddisks.

JBOD
Just a Bunch Of Disks. Dit is de simpelste vorm van RAID (sommige vinden het nog niet eens een vorm van RAID - meningen hier over zijn verdeeld). Stel we hebben 2 harddisks van 500GB in JBOD, dan ziet de computer 1 array (1 schijf) van 1000GB. Als je de 1000GB array gaat vullen, begint hij gewoon met het vullen van schijf 1. Als deze vol is (na 500GB dus) schakeld hij automatisch over op schijf 2.

Minimaal aantal schijven: 2
Capaciteit: grootte van alle schijven bij elkaar opgeteld
Snelheids voordeel: Geen
Fout tolerantie: Geen

RAID 0
Deze vorm van RAID staat gelijk aan snelheid. We hebben weer 2 harddisks van 500GB, deze zetten we in RAID 0. De computer ziet 1 array van 1000GB (net als bij JBOD). Het grote verschil is, in plaats van de schijven na elkaar te vullen, vult de controller in RAID 0 ze allebei tegelijk. Hoe wordt dit gedaan? Als je een bestand van bijv. 100MB op deze array zet, dan gaat de RAID controller dit bestand in stukjes hakken. Hij schrijft die stukjes dan, tegelijk, weg naar beide schijven. Hierdoor kan je dus theoretisch twee keer zoveel bandbreedte uit je harddisks halen (met 2 schijven). Het nadeel is dat het geen fout tolerantie bied, gaat 1 van de schijven in een RAID0 array stuk, dan is ALLE data weg.

Minimaal aantal schijven: 2
Capaciteit: grootte van kleinste schijf * aantal schijven
Snelheids voordeel: Hoog
Fout tolerantie: Geen

Voorbeeld van RAID0 met 4 schijven
RAID0.gif



RAID 1
Deze vorm van RAID staat gelijk aan veiligheid. RAID1 kan alleen met 2 schijven. Als we 2 harddisks van 500GB in RAID1 zetten, hebben we één array van 500GB. Op schijf 2 komt dan een exacte kopie van schijf 1. Gaat 1 van de schijven kapot, dan is alle data nog safe.

Aantal schijven: 2
Capaciteit: grootte van kleinste schijf
Snelheids voordeel: Geen (bij sommige controllers wel de leessnelheid)
Fout tolerantie: Hoog

Voorbeeld van RAID 1
RAID1.gif



RAID 5
Deze versie van RAID is een stuk ingewikkelder. Tegenwoordig zie je wel al moederborden die dit ondersteunen. Hardware RAID controllers ondersteunen dit bijna allemaal. RAID 5 werkt met pariteit, je hebt hier minimaal 3 schijven voor nodig. Stel dat we 3 harddisks van 500GB in RAID 5 zetten, dan ziet de computer één array van 1000GB. De andere 500GB die overblijft, wordt gebruikt voor pariteit. Pariteit is een soort van rekensom, hiermee kan je de data herconstrueren op het moment dat 1 van de schijven kapot gaat. Je zet er dan een nieuwe schijf in, en op basis van de 2 oude schijven wordt de 3de dan opnieuw gemaakt. Ongeacht welke van de 3 kapot gaat..

Hoe werkt de pariteit uit RAID5? Zie het als een rekensom. Bijvoorbeeld:
2 + 3 = 5...

Stel dat 1 van die getallen weg valt, dan is de som nog altijd te berekenen. Bijv.:

X + 3 = 5 Hier is X 2. (5 - 3 = 2)
2 + X = 5 Hier is X 3. (5 - 2 = 3)
2 + 3 = X Hier is X natuurlijk 5.

Zo kan je zien dat het niet uit maakt welke van de 3 variablen weg valt, de 3de kan altijd worden berekend. Dat is een beetje kort door de bocht het princiepe van RAID 5.

