FIM reglement
Voor iedereen met WR aspiraties.
Het FIM reglement voor recordmachines is heel simpel.
De klassen zijn naar cc inhoud ingedeeld: 50cc - 80cc - 100cc - 125cc enz.
Binnen zo'n klasse is in principe alles toegestaan dus ook NX, nitro en blowers.
Het maakt dus ook niet uit of je nu met een scooterblok of met een 14 versnellings Suzuki 3 cylinder komt, dat is een vrije keuze.
Wil je dus een echt WR vestigen dan mag en moet je wel NX op een 2T gebruiken en voor een 4T nitro gaan stoken eventueel met een blower.
De afstand waarover een FIM record gereden moet worden is 1/4 mile (402m) met staande start, 1 mile en 1 km, met staande of vliegende start. Je moet altijd in 2 richtingen rijden binnen een bepaalde tijd (1 uur dacht ik) Er mag tussentijds niets aan de machine veranderd worden.
Hieronder de huidige records uit het FIM boek. Wel intressant is te constateren dat een aantal 50cc records scherper staan dan voor 80cc.
Dit komt omdat in die tijd er voor 50cc veel meer belangstelling was dan voor de 80cc. De 80cc klasse kwam pas in 1983, toen werd in de GP de 50cc vervangen door 80cc's (had nooit mogen gebeuren)
Je ziet ook dat m.n. 50cc records in handen van Nederlanders zijn. Jan Huberts was ook de eerste Nederlander die op een 12V Kreidler aan GP deelnam. Casal Plompen is Piet Plompen, de Rotterdamse tuner en framebouwer. Bij de 80cc staan 2 scooter records van Top Performances. De staande start staat wel scherp de vliegende lijkt nergens op zie de 50cc maar eens. Er lopen op dit moment vooral in USA veel 50cc record projecten, zie mijn website. Daar moet binnen afzienbare tijd wel iets uitkomen, dat record van Jan Huberts zal niet lang meer staan.
Je ziet ook aan de jaartallen, dat de belangstelling voor die FIM records erg is afgenomen. Vroeger werden jaarlijk op Elvington UK een record evenement gehouden. Daar kon je dan op inschrijven en op 3 afstanden meedoen.
Tegenwoordig kunnen ze uit gebrek aan belangstelling het evenement niet meer houden. Vorig jaar hebben ze het nog eens geprobeerd en er kwamen slecht 8 inschrijvingen binnen, incl de mijne. Zie forum NSA. sprint organisatie UK. (google) Ook de kosten voor de baan (vliegveld) is te duur geworden.
De FIM jongens willen wel komen maar eerst 3000 SwFr dokken.
In USA worden op meerdere plaatsen en meerdere keren per jaar records gereden. Het zijn alleen records op absolute topsnelheid, dus geen sprintrecords. Kreidler heeft daar (1965) nog een keer een sprintrecord gereden op een gestripte 12V GP racer. Maar echt sprinten kun je op die zoutvlakte niet.
Het Nederlandse 50cc sprintrecord staat nog scherper dan het FIM w.r. Henk Willemse reed de 1/4 mile 14,63 sec met een eindsnelheid van 149 km/h. Hoewel de tijden geen WR´s zijn tijd ruim 0,7 sec. onder die van het WR van 15,36. Deze sprinter werd oorspronkelijk gebouwd door en voor Jan de Vries 2-voudig Wereld Kampioen 50cc. Zie mijn website onder Gallery en dan Henk Put. Henk Put reed op zijn 250cc ook met lachgas naar heel spectaculaire NL record tijden.
Het is natuurlijk mogelijk als in meerdere landen de 150 meter afstand wordt gereden, dat het als een nieuwe standaard gezien wordt. Dan zal deze ook zeer waarschijnlijk opgenomen worden door de FIM. Maar deze organisaties zijn vrij log en komen dus traag in beweging. Bepaald geen sprinters!!
Livre des Records du Monde FIM / FIM World Records Book
GROUP A 1 - Classe / Class 50 cc (motocycles solos/solo motorcycles)
RECORDS DE COURTE DISTANCE / SHORT DISTANCE RECORDS
Date Coureur/Driver Lieu/Place Machine Vitesse/Speed
1 KM DEPART LANCE/FLYING START 03.08.81 J. Huberts Lelystad (NL) Casal Plompen 224.580 km/h
1 KM DEPART ARRETE/STANDING START 06.10.85 R. Sullivan Elvington (GB) Kreidler 117.975 km/h
1/4 MILE DEPART ARRETE/STANDING START 12.10.80 J. Nyhuys Elvington (GB) Casal Sparta Plompen 94.29 km/h
1 MILE DEPART LANCE/FLYING START 04.08.81 J. Huberts Lelystad (NL) Casal Plompen 222.026 km/h
GROUP A1 - Classe / Class 80 cc (motocycles solos/solo motorcycles)
RECORDS DE COURTE DISTANCE / SHORT DISTANCE RECORDS
Date Coureur/Driver Lieu/Place Machine Vitesse/Speed
1 KM DEPART LANCE/FLYING START 4/5.10.86 B. Smit Elvington (GB) BZ Minarelli 187.565 km/h
1 KM DEPART ARRETE/STANDING START 01.10.83 K. Garwood Elvington (GB) Butterfield 98.895 km/h
4/5.10.86 B. Smit Elvington (GB) BZ Minarelli 136.41 km/h
1/4 MILE DEPART ARRETE/STANDING START 02.10.83 K. Garwood Elvington (GB) Butterfield 86.439 km/h
4/5.10.86 B. Smit Elvington (GB) BZ Minarelli 104.525 km/h
1 MILE DEPART LANCE/FLYING START 02.10.83 K. Garwood Elvington (GB) Butterfield 132.329 km/h
1 MILE DEPART ARRETE/STANDING START 02.10.83 K. Garwood Elvington (GB) Butterfield 116.762 km/h
1 MILE DEPART LANCE/FLYING START 06.10.96 D. Govoni Nardo (I) Top Performances 159.382 km/h
1 MILE DEPART ARRETE/STANDING START 06.10.96 D. Govoni Nardo (I) Top Performances 135.511 km/h