Vertandingen @ sprints bij mina.

A-Bizar said:
Een vriend van mij reed eerst met ongeveer 9 ( op mina ( aerox ) en dat trok nog auto wheelies en echt bizar in het verdere traject.
Hij gooide er een rf in van 11 om te kijken of ie nog harder zou trekken.... werd er dus slechter op. ( terwijl je zou denken dat het beter zou worden )

Dit is natuurlijk onzin.
Met een kortere vertanding / grotere RF heb je over het hele traject TOT aan topvermogen MEER vermogen.
Simpelweg omdat je je topvermogen eerder (dus bij een lagere snelheid) bereikt.
Natuurlijk kan een dergelijke overstap een andere afstelling van de koppeling vereisen, in dit geval eerder aangrijpen. Mogelijk ook een kleine aanpassing van het rollengewicht.
Als je dan nog eens gaat testen ben je op de korte afstand 100% zeker sneller.
Om diezelfde reden kun je met een heftige scooter de meest leuke supersport motorfietsen met 100+ pk de eerste meters voorblijven.

Hier mijn paint-kunsten, afkomstig uit een ander topic:
gearing.gif
 
juist...maar het lijkt mij toch dat je bij sprints van 150 meter door moet blijven accelereren, daar bedoel ik mee niet een te korte vertanding (wheelie power maar niet snel op een hoge top) en ook cker niet een te lange (wel de snelheid maar daar kom je nooit op op 150 meter...). het principe is toch om een relatief lineaire acceleratie te krijgen, die zo sterk mogelijk toeneemt. lijkt mij dan...
 
mhr#27 said:
Vergeet ook de diameter van de achtervelg niet.

klopt, maar dat is meestal een constante dus niet iets waar je dan rekening mee houd.

maar idd op een zip met een 13 inc wiel ga je een stuk harder dan met een klein wiel.
 
Wat was nou weer de goede formule?
De Rf Formule.Heb een pri 13/44 nu.
Dus 13:44x...:...=...Rf toch?
Rij met een sec van Beta.
Weet iemand hoeveel dat is van Beta?

MVG d'Angelo.
 
Joël said:
Dit is natuurlijk onzin.
Met een kortere vertanding / grotere RF heb je over het hele traject TOT aan topvermogen MEER vermogen.
Simpelweg omdat je je topvermogen eerder (dus bij een lagere snelheid) bereikt.
Natuurlijk kan een dergelijke overstap een andere afstelling van de koppeling vereisen, in dit geval eerder aangrijpen. Mogelijk ook een kleine aanpassing van het rollengewicht.
Als je dan nog eens gaat testen ben je op de korte afstand 100% zeker sneller.
Om diezelfde reden kun je met een heftige scooter de meest leuke supersport motorfietsen met 100+ pk de eerste meters voorblijven.

Hier mijn paint-kunsten, afkomstig uit een ander topic:
gearing.gif

en toch ben ik het hier niet helemaal mee eens.
Ik denk toch dat je "vermogen" verliest (ook kwa door trekken) neem je korte vertanding.
Ik kan er gruwelijk naast zitten hoor maar ben pas overtuigt als ik "echt" bewijs zie.

Ik denk dat je met korte vertanding toch minder accelereerd van bv 60 tot 100 als bv je top op 110 ligt met die vertanding.

Ik zal een kijken of ik een tekening kan maken wat ik ongeveer bedoel want kan het niet echt uitleggen.

Ik zeg ook btw niet dat je ongelijk hebt. Alleen ik denk er op dit moment anders over. :)
 
Ik ben niet zo goed in painten maar heb hieronder een foto.

wat ik dus ongeveer bedoel :
Je hebt met std vertanding een enorme trekkracht omdat je het zooitje vertraagt. Hierdoor word de top automatisch lager. Maar ik denk dus ook dat het koppel over het verdere traject vertraagt.
Ik zeg niet dat je de langste vertanding moet pakken...
maar wat ik bedoel te zeggen is dat het niet goed is een zo kort mogelijke vertanding te pakken dat je op de 150 meter precies op top rijdt.

Je vertanding zit niet in 1 keer op zijn top toeren waardoor ie niet meer trekt.
Mijn mening is dat je heel snel geleidelijk kracht verliest.

en ik wil niet dat ie de laatste meters met moeite naar zijn lage top trekt.
Ik wil juist dat die nog accelereerd ( power heeft ) als ik vlak voor de finsich ben.
Je blokje moet gewoon zijn pks kwijt kunnen op het achterwiel. Dus vertragen vind ik niet de beste oplossing.