Minimum aantal schijven: 3
Capaciteit: grootte van kleinste schijf * (aantal schijven - 1)
Snelheids voordeel: Lezen hoog / Schrijven medium
Fout tolerantie: Hoog

Voorbeeld van RAID5 met 4 schijven
RAID5.gif



***NAS***
Wat is een NAS?
Network Attached Storage, externe opslag op harddisks buiten je PC. Het lijkt op een USB drive, maar werkt via het netwerk en staat normaal gespoken 24/7 te draaien, ipv een USB drive die je alleen aan je PC hangt als je hem nodig hebt. Omdat een NAS vaak van RAID is voorzien, brengt dit vele leuke opties met zich mee.

Soorten NAS
Je kan er een thuis server voor inrichten, of je kan een dedicated NAS kopen. Dit is het apparaat wat op een USB drive lijkt met een netwerk aansluiting. Dit is natuurlijk mooi als je meedere PC's hebt, een HTPC hebt, of gewoon veilige storage buiten je PC wilt. Als je naar de markt kijkt kan je de huidige NAS apparaten in 2 catergorieen indelen:
* Single Disk NAS (1 schijf)
* Multi Disk NAS (2 of meer schijven + RAID)

Wat voor NAS raad je mij aan?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je wensen, hoe veilig of hoe snel de data moet zijn, waar het voor gebruikt wordt en dergelijke zaken. Voor mensen die een NAS willen omdat ze hun data op meerdere PC's willen benaderen, zal een single disk NAS voldoen. Voor mensen die een NAS willen, omdat ze er zeker van willen zijn dat ze hun data behouden, is een multidisk NAS een betere oplossing. Als voorbeeld heb ik van beide categorien 3 apparaten gepakt die mij aanspraken.

Single Disk NAS:
* 1 Philips SPD8020CC - 500GB
* 2 Lacie Ethernet Disk - 500GB
* 3 Western Digital My Book World I - 1000GB

Multi Disk NAS:
* 1 Iomega StorCenter - 1000GB
* 2 Lacie 2Big NAS - 1500GB
* 3 Western Digital My Book World II - 2000GB

Na mate dit topic ouder wordt zullen er natuurlijk nieuwe producten komen, voor een overzicht van het huidige aanbod kijkt men hier.

***Thuis Servers***
Wat is een thuis server?
Als een NAS niet voldoet, kan je ook zelf een server maken. Dit is in princiepe gewoon een PC, maar hij wordt niet gebruikt om achter te werken. Je kan deze (meestal zonder monitor) ergens in een hoekje zetten en laten draaien. Zo kan je deze als NAS gebruiken, en je kan er extra dingen mee doen - zoals een webserver, een computer om te downloaden, een LAN server voor een spel, noem het maar op. Je kan de PC volledig via het netwerk besturen.

Wat heb ik nodig voor een thuis server?
Wat je hier voor nodig hebt is eigenlijk een normale PC, een RAID controller en wat harddisks (hoeveel hangt natuurlijk van de gebruiker af). Het mooiste is natuurlijk om hier een hardwarematige RAID controller in te zetten, gecombineerd met een Gbit netwerkkaart (NIET on-board). Een videokaart is niet nodig in een server, er hangt immers geen monitor aan. Ook is het aan te raden zo veel mogelijk energie zuinige onderdelen te pakken.

Hoe maak ik van mijn PC een server?
Eerst moet je een OS installeren. Ik ga even uit van Windows (kan XP zijn, kan Windows Server zijn). Zorg dat je je server een logische computernaam geeft tijdens de installatie (bijv. Server01 - NAS - of iets dergelijks).

Als je in Windows zit moet je als eerste naar je IP adres kijken, deze moet je vast gaan zetten. Dit wordt het IP van je server dus geef hem een logisch IP, in de 192 range bijvoorbeeld: 192.168.1.10 (aannemend dat je router 192.168.1.1 is).

