A-Bizar said:precies , dat is ook hoe ik erover denk. Maar de mening willen daar nog weleens over verschillen.
A-Bizar said:Een vriend van mij reed eerst met ongeveer 9 ( op mina ( aerox ) en dat trok nog auto wheelies en echt bizar in het verdere traject.
Hij gooide er een rf in van 11 om te kijken of ie nog harder zou trekken.... werd er dus slechter op. ( terwijl je zou denken dat het beter zou worden )
mhr#27 said:Vergeet ook de diameter van de achtervelg niet.
Joël said:Dit is natuurlijk onzin.
Met een kortere vertanding / grotere RF heb je over het hele traject TOT aan topvermogen MEER vermogen.
Simpelweg omdat je je topvermogen eerder (dus bij een lagere snelheid) bereikt.
Natuurlijk kan een dergelijke overstap een andere afstelling van de koppeling vereisen, in dit geval eerder aangrijpen. Mogelijk ook een kleine aanpassing van het rollengewicht.
Als je dan nog eens gaat testen ben je op de korte afstand 100% zeker sneller.
Om diezelfde reden kun je met een heftige scooter de meest leuke supersport motorfietsen met 100+ pk de eerste meters voorblijven.
Hier mijn paint-kunsten, afkomstig uit een ander topic:
Joël said:Hier mijn paint-kunsten, afkomstig uit een ander topic:
Big B NRG said:Die tekening klopt niet, want jij zegt hier dus dat je met een korte vertanding net zo hard op top rijd als met een langere vertanding.
A-Bizar said:Ik ben niet zo goed in painten maar heb hieronder een foto.
wat ik dus ongeveer bedoel :
Je hebt met std vertanding een enorme trekkracht omdat je het zooitje vertraagt. Hierdoor word de top automatisch lager. Maar ik denk dus ook dat het koppel over het verdere traject vertraagt.
Ik zeg niet dat je de langste vertanding moet pakken...
maar wat ik bedoel te zeggen is dat het niet goed is een zo kort mogelijke vertanding te pakken dat je op de 150 meter precies op top rijdt.
Je vertanding zit niet in 1 keer op zijn top toeren waardoor ie niet meer trekt.
Mijn mening is dat je heel snel geleidelijk kracht verliest.
en ik wil niet dat ie de laatste meters met moeite naar zijn lage top trekt.
Ik wil juist dat die nog accelereerd ( power heeft ) als ik vlak voor de finsich ben.
Je blokje moet gewoon zijn pks kwijt kunnen op het achterwiel. Dus vertragen vind ik niet de beste oplossing.
Je moet dus gewoon de juiste vertanding zoeken. En dat is gewoon een kwestie van testen en nog eens testen.
Hans F. said:? zwarte lijn loopt verder door, dus rijd harder op top
Aerox-Evo70 said:edit: wat andries bedoelt is dat hij denkt dat je overtoeren ook minder snel opbouwen en dus je grafiek ook minder snel daalt...
Henkhuissie said:mijn theorie: gebruik die vertanding waarmee je vanuit stilstand bij vol gas net geen autowheelie trekt