tips bij maken sprintframe

mensen heben julie hier tips voor het maken van een sprint frame waar een puch blok onder komt ????

zoals aantal graden van balhoofd
stevig hijd ??


graag beetje info

fotos tip


bedankt RunNer RossI
 
Advertisement - register to remove this

je hebt totaal geen kennis van statica en materiaalkunde en je wilt zelf een frame maken ? lijkt me heeeeeel erg onverstandig.

ik kan je alles gaan uitleggen, maar dan snap je er waarschijnlijk niks van...
(en ik ben uren bezig)

balhoofdhoek moet imo ergens tussen 30 en 35 graden.
 
Aerox-Evo70 said:
je hebt totaal geen kennis van statica en materiaalkunde en je wilt zelf een frame maken ? lijkt me heeeeeel erg onverstandig.

ik kan je alles gaan uitleggen, maar dan snap je er waarschijnlijk niks van...
(en ik ben uren bezig)

balhoofdhoek moet imo ergens tussen 30 en 35 graden.

is dat zo moeilijk dan als je gewoon een goede lasser kent flans je toch zo wat in elkaar een basis met darin 3hoekjes
 
als je gewoon een simpel sprint framepje wil ,kan je het met een beetje gezond verstand best wel zelf fixen.
Alleen dan zal het toch snel wel wat zwaar worden wil je het vielig hebben.

Wil je echt een super sterke constructie wat super licht is , dan zal je toch flink wat berekeningen moeten gaan maken.
 
je kan eens wat gaan ontwerpen (met logisch verstand) en dan het frame in een programmatje tekenen (pc frame is een simpele) als je dan de reactiekrachten erbij zet (gokken) dan krijg je de spanningen in je frame, uitgaande van die utslag kun je een materiaal en dikte uit gaan zoeken.
maar zonder enige kennis van statica is dit wel heel erg lastig...

je kan ook eens kijken naar bestaande frames.
 
Aerox-Evo70 said:
je kan eens wat gaan ontwerpen (met logisch verstand) en dan het frame in een programmatje tekenen (pc frame is een simpele) als je dan de reactiekrachten erbij zet (gokken) dan krijg je de spanningen in je frame, uitgaande van die utslag kun je een materiaal en dikte uit gaan zoeken.
maar zonder enige kennis van statica is dit wel heel erg lastig...

Wat een theoretisch gelul :rolleyes: Zeker nog nooit een frame gemaakt ? :X
 
gewoon iets maken dat je denkt die stevig is en gebruik wel u gezond verstand en vraag miss soms de mening van andere mensen dan, maak het sterkte gaat boven lichtheid
 
ABT said:
Wat een theoretisch gelul :rolleyes: Zeker nog nooit een frame gemaakt ? :X

Als je zonder berekeningen een frame maakt , is ie OF te zwaar .... OF het ding is gewoon niet veilig. Of beide.

Wil je bv een frame van alu maken en het allemaal zo (maximaal) licht mogelijk willen , dan zal je toch echt met goede berekeningen en dus een goede constructie moeten komen.

Ik ben zelf ook geen man van de theorie... ik zie wel of het goed gaat. Maar met "geluk" en wat "beun werk" kom je er niet als je echt iets maximaal wil hebben ;)
 
idd wanr je begint met alu en dergelijke zou ik ook gaan berekenen, ijzer heb ik al dikwijls mee gewerkt en voel aan wanneer het stevig is, maar alu lassen zal je toch niet doen denk iK?
 
edel said:
idd wanr je begint met alu en dergelijke zou ik ook gaan berekenen, ijzer heb ik al dikwijls mee gewerkt en voel aan wanneer het stevig is, maar alu lassen zal je toch niet doen denk iK?

kan wel alu lassen :p hihi
 
Mjah maar ga maar eerst rekenen zou ik zeggen. Zomaar lassen en bouwen heeft nooit nut als je de risico's er niet van weet. Veiligheid gaat nog altijd boven alles.

*Offtopic: . volgens mij was er laatst ook al een topic waarin je naar heel veel info vroeg over het maken van een eigen blok :X..
En dan week niet of het wel zo verstandig is om aan dit soort dingen te beginnen.
 
DJaex said:
Mjah maar ga maar eerst rekenen zou ik zeggen. Zomaar lassen en bouwen heeft nooit nut als je de risico's er niet van weet. Veiligheid gaat nog altijd boven alles.

*Offtopic: . volgens mij was er laatst ook al een topic waarin je naar heel veel info vroeg over het maken van een eigen blok :X..
En dan week niet of het wel zo verstandig is om aan dit soort dingen te beginnen.


frintframe is zo speciaal niet als je maar niet wil heel licht gaan en als je met alu gaat beginnen, kan ik je zeggen het is niet gelijk welk alu, bv carters zijn ook geen gewoon alu, moest dit gewoon alu zijn breken die direct.
 
Als je simpel een framepje in elkaar wil pakken sowieso met staal 37 (St37 of S235) werken. Aluminium is er in -tig verschillende soorten en de onderlinge sterkten variereren heel erg veel.

Neem een vierkant profiel, lekker makkelijk verbinden op de knooppunten. Als je het beetje veilig wil houden zou ik eens beginnen met 20x20x2 buis te gebruiken, dan heb je ook met een wat minder goed ontwerp nog sterkte over.

Wat ook een moeilijk punt is, is dat het frame uitgelijnd moet worden met het lassen, dat vereist een ervaren lasser aangezien de buizen tijdens het lassen ook een kant op trekken.
 
Joël said:
Als je simpel een framepje in elkaar wil pakken sowieso met staal 37 (St37 of S235) werken. Aluminium is er in -tig verschillende soorten en de onderlinge sterkten variereren heel erg veel.

Neem een vierkant profiel, lekker makkelijk verbinden op de knooppunten. Als je het beetje veilig wil houden zou ik eens beginnen met 20x20x2 buis te gebruiken, dan heb je ook met een wat minder goed ontwerp nog sterkte over.

Wat ook een moeilijk punt is, is dat het frame uitgelijnd moet worden met het lassen, dat vereist een ervaren lasser aangezien de buizen tijdens het lassen ook een kant op trekken.


denk dat je daarom ook het beste een soort mal kunt maken waar je het frame op bouwt , zodat je een paar vaste punten hebt.

dat ijzer na lassen en/of verhitten flink kan gaan afwijken kwamen we achter bij het maken van een achtervork. tis ook verstandig om het koud te meten.
 
DJaex said:
Mjah maar ga maar eerst rekenen zou ik zeggen. Zomaar lassen en bouwen heeft nooit nut als je de risico's er niet van weet. Veiligheid gaat nog altijd boven alles.

*Offtopic: . volgens mij was er laatst ook al een topic waarin je naar heel veel info vroeg over het maken van een eigen blok :X..
En dan week niet of het wel zo verstandig is om aan dit soort dingen te beginnen.


dat heb jij heel goed mooie muiter aleen mag je met een zelf gemaakt blok niet sprinten :) darom heb ik nu een bewerkt puchblok met een evo 6 van mina :) ontopic dank u
 
k zou allereerst maar es ff gaan kijken wat je wilt bereiken, ts.
je wilt met een puch blok gaan blazen, maar is dat ook omdat je per se een puch blok moet gebruiken voor hetgeen waar je het voor wilt gaan gebruiken?
zo niet, koop dan een pia blok en ga daar een sprintframe omheen bouwen, want een sprintframe met puchblok???... nja dat is mijn mening.
 
Back
Top