Daarna maak je een aantal mapjes aan op je RAID array, dit worden de mapjes die je gaat delen over het netwerk. Zo heb ik bijv. 'Multimedia' en 'Share'. In Multimedia komt al mn muziek/film en in Share komt alle losse onzin (zoals installers van drivers/programma's - torrent files - noem het maar op). Daarna deel je deze mapjes en geef je ze dezelfde naam als de map zelf. Je kan zelfs nog met rechten spelen, ik heb bijvoorbeeld geen schrijf en delete rechten op mn Multimedia share. Als ik daar iets in wil zetten moet ik het in een speciaal mapje 'Upload' zetten (hier heb ik uiteraard wel schrijf rechten). Zo kan niemand in het netwerk per ongeluk iets van mijn share wissen.

Als laatste zorg je dat RDP ingeschakeld is. Dit vind je onder Systeem eigenschappen en dit ga je gebruiken om de computer op afstand te beheren. Als alles goed is kan je nu je monitor los koppelen en je server een mooi plaatsje geven. Een netwerkkabel en een stroomkabel is alles wat je nodig hebt.

Benaderen van de server vanaf een PC
Je kan natuurlijk nog veel meer dingen op je server installeren, maar wij gaan even uit van de 2 dingen die we in hebben gesteld, de netwerk shares en RDP.

Om je netwerk shares te benaderen die we aan hebben gemaakt doe je het volgende:
* Zorg dat je werk station is aangesloten op hetzelfde netwerk als de server.
* Open Deze computer en typ in de adres bar: \\servernaam (waar servernaam de computernaam is van je server).
Nu zie je alle mapjes die je van te voren hebt gedeeld, en kan je deze gebruiken om je data in te zetten. Je kan zo'n mapje nu ook als netwerk schijf op je werk station toevoegen, dan kan je er een letter aan hangen net zoals een lokale schijf.

Om je server op afstand te kunnen besturen, doe je het volgende:
* Ga op je werk station naar Start -> Bureaublad accessoires -> Communicatie -> Verbinding met extern bureaublad.
* Er opent een nieuw scherm, vul hier de computer naam van je server in en druk ok Verbinding maken.
* Nu opent het login scherm van je server, door het Administrator account + wachtwoord in te vullen kan je nu inloggen en lijkt het net of je achter de server zit.

Dit was mijn start post, met dank aan tweakers.net voor de plaatjes. Tekst is volledig door mij geschreven en mag door iedereen gebruikt of gekopieerd worden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mijn thuis server specs:
Intel Q6600
8192MB RAM
Dell PERC 5/I met 256mb cache
8 * 500GB Western Digital RE (7200 RPM / 16mb cache / SATA300)
RAID Modus: RAID50 (Combinatie van RAID 5 en 0)

Wordt gebruikt als NAS en als game server voor een MMOPRG.

Fototje van mijn test opstelling:
[IR]http://www.aqid.nl/upload/resize1.JPG[/IR]

[IR]http://www.aqid.nl/upload/resize2.JPG[/IR]

Dell PERC 5/I BIOS:
[IR]http://www.aqid.nl/upload/resize3.JPG[/IR]

Spulletjes in mn Thermaltake Armor inbouwen:
[IR]http://www.aqid.nl/upload/resize5.JPG[/IR]

Aqid working @ RDP :#
[IR]http://www.aqid.nl/upload/resize4.JPG[/IR]
 
Last edited:
Grappig topic :)
Ik ben zelf al helemaal bekeerd tot RAID, na een diskcrash doe ik niet meer zonder.

Thuis RAID 5 met 3 x 320gb SATA en een highpoint rocketraid 2320, opzich wel aardig, maar minder snel als gehoopt.
Forumserver: RAID 10 met 4 x 146gb 15K SAS schijven, dell Perc6/i met 256mb geheugen, snel en bevalt goed :)

Iemand toevallig al een SSD?
 
Ik wil altijd nog RAID 0 gaan draaien. DIt komt wel in mn nieuwe PC. Veiligheid maakt me niet zoveel uit want ik backup liever handmatig via mn externe HD.
 
Grappig topic :)
Ik ben zelf al helemaal bekeerd tot RAID, na een diskcrash doe ik niet meer zonder.