Je moet dus gewoon de juiste vertanding zoeken. En dat is gewoon een kwestie van testen en nog eens testen.
 
Last edited:
Joël said:
Hier mijn paint-kunsten, afkomstig uit een ander topic:
gearing.gif


Die tekening klopt niet, want jij zegt hier dus dat je met een korte vertanding net zo hard op top rijd als met een langere vertanding.

Ik ben het met je eens dat je met een kortere vertanding eerder op vermogen zit en je dus de eerste meters eerder weg bent. Maar met een langere vertanding wordt dat op een ander stuk weer ingelopen en hij loopt langer door.
 
Big B NRG said:
Die tekening klopt niet, want jij zegt hier dus dat je met een korte vertanding net zo hard op top rijd als met een langere vertanding.

? zwarte lijn loopt verder door, dus rijd harder op top
 
Het is vermogen uitgezet tegen snelheid, niet tegen toerental :)

Vanaf de 40 trekken ze allebei even hard, alleen trekt de gene met de lange vertanding verder door (dus hogere top)
 
lijkt mij dat een kortere vertanding uit stilstand meer koppel overbrengt, vandaar de autowheelies....en dat een langere vertanding (niet te lang) een regelmatigere acceleratie geeft tot z'n top die og eens hoger ligt.

mijn theorie: gebruik die vertanding waarmee je vanuit stilstand bij vol gas net geen autowheelie trekt :)
 
A-Bizar said:
Ik ben niet zo goed in painten maar heb hieronder een foto.

wat ik dus ongeveer bedoel :
Je hebt met std vertanding een enorme trekkracht omdat je het zooitje vertraagt. Hierdoor word de top automatisch lager. Maar ik denk dus ook dat het koppel over het verdere traject vertraagt.
Ik zeg niet dat je de langste vertanding moet pakken...
maar wat ik bedoel te zeggen is dat het niet goed is een zo kort mogelijke vertanding te pakken dat je op de 150 meter precies op top rijdt.

Je vertanding zit niet in 1 keer op zijn top toeren waardoor ie niet meer trekt.
Mijn mening is dat je heel snel geleidelijk kracht verliest.

en ik wil niet dat ie de laatste meters met moeite naar zijn lage top trekt.
Ik wil juist dat die nog accelereerd ( power heeft ) als ik vlak voor de finsich ben.
Je blokje moet gewoon zijn pks kwijt kunnen op het achterwiel. Dus vertragen vind ik niet de beste oplossing.

Je moet dus gewoon de juiste vertanding zoeken. En dat is gewoon een kwestie van testen en nog eens testen.

Misschien dat ik je (redelijke vage) omschrijving niet helemaal snap, maar volgens mij zie je het verkeerd.

Misschien dat dit helpt:

Je neemt een scooter die bij 13k het topvermogen levert;

Je hebt een bepaalde tijd nodig om op die 13k te komen (schuine gedeelte in de grafiek) daarna wordt je scooter door je vario constant op die 13k gehouden (rechte gedeelte) en als de scooter uit de vario loopt stort na verloop van tijd het vermogen in, door de overtoeren (eind van de grafiek).

Als je nu met een korte vertanding rijdt wordt het eerste gedeelte steiler (trekt harder op) daarna rijdt hij op het topvermogen en daarna gaat hij over zijn toerental waar het topvermogen geleverd wordt en verliest vermogen.

Neem je nu op de zelfde scooter een langere vertanding, dan zal de grafiek minder steil beginnen (trekt minder goed), daarna rijdt hij op topvermogen en door de langere vertanding zal het langer duren voordat hij overtoeren gaat maken en vermogen verliezen (en zal dus een hogere topsnelheid halen)

:)
 
lijkt me onbelangrijk

het is belangrijker dat je op de 150 meter niet (te ver) uit je vario gaat lopen --> overtoeren, pk verlies.

edit: wat andries bedoelt is dat hij denkt dat je overtoeren ook minder snel opbouwen en dus je grafiek ook minder snel daalt...
 
Ik ga het aankomende zomer gewoon testen. Met std vertanding / tijd meeting zonder reactie en iets langere.
Het gaat mij er om dat mensen zeggen dat je een zo kort mogelijke vertanding moet pakken als je maar op top rijdt als je bijna op het eind zit van de 150 meter.

Ik denk dat je gewoon ( zoals ook gezegt word in dit toppic ) je een verhouding moet nemen waardoor je net niet los trekt.
 
Back
Top