Vertandingen loskrijgen

Sjoerd

Well-Known Member
Oke, hoe krijg ik van de middelste vertandings-as, het grote primaire tandwiel? De schuine dus.

Het zit goed geperst, en ik wilde het zelf doen, want als ik hem eenmaal losheb kan ik er makkelijk een ander op krijgen.

Magoed, ik heb geprobeerd met WD40 ertussen en op de as slaan met een hamer, nou geen beweging erin.

Toen heb ik hem in de oven gegooid in de hoop dat het een meer uit zette dan het ander ofzo, maar dat ging ook niet. Dus hij zit er nog steeds om en hoe krijg ik het eraf? Toch maar naar een dealer gaan ofzo? En nee ik heb geen speciale trekkers ofzo voor handen.

vert01.JPG


vert02.JPG


vert03.JPG
 
Advertisement - register to remove this

Moet onder een pers. Met een beetje pech heb je wel een tonnetje of 10 nodig voordat 'ie 'pang' zegt en losschiet. Verder hameren is zinloos, je help dan alleen de as naar de gloria.

Is fluitje van een cent met goeie pers trouwens. Sommige autodealers hebben er ook wel een. Met beetje geluk mag je die gratis gebruiken. Meeste fietsenmakers e.d. hebben zo'n pers niet. Moeten dat dus ook laten doen wat jou geld kost.
 
Je neemt een buis die groter is dan je kleine tandwiel.
Die schuif je over je kleine tandwiel tot tegen je grote tandwiel.
Nu span je de bankschroef aan en die zal langzaam loskomen.

Om tandwiel terug op as te krijgen ga je omgekeert tewerk.
Plaats buis, groot tandwiel en as tussen de bankschroef.
Zorg wel dat je tandwiel mooi recht op je as staat, voor je alles dichtdraait.
 
Hmm, klinkt logisch ja, ik heb wel van die pijpsleutels, kan ik er omheen schiven, alleen hopen dat mijn bankschroefJE dit trekt... Ga ik zo ff proberen, thnx :)
 
ik heb het ook wel eens met de bankschroef geprobeerd...mijn die spindel van me bankschroef was daarbij overleden :)
 
Back
Top