Thuis RAID 5 met 3 x 320gb SATA en een highpoint rocketraid 2320, opzich wel aardig, maar minder snel als gehoopt.
Forumserver: RAID 10 met 4 x 146gb 15K SAS schijven, dell Perc6/i met 256mb geheugen, snel en bevalt goed :)

Iemand toevallig al een SSD?

Dank u :) RAID10 is ook een van de snelste RAID's, maar hier heb je ook veel schijven voor nodig. De PERC's zijn mooie kaarten, heb zelf een Dell PERC 5/I met 256mb, zal er in mijn 2de post wat van laten zien.
 
Ik wil altijd nog RAID 0 gaan draaien. DIt komt wel in mn nieuwe PC. Veiligheid maakt me niet zoveel uit want ik backup liever handmatig via mn externe HD.

Klopt, want RAID =! (is geen) BACKUP

Ik backup ook nog apart op een externe disk, maar dat is 1keer per week. Valt me op dat er een hoop mensen ook nooit een backupje maken van bestanden die ze niet kwijt willen (foto's), totdat de schijf overlijdt of een virus langskomt.
 
Klopt als een bus Bas. Er zijn zoveel mensen waar ik wel eens wat aan hun computer fix die alles opslaan in de mijn documenten map. PC crashed>>>>alles weg 8P.
Om die reden gebruik ik de c schijf (incl mijn documenten) nooit omdat je gewoon alles kwijtbent als je windows vastloopt/opnieuw moet installeren.

Ik gebruik momenteel mijn eigen pc als thuisserver/download bak. Alle muziek/films staan er bij mij op. Mijn broer streamed de mp3/films gewoon van mijn pc af wat al jaren perfect werkt.


Denk er wel eens over na om het op een andere pc (iets van windows homeserver/win2k3) te zetten maargoed dan heb ik waarschijnlijk 2 pc's 24/7 aanstaan.

Heb nu 4*250gb en 3*500gb waarmee ik totaal op (theoretisch) 2500gb kom. In werkelijkheid is het iets van 2331gb.
MP3's heb ik bijna allemaal dubbel opgeslagen, om de rest te backuppen heb ik gewoon geen ruimte. Meeste series/films/games zijn toch vrij eenvoudig opnieuw te downloaden.

Persoonlijke mappen voor school/foto's etc heb ik ook nog op de computer van mijn moeder staan. Al heb ik momenteel al rond de 35Gb aan foto's waardoor die hdd aardig vol begint te lopen :D.

Hebben overigens een dubbele overspanningsbeveiliging in huis zitten. 1 in de meterkast en een 2e in vorm van en UPS voor mijn computer (die dus ook netjes aanblijft staan als de stroom er hier uitvliegt :D).
 
Inderdaad, externe backup is nog steeds noodzakelijk. RAID is tegen harddisk crashes, maar helpt natuurlijk niet bij het krijgen van een virus of dergelijke zaken. Voor externe backup heb k een oude 120GB tapestreamer met een stuk of 10 tapes. Duurd alleen beetje lang om er een vol te zetten (uurtje of 10)

Ik gebruik momenteel mijn eigen pc als thuisserver/download bak. Alle muziek/films staan bij mij op. Mijn broer streamed de mp3/films gewoon van mijn pc af wat al jaren perfect werkt.


Denk er wel eens over na om het op een andere pc (iets van windows homeserver/win2k3) te zetten maargoed dan heb ik waarschijnlijk 2 pc's 24/7 aanstaan.

Heb nu 4*250gb en 3*500gb waarmee ik totaal op (theoretisch) 2500gb kom. In werkelijkheid is het iets van 2331gb.
MP3's heb ik bijna allemaal dubbel opgeslagen. Om de rest te backuppen heb ik gewoon geen ruimte. Meeste series/films/games zijn toch vrij eenvoudig opnieuw te downloaden.

Persoonlijke mappen voor school/foto's etc heb ik ook nog op de computer van mijn moeder staan. Al heb ik momenteel al rond de 35Gb aan foto's waardoor die hdd aardig vol begint te lopen :D.

Hebben overigens een dubbele overspanningsbeveiliging in huis zitten. 1 in de meterkast en een 2e in vorm van en UPS voor mijn computer (die dus ook netjes aanblijft staan als de stroom er hier uitvliegt :D).

Dat is heel netjes, maar met zown groote hoeveelheid aan data zou ik toch echt aan RAID 5 gaan denken. UPS gebruik ik zelf ook, 1 voor mn media center en TV (oude van de server) en een nieuwe voor de server, want na de upgrade naar 8 HDD's gebruikte hij 'iets' meer stroom.
 
Mooi topic,

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe server draaien:

OS: VMware ESX 3.5
Moederbord: Asus P5K-E wifi/AP
CPU: Tijdelijk een QX9650, dit word een goedkopere quad
Mem: 4x 1GB, straks een upgrade naar 4x 2GB PC6400
NIC: 2x Intel pro 1000GT, hier komt een 3e bij straks.
HDD: 2x 750GB samsung SP F1, geen raid.

Ik krijg raid niet goed werkend icm VMware ESX, daarom ben ik met 2 losse schijven gaan draaien. Met Back-up Exec word de boel straks naar de 2e schijf gezet.

2 NICs gaan straks in een bound met 802.1Q (vlan tagging) naar mijn HP switch, 1 NIC word gebruikt als service console NIC.

Vitruele machines die draaien op de server:
Back-up server (2003)
Domaincontroller / DNS server (2003)
Fileserver (tijdelijk) (2003)
Webserver (linux debian)
Windows Update Server (2003)
Downloadserver (2003)

Als ik dat allemaal af heb ga ik een aparte fileserver bouwen. In de fileserver wil ik een 16 kanaals highpoint controller waar 1 grote raid 5 array op word geconfigureerd, beginnend met 3 schijven. Na 5 schijven komt er 1 hotspare, na 10 schijven een 2e hotspare. Voeding redundant, 2Gbit NIC team naar de switch voor een snelle connectie naar de VMware server.

Best een operatie, waar ik al een tijd mee bezig ben.

Ik doe dit trouwens niet alleen voor de hobby, ik ben bezig met MCSE, en wil later graag ook een VMware certificering halen, het is dus ook een beetje een studie project.
 
Ja ESX is super. wil niets anders meer, het heeft wel even geduurd om het aan de praat te krijgen. Ook moet je een licentie hebben, geloof dat kraken vrijwel niet te doen is.

Ik kan vanavond wel wat screenshots posten :)
 
Inderdaad, externe backup is nog steeds noodzakelijk. RAID is tegen harddisk crashes, maar helpt natuurlijk niet bij het krijgen van een virus of dergelijke zaken. Voor externe backup heb k een oude 120GB tapestreamer met een stuk of 10 tapes. Duurd alleen beetje lang om er een vol te zetten (uurtje of 10)



Dat is heel netjes, maar met zown groote hoeveelheid aan data zou ik toch echt aan RAID 5 gaan denken. UPS gebruik ik zelf ook, 1 voor mn media center en TV (oude van de server) en een nieuwe voor de server, want na de upgrade naar 8 HDD's gebruikte hij 'iets' meer stroom.

Ik zou graag raid 5 draaien maar heb allemaal verschillende formaat hdd's (van de 4*250gb is er ook nog 1 @ ide). Heb al een aardige poos geen nieuwe meer gekocht en zit er dan ook over te denken die 250gbers een keer te vervangen voor 1Tb hdd. Heb weinig vertrouwen in die Maxtors :p.

Mijn thuis server specs:
Intel Q6600
8192MB RAM
Dell PERC 5/I met 256mb cache
8 * 500GB Western Digital RE (7200 RPM / 16mb cache / SATA300)
RAID Modus: RAID50 (Combinatie van RAID 5 en 0)

Wordt gebruikt als NAS en als game server voor een MMOPRG.


Is een quadcore niet een beetje overdreven in een thuisservertje? of vraagt het hosten van die game zoveel cpu snelheid?.

CPU: Tijdelijk een QX9650, dit word een goedkopere quad

8P8P8P
 
Ah zo ja, dan wordt het idd een stukje lastiger :)

1TB schijfje is altijd beter - nieuwe schijf / minder stoom etc.

Edit:
Ja het hosten van die game vraagt veel CPU en RAM. Draaid SQL op en die is gek op RAM geheugen. Spelen gemiddeld tussen de 50 en 200 man tegelijk op, zodoende.
 
Last edited:
Heb ook nog geen behuizing voor m'n server :+
[ir]http://tweakers.net/ext/f/NTYX3DAsCVO18rEzO1OSnzYJ/full.jpg[/ir]
 
Voor mijn werkstation :W
nee, even serieus, ik wilde die server eindelijk aanschaffen, maar had niet genoeg geld meer voor een kast. Ook niet genoeg voor een cpu (vandaar tijdelijk een QX9650, omdat ik die even niet nodig heb met overklokken) en ook niet genoeg voor 8 GB mem :+

Volgend salaris komt er een stacker met waarschijnlijk ook een nieuwe cpu... even kijken hoe het staat ben de centen
 
Ik heb hiero een Packard Bell Netstore 3500 op mijn netwerk zitten, in mijn lan-switch alleen de overdracht snelheid met windows xp- vista is zooooo langzaam|( hij loopt vaak op naar 2,0-2,5 mb en op het begin is dat maar 100kb8P

Ik d8 het ligt aan de lan-switch die is niet lekker meer(we hadden een sweex 100mbits en dus een nieuwe gekocht van Linksys van 1000Mbits maar nog steeds dezelfde snelheden:r

weet iemand hier iets van hoe dit zo bagger langzaam gaat, als ik wat opsla duurt het altijd eeuwen;(
 
Ik heb hier nog 2 oude servers staan van mijn oude stage plek. Ene ga ik gebruiken als fileserver, en de ander misschien als download server. Alleen zit ik met het dilemma waar ik ze neer ga zetten :(

Op het moment heb ik ook totaal geen tijd om die dingen te plaatsen en in te richten ivm met school, wat ik heel erg jammer vind.

Ik ga iig op de servers natuurlijk windows server 2003 zetten, omdat we hiermee ook op school werken :)
 
Ik heb hiero een Packard Bell Netstore 3500 op mijn netwerk zitten, in mijn lan-switch alleen de overdracht snelheid met windows xp- vista is zooooo langzaam|( hij loopt vaak op naar 2,0-2,5 mb en op het begin is dat maar 100kb8P

Ik d8 het ligt aan de lan-switch die is niet lekker meer(we hadden een sweex 100mbits en dus een nieuwe gekocht van Linksys van 1000Mbits maar nog steeds dezelfde snelheden:r

weet iemand hier iets van hoe dit zo bagger langzaam gaat, als ik wat opsla duurt het altijd eeuwen;(

Vista is gewoon een knake programma :D. Ik haalde vroegah op het lan naar een oude Pentium 2 400mhz @ XP nog 8-9mb/s :#.

Ik heb hier nog 2 oude servers staan van mijn oude stage plek. Ene ga ik gebruiken als fileserver, en de ander misschien als download server. Alleen zit ik met het dilemma waar ik ze neer ga zetten :(

Op het moment heb ik ook totaal geen tijd om die dingen te plaatsen en in te richten ivm met school, wat ik heel erg jammer vind.

Ik ga iig op de servers natuurlijk windows server 2003 zetten, omdat we hiermee ook op school werken :)


Waarom niet alles op 1 bak zetten? nogal loos om een apparte download server te laten draaien 8P.
 
Waarom niet alles op 1 bak zetten? nogal loos om een apparte download server te laten draaien 8P.

Omdat ik toch de server er al voor heb staan, en vrienden gaan ook downloaden via die pc omdat ik sneller internet heb etc, en mijn pc laat ik niet aanstaan omdat die op mijn eigen kamer staat, en 's nachts wil ik nog nacht rust hebben. Tevens zou ik dan ook nog wat schijven moeten bijprikken en dat wil ik gewoon niet @ mijn pc :)
 
Back
